پنجشنبه 17 ارديبهشت 1394-20:19

جشنواره خیران کتابخانه ساز برگزار شد

حتی یک کتابخانه دیجیتال در مازندران نداریم

گزارش+عکس از اولین جشنواره خیران کتابخانه ساز/تنها یک میلیون و 500 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان وجود داردمتوسط کتابخانه های ما در مازندران به ازای هر 100 نفر تنها 2 نفر است/مازندران در این زمینه جزو استان های میانی رو به بالا است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: اولین جشنواره خیرین کتابخانه ساز در محل رستوران میزبان بابلسر با حضور استاندار مازندران برگزار شد.

در این مراسم عبدالحسین باقری-سرپرست کتابخانه های استان مازندران- از انجام 29 نوع خدمت کتابخانه ای در 104 مرکز کتابخانه ای استان خبرداد و گفت: به 319 کتابخانه در استان نیازمندیم و 50 پروژه نیمه تمام در دست ساخت نیز داریم.

وی نیازمندی کتابخانه های استان را 11 میلیون نسخه عنوان کرد و ابرازداشت: در حال حاضر تنها یک میلیون و 500 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد کتابخانه دیجیتال در استان اظهار داشت: در شرایط فعلی حتی یک کتابخانه دیجیتال در استان نداریم.

سرپرست کتابخانه های استان مازندران با بیان اینکه متوسط عمر کتابخانه های استان به24 سال رسیده است، افزود: 88 میلیارد تومان برای تکمیل، تجهیز و توسعه کتابخانه های استان نیاز داریم.

وی سرمایه گذاری در حوزه کتاب و کتابخانه را عامل رشد معرفت و بصیرت انسان و جامعه دانست و گفت: امیدواریم در جشنواره سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کتابخانه های استان باشیم.

*50هزار مترمربع کتابخانه با کیفیت مورد نیاز است

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- در این مراسم با اشاره به حضور خیران در همه بخش های توسعه ای در استان اظهار داشت: مازندران در اکثر این بخش ها در کشور رتبه برتر را دارد.

 نماینده عالی دولت تدبیر و امید در مازندران افزود: متوسط کتابخانه های ما در مازندران به ازای هر 100 نفر تنها 2 نفر است و نیاز داریم تا 50هزار مترمربع کتابخانه با کیفیت در استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است به حد متوسط کشور دست یابیم باید صد در صد رشد و توسعه فیزیکی داشته باشیم.

استاندار مازندران گفت: استانی که در زمینه های مختلف در سطح برتر کشور است زیبنده نیست که اعلام کنیم جوانان ونوجوانان به دلیل کیفیت پایین کتابخانه ها در این مکان حضور نمی یابند.

 فلاح از تشکیل همایش بزرگ 800 نفری خیران مدرسه ساز مازندرانی ساکن در خارج از استان مازندران در تهران خبر داد و گفت: مازندران استانی است که مردمش در بحث مشارکت های اجتماعی و سیاسی سرآمد هستند.

فلاح جلودار حمایت استانداری مازندران از این امر را جدی عنوان کرد و گفت: اعتقاد داریم اگر در این موضوع عزم و اراده ملی وجود داشته باشد شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی تشکیل ستاد دائمی کتابخانه در استان را یکی از ضروریات دانست و گفت: باید تلاش کرد تا آمار درستی از کتابخانه ها و وضعیت کتابخوانی در استان حاصل شود.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران همچنین با بیان اینکه در اسلام و آموزه های دینی ، وقف یکی از موضوعات مهمی است که احیا شده است افزود: باید تلاش کرد که فرهنگ و جایگاه وقف در تاسیس و اهدا کتاب احیا شود.

* مازندران جزو استان های میانی رو به بالا است

حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی -معاون امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور- در این مراسم با بیان اینکه مازندران از جمله استان هایی است که در زمینه کتابخانه فعال است، افزود: علی رغم فرسودگی و قدمت ساختمان، کتابخانه هازنده، فعال و پرعضو هستند.

وی گفت: یکی از شاخص های ارزیابی ما در بحث کتابخانه های تعداد اعضای فعال هستند و مازندران در این زمینه جزو استان های میانی رو به بالا است که البته این جایگاه شایسته مازندران نیست.

حجت الاسلام واحدی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی به عنوان مرکز فعالیت و اثربخشی مردم به شمار می رود، گفت: بخش اعظم بار کتابخانه های عمومی نیز بر عهده مردم است.

  معاون امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه نسبت اعضای کتابخوان به کتابخانه ها 3.5 درصد است، افزود: اگر بخواهیم تعادل ایجاد کنیم باید ظرفیت اعضا و ظرفیت کتابخانه ها را افزایش دهیم.

وی به تقویت و ارزش جایگاه کتاب و کتابخوانی در کشور و استان اشاره کرد و گفت: بخشی از این وظیفه مهم بر دوش ارشاد و نهادهای فرهنگی است اما در بحث پشتیبانی و ساخت اگر به مردم تکیه نکنیم کاری از پیش نخواهد رفت.

این مسئول به ابتکارات یکی از شهرهای کوچک مازندران در راستای ترویج امر کتابخوانی اشاره کرد و گفت: کارمندان کتابخانه این شهر با دل و جان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه گام برداشتند و طرح های آن هم اکنون در کشور نیز اجرا می شود.

وی گفت: باید دست به دستان هم دهیم تا این ابتکار که در مازندران ایجاد شده است الگویی برای سایر استان ها باشد.

حجت الاسلام واحدی با بیان اینکه کتابخانه ها یک نهاد مردمی و عمومی هستند که فعالیت اقتصادی در آن ممنوع است، گفت: صرف اهدای زمین در جهت توسعه کتابخوانی و امر مطالعه کفایت نمی کند چرا که ما صدها هزار مترمربع زمین داریم که نه می توانیم بفروشیم و نه می توانیم تبدیل کنیم، چرا که این کار ممنوع است.

این مسئول ادامه داد: اگر قرار است زمینی اهدا شود بهتر است در قابل بسته این زمین اهدا شود، یعنی خیری زمین را اهدا کند، خیر دیگر بحث ساخت آن و دیگری نیز در موضوع تجهیزات را تقبل کند.

معاون امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اعلام نتایج آزمون دکتری اظهار داشت: از 20 نفر اول پذیرفته شده در مقطع دکتری هفت نفر از جامعه کتابداران و شاغلان در مجموعه نهادهای کتابخانه های عمومی کشور هستند.

در این مراسم استاد کیوس گوران دو شعر تقدیم حضار کرد و دکتر حسین اسلامی نیز بعد از سخنان استاندار مازندران اظهار داشت: شما دست ما را در دست خیران مدرسه ساز بگذارید، ما مشکل کتابخانه های استان را حل می کنیم.

در ادامه مراسم گروهی از کودکان با در دست داشتن برگه های کلید بهشت این برگه ها را بین میهمانان توزیع کردند و در انتهای مراسم نیز بخشی از هدایای خیران قرائت شد.

لازم به ذکر است رقم دقیق اهدا خیران و جزییات گلریزان در نشست خبری سرپرست نهادعمومی کتابخانه های استان مازندران اعلام خواهد شد.

در ابتدای این مراسم هم پیام حضرت آیت االله مکارم شیرازی قرائت شد.