پنجشنبه 28 مهر 1384-0:0

پايان يک تجمع ؛ استاندارنيامد،به شورا رضايت دادند

تجمع اهالي روستاي "چاله پل" شهرستان نكا مقابل كارخانه سيمان اين شهر با مذاكره اعضاي شوراي اسلامي اين روستا با مدير عامل كارخانه بعد از ظهر روز چهارشنبه پايان يافت.


حدود ‪ ۵۰۰‬تن از اهالي روستا "چاله پل" نكا كه اكثر آنها را دانش‌آموزان تشكيل مي‌دادند صبح ديروز دراعتراض به مشكلاتي كه گرد و غبار كارخانه براي اهالي ايجاد كرده، مقابل اين كارخانه تجمع كرده بودند.

تجمع‌كنندگان از ابتدا خواستار حضور سرپرست استانداري مازندران در محل تجمع بودند كه پس از گذشت چندين ساعت موافقت كردند تا پنج تن از اعضاي شوراي اسلامي روستا به همراه بخشدار مركزي نكا به نمايندگي از تجمع كنندگان با مدير عامل كارخانه سيمان مذاكره كنند.

هم چنين مقرر شد تا كارخانه به مدت ‪ ۲۰‬روز تعطيل شودو در اين مدت سيستم الكترو فيلتر كارخانه تعمير و در صورت نياز تعويض شود.

"احمد عظيمي" بخشدار مركزي نكا در جمع روستاييان در خصوص رفع مشكل گرد و غبار و پرداخت خسارت‌هاي مالي و هزينه‌هاي درماني مردم قول مساعد داد.

هم چنين اعضاي شوراي اسلامي روستاي چاله پل اعلام كردند كه اگر تا ‪ ۲۰‬روز آينده مشكلات مربوط به كارخانه مرتفع نشود دوباره تجمع خواهند كرد.

روستاي چاله پل نكا دو هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر جمعيت دارد ودر شرق ساري قراردارد.

irna ديروز گزارش داد:جمعي از اهالي روستاي "چاله‌پل" شهرستان نكا امروز دراعتراض به گردوغبار ناشي ازفعاليت كارخانه سيمان نكا كه‌در كنار اين روستا واقع شده است اقدام به تجمع در مقابل كارخانه كردند.

تعدادي از تجمع‌كنندگان اظهار داشتند: گرد وغبار اين كارخانه علاوه‌بر ايجادمشكلات اساسي در فعاليت‌هاي كشاورزي منطقه، سلامت افراد را به طور جدي تهدي مي‌كند به‌طوري كه برخي اهالي دچاري بيماري- هاي تنفسي شده‌اند.

گرد و غبار ناشي از فعاليت كارخانه سيمان نكا سال‌هاست كه‌اهالي روستاهاي اطراف اين كارخانه را آزار مي‌دهد و مسوولان كارخانه براي رفع اين مشكل فيلترهايي را نيز در كارخانه نصب كرده‌اند.

به گفته شماري از مردم اين روستا، وزش هميشگي‌باد در اين منطقه باعث شده تا ‪ ۷۰‬درصد گرد و غبار كارخانه سيمان به سمت اين روستا روانه شود كه اين امر موجب ايجاد اختلال در روند زندگي روزمره مردم شده است.

آنان با انتقاد از آن چه كه "بي توجهي مديران كارخانه نسبت به رفع اين مشكل" عنوان شد، يادآور شدند : فيلترهاي مورد استفاده در كارخانه براي جلوگيري از پراكنده شدن گرد و غبار تاريخ‌مصرف مشخصي‌دارد كه‌پس از مدت معين بايد تعويض شده تا كارايي لازم را داشته باشد كه متاسفانه تعويض و نوسازي فيلترها تاكنون به موقع انجام نشده است تا گرد و غبار ناشي از فعاليت كارخانه سيمان در هوا افزايش پيدا كند.

ساكنين منطقه شيوع بيماري‌آسم و ريه و كاهش كيفيت و كميت محصولات كشاورزي را از ديگر مشكلات ناشي از اين وضعيت بيان كردند.

"علي شيخ" يكي‌از ساكنان روستاي چاله پل مي‌گويد: بيش از ‪ ۸۵‬هكتار اراضي كشاورزي دراين منطقه‌وجود داردكه به دليل گرد و غبار كارخانه سيمان در چند سال اخير با كاهش محصولات مواجه شده‌است.

وي هم چنين افزود: بسياري از كودكان منطقه دچار بيماري آسم ، تنگي نفس و ديگر بيماري‌هاي ريوي شده‌اند كه مدارك پزشكي آنان نيز براي ارائه و اثبات موضوع وجود دارد.

وي يادآور شد: اين مشكلات را چندين بار با مسوولان كارخانه و شهرستان نكا درميان گذاشته‌ايم، اما همچنان اين معضل گريبان گير اهالي است.

يكي ديگر از تجمع‌كنندگان گفت : اگر يكي از مسوولان كارخانه در اين محل زندگي كند متوجه مشكلات مردم خواهند شد.

"حسين نجفي" به سخنان رييس جمهوري مبني بر ساكن شدن هر مسوول در منطقه كار خود اشاره كرد و افزود: اگر مدير عامل كارخانه و اعضاي خانواده ايشان در اينجازندگي كنندديگر نخواهدگفت‌كه "ماابتدا به توليد وسپس به خواسته‌هاي مردم فكر مي‌كنيم."
وي ادامه داد: به رغم تاييد مشكلات زيست محيطي‌و انساني‌از طرف فرمانداري، مسوولان بهداشت و محيط زيست، اما از آغاز به كار اين كارخانه تاكنون اقدام اساسي براي رفع مشكل صورت نگرفته است.

عضو شوراي اسلامي روستاي چاله‌پل ونماينده تجمع‌كنندگان‌ گفت:
تا تحقق خواسته‌هايمان دست از اعتراض بر نخواهيم داشت.

رضا فغاني، تعطيلي كارخانه، رفع مشكل گرد و غبار، پرداخت خسارت مالي و درماني مردم، تعهد مسوولان با مهر و امضاي دادگستري در زمان شروع به كار مجدد كارخانه را از خواسته‌هاي اصلي عنوان كرد.

وي ادامه داد: در صورت عدم تحقق اين خواست هابا هماهنگي ديگر مردم منطقه هر روز در مقابل اين كارخانه تجمع و از ورود و خروج هر گونه توليدات آن جلوگيري مي‌كنيم.

وي خطاب به مردم گفت: تجمع ما قانوني است و براي گرفتن حق و حقوق خود با آرامش و بدون هرگونه تنش اعتراض خواهيم كرد.