دوشنبه 21 ارديبهشت 1394-19:7

علی نبیان:

وضعیت گردشگری دماوند نگران کننده است

معاون عمرانی استاندار مازندران: میزان تولید زباله حدود 300هزار تن است که در زمان ورود مسافران تقریبا سه برابر می شود/ با وزیر صنعت و معدن در خصوص تعطیلی معادن دامنه دماوند مکاتبه خواهیم کرد.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، مینا محسن پور: اولین جلسه کارگروه گردشگری در سال 94 با موضوع بررسی وضعیت گردشگری دماوند بعد از ظهر دوشنبه در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران برگزار شد.

دلاور بزرگ نیا-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران-با اشاره به نزدیکی روز گرامی داشت فردوسی و ارزش آن برای مازندرانی ها گفت: امیدواریم با برگزاری مراسم بزرگداشت فردوسی بتوانیم پاسدار این فرهنگ غنی باشیم.

در ادامه علی نبیان-معاون عمرانی استاندار مازندران- ابراز داشت: در روز فردوسی جایگاه علم و ادب و فرهنگ را در مازندران گرامی می داریم.

نبیان با تاکید بر تلاش بیشتر در سال 94، اظهار داشت: برای فعال تر شدن کارگروه، امسال گزارش ها و روابط کارگروه باید دو سویه باشد.

وی به آغاز فصل سفر از ماه آینده اشاره کرد و گفت: میزان بالای سفر گردشگران به مازندران باعث می شود که علاوه بر امور جاری به خوبی از عهده خدمات رسانی به مسافران هم بربیاییم.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه دماوند فراتر از یک قطعه جغرافیایی در سرزمین ما و در واقع جزیی از فرهنگ ایران است، افزود: در شعر بیشتر شاعران داخلی و خارجی نامی از دماوند آمده است و دماوند جایگاهی است که اسطوره های ما در آنجا تربیت شده اند.

نبیان ادامه داد: اگر این اساطیر در کشوری دیگر بود آن چنان محافظت و پاسداری می شدند و آن چنان در زندگی و طراحی های شهرشان نمود پیدا می کرد که تبدیل به مشخصه آن ها می شد.

این مسوول یکی از دلیل های کم توجهی به اساطیر را زیاد بودن آن ها در فرهنگ ما عنوان کرد.

نبیان با تاکید بر استفاده از امتیاز ارزشمند کوهای البرز، گفت: دماوند اولین اثر طبیعی ثبت ملی شده در ایران است.

معاون عمرانی استاندار مازندران وضعیت گردشگری دماوند را نگران کننده توصیف کرد و افزود: برای برون رفت از این وضعیت باید از کل نگری دوری کرد و برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت ترسیم کرد.

نبیان توجه به گردشگری، کوهنوردی و بومی گردی را در برنامه رسیدگی به وضعیت کوه دماوند مهم دانست و گفت: عوامل متعدد باعث بروز نازیبایی در کوه دماوند شده است.

وی به میزان زیاد زباله های رها شده در طبیعت اشاره کرد و ابراز داشت: میزان تولید زباله حدود 300هزار تن است که در زمان ورود مسافران تقریبا سه برابر می شود، پس ما زباله های خودمان را می توانیم مدیریت کنیم.

این مسوول ادامه داد: مسافران زباله را در طبیعت رها می کنند به خیال آنکه تبدیل به کود می شود.

نبیان در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد سرویس های بهداشتی در مناطق مشخص شده و مورد وفاق دستگاه های متولی، تا قبل از آغاز فصل سفر تاکید کرد.

وی با بیان اینکه 1845 دهیاری در استان وجود دارد تصریح کرد: برای مراقبت از محیط زیست باید از دهیاران استفاده کرد.

نبیان استخراج از معادن را عامل دیگر تخریب این کوه برشمرد و افزود: با وزیر صنعت و معدن در خصوص تعطیلی معادن مکاتبه خواهیم کرد که در این صورت خسارت معدن داران نیز از طریق دولتی تقبل خواهد شد.

وی مدیریت و رفع مشکلات پیش روی دماوند را لازمه نزدیکی به ثبت جهانی دماوند دانست و گفت: این اتفاق نه تنها برای مازندران بلکه برای میراث فرهنگی کشور یک عنوان به همراه دارد و بنابراین باید تامین منابع ملی صورت گیرد.

وی در پایان با تاکید بر کمک گرفتن از گروه های مردمی تصریح کرد: عده ای به دنبال منافع خود هستند و ما با وجود آنکه قانون داریم اما به آن نقطه نرسیده ایم که با متخلف درست برخورد شود و از کنار موارد تخلف به راحتی می گذریم.