شنبه 16 اسفند 1393-21:47

الهه کولایی در ساری مطرح کرد:

سهم زنان از قدرت سياسي؛ رای دادن و بچه داری!

استاد دانشگاه تهران: سهم زنان از قدرت سياسي در طول 36 سال انقلاب، تنها فعاليت در انتخابات و راي دادن خلاصه شده است تا آقايان به قدرت برسند و بعد از آن زنان در خانه بنشينند و به بچه داري خود مشغول باشند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: الهه كولايي-محقق، نويسنده و استاد علوم سياسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران- عصر امروز در همايش زنان و مشاركت اجتماعي و سياسي زنان اظهار داشت: از معدود كشورهايي هستيم كه براي تامين حقوق انساني مردم ذخاير بسياري داريم كه ديگران بيشتر از ما از آن استفاده مي كنند.

وي با بيان اينكه صحبت از روز جهاني زن صحبت از مشكلي در جهان به نام حقوق زن است، افزود:مشكل زنان در يك منطقه و ناحيه وجود ندارد بلكه يك مساله جهاني است.

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب با اشاره به تلاش 200 ساله جهان براي حل اين مشكلات اظهار داشت: امروز در آن سوي مرزهاي غربي كشور حقوق زنان پايمال مي شود و به عنوان برده به فروش مي رسند.

وي با بيان اينكه سلفي ها و داعشي ها به اسم اسلام آمدند و اين كارها را انجام مي دهند، افزود: جهان با يك فاجعه به نام قاچاق انسان روبرو است كه بعد از قاچاق مواد مخدر بالاترين گردش مالي را به خود اختصاص مي دهد.

كولايي گفت: بخش بزرگي از اين قاچاق مختص زنان است كه اين موضوع داغ ننگي است كه بر پيشاني جهان وجود دارد.

اين فعال اصلاح طلب با اشاره به تلاش هاي كنوانسيون ها و حقوق بين الملل ابراز داشت: هنوز دستيابي بسياري از انسانها به حقوق اوليه خود ميسر نشده است اما شاهد عزم جهاني براي پايان دادن به مسايل زنان هستيم.

وي با بيان اينكه تصويب قطعنامه 1325 و نام گذاري روز جهاني زن براي درگير كردن زنان در فعاليت هاي صلح سازي و صلح باني جهاني است، افزود: در كشورهاي مدرن ظلم سيستماتيك و ساختار يافته عليه زنان در جريان است.

نماينده مردم تهران در مجلس ششم ابراز داشت: همچنان نقض حقوق زنان به شكل مستمر در حوزه قدرت سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي وجود دارد.

كولايي با بيان اينكه در جوامع اسلامي اين تبعيض ها به نام دين شكل مي گيرد، گفت: جريان هاي سلفي و داعش ها با برده فروشي زنان ظلم آشكاري به حقوق بانوان انجام مي دهند.

وي با بيان اينكه وظيفه زنان بر اساس قاعده عام در جوامع مختلف شكل دادن به قدرت است افزود: زنان نقش پيشرو در پيروزي انقلاب اسلامي داشته اند و اين نقش بارها توسط بنيانگذار جمهوري اسلامي مورد تاكيد قرار گرفت.

وي افزود:به دليل جايگاه و كرامت انساني زن و تاسي به الگوي متعالي زن در اسلام امام خميني(ره) روزي را به نام زن نامگذاري كرد.

اين فعال سياسي اصلاح طلب با اشاره به دوران جاهليت و تكريم حضرت زهرا(س) توسط پيامبر اكرم(ص) اظهار داشت:خداوند برابري زن و مرد را در قران مورد تاكيد قرار مي دهد و به همين علت امام نيز آن را ترويج كرد.

استاد علوم سياسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: ايران الگوي فريبا بودن زن در جامعه تحت توسعه غرب را رد و بر مشاركت زنان در مقدرات اساسي كشور تاكيد مي كند.

وي به فتواي مرج تقليد و رهبر كبير انقلاب اسلامي در اين خصوص اشاره كرد و گفت: زنان بايد در مقدرات اساسي كشور شركت كنند، چنانچه اين حق تنها در راي دادن نيست، اما متاسفانه سهم زنان تنها به همين راي دادن محدود شده است.

كولايي تصربح كرد: سهم زنان از قدرت سياسي در طول 36 سال انقلاب، تنها فعاليت در انتخابات و راي دادن خلاصه شده است تا آقايان به قدرت برسند و بعد از آن زنان در خانه بنشينند و به بچه داري خود مشغول باشند.

وي به نقش زنان در دورن دفاع مقدس با تاسي به حضرت زينب(س) اشاره كرد و گفت: نقش هاي اجتماعي در اين دوران تحول يافت و زن ها از خانه بيرون آمدند و فضا براي مشاركت زنان در سازمان بسيج و ديگر شرايط اجتماعي جامعه فراهم شد.

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب به بردباري و صبوري زنان در دوران سازندگي اشاره كرد و گفت: اين دوره نيز همزمان با كنفرانس پكن و تعامل كشور با جامعه جهاني بود.

وي ادامه داد: حضور ايران براي اولين بار در كنفرانس پكن نشان داد كه دين بازدارنده نيست، بلكه زنان هم مي توانند با هويت خود وارد اجتماع شوند.

كولايي با بيان اينكه با تكيه بر ارزش هاي ديني راه را براي مشاركت زنان گشوده ايم، افزود: حقوق اساسي زنان در قانون اساسي مشخص شده، اما چقدر به اين قانون عمل شده است؟ آيا به حرف و تصويب قانون، بستر ايجاد قانون هم ايجاد مي شود.

وي با بيان اينكه قانون تنها يك بخش زمينه براي ايجاد تغيير است ابراز داشت: بخش ديگر ايجاد زيربناهاي اقتصاد فرهنگي،اقتصادي و اجتماعي است.

استاد علوم سياسي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با بيان اينكه انقلاب در بخش فرهنگي توجه لازم را دريافت نكرده است گفت: در بسياري از مواقع تبليغ و فرهنگ را جاي خود مي نشانيم.

وي گفت: نبايد كارهاي تبليغي را با كارفرهنگي جابجا كرد و صرف تمركز بر قوانين وضعيت زنان در كشور را بهبود نمي بخشد.

اين فعال اصلاح طلب با بيان اينكه مشكل ما نداشتن قانون نيست بلكه مشكل ما نگرشي است كه بايد قانون را اجرا كند، افزود: البته بايد همه بسترهاي اجرايي لازم در زمينه هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي را ايجاد كنيم.

كولايي گفت: در كنار همه اين موارد بايد توانمند سازي و استقلال اقتصادي زنان را مورد توجه قرار دهيم و نگاه سيستمي به تغييرات داشت.

وي با اشاره به نابرابري حقوق زن و مرد در بسياري از كشورهاي جهان به قدرت اظهار داشت: برطرف كردن ظلم تاريخي بر زنان به سادگي تحقق نمي يابد بلكه مقاومت هايي در مسير وجود دارد.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با بيان اينكه زنان هر نوع تغييري را در جامعه مي توانند شكل دهند افزود: زنان سهمي از ثروت جامعه در اختيار ندارند و سهمي از دستيابي به قدرت سياسي نيز در جامعه وجود ندارد.

وي در بيان علل اين امر با اشاره به آمارهاي موجود در انتخابات كشور اظهار داشت: زنان اهل بده و بستان هاي سياسي و تعامل هاي غيرقانونی نيستند و به همين دليل نمي توانند در قدرت بمانند.

*در هشت سال گذشته باور بر این بود که زن‌ها باید به خانه‌های خود برگردند

در ادامه اين نشست دكتر كولايي به چند پرسش پاسخ گفت.

کولایی در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل کنوانسیون حقوق زنان در ایران، اظهار کرد: کنوانسیون حقوق زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بایگانی شده است.

وی با بیان اینکه جنبش زنان در کشور ما، یک جنبش مستقل و جدا از جنبش دموکراسی‌خواهی نیست، ادامه داد: جنبش مستقل از حقوق مردم که به حقوق زنان بپردازد، با واقعیت‌های ما تطبیق ندارد.

کولایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کدام دولت توجه بیشتری به حقوق زنان داشته است با اشاره به اینکه دولت‌هایی که توجه بیشتری به حقوق مردم دارند، به حقوق زنان هم توجه دارند، تصریح کرد: این مسئله‌ای است که در دوران اصلاحات شاهد بودیم. بودجه‌هایی که در دولت اصلاحات به زنان اختصاص یافت روند چشمگیری داشت و بعد از آن، این بودجه‌ها حذف شد.

نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه در سطوح بالا هم مشکل جدی برای احقاق حقوق زنان وجود دارد، افزود: در هشت سال گذشته باور بر این بود که زن‌ها باید به خانه‌های خود برگردند، آشپزی کرده و فرزندداری کنند. هرچند که این مسائل هم از افتخارات بانوان است اما زنان حق مشارکت در مسائل اجتماعی و سیاسی هم دارند.

وی با بیان اینکه زنان باید در مجامع سیاسی و اجتماعی در حدی که ظرفیت‌های جامعه اجازه می‌دهد حضور یابند، ادامه داد: زنان برای مشارکت اجتماعی، منتظر فرش قرمز نباشند.

‌این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال دیگری درباره رژیم حقوقی دریای مازندران، اظهار کرد: در بسیاری مسائل، از جمله رژیم حقوقی دریای مازندران، با واقعیت‌های محیطی و بین‌المللی ارتباط برقرار نکرده و به این مسائل توجه نکردیم.

وی با بیان اینکه وضعیت دریای مازندران به لحاظ زیست محیطی، نگران کننده و خطرناک است، افزود: به دلیل سیاسی شدن مسئله، موضوع محیط زیست هم قربانی بهره‌برداری نفت و گاز و بازی‌های سیاسی دیگر قدرت‌ها شده است و ما چون تحریم بودیم نتوانستیم در مسائل دریای مازندران تاثیرگذار باشیم.

کولایی یادآور شد: محیط زیست دریای مازندران مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. مردم دیگر استان‌ها به خاطر آلودگی زیست محیطی تجمع می‌کنند اما صدای مردم مازندران در مقابل آلودگی‌های دریای مازندران درنمی‌آید.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات سال 80 دریای مازندران وضعیت نامناسبی داشت، ادامه داد: بحران محیط زیستی که در داخل داریم، بدتر از آن را در دریای مازندران داریم و این شرایط استثنایی دریای مازندران در حال نابود شدن است.

کولایی خاطرنشان کرد: داریم از دریایی که اکوتوریسم فوق‌العاده در جهان داشته است دریای مرده درست می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همه کشورها از دریای مازندران نفت و گاز برمی‌دارند و ما فقط شعارش را می‌دهیم، گفت: امیدوارم با سیاست تعامل سازنده روحانی و پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در جایگاهی قرار گیریم که بتوانیم از منافع خود دفاع کنیم.

کولایی با اشاره به اینکه از مزیت عظیم گردشگری دریای مازندران استفاده نشده است، ادامه داد: بحث توریست اروپایی و آمریکایی مطرح نیست، منظورم توریست‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس است که با تعامل با جهان، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ... می‌توانیم از این ظرفیت بهره ببریم.

*حاشيه:

-مراسم در ساعت 3.45 دقيقه با تلاوت آيات قران و پخش سرود جمهوري اسلامي آغاز شد.

-ماه سلطان كاشي براي خيرمقدم پشت تريبون رفت و گفت: قانونمداران و اصلاح طلبان مفاهيم دقيق حقوق شهروندي را در هر عرصه اي پاسخ دهند تا شاهد جهاني عاري از خشونت و تبعيض و نابرابري باشيم.

-فريده يوسفي دو شعر-يكي به زبان محلي و ديگري به زبان رسمي- خواند و كليپي نيز پس از آن پخش شد.

کولایی در بخشي از صحبت هاي خود به طنز گفت ما اصلاح طلبان اصولگراييم چرا كه پايبند به اعتقادات سال 1357 هستيم اما جناح مقابل بيشتر محافظه كارند تا اصولگرا.

-رويكرد سخنان كولايي در خصوص تبعيض و نابرابري در رسيدن به قدرت در جامعه زنان با تشويق بانوان همراه بود كه يكي از آقايان حاضر در جمع نيز گفت: در اين خصوص كاري از دست ما نيز بر نمي آيد.

خانم كاشي وقتی مجدداً بر روي سن رفت، از حضار و ميهمانان با ذكر نام تشكر كرد و تنها از رسانه هاي حاضر در اين جمع نامي برده نشد!

احمدي فولادي، يوسفي عضو شوراي شهر ساری، محمدنژاد رئيس اسناد ملي مازندران و قلي تبار از فعالان اصلاح طلب بابلسر جزو ميهمانان اين مراسم بودند.