چهارشنبه 11 آبان 1384-0:0

يوش : شايد وقتي ديگر

در صورت تامين اعتبارات لازم براي ساماندهي روستاي يوشج مازندران، اين روستاي تاريخي تا پنج سال آينده به شكل اوليه خود، با ساختار سنتي باز مي گردد.



روستاي تاريخي يوش يكي از تاريخي ترين روستاهاي استان مازندران است كه تولد نيما يوشيج؛ شاعر پر آوازه ايراني در اين روستا شهرت آن را دو چندان كرده است. هم اكنون به علت وضعيت نامناسب اقتصادي اهالي روستا، اغلب خانه هاي آن به شكل سنتي باقي مانده است و تنها بخش اندكي از آن نوسازي يا تخريب شده است.
«مهدي ايزدي»، مسئول پروژه ساماندهي روستاي تاريخي يوش با اشاره به آغاز نقشه برداري از اين روستاي تاريخي گفت: «هم اكنون نقشه برداري از اين روستاي تاريخي با مقياس يك در پانصد انجام مي شود تا اطلاعات جامعي از كليت بافت تاريخي اين روستا بدست آيد.»
او گفت: «با استفاده از اين نقشه ها مي توانيم طرح جامع روستاي يوشج را بر اساس معيارهاي معماري سنتي آماده كنيم. در اين طرح، طرح هادي و طرح تفصيلي روستا نيز گنجانده شده است و قصد داريم تا روستاي يوشج را به همان شكل سنتي سابق خود مرمت و ساماندهي كنيم.»
به گفته ايزدي بزرگ ترين مشكل در اجراي اين طرح تخصيص اعتبارات و دريافت آن است كه در صورت پرداخت آن، روستاي يوش تا 5 سال آينده به شكل سنتي خود باز مي گردد.
مرمت و ساماندهي روستاي يوش باعث مي شود اهالي روستا به ماندن در خانه هايشان تشويق شوند تا در آينده نيز روستاي يوش مثل امروز زنده باقي بماند.
به اعتقاد كارشناسان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران روستا يوشج به منظور سامان دهي نياز به اعتباري نزديك به 100 مليون تومان در سال دارد اما مرمت آن به شيوه سنتي منجر مي شود تعداد مراجعه كنندگان به اين روستا چند برابر شود. در حال حاضر روستاي يوشج يكي از قطب هاي گردشگري استان مازندران محسوب مي شود.
روستاي يوش با قدمتي نزديك به 500 سال، ييلاقي كوهستاني از دهستان «اوزرود» شهرستان نور است كه به علت قرار گرفتن خانه اجدادي نيما يوشيج در اين روستا از شهرت زيادي برخوردار است. اين روستا از 10 محله مختلف تشكيل شده كه در مجموع بافت تاريخي آن را شكل داده است.(chn)