جمعه 28 فروردين 1394-14:33

همه استانداران مازندران زیر یک سقف

گزارش+عکس از اولین نشست استانداران ادوار مازندران/ با حضور مهدی سعادتی، عباس رهی، محمدجواد قناعت، علی محمد شاعری، سید محمد کریمی، داوود کشاورزیان، مرتضی حاجی، محمد علی پنجه فولادگران، سید ابراهیم درازگیسو، اصغر قربانی، ابوطالب شفقت، علی اصغر گرانمایه پور، عبدالرضا شیخ الاسلامی، غلام عباس زارع، سید محمود میرلوحی و حسین طاهری.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر پنج شنبه اولین نشست استانداران ادوار مازندران در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

در این مراسم که نماینده ولی فقیه در استان و حجت الااسلام ناصری –نماینده بابل و نماینده مجمع نمایندگان مازندران- نیز حضور داشتند، بسیاری از استاندارهای گذشته مازندران و همچنین مازندرانی هایی که در سایر استان های دیگر سمت استانداری داشتند، دور هم جمع شدند تا در راستای توسعه استان همفکری کنند.

*21 استاندار از ابتدای انقلاب داشتیم

حسن خیریان پور- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مازندران- در این جلسه اظهار داشت: از سال 1357 تاکنون در مازندران 21 نفر در سمت استانداری مازندران ایفای نقش کردند که 18 نفر با حکم استاندار و مابقی به صورت سرپرست بودند.

وی با بیان اینکه از میان استانداران مازندران سیداحمد طباطبایی، عبدالعلی مصحف و محمد مجدآرا مرحوم شدند، افزود: سه نفر از استانداران نیز در دوره مسئولیت این امر را بر عهده داشتند.

خیریان پور ادامه داد: مرتضی حاجی 63 ماه و 29 روز، داوود کشاورزیان 50 ماه و 11 روز و سید علی اکبر طاهایی نیز 16 ماه و 13 روز سرپرست و 46 ماه و 5 روز نیز به عنوان استاندار ایفای نقش کردند.

وی با بیان اینکه 6 نفر هم در استان های دیگر به عنوان استاندار خدمت کردند، افزود:علی محمد شاعری، جواد قناعت، مهدی سعادتی، عبدالرضا شیخ الاسلامی، سید ابراهیم دراز گیسو و عباس رهی از جمله این مسئولان بودند.

* باید نگاه مدیران ملی به مازندران عوض شود

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- نیز در این جلسه ضمن ابراز رضایت از جلسه مشترک صبح امروز با حضور استانداران سابق مازندران اظهار داشت: نقطه نظراتی در این جلسه بیان شده است که در آینده نزدیک برای توسعه استان کل این مطالب تدوین شده، در اختیار دستگاه ها قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ما هم به عنوان نماینده شورای اداری اقدامات انجام شده در مازندران را به اطلاع همه عزیزان رساندیم افزود: قدردانی از چهره های ماندگار استان و تشویق این عزیزان یکی از پیشنهاد های جلسه صبح امروز بود.

فلاح جلودار گفت: پیشنهاد شده است مازندران به عنوان قطب علمی در کشور مطرح شود و متروی ساحلی نیز در این استان با همت و پیگیری های همه عزیزان و مسئولان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه انتقاد از جابجایی زودهنگام استانداران مازندران نسبت به استانداران سایر استان ها یکی از موضوعات مورد تاکید در این نشست بوده است و ابراز داشت: مزیت های استان از نظر نیروی انسانی و موهبت های طبیعی نیز مورد توجه بود که برنامه هایی برای استفاده از این ظرفیت ها اعلام شده است.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در مازندران با بیان اینکه نباید به مواهب خدادادی اکتفا کرد، افزود: گاهی فرصت ها تبدیل به چالش و تهدید می شود که باید با دخیل کردن بخش خصوصی در استان از ظرفیت های این منطقه به شکل شایسته ای بهره برد.

وی از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در جلسه صبح امروز را حفظ و حراست از محیط زیست عنوان کرد و گفت: باید رجال شناسی در مازندران به شکلی درست انجام شود چرا که استان نیروهای فرهیخته بسیاری دارد و باید از پتانسیل آن ها در اداره و توسعه استان بهره برد.

استاندار مازندران ابراز داشت: نظر بسیاری از استانداران سابق این بوده است که باید نگاه مدیران ملی به مازندران عوض شود، چرا که برای مازندران منابع به صورت استانی دیده می شود، اما خدمات کشوری در این استان ارائه می شود.

فلاح جلودار گفت: این مسایل تنها بخشی از اظهارات استانداران اسبق مازندران بوده است و تلاش خواهیم کرد که در راستای توسعه استان از مشاوره های دوستان بهره درستی ببریم.

*مسئولانه بنویسیم و انتقاد کنیم

آیت الله نورالله طبرسی-نماینده ولی فقیه در استان مازندران- در این مراسم با بیان اینکه این حضور برای بنده فرصت طلایی به شمار می رود، اظهار داشت: از استاندار مازندران برای تشکیل چنین جلسه ای تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه این جمع عصاره ای از مدیریت ادوار گذشته مازندران و بعضی از استان های دیگر است، افزود: 36 سال است که در سایه سار ولایت، ایران اسلامی به حیات خود ادامه می دهد و باید تلاش شود که این تعامل و همدلی حفظ شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران به حوادث منطقه و حمله سعودی ها به یمن اشاره کرد و گفت: امیدواریم و دعا می کنیم که خداوند جنگ بین دو کشور مسلمان را خاتمه دهد، چرا که سازمان ملل از ظالم حمایت می کند.

وی با بیان اینکه استفاده از تجربیات چندین ساله استانداران مازندران جهت توسعه و پیشرفت استان بسیار تاثیرگذار است، افزود: بنا بر روایات، تجربه از علم بالاتر است، چرا که اگر خودمان بخواهیم همه مسایل را تجربه کنیم نیازمند زمان طولانی است.

خطیب جمعه ساری به استضعاف و بیکاری موجود در مازندران نیز اشاره کرد و گفت: مازندران در همه دوره ها و در همه صنوف، شخصیت های بسیار خوب و تاثیرگذاری داشته است که باید از همه این ظرفیت ها در راستای پیشرفت و توسعه استان بهره برد.

وی به ضرورت همدلی و تعامل بین مسئولان نظام و مردم تاکید کرد و گفت: نباید نسبت به دولت و خدمتگزاران قلم را رها کرد و نوشت و یا هر چه از دهان بیرون آمد، بیان کرد، بلکه باید مسئولانه بنویسیم و انتقاد کنیم.

آیت الله طبرسی گفت: هیچ دولتی نمی تواند در برابر جمهوری اسلامی بایستد و لازمه تداوم امر این است که وحدت کشور حفظ شود، چرا که دشمنان نظام اسلامی به دنبال ایجاد تفرقه و حکومت بر مردم هستند.

وی ابراز داشت: اختلاف سلیقه در کشور وجود دارد اما خط قرمزها باید حفظ شود.

این مسئول با بیان اینکه افکار، قلم ها و خط ها باید سالم باشد، گفت: با عنایت خداوند و هدایت های مقام معظم رهبری از این گردنه سخت عبور خواهیم کرد و اهداف خود را به گروه5+1 تحمیل خواهیم کرد، چرا که تا به حال از این استقامت نتیجه گرفتیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه چاره ای جز اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم ها نیست، افزود: باید قدر امنیت موجود در کشور و تجربیات مدیران گذشته را دانست.

* مجمع استانداران کشور رسماً ثبت شده است

حسین طاهری-دبیر مجمع استانداران کشور- نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال 83 نسبت به تشکیل مجمع استانداران کشور اقدام کردیم و در سال 84 نیز مجوز قانونی آن را از وزارت کشور دریافت کردیم، گفت: این مجمع رسماً ثبت شده است و حتی بدون تشریفات خاصی می تواند منعقد شود.

وی گفت: مجمع استانداران در زیرمجموعه خود کارگروه های مختلفی دارد که می تواند کارهای مطالعاتی و نظارتی را انجام دهد.

* تجربیات خود را در اختیار سایر مسئولان قرار می دهیم

سید محمود میرلوحی -از اعضای مجمع استانداران کشور- با بیان اینکه این مجمع با هدف استفاده از تجربیات استانداران کشور تشکیل شده است، افزود: تلاش کردیم تا تجربیات استانداران بعد از پیروزی انقلاب تدوین، تجمیع، فرآوری و به ساختار وزارت کشور بازگردد.

وی با بیان اینکه از اول انقلاب تاکنون 260 نفر در مسئولیت استانداری در 31 استان کشور خدمت کرده اند، افزود: کمیته فعلی که در این جلسه حضور دارند استانداران سابق مازندران و شش نفر از افراد مازندرانی که در استان های دیگر مسئولیت استانداری داشتند را شامل می شود.

میرلوحی مدیریت دانش را یکی از پایه های اصلی مدیریت استان و کشور دانست و گفت: تلاش می کنیم تا تجربیات خود را در اختیار سایر عزیزان مسئول قرار دهیم.

معاون وزیر کشور در دوره اصلاحات تشکیل این جلسه را نشان از حسن توجه استاندار مازندران به امر توسعه استان عنوان کرد و ابراز داشت: باید مزیت ها، بهره وری و خلق فرصت های جدید در کارگروه های مختلف تبیین شده، در اختیار مدیران قرار گیرد.

*مجمع نمایندگان ادوار مازندران نیز تشکیل شود

حجت الاسلام ناصری –نماینده بابل و نماینده مجمع نمایندگان مازندران- در این نشست گفت: این حرکت استاندار مازندران نشان داد که اشتراکات بسیاری در استان و کشور وجود دارد و باید به نقاط مثبت توجه کرد.

وی گفت: پیشنهاد می کنیم که مجمع نمایندگان ادوار مازندران نیز تشکیل شود تا آن ها نیز بتوانند تجربیات خود را در اختیار مدیران قرار دهند.

*هیچ قشری به اندازه انسان ها با هم درگیر نمی شوند

حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد-رئیس کل دادگستری مازندران- نیز در این نشست با بیان اینکه ما شعار امسال مقام معظم رهبری را از سال قبل آغاز کرده بودیم، افزود: در سال 93 تلاش کردیم با تعامل، همدلی خوبی با سایر دستگاه های اجرایی در مازندران داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر شعار همدلی و همزبانی محقق شود آمار طلاق و زندانی کاهش یافته و 99 درصد پرونده های دادگستری بسته می شود.

این مسئول با بیان اینکه اختلاف باعث این موضوع می شود، افزود: هیچ قشری به اندازه انسان ها با هم درگیر نمی شوند.

حجت الاسلام تقوی فرد ابراز داشت: اگر عاقل هستیم نباید محدودیت برای خود ایجاد کنیم اما شما می بینید که در بسیاری از موارد انسان ها محدود می شوند.

وی با بیان اینکه باید هر کس از خود این شعار همدلی و همزبانی را آغاز کند، گفت: نباید گفت دیگران با ما همدل و همزبان نیستند، بلکه باید از خودمان شروع کنیم.

رئیس کل دادگستری مازندران ادامه داد: ما این امر را از خودمان شروع کردیم و ثمرات و نتایج آن را هم دیدیم.

این مسئول با بیان اینکه بعضی از سمت ها مرده هستند، افزود: بعضی از افراد هم خودشان و هم پست شان مرده است، اما اگر پستی اثر گذار باشد آن اثر همچنان باقی خواهد ماند، چنانچه اگر استانداری خدماتش ثمربخش باشد حتی اگر در دنیا نباشد از او به نیکی یاد می شود.

*از اقدامات استاندار رضایت داریم

مرتضی حاجی- وزیر تعاون دولت هفتم و وزیر آموزش و پرورش دولت هشتم اصلاحات- نیز در این مراسم ابراز داشت: از تلاش استاندار و مجموعه مدیران استان که با تلاش مستمر در راستای توسعه و آبادانی استان تلاش می کنند، تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه از اقدامات استاندار مازندران و کارهایی که صبح امروز در جمع مجمع استانداران بین کردند، رضایت داریم، افزود: همدلی و همزبانی مردم در سال های دور و در دوران دفاع مقدس را هرگر فراموش نمی کنیم.

استاندار اسبق مازندران گفت: در دولت تدبیر و امید برای مردم و همه کسانی که دل شان برای توسعه استان می سوزد، دعا می کنیم.

*مازندران به دریا پشت کرده است

عبدالرضا شیخ الاسلامی-وزیر کار و امور اجتماعی دولت احمدی نژاد- به نیروهای کیفی زیاد مازندران اشاره کرد و گفت: بسیاری از این افراد، بنابه دلائل مختلف، در استان های دیگری فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه یک مدیریت صحیح می تواند، اندیشه ها و توان این افراد را برای توسعه استان به کار گیرد، افزود: بسیاری از سرمایه های مادی افراد مازندرانی نیز در استان های دیگر هزینه می شود که باید با تشویق و ترغیب آن ها را به مازندران آورد.

استاندار اسبق هرمزگان دریا را یکی از نعمت هایی دانست که مازندران به آن پشت کرده است، گفت: آزاد سازی حریم دریا، ایجاد فرصت های ناب گردشگری در سواحل با محوریت دریا و بهره وری از منابع و ذخایر بی پایان دریای خزر می تواند در توسعه استان نقشی بسیار مهم داشته باشد.

وی با اشاره به پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: امروز در چین بیش از 250 هزار تن، در ترکیه بیش از 600 هزار تن و در کشور کوچکی مانند نروژ5000 هزار تن ماهی در قفس پرورش داده می شود.

*دولت رقیب بخش خصوصی نیست

داوود کشاورزیان-معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور- در این نشست با اشاره به موفقیت دولت در سیاست خارجی و همچنین نزولات آسمانی در اوایل سال جاری اظهار داشت: امیدواریم با یک برنامه مدون و دستور کار مشخص روند توسعه استان ادامه یابد.

وی با بیان اینکه باید از تجربیات گذشته در امر توسعه استان و کشور بهره برد افزود:مهم ترین کار تجربیات، خرابکاری هایی است که انجام شده است و باید تلاش کرد که دیگر آن اقدامات تکرار نشود.

کشاورزیان با بیان اینکه اشتغال موضوعی است که کشور ما از آن رنج می برد، گفت: مشکل اشتغال تنها با مشارکت بخش خصوصی قابل حل است، چرا که دولت تنها می تواند بستر را برای فعالیت مردم فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل با بیان اینکه دولت رقیب بخش خصوصی نیست افزود: بخش خصوصی مکمل کار دولت است و باید تلاش کرد تا بستر را فراهم کرد.

  استاندار پیشین مازندران با بیان اینکه اگر به امر اشتغال به عنوان یک امر مقدس نگاه کنیم این مشکلات کمتر خواهد شد، گفت: همه باید کمک کنند تا زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان فراهم شود.

این مسئول گفت: امروز دریا حبس شده است و باید تلاش شود برای عموم مردم عرضه شود.

وی ادامه داد: مطالعات خوبی در زمینه احداث اتوبان شرقی-غربی در ساحل خزر انجام شده است که اگر مطالعات پاسخ دهد می توان با انجام اینکار مردم را از پتانسیل های دریا بهره مند کرد.

کشاورزیان به دغدغه محیط زیستی در استان مازندران نیز اشاره کرد و ابراز داشت: باید توجه کرد که محیط زیست مازندران متعلق به همه مردم و نسل های آینده است و باید از تخریب آن جلوگیری شود.

* باید تلاش کرد از پتانسیل ها بهره برد

علی اصغر گرانمایه پور نیز در این نشست با بیان اینکه مازندران پس از خراسان رضوی که وجود بابرکت حضرت رضا(ع) در آن استان حضور دارد ظرفیت های بسیار مهمی در کشور دارد، افزود: باید تلاش کرد که از این پتانسیل ها بهره برد.

سید محمد کریمی و محمدعلی پنجه فولاد گران هم برای دولت آرزوی توفیق کردند و به دلیل گذشتن وقت به همین میزان اکتفا کردند.

در ابتدای این مراسم با همت مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران از قهرمانان مازندرانی کشتی جهان که در مسابقات جهانی امریکا حضور داشتند و برای کشور افتخار آفریدند قدردانی شد.

لازم به ذکر است در این نشست مهدی سعادتی، عباس رهی، محمدجواد قناعت، علی محمد شاعری، سید محمد کریمی، داوود کشاورزیان، مرتضی حاجی، محمد علی پنجه فولادگران، سید ابراهیم درازگیسو، اصغر قربانی، ابوطالب شفقت، علی اصغر گرانمایه پور، عبدالرضا شیخ الاسلامی، غلام عباس زارع، سید محمود میرلوحی و حسین طاهری حضور داشتند.