چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394-21:15

مسجدجامعی: تکثر لازمه زندگی شهری است

حضور عضو شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر ساری/هر دفعه که شورا به مجلس رفته از مسوولیت هایش کم شده است و در زمان دولت پیشین هم پیشنهاد دادند که شهردار از بین پیشنهادهای وزرا انتخاب شود/ استیضاح برای شهرهای بزرگ بار سیاسی دارد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینامحسن پور: جلسه ویژه شورای شهر ساری با حضور احمد مسجدجامعی -عضو شورای شهر تهران- عصر چهارشنبه در سالن شورا برگزار شد.

علیجان شمشیربند-رییس شورای اسلامی شهر ساری- با اشاره به جشن "پدران آسمانی" که ویژه فرزندران شهدا در روز 13 رجب برگزار شد، گفت: این مراسم هر سال تکرار خواهد شد تا به فرزندران شهیدان بگوییم هیچ گاه تنها نیستند و ما بزرگی پدرانشان را درک می کنیم و ارج می نهیم.

رییس شورای شهر ساری به مراسم تجلیل از معلمان نیز اشاره کرد و افزود: در جشن روز معلم، 100 معلم و 5 استاد پیشکسوت تجلیل شدند.

* دچار واردات فرهنگی شده ایم

کوروش یوسفی-عضو شورای شهر ساری- با بیان اینکه رنج معلمی تنها از طرف معلمان ترجمه می شود و معلمان درک نمی شوند، از رسانه ای شدن دریافت مطالبات فرهنگیان و افزایش حقوقشان ابراز تاسف کرد و افزود: در همه دستگاه ها این اتفاقات بدون سر و صدا می افتد.

وی مراسم تجلیل از مقام معلم را کم فروغ ارزیابی کرد و ادامه داد: این نشان دهنده مشخص نبودن اهمیت جایگاه معلم است.

عضو شورای شهر ساری به کلاس درسی اشاره کرد که تنها دو دانش آموز آن به زبان مازنی و همه دانش آموزان با زبان انگلیسی آشنا بودند و تصریح کرد: دچار واردات فرهنگی شده ایم و با مدیریت یکپارچه فرهنگی می توان از این وضعیت رهایی یافت.

* اصول شوراها باید در قانون بیشتر جاباز کند

 علی اکبرذلیکانی-عضو شورای شهر ساری- با اشاره به حیطه وظایف شورا، از مسجد جامعی خواست که تجربیاتش را در این زمینه با اعضای شورای ساری به اشتراک بگذارد.

  سید محمدآقامیری-عضو شورای شهر ساری- با بیان اینکه سکوت سرشار از ناگفته ها است، ابراز داشت: شورا قبل از اینکه یک اندیشه سکولار غربی و یا یک اندیشه شرقی باشد، محصول اندیشه قرآنی است.

وی ادامه داد: شورا دست آورد بزرگ انقلاب و یک نظام مدیریتی است و امروز اداره روستاها با همین شورا ها صورت می گیرد.

آقامیری با بیان اینکه افتخار جمهوری اسلامی به خردورزی جمعی است، خاطرنشان کرد: اصول شوراها باید در قانون بیشتر جاباز کند.

* تکثر لازمه زندگی شهری است

سپس احمد مسجد جامعی-عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی- علت حضورش در مازندران را دعوت چند فرهیخته برای رونمایی از کتاب و آثار برخی دانشنامه نویسان عنوان کرد و از برگزاری مراسم تجلیل از معلمان که باعث تازه شدن دیدارها شد، ابراز خرسندی کرد.

وی به اهمیت مقام معلم اشاره کرد و گفت: کمسیون فرهنگی باید فکری کند و اگر از لحاظ مادی نمی شود به این قشر کمکی کرد دست کم خدمات شهری برای رفت و آمد در شهر و یا استفاده از ورزشگاه ها و...قایل شدT زیرا این قشر نیز مانند بقیه اقشار جامعه دارای هزینه و خرج و گرفتاری و بیماری هستند.

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنانش برای مدیریت دو رویکرد ملی و محلی قایل شد و افزود: مدیریت محلی در کنار مدیریت ملی و مکمل مدیریت ملی است و در قانون مسوولیت اداره هفت موضوع بر عهده آن است.

وی در ادامه با اشاره به طرح مسکن مهر و یکپارچگی شیوه ساخت آن در همه نقاط کشور، تصریح کرد: باید هر شهر با مزیت نسبی خودش برنامه ریزی شود و مثلا در ساخت مسکن باید از مصالح مربوط به همان اقلیم و منطقه و نوع معماری آن استفاده شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: قانون اساسی بر توجه به مقتضیات محلی برای برنامه ریزی شهری تاکید دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر دفعه که شورا به مجلس رفته از مسوولیت هایش کم شده است و در زمان دولت پیشین هم پیشنهاد دادند شهردار از بین پیشنهادهای وزرا انتخاب شود که در واقع یک جور تمرکز گرایی قدرت را به دنبال داشت و البته پذیرفته نشد.

مسجد جامعی افزود: قانون اساسی قایل به مدیریت محلی است و می گوید شورا باید راجع به شهر تصمیم بگیرد.

وی با تاکید بر اهمیت شورا برای قانونگزار گفت: در قانون اساسی به دو آیه قرآن در مورد شورا استناد شده و کلمه شورا حدود 120 بار آمده است.

این مسوول با بیان اینکه در شهر اولین کار ایجاد همبستگی است، ابراز داشت: هر فعالیتی که موجب متزلزل شدن همبستگی شهروندی شود پذیرفته شده نیست و باید تکثر شهری را پذیرفت و از فرد گرایی پرهیز کرد.

وی ادامه داد: تکثر لازمه زندگی شهری است و ممکن است قومی، اقتصادی، صنفی و.. باشد و وظیفه مدیریت شهری این است که شرایط لازم را برای فعالیت نیروهای موثر در جامعه فراهم کند.

عضو شورای شهر ساری با اشاره به گستردگی اختیارات شورای شهر، تصریح کرد: رویکرد نظارتی در قانون راهکار ویژه ای برای اعمال ندارد.

مسجد جامعی ادامه داد: برای نظارت بر شهرداری دو راهکار مشخص تذکر و استیضاح شهردار وجود دارد که تذکر به علت اهمیت منافع جمعی حتی بر دستور جلسه هم مقدم است اما استیضاح برای شهرهای بزرگ بار سیاسی دارد وهزینه زیادی به شهر و شهروندان تحمیل می کند و با این وجود به نظارت کامل منجر نمی شود.

وی بر استفاده شورا از رسانه ها تاکید کرد و گفت: رسانه ها از قدرت زیادی برخوردارند و حتی توانایی طرح سوال و به چالش کشیدن را دارند.

در پایان این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ذی حساب ها باید زیر نظر شورا باشند، افزود: شیوه نظارتی شورا می تواند کارکردی شبیه به دیوان محاسبات داشته باشد.