پنجشنبه 7 اسفند 1393-22:39

دستاورد دولت گذشته در اظهارات علی ربیعی؛

پیمانکاران زندانی/خرج بدون برنامه 750 میلیارد دلار

وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی: در بخش نیرو پیمانکارانی از دولت مطالبه داشتند در حالی که خودشان در زندان بودند و این دستاوردی بود که برای دولت یازدهم گذاشته بودند/تحریم‌ها هنوز رفع نشده، اما ظرفیت هتل‌ها پر است/در سیاست خارجی حرکت مثبتی داشتیم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه کارگروه اشتغال در سالن شماره یک استانداری مازندران، سخنان خود را با سیاست خارجی آغاز کرد.

وی با اشاره به قدم زدن جان کری و ظریف گفت: همه می‌گویند ظریف با کری قدم زد، به این مسئله توجه نمی‌کنند که کری به قدم زدن با ظریف نیاز داشت در حالی که مامور بود روابطی در حد روابط اداری با ما داشته باشد.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه هنوز تحریم‌ها رفع نشده، ظرفیت هتل‌های ما پر است، ادامه داد: دنیا منتظر است ببیند اسفندماه در مذاکرات 5+1 چه اتفاقی می‌افتد تا انعطاف خود را نشان دهد.

ربیعی با بیان اینکه در سیاست خارجی حرکت مثبتی داشتیم، گفت: این اقدامات زیرنظر اصلی‌ترین عنصر مقدس نظام اسلامی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات، همه ارزش‌های ما حفظ شده است، افزود: سال گذشته را فراموش نکردیم که 56درصد فقدان رشد را در برنامه داشتیم و در این شرایط به روی کار آمدیم.

ربیعی با بیان اینکه رکود تورمی در کشور در دوره طولانی وجود داشت، تصریح کرد: از این بن‌بست خارج شدن، نیازمند اقدامات مراقبتی است و وعده تورم یک رقمی تا پایان عمر دولت، وعده خارج از دسترس نیست.

وی با بیان اینکه در گام نخست، پرداخت بدهی پیمانکاران را آغاز کردیم، ادامه داد: در بخش نیرو پیمانکارانی از دولت مطالبه داشتند در حالی که خودشان در زندان بودند و این دستاوردی بود که برای دولت یازدهم گذاشته بودند.

ربیعی با اشاره به کاهش 35 درصدی دریافت مجوز ساختمان، تصریح کرد: اکنون علائم مثبت در دریافت مجوزهای ساختمانی هستیم.

وی با بیان اینکه سناریوی بعد از تحریم را هم می‌نویسیم، اظهار کرد: خودمان را هم با نفت 40 دلاری و هم نفت 70 دلاری آماده کرده‌ایم.

*فعالیت‌های گردشگری در مازندران شناسنامه‌دار نیست،

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث کمبود آب از اولویت‌های دولت است، ادامه داد: کمتر از دو درصد آب به بخش صنعت و بیشتر از 80 درصد به سمت کشاورزی است و باید مدیریت آب را لحاظ کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه نسبت به محیط زیست بی‌اعتنا بودیم و برنامه‌های غیرکارشناسی وضعیت مناسبی در محیط زیست به وجود نیاورده است، گفت: به دنبال برنامه‌ریزی در توازن‌های منطقه‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، اولویت است، تصریح کرد: ستاره خلیج فارس سال آینده به تحرکات جدی می‌رسد که بخشی از آن مربوط به کارگران است.

ربیعی با اشاره به اینکه امسال در حوزه تولید، داوطلب شدیم و جرایم را بخشیدیم، افزود: اختیارات استانی برای حل مسائل تولید هم در کمیسیون اقتصاد دولت مصوب شد.

وی با بیان اینکه 240 هزار شغل از دست رفته را نجات دادیم، تصریح کرد: اشتغال و تمرکز روی بنگاه‌های متوسط و خرد استراتژی دولت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در آی.تی و توریسم می‌توانیم اقدامات مناسبی داشته باشیم، گفت: آیین نامه نمایشگاه‌های خرد در استان‌ها مصوب شد.

ربیعی با اشاره به اینکه تعیین پنجره‌های استانی جزو برنامه‌ها است و باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: مازندران هنوز در حوزه کشاورزی و گردشگری می‌تواند مشاغل بیشتری ایجاد کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های گردشگری در مازندران شناسنامه‌دار نیست، افزود: می‌توانیم کمک مالی کنیم که برنامه‌ریزی مناسب‌تری در این حوزه صورت گیرد.

ربیعی با اشاره به اینکه جهت‌گیری‌های درستی اتخاذ کردیم، ادامه داد: بحث واردات را باید حل کنیم.

وی با بیان اینکه قصد نقد گذشته را ندارم، افزود: 750 میلیارد دلار پول بدون برنامه خرج شده است که مشکلاتی را به وجود آورده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، دروازه بزرگی به کشور باز شد، گفت: با همین ظرفیت‌ها می‌توانیم 500 هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید کفش، ورود خوبی داشتیم و می‌توانیم این اقدامات را در حوزه تولید پوشاک هم داشته باشیم، ادامه داد: سیاست منسجم از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که ویژه دولت یازدهم است.

* ما در دولت نباید دروغ بگوییم

ربیعی با اشاره به اینکه فقر درمان، بدترین مشکل جامعه است، افزود: کره‌ای‌ها اعلام کردند ما نمی‌توانیم درک کنیم چگونه هشت میلیون نفر را زیر پوشش بیمه قرار دادید.

وی با بیان اینکه درباره فقر غذا مطالعه کردیم، تصریح کرد: نمی‌گویم کار بزرگی انجام دادیم اما هدف را درست نشانه گرفتیم.

ربیعی با اشاره به اینکه در شورای عالی رفاه از طرح مسکن اجتماعی رونمایی می‌کنیم، گفت: جهت‌گیری این طرح مناسب است در حالی که برخی طرح‌ها حتی اگر مناسب باشند اما جهت‌گیری خوبی ندارند و به نتیجه نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه سبد تامین اجتماعی را برای همه ایرانیان برنامه‌ریزی می‌کنیم، گفت: این مهم نیازمند منابع مالی است که مجلس باید کمک کند.

ربیعی با اشاره به اینکه ویژگی دولت سیاست رفاهی هدف‌دار بوده است، تصریح کرد: بدون تبلیغات باید با فساد مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه ساختارها، سرمایه‌گذارانی را که می‌خواهند کار کنند، فاسد می‌کنند، افزود: دولت اهتمام به خرج می‌دهد تا این ساختارها فساد آفرین نباشد.

ربیعی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد اولویت جدی برای دکتر روحانی است، ادامه داد: شفاف‌سازی و اخلاقی عمل کردن از سیاست‌های دولت است.

وی با بیان اینکه ما در دولت نباید دروغ بگوییم و نخواهیم گفت، تصریح کرد: اغراق کردن درباره پدیده‌ها را مباح نمی‌دانیم و نیاز داریم فرهنگ و اخلاق را در کشور گسترش دهیم.

ربیعی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی را باید گسترش دهیم و مردم بتوانند به دولت اطمینان کنند، تصریح کرد: سعی کردیم خودمان را در نرخ ارز پیش‌بینی پذیر کنیم و این کنش اخلاقی را هرجا هستیم به عنوان برنامه محوری برای خودمان داشته باشیم.

*123 هزار میلیارد تومان در زمینه کشاورزی اعتبار گرفتیم

استاندار مازندران در این جلسه اظهار کرد: با وجود همه تنگناها و مشکلات در شش ماهه سال 92 بیش از 350 میلیارد تومان درباره صنعت، معدن و ... فعالیت داشتیم که در سال 93 به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 92 وضعیت مناسبی نداشتیم که تخصیص در سال گذشته 37 درصد بود، گفت: امسال با وجود تنگناها تاکنون تخصیص اعتبارات بسیار مناسب بوده و در 9 ماهه امسال تخصیص‌های ردیفی صددرصد بوده است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در تمام شهرهای مازندران طرح‌های نیمه تمام فعال شده است، تصریح کرد: بخشی از اشتغال مازندران از طریق پیمانکاران و فعالیت‌های عمرانی انجام می‌شود و پیمانکاران را تشویق کردیم زمینه طرح‌های عمرانی رونق یافته است.

فلاح با بیان اینکه کشاورزی از محورهای توسعه استان است، ادامه داد: کشاورزان درباره فروش محصولات خود مشکل داشتند و امسال گشایش خوبی در تولید و فروش برنج داشتیم و امسال مشکلی برای فروش برنج وجود ندارد.

وی با اشاره به واردات بی‌رویه برنج در سال‌های گذشته، گفت: با اقدام صریح دولت، توانستیم برنج کشاورزان را خریداری کنیم و امروز عرضه و تقاضا در حوزه برنج از وضعیت خوبی برخوردار است.

استاندار مازندران با بیان اینکه با وجود مشکلاتی که در کشور وجود دارد فعالیت‌های خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری داشتیم، خاطرنشان کرد: فقط در یک رقم از بخش گردشگری بیش از هزار میلیارد تومان مجوز دادیم و کار آغاز شده است.

فلاح با اشاره به اینکه دولت در بودجه موارد افزایشی را برای مازندران درنظر گرفته است، افزود: بانک‌ها همکاری خوبی با ما داشتند.

وی با بیان اینکه در بحران برف سال گذشته کشاورزی مازندران ضربه سختی را متحمل شد، گفت: دولت مواردی را برای مازندران درنظر گرفته که تاکنون تکرار نشده و بیش از 123 هزار میلیارد تومان در زمینه کشاورزی اعتبار گرفتیم که بخشی پرداخت شده و بانک‌ها متعهد هستند تا پایان سال مابقی را هم پرداخت کنند.

استاندار مازندران با اشاره به شناسنامه‌دار کردن واحدهای صنعتی فعال و راکد، ادامه داد: از بانک‌ها تقاضا کردیم فضای رکود را برای واحدهای صنعتی فعال به وجود نیاورند.

فلاح با بیان اینکه فضای کسب و کار استان نیازمند تلاش و مساعد بیشتری است، تصریح کرد: تعهداتی که دولت درباره بخش تولیدی نساجی مازندران و چیت‌سازی بهشهر از سال‌های گذشته توسط دولت تدبیر و امید پرداخت شد که اقدام مناسبی بود.

* حامی دولت در مجلس هستیم

محمد دامادی هم در سخنانی اظهار کرد: با نرخ سود 27درصدی بانک، چه کمکی به سیستم تولید می‌شود و نمی‌توانیم چشم مان را به روی این مسائل ببندیم.

وی با اشاره به دانش‌آموختگان بیکار در جامعه، گفت: مسائل اجتماعی مختلف و دو میلیون معتاد در کشور داریم.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حامی دولت در مجلس هستیم، تصریح کرد: مشکلات حوزه اشتغال باید رفع شود.

وی با اشاره اینکه باید مهندسی ارزش صورت گیرد، افزود: نساجی مازندران با همت بانک ملی، تکان خورد اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

دامادی با بیان اینکه اشتغال را رونق اقتصادی تکان می‌دهد، خاطرنشان کرد: رفع مشکل بیکاری را صرفا از وزارت کار نمی‌خواهیم چون موضوعی فرابخشی است.

وی با اشاره به اینکه هزار میلیارد رقمی نیست که مشکل اشتغال را مرتفع کند، افزود: مشکل کارگران فولاد هنوز رفع نشده و هر هفته مقابل مجلس تجمع می‌کنند.

دامادی با بیان اینکه از استاندار مازندران و تیم همراه تشکر می‌کنم که تلاش خوبی دارند، گفت: تا همکاری مجموعه تهران نباشد نمی‌توانیم اقدام موثر انجام دهیم.

*نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر در حوزه اشتغال هستیم

علی بابایی در این نشست اظهار کرد: نرخ بیکاری مازندران در برنامه چهارم از 9.8 با نرخ کاهنده به سمت 8.1 رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در تمام سال‌های برنامه نرخ بیکاری کشور، بیشتر از نرخ بیکاری در مازندران است، گفت: نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر در حوزه اشتغال هستیم.

وی با بیان اینکه معدل کشوری در پرداختی 47 درصد و در مازندران 90 درصد است، گفت: امیدواریم تا پایان سال با نگاه دولت در پرداختن به مشاغل کوچک، به اهداف بیشتری در این زمینه دست یابیم.

بابایی با اشاره به اینکه نقش بانک‌های خصوصی در زمینه اشتغالزایی جای بحث جدی است، افزود: فشار نباید به بانک‌های زیرمجموعه دولت باشد چراکه بانک‌های خصوصی هم منابع زیادی در استان‌ها دارند و سهم این بانک‌ها در اشتغالزایی باید تعیین شود.