سه شنبه 22 ارديبهشت 1394-23:45
فیلم ساز جهانی در ساری...شمعی روشن کن
به موازات موافقت های اولیهی شهردار ساری و دیگر دست اندرکاران شهرداری و نیز رضایت و تمایل به همکاری از طرف برخی از اعضای محترم شورای شهر در طی چند جلسه و امید به ثمر نشستن این پروژه، زمزمه هایی از گوشه و کنار شنیده شد.
مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، علی معافی، پژوهشگر و کارشناس ادبیات: خسرو سینایی از پیشکسوت های پیشرو سینمای ایران همواره در طی چند دهه از زندگی هنری خود، هیچگاه از حوزهی تخصصی دست بر نداشت و در عین حال به آرمانهای والای ارزش مدارش سخت وفادار ماند.
همگان نیک می دانند که در این سرزمین تا چه حد بر هنرمندان سخت گذشته و سخت می گذرد اما بر هنرمندی که تن به آفرینش آثار سهل الوصول و تجاری نداده و به حفظ کیفیت اثرش معتقد مانده باشد هزاران بار سخت تر می گذرد و سینایی از زمره معدود هنرمندان راستینی ست که تا حال علیرغم همهی مشکلات بر این خصلت والای خود پای فشرده و خم به ابرو نیاورده است.
بیهوده نیست که نامش از فراسوی مرزها در گذشته و به عنوان هنرمندی تاثیرگذار و ماندگار در سطحی بین المللی ثبت و به مقام شوالیهی سینما مفتخر شده است.
با این که در این سالها رسم شده تا هر تازه به دوران رسیده ای که اثری بهیکی از جشنواره های آن سوی مرز روانه کرده، بلافاصله خود را در آغوش کشور بیگانه انداخته و در آنجا پناه جوید، استاد سینایی علی رغم این همه تجربه و اعتباری که در سطح جهانی کسب کرده، هیچگاه رضا نداده است که از سرزمین مادری و بسترفرهنگی غنی اش بگسلد و هنرش را خرج دیگران نماید، اما دریغ و درد که هرچه عشق هنرمند به سرزمین اش بیشتر و تعهدش زیادتر باشد اشخاصی بی مایه و کم قرب و اجری هستند که ساز مخالف زده و با مهربانان از سر بی مهری در میآیند.
اگر استـاد سینایـی را همشهریانش (برخلاف بیگانگـان) و بدتر از آن برخـی از دست اندکاران و هنرنشناسان بی هنر نشناسند، گناه نه از استاد که از بی مایگی و قدرنشناسی ماست.
شنیده شد که استاد سینایی که اهل شهر و دیار ساری است و سخت به آن دلبسته و پای بند مانده، سال هاست که دو طرح برای فیلم ساختن در مورد زادگاهش ساری دارد. یک طرح در حال و هوای ساری جدید و طرحی دیگر که نه تنها چند دهه بر روی نوشتن و نحوهی اجرا و حتی جزئیاتش کار کرده، در کنار فیلم جاودانهای که حاصلش خواهد بود،یک شهرک سینمایی با معماری ساری قدیم نیز از ایشان به جای خواهد ماند که به عنوان محلی فوق العاده دیدنی جهت جذب گردشگران مسلما قابل توجه است.
به موازات موافقت های اولیهی شهردار ساری و دیگر دست اندرکاران شهرداری و نیز رضایت و تمایل به همکاری از طرف برخی از اعضای محترم شورای شهر در طی چند جلسه و امید به ثمر نشستن این پروژه، زمزمه هایی از گوشه و کنار شنیده شد.
اشخاصی که همواره در این سرزمین جز کارشکنی با اتکا به وابستگی باندی و فامیلی جهت ارضای تمایلات مادی خویش از هیچ کاری ابا نداشته و ندارند، صحبت های خلاف قاعده و زشتی در گوشه و کنار بر زبان جاری کرده و نسبت بهیکی از نادرترین مفاخران این سرزمین اسائهی ادب نموده اند. مثلا گفته شده " برای کوهنوردی باید نیروی جوانی داشت ! " ویا " ایشان که از درد کمر رنج می برد آیا می تواند فیلم بسازد؟! "و نیز گفته شد " ایشان که دارای جوایز بین المللی نیست ! " این سخنان و دیگر گفته های این چنینی که بسیار توهین آمیزند و صرفاً برای دلسرد کردن استاد از سویی و نیز آشفتن فضا از سوی دیگر جهت غرض ورزی ها گفته می شود، نه تنها از منشاء معلومی سرچشمه می گیرد و حسادت برخی فیلم سازان ناپخته و جوان که سال هاست اثرشان مجوز اکران نگرفته و به فروش نرفته و روی دستش مانده است، خبر می دهد بلکه نشان از نشناختن چند تن از مسئولان و دست اندکاران نسبت به مقام و ساحت سینایی حکایت دارد. چنان کهیکی از اعضای شورا گفته بود باید فیلمنامهی سینایی را بخوانیم تا ببینیم او چه می خواهد بسازد!
به همین جهت لازم است برای روشن شدن اذهان مسئولان به طور اخص و مردم به طور اعم از حقایق رونمایی شود.
از این رو شناسنامهی آثار سینایی و نیز فهرستی از اعتبار جهانی اش اعم از جایگاه ایشان به عنوان داور جشنواره ها و برخی از افتخارات بین المللی ایشان در پیوست آورده شود. ولی بهتر است قبل از آن چند نکته را نیز بیفزائیم.
اول این که فیلمسازان بزرگی چون "آنتونیونی" از ایتالیا در حالی که سکته کرده بود با قرار گرفتن بر روی ویلچر فیلمهای بزرگش را ساخت. "اینگمار برگمان" فیلمساز بزرگ سوئدی که سن اش از 90 سال نیز گذشته بود نه تنها به فیلمسازی اشتغال داشت بلکه کارگردان آثار تئاتر نیز بود. "ژان لوک گدار"،"روبر برسون" و "کوروساوا" نیز هیچگاه علی رغم پیری دست از کار نکشیده بودند. از آن مهمتر افرادی چون "جان فورد" و "علی حاتمی" هردو در حالی که با سرطان دست و پنجه نرم می کردند تا آخرین لحظه مشغول ساختن شاهکارهای شان بودند. دلیلش هم بسیار ساده است. قیاس هنرمند با ورزشکارانیا صنعتگران قیاسی نابجاست چراکه خلاقیت هنرمند با مرور زمان شکوفاتر می شود. پس هیچگاه نشنیده و نخوانده ایم که مثلا مولوییا حافظ از هنر خویش بازنشسته شده اند!
دوم این که ذکر چند نکته و خاطره از استاد سینایی و آن فیلمسازکی که همهی این حاشیه ها از سوی اوست در اینجا لازم و واجب می آید:
1- استاد سینایی تمام جوایز سینمایی اش را که حاصل سالها تلاش ایشان در بستر اجتماعی ایران بوده را به موزه سینمای ایران و به مردم فرهنگ دوست کشورش اهدا نموده است.
2- به گواه همگان شاعرانه ترین آثار سینمایی ایران آثار استاد سینایی به شمار می رود و از بین آنها میتوان از دو فیلم مستند "جواهرات ملی ایران" و "گیزلا" نام برد.
3- استاد سینایی تابه حال 115 فیلم اعم از مستند و داستانی ساخته است که حاصل اش کوله باری از دانش و تجربه بود، درحالی که در مقابل، برخی مدعیان و مخالفان حضور سینایی در مازندران، بسیار خام و بی تجربه هستند.
4- برای آنکه از شأن استاد سینایی در نزد دیگر فیلمسازان بزرگ با خبر باشیم از عباس کیارستمی نقل می کنیم که می گوید: سکانس فرار مردم هنگام بمباران عراق در فیلم "در کوچه های عشق"یکی از زیباترین سکانس های تاریخ سینمای ایران است و نیز هنگامی که از عباس کیارستمی در آکادمی اسکار درخواست شد که دربارهی فیلم سخنرانی کند نپذیرفت و گفت استاد خسرو سینایی در این باره از من صاحب نظرتر است. همچنین باز گفته است که سینایییکی از بافرهنگ ترین فیلمسازان ایران است.
5- به علت آن که استاد سینایییکی از پیشگامان موج نو در سینمای پیش از انقلاب به شمار می رود از همین رو جالب است بدانیم که بزرگان سینمای ایران مثل محمود کلاری، فاطمه معتمدآریا، مریلا زارعی و بسیاری دیگر (که از حرفه ای های مربوط به سینمای داستانی کشور هستند) همگی به همکاری با استاد سینایی شدیداً تمایل دارند.
6- هنرپیشه هایی چون مهدی هاشمی، حمید فرخ نژاد، غزل صارمی و مهدی احمدی از طریق استاد سینایی به سینمای ایران و جهان معرفی شده اند و همین خود نشان می دهد که استاد سینایی در هر دو حوزهی سینمایداستانی و مستند صاحب نظر و چیره دست می باشند.
7- در گفتگوهایی که میان شهردار محترم و استاد سینایی صورت گرفت این شروط قید شده بود: اول اینکه هدف از ساخت فیلم باید در مورد شهر ساری و معرفی آن باشد و دوم اینکه عوامل فیلم باید الزاما از عوامل ساروی (اگر از درجه اول نشد لااقل از درجه دوم) استفاده شود. لازم به ذکر است که استاد سینایی که همواره به شهر خویش عشق می ورزیدند خود به این دو شرط اصلی سخت معتقد و پای بندند.
8- قائم مقام موسسهی فیلم لهستان "شودلا"، تهیه کنندهی معتبر لهستانی و سهامدار استودیو فیلم "کالدوسکوپ" لهستان از استاد سینایی خواسته استیک فیلم سینمایی و داستانی بین ایران و لهستان بسازد و در این راستایادداشت تفاهمی جهت تولید فیلم با عنوان "قطار زمستانی" بین بنیاد سینمایی فارابی و کشور لهستان منعقد شد که این امر صحه بر مقام و جایگاه بین المللی شوالیهی سینما، استاد سینایی می گذارد.
متاسفانه در جوّ به وجود آمده دیر زمانی ست که این سخن حکیمانهی حکیم فردوسی را ازیاد برده ایم که هنر نزد ایرانیان است و بس. پس به جای این که به تاریکی لعنت بفرستی، شمعی روشن کن!
فهرست مختصر فعالیت ها و جوایز بین المللی و دستاوردهای فرهنگی و هنری خسرو سینایی:
1- فارغ التحصیل از آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی (اتریش)، با دو درجهی ممتاز در رشته های کارگردانی سینما و تلویزیون (رشته اصلی) و فیلمنامه نویسی (رشته جنبی) – و دریافت جایزهی نقدی آکادمی (1346)
2- فارغ التحصیل – کنسرواتوار موسیقی وین – با درجهی ممتاز در رشته تعلیم و تربیت موسیقی (1345)
3- دریافت دیپلم افتخار از هیئت داوران بین المللی و مجسمه – شهر فرنگ – از آرشیو فیلم ایران
برای فیلم "آنسوی هیاهو" (در این فیلم سهراب شهید ثالث به عنوان دستیار خسرو سینایی فعالیت سینمایی اش را شروع کرد). (48-1347). در دومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان.
4- دریافت گلدان بلورین – از جشنواره بین المللی – کارلوی واری –(چکسلواکی) برای فیلم "زنده باد ..." (اولین جایزه سینمایی ایران پس از انقلاب در جشنواره های درجه A بین المللی) (1980)
5- نمایش فیلم "در کوچه های عشق" در بخش – نگاه ویژه – جشنوارهی سینمایی کن (فرانسه)– اولین فیلم ایرانی در بخش – نگاه ویژه کن- پس از انقلاب – (1991)
6- فیلم "هیولای درون" : برنده جوائز – بهترین کارگردانی – و – بهترین فیلمبرداری – در دومین جشنوارهی فجر – (1362)
7- نمایش فیلم "هیولای درون" در بخش مسابقهی جشنواره – کارلوی واری –(چکسلواکی) (1984)
8- فیلم "عروس آتش" برنده جوائز – بهترین فیلمنامه – و جایزه مردم و همزمان جایزهی منتقدین سینمایی در جشنوارهی فجر (1379)
9- فیلم "عروس آتش" : برندهی جایزهی منتقدین بین المللی فیلم( فیپرشی) و جایزهی "بهترین بازیگر مرد" (حمید فرخ نژاد) در جشنواره بین المللی کارلوی واری(چکسلواکی)(2000)
10- دریافت نشان –شوالیه جمهوری لهستان– از رئیس جمهور آن کشور برای ساخت فیلم "مرثیهی گمشده" (2008)
11- دریافت نشان – افتخار هنرمند – از وزارت فرهنگ لهستان برای ساخت فیلم "مرثیهی گمشده" (2010)
12- و بسیاری جوائز دیگر از جشنواره های مختلف داخلی چون جشنواره "رشد" ، "سینمای مصلحانه" و غیره.
فعالیت های فرهنگی دیگر:
1- بیست و پنج سال تدریس کارگردانی سینمای مستند – فیلمنامه نویسی و موسیقی فیلم در دانشکده های مختلف همچون: دانشکدهی هنرهای دراماتیک – دانشگاه تهران (دانشکده هنرهای زیبا) - دانشگاه هنر – مدرسهی عالی سینما و تلویزیون – مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (از 1346 تا 1371)
2- حضور در هیئت های متعدد داوری سینما خارج و داخل ایران
3- تدریس در کارگاه های متعدد فیلمسازی در شهرهای مختلف ایران
4- فیلمنامه های چاپ شدهی سینمایی:
A- صورتگران عصرخون (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
B- سپیدجامه (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
C- عروس آتش (ناشر: آگه سازان)
(و بسیاری فیلمنامه های سینمایی آماده ولی چاپ نشده! )
5- ترجمه های چاپ شده:
A- سینمای پس از کمونیسم (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
B- فیلمسازان بزرگ جهان (ناشر: نشر امرود)
C- جلوه های ویژه تصویری در سینما و تلویزیون (فوکال پرس)
6- مجموعه های شعر چاپ شده:
A- تاول های لجن (ناشر: گالری هنر جدید 1342)
B- ترانهی شاپرک های سفید (ناشر: نشر امرود 1390)
C- اتاق صورتی (ناشر: نشر امرود 1390)
و بسیاری فعالیتهای فرهنگی دیگر که در این نوشتهی مختصر نمی گنجد!
فیلم شناسی:
• ماهیگیر( 1345 – داستانیکوتاه - 15 دقیقه ) : اینفیلمکهپایان نامه دانشگاهی سینایی است و برمبنای داستانی کوتاه از ولف دیتریش شنوزه ساخته شده در باره پسربچه ایست که به بهانهی ماهیگیری از مدرسه می گریزد و ناخواسته شاهد قتلی می شود ...
• آوایی که عتیقه می شود( 1346 - مستند - 8 دقیقه ) : فیلمباطرحفعالیت روزانهی یک لحاف دوز دوره گرد به فراموشی حرفه ای اشاره می کند که روزگاری ارج و منزلتی داشته است.
• 25 سال هنر ایران( 1347 - مستند – 45 دقیقه ) : فیلمبهبهانهنمایشگاه25سال هنر ایران به بررسی نقاط مشترک و متضاد میان هنرمندان سنتی و مدرن ایران می پردازد.
• آن سوی هیاهو ( 1348 - مستند - 35 دقیقه ) : روش های آموزش به نوجوانان ناشنوای مدرسه باغچه بان.
• شرح حال( 1348 –مستند - 12 دقیقه ) : فیلمیتجربیدربارهمجسمههایآهنیژازهطباطبایی .
• پرستش( 1349 - مستند – 14 دقیقه ) : مسجدشاهاصفهانولطمههاییکهفعالیتهایتوریستیبهحرمتمسجدمیزند .
• سردی آهن( 1349 - مستند - 18 دقیقه ) : درباره محمد نصیری قهرمان وزنه برداری جهان و رکورد شکنی او در مسابقات المپیک.
• یک سرزمین،یک روز ،یک راه ( 1349 –مستند - 23 دقیقه ) : درباره کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر ایران .
• بادگیرهای ایران( 1349 - مستند - 40 دقیقه ) : درباره بادگیر و نقش آن در معماری ایرانی
• حاج مصورالملکی( 1350 –مستند - 15 دقیقه ) : زندگییکی از مینیاتوریست های برجستهی ایرانی.
• حسینیاوری( 1352 –مستند - 16 دقیقه ) : دربارهی یکیازاستاداننی نواز که در اوضاع دشوار پیری و نابینایی تک و تنها در خانه ای دور افتاده زندگی می کند .
• مرثیه گمشده( 1349 الی 1362 –مستند - 90 دقیقه ) : درباره آوارگان لهستانی که در سالهای جنگ دوم جهانی به ایران پناه آورده اند .
• من ایران را دوست دارم( 1350 –مستند– 35 دقیقه ) : دربارهصنعت توریسم در ایران با نگاهی به توریست های ثروتمند و کم پول و نوع برخورد آن ها با فرهنگ مردم کشورمان.
• مجموعه فیلم های مستند، داستانی و انیمیشنبه سفارش انجمن اولیا و مربیان با موضوع کودکان و نوجوانان 1350 الی 1357 - مستند ، داستانی و انیمیشنپسر ، پدر و مادر ( 13 دقیقه)، سرگردانی بچه ها میان فرامین خدا و رفتار ما ( 20 دقیقه) ، فعل مجهول – براساسشعریازسیمینبهبهانی – ( 12 دقیقه) ، نامه ها ( 12 فیلم بر اساس نامه هایی که به انجمن اولیا و مربیان نوشته شده است با زمان های 4 الی 9 دقیقه ) ، شاید اگر ... ( عروسکی – 13 دقیقه ) ، دو راه حل ،یک مشکل ( انیمیشن – 5 دقیقه ) ،خطخوردگی ( 43 دقیقه) ، سکوت رنگین ( 25 دقیقه ) ، چرا بچه من ؟ ( 20 دقیقه ) ، فرار ( 35 دقیقه)
• شما روی صفحه تلویزیون( 1353 –داستانی– 60 دقیقه ) : دوقسمت 60 دقیقه ای از سریالی تلویزیونی و ناتمام بر اساس داستان های سبکتکین سالور .
• تهران امروز (1356- مستند - 80 دقیقه - زبان : انگلیسی ) : دربارهتحولاتوپیشرفتزناندرحوزهاجتماع.
• تصاویریک شهر: تهران امروز (1355- مستند - 80 دقیقه - زبان : انگلیسی ) : دربارهتهرانسال 1355 .
• نقاشی مدرن ایران( 1356 –مستند - 26 دقیقه - زبان : انگلیسی ) : دربارهنقاشیمدرنایرانی.
• روزی از پنجاهمین سال بنیانگذاری بانک ملی ایران( 1357 –مستند– 43 دقیقه ) : بهمناسبتپنجاهمینسالتاسیسبانکملیایران.
• زنده باد ... ( 1358 - بلندداستانی– 100 دقیقه ) : درکورانانقلاب اسلامی پناه آوردن جوانی انقلابی به خانه مهندسی به نام محمود که از دخالت در سیاست گریزان است ماجراهایی را به وجود می آورد ...
• هیولای درون( 1362- بلندداستانی– 126 دقیقه ) : مردغریبهایبا نام مستعار دکتر، وارد روستایی می شود و در خانه ایییلاقی سکنی می گزیند . او که قبلا ساواکی بوده و در پی فرصت است تا از کشور خارج شود، در خانه روستایی، گذشته و افکار پریشان خود را مرور می کند ...
• سفر به تاریخ ( 1363 –مستند - 30 دقیقه ) : دربارهسیمایتاریخیشهرنیشابور.
• ابر شهر پیر ( 1364 –مستند - 30 دقیقه ) : دربارهشهرنیشابورامروز.
• سه گانه -یادداشتی بر سفر– ( 1365 - مستند – 30 دقیقه) : سهفیلمباموضوعصیدوماهیگیریدرخلیجفارس.
• یار در خانه( 1366 – بلندداستانی– 133 دقیقه ) : پسازنمایشفیلمی در تلویزیون که براساس سرنوشت آوارگان لهستانی که در زمان جنگ جهانی دوم به ایران آورده شدند تهیه شده است ، جوانی به نام سهراب در جستجوی بستگانش که گمان می کند از آوارگان لهستانی هستند، با سازنده فیلم تماس می گیرد و مادر واقعی اش را در خانه سالمندان مییابد...
• در کوچه های عشق( 1369 –بلندداستانی– 87 دقیقه ) : جوانیبیستوچند ساله که در آغاز جنگ همراه خانواده اش از آبادان مهاجرت کرده است، پس از پایان جنگ با پدرش به آبادان بازگشته و با دیدن شهر و خانه شان که ویران شده، در بازگشت قطعی به شهر مردد است ...
• سر مرز –تاشقایقهست– ( 1370 –مستند - 30 دقیقه - زبان : انگلیسی ) : این فیلم که به سفارش شبکه 4 تلویزیون انگلیس در مجموعه ای به نام جنگ ما ساخته شده به مهاجرت پناهندگان کرد عراق به ایران می پردازد .
• مجموعه مستندهایی به سفارش مجتمع فولاد مبارکه درباره صنایع این مجتمع ( 1370 الی 1374 –مستند - حدود 30 دقیقه ) : آخرینحلقهزنجیر ( درباره صنعت بسته بندی در مجتمع فولاد مبارکه ) –قصهکوتاهچندهزارساله ( درباره تاثیر آیین ها و ادیان بر شکل گرفتن هنرهای مختلف ) –بهکوهمهربان بیندیش ( درباره چگونگی فراهم آورن امکان زندگی در مناطق خشک کویری ) –آیین و هنر –تکنولوژیسازگارو …
• مجموعه ای چهارگانه درباره اقلیت های مذهبی در ایران( 1373 –مستند–هر قسمت 30 دقیقه ) : نور ایزدی ( اقلیت زردشتی ) ، صلیب مقدس ( اقلیت ارمنی ) ، قدیس ( اقلیت آسوری ) ، ده فرمان ( اقلیت کلیمی ).
• گیزلا( 1373 –مستند– 22 دقیقه–زبان : فارسی،انگلیسیولهستانی ):درباره زندگی و آثار گیزلا وارگا سینایی ، نقاش و همسر فیلم ساز .
• قطره قطره آبشار( 1374 –مستند–دوقسمت 40 و 35 دقیقهای ) : این مستند در دو قسمت از مجموعه کودکان سرزمین ایران به موضوع زندگی کودکان در روستای توک توکاب در حوالی شوشتر می پردازد .
• رابطان بهداشتی( 1375 –مستند - 30 دقیقه ) : این فیلم که به سفارشیونیسف ساخته شده به موضوع بهداشت کودکان میپردازد.
• کوچه پاییز( 1376 –مستندداستانی - 88 دقیقه ) : فیلمبازمینهای مستند داستانی به چگونگی شکل گیری گالری هنر جدید و زندگی و خلق و خوی موسس آن ژازه طباطبایی می پردازد.
• عروس آتش(1378 - بلندداستانی - 110 دقیقه ) : احلام،دختریکهاز کودکی زادگاهش را ترک کرده و به شهر آمده اکنون سال آخر پزشکی را در دانشگاه سپری می کند. او که به حکم قوانین عشیره اش باید به همسری پسرعمویش فرحان درآید، عاشق استادش ـ دکتر پرویز ـ است .
• میان سایه و نور( 1381 –مستند - 30 دقیقه ) : دربارهزندگیوفعالیتهایفرحاصولی،نقاشمعاصر.
• عبور از نمی دانم ( 1381 –مستند - 30 دقیقه) : دربارهزندگیوفعالیتهایمحمدابراهیمجعفری،نقاشوشاعرمعاصر.
• گفت و گو با سایه( 1384 –مستندداستانی – 90 دقیقه ) : فیلمبا زمینه ای مستند داستانی و در قالب مطالعات 3 پژوهشگر از زوایای مختلف به معرفی صادق هدایت نویسنده آشنای ایرانی و تحلیلی بر آثار وی به ویژه «بوف کور» میپردازد.
• مثلیک قصه( 1385 –بلندداستانی - 90 دقیقه ) : درآغازتجاوزعراق به ایران،یک افسر مجروح و دو سرباز جوان عراقی راه گم می کنند و در داخل خاک ایران به دنبال سرپناهی می گردند...
• جزیره رنگین (1393 – بلند داستانی – 90 دقیقه) : این فیلم چند قصه از جزیرهی هرمز است که بایک زبان قابل فهم، نگاهی نو از زندگی را نشان میدهد.
*مطلب مرتبط:
سینایی، آینه در پیش روی ساری