دوشنبه 25 اسفند 1393-15:34

سینا دلشادی:

ضعیف ترین بودجه کشور مربوط به حوزه هنری است

رییس حوزه هنری مازندران: می خواهیم به سمت تولید دانشنامه مازندران حرکت کنیم/ تشویق هنرمندان جوان از نظر ما چاپ اثر نیست.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینامحسن پور: نشست خبری رییس حوزه هنری مازندران، صبح دوشنبه در سالن اجتماعات این سازمان، برگزار شد.

سینا دلشادی افزود: برای هفته هنر انقلاب، جشنواره هنری ایران 1404 داریم و برای حمایت هدفمند از جشنواره که سند چشم انداز را از دید هنر می نگرد، تفاهم نامه ای بین حوزه هنری و مجمع تشخیص مصلحت نظام منعقد شده است.

وی ضمن قدردانی از خبرنگاران و رسانه ها ابراز داشت: اعتقاد من این است که فضای هنر و رسانه باید تعاملی و نه طلبکارانه باشد.

 دلشادی در بخش دیگری از سخنانش، از تشکیل کارگروه هنر و رسانه در سال 94 خبر داد و ابراز داشت: هدف از تشکیل این کارگروه، به کارگیری تمام توان مان برای ارتقای فرهنگ استان است.

رییس حوزه هنری مازندران برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را در سال 93، در حوزه هنری اتفاقی بی نظیر در کل کشور دانست و افزود: در سال 94، برگزاری این کرسی ها ادامه خواهد داشت و دست کم 10 کرسی برگزار خواهد شد.

این مسوول با اشاره به اینکه مازندرانی نیست و حدود دو سال است که به مازندران آمده است، جمع حاضر را به تماشای تئاتر بومی "ونوشه " به نویسندگی و کارگردانی خودش که تا 27 اسفند ماه در حوزه هنری مازندران روی صحنه خواهد بود، دعوت کرد و گفت: این تئاتر را تماشا کنید و ببینید که ما راجع به شما چه کار کرده ایم و چقدر توانسته ایم این فرهنگ و بوم را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه از افتخارات من در سال 93 این است که خبر شهید آباد جزء اخبار برتر در کشور شد، افزود: شهید آبادی که قبل از تولید مستند و تولید یک نمایش و چاپ یک کتاب عکس از آن مکان، خیلی از مازندرانی ها هم حتی آن را نمی شناختند پس از تولیدات حوزه هنری از آن مکان در کل کشور مشهور شد و همه با آن آشنا شدند.

این مسوول ادامه داد: در سال 94 حماسه 6 بهمن آمل برای ما در اولویت است.

*می خواهیم به سمت تولید دانشنامه مازندران حرکت کنیم،

دلشادی در این نشست به پرسش مازندنومه نیز پاسخ داد

# حدود دو سال قبل حوزه هنری از مجموعه شناختنامه مازندران حمایت کرد که در بیش از 40 جلد کتاب منتشر شود، اما برای چاپ نسخه ای بعدی کاری نکردید و آن کار روی میز ماند، آیا در نظر دارید از چاپ این مجموعه حمایت کنید؟

 -تامین مالی شناختنامه مازندران از محل شاخصه های فرهنگی بوده است و این قبیل برنامه ها برای اینکه حمایت شوند نیاز به بودجه ویژه و جداگانه دارند، زیرا بودجه ما بسیار ضعیف و ناچیز است و در واقع ضعیف ترین بودجه کشور مربوط به حوزه هنری است که یک نهاد انقلابی است. ما اگر بخواهیم شناختنامه را ادامه دهیم، با این شکل ظاهری و محتوا نمی شود و باید تغییراتی در آن داده شود. ما می خواهیم به سمت تولید دانشنامه مازندران حرکت کنیم، زیرا دانشنامه یک اثر مکتوب درخشان و سند تاریخی ماندگار و موقر است و امیدواریم که تداوم بحث شناختنامه را در حوزه دانشنامه مازندران داشته باشیم.

# اگر نویسنده یا شاعر جوانی بخواهد از امکانات حوزه هنری برای رونمایی از کتابش استفاده کند، حوزه هنری چه کمکی می تواند به او بکند و معیار شما برای حمایت آثار چیست؟

-ما در دوبخش در خدمت این عزیزان می توانیم باشیم، یکی حوزه آموزش و دیگری بخش آفرینش های ادبی. شکل دیگر خدمت رسانی حوزه هنری به استعدادهای جوان، مراجعه مستقیم به بخش آفرینش های ادبی است که نمونه کارها گرفته و ارزیابی می شود و اگر این نتیجه به دست آید که این اثر مطلوب است حمایت ما به چند شکل می تواند اتفاق بیفتد مثل انتشار در کتاب، جراید و یا سایت حوزه هنری.

# برای صدور مجوز چه حمایتی می شود؟

-همه مجوزها از مرکز صادر می شوند و حوزه هنری به محتوا خیلی اهمیت می دهد یعنی حتی کار متوسط را نیز چاپ نمی کنیم و اعتقاد ما این است که با وجود بودجه محدود باید کارهایی چاپ شود که کاملا اثربخش باشد و جهت دهی کند و کسی که از آن اثر استفاده می کند بداند که تراز حوزه هنری آن اثر است. ما برای تشویق هنرمندان این گونه عمل نمی کنیم و تشویق هنرمندان جوان از نظر ما چاپ اثر نیست، بلکه پرورش استعداد هنرمند و بعد از بالندگی، چاپ و عرضه آن اثر به جامعه است.