پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-21:28

کمربندها را محکم ببندیم

گزارش مازندنومه از مراسم معارفه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری مازندران+ گفتگو با معاون سیاسی وزیرکشور


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: مراسم معارفه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری مازندران در سالن همایش شماره دو استانداری برگزار شد.

در این مراسم ربیع فلاح جلودار بار دیگر به مغفول ماندن امر توسعه در مازندران تاکید کرد و اظهار داشت: در برنامه توسعه استان باید دورترین نقطه و نزدیکترین آن دیده شود.

وی با اشاره به چند بعدی بودن و تنگ نظرانه بودن برنامه توسعه استان ابراز داشت: با برنامه ریزی درست می توان استان را در کوتاه ترین زمان ممکن متحول کرد.

مقام عالی دولت تدبیر و امید در مازندران بهره وری را یکی از مهم ترین موضوعات کاربردی در استان عنوان کرد و گفت: البته با روند اقتصادی که کشور دارد نمی توان انتظار معجزه داشت.

فلاح جلودار به سهم قابل توجه نخبگان، دانشجویان و تحصیل کرده های استان در زمینه توسعه اشاره کرد و گفت: مازندران همواره به دلیل تنش های سیاسی و غرب و شرق کردن استان دچار چالش است در حالی که نگاه ما اعتدالی و هم سویی متوازن در استان است.

استاندار مازندران از نبود بسترهای لازم برای توسعه در استان خبر داد و گفت: البته تلاش خیران در عرصه های مختلف شایسته قدردانی است به طوری که در 12سال گذشته 235 میلیارد تومان برای ساخت مدارس هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در سال 94 بحث اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امیدواریم بتوانیم از مهارت فارغ‌التحصیلان برای توسعه استان استفاده کنیم.

*مازندران دچار بحران بیکاری است

حجت الاسلام علی اکبر ناصری-نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی– در این جلسه با بیان اینکه نگاه به مازندران باید فرا استانی و ملی باشد افزود: متاسفانه مازندران با توجه به جمعیتی که دارد دچار بحران بیکاری است.

وی گفت: اکثر خانواده های مازندرانی درگیر موضوع بیکاری فرزندان خود هستند و باید در این زمینه برنامه ریزی ویژه ای کرد.

*مردم نان نسیه می خرند

محمد دامادی-نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه احزاب جزو گروه های تاثیرگذار جامعه هستند، اظهار داشت: عده ای از افراد تحت عنوان حزب هوچی گری می کنند و به دنبال بداخلاقی در جامعه هستند که این موضوع با آرمان های امام و انقلاب فاصله دارد.

وی با اشاره به شعار تدبیر و امید دولت اعتدال ابراز داشت: تدبیر به معنای عقلانی کردن رفتارها است و ما با بی قانونی هایی که در کشور مانع توسعه شود، مخالف هستیم.

دامادی با بیان اینکه بر روی درهای بعضی از نانوایی ها خواندم که نان نسیه نمی دهیم، افزود: این نشان می دهد که مردم نان نسیه می خرند.

وی ادامه داد: چطور مدیران می توانند راحت بخوابند در حالی که یک کارگر تنها 520 هزار تومان حقوق دریافت می کند؟

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه در حوزه امنیتی و سیاسی دولت به توسعه برون زا پرداخته است افزود: در این توسعه فرزندان انقلاب و نظام -به تعبیر مقام معظم رهبری- در بحث هسته ای انقلابی عمل کردند و قابلیت های خوبی را به منصه ظهور رساندند.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت توسعه درون زا هم حرکت کرد افزود: این کار با تشکیل احزاب در کشور شکل خواهد گرفت و در این راستا می توان گفت که احزاب ریه های تنفسی جامعه هستند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز در کشور شاهد بداخلاقی های سیاسی هستیم و عده ای مانع سخنرانی شخصیت های بزرگ می شوند، گفت: این رفتار با آرمان های نظام و انقلاب فاصله دارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: کارخانه چوب فریم بیش از یک هزار و 860 نفر کارگر داشت که امسال پرسنل خود را به 180 نفر رسانده است و این موضوع در اکثر کارخانه های مازندران نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان باید بدانند که حرف های شان اثر مستقیم بر روند زندگی مردم می گذارد، افزود: یکی در مجلس طرح دو فوریتی آورده که مذاکرات را متوقف کند، این آدم متوجه نان خریدن نسیه و مشکلات مردم نیست.

دامادی در خصوص منطقه آزاد بندرامیرآباد هم گفت: پیگیرهای لازم انجام شده است و با توجه به ساحل بهشهر تا فرح آباد هم بحث گردشگری و هم اقتصادی مورد نظر کارشناسان است و در این راستا دستورات لازم توسط آقای ترکان صادر شده است که منتظر طرح توجیهی آن هستند.

وی با بیان اینکه دوران کارهای کوچک و احداث دوربرگران در فلان بزرگراه گذشته است، افزود: کار بزرگ تدبیر بزرگ می خواهد و امیدواریم این امر محقق شود.

* نقش سازمان برنامه ریزی تقابل با استانداری نیست

فرهاد دژ پسند-معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور- در این مراسم با بیان اینکه شمال کشور همواره مورد توجه خاص مسئولان است و پیگیرهای لازم هم در دولت وجود دارد گفت: کسانی که در مقام و مسئولیت هستند تنها اگر خمس وقت خود را برای کار بگذارند و جاهایی را که دیده نمی شود ببینند، بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود صنعت به مازندران در دهه 40 اظهار داشت: اما امروز داستان فرق کرده است و باید تمام مراکز و منابع در اختیار انسان ها باشد.

دژپسند ابراز داشت: مردمی که در مازندران زندگی می کنند دارای شان و منزلت خاصی هستند و باید محیط زیست و جنگل در خدمت انسان و نیروهای انسانی باشد و درست نیست که این مردم را وادار به قهوه خانه داری کنیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد که کشاورزی ما بهره ور شود، افزود: بگذارید آب ها را خوب تجمیع کنیم و از اقتصاد آب برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و استان استفاده کنیم.

معاون سازمان برنامه ریزی کشور اظهار داشت: انسان ها باید برای ما مهم باشند و محیط زیست هم در این عرصه باید در اختیار انسان باشد.

وی با تایید سخنان دامادی در خصوص فقر موجود در جامعه ادامه داد: در بسیاری از شهرستان های مازندران درصد بیماری بیش از 18 درصد است و بنده هم تایید می کنم که مردم دغدغه نان قرضی دارند.

این مسئول گفت: قبل از جذب منابع باید بر روی مصرف بهینه منابع فکر کنیم چرا که رویکرد دولت استفاده بهینه از منابع موجود است.

دژپسند با بیان اینکه در سال 84 سهم اعتبارات هزینه ای 24 درصد بود، افزود: متاسفانه با روندی که بر کشور تحمیل شد 85 درصد اعتبارات صرف هزینه و بیش از 60 درصد آن صرف هزینه پرسنل می شود. این آمار یعنی دولت حجیم شده است و راه حل برون رفت از مشکلات بیکاری بزرگ کردن دولت نبود، بلکه تکیه بر نیرو و استعداد بخش خصوصی است.

این مسئول به جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهوری و تصمیم در خصوص بهسازی اراضی شمال کشور اشاره کرد و گفت: با بهینه سازی اراضی شمال کشور بخش قابل توجهی از نیاز کشور تامین می شود.

وی افزود: شاید این موضوع نماد مالی نداشته باشد اما یک تصمیم استراتژیک و مهم بوده است.

این مسئول اظهار داشت: به جای اینکه پاچه هم را بگیریم و بکشیم پایین باید قلاب انداخت و همه را بالا برد، چرا که با اینکار منافعش به کل استان خواهد رسید.

دژپسند با بیان اینکه چرا تا یک دلخوری داریم شروع به تخریب و تضیعف می کنیم، گفت: واقعا می توانم شهادت دهم که همه مدیران عالی استان ها به خصوص آقای استاندار فراتر از انتظار در حال ایفای نقش هستند، اما مانع ایجاد می کنیم، توان می فرساییم و دغدغه ایجاد می کنیم و لابی های غلط به هدررفت سرمایه ها و منافع منجر می شود.

معاون سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور به بی انضباطی های مالی در کشور اشاره کرد و گفت: دولت ایجاد انضباط مالی با احیای سازمان برنامه ریزی را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به هزار و 270 طرح عمرانی در سال 84 و دو هزار و 960 طرح عمرانی در سال جاری اظهار داشت: تعداد طرح های عمرانی در طول این مدت بسیار زیاد شده است که بیش از 400هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام آن نیاز است.

دژپسند مدیریت برنامه ریزی کشور را متولی تخصیص منابع و نه توزیع پول دانست و گفت: دنیا به سمت برنامه ریزی بودجه بر مبنای عملکرد رفته است و باید از سرمایه ها و دانش بشری در این زمینه استفاده کرد.

وی سازمان مدیریت برنامه ریزی را منفک از استانداری ندانست و ابراز داشت: نقش سازمان برنامه ریزی تقابل با استانداری نیست بلکه امین و حفیظ استانداری است و این تفکر منسوخ در جامعه جایی ندارد.

معاون سازمان برنامه ریزی کشور ادامه داد: باید تعامل بین سازمان برنامه ریزی و استانداری به گونه ای باشد که هیچ روزنه ای برای شیطنت باقی نماند و این عبارت حرف کسانی است که نه درد مملکت و نه تجربه مدیریتی دارند.

وی گفت: انتظار ما ایفای نقشی است که در قانون آمده است و نمی خواهیم فراتر از آن گام برداریم.

دژپسند به کوتاهی های انجام شده در دستیابی به سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد به اهداف سند دست یابیم باید سالی 13.2 درصد رشد داشته باشیم، بنابر این لازم است تا همه کمربندها را محکم ببندیم.

*ام المسائل کشور مدیریت است

در ادامه جلسه شورای اداری استان مازندران، امیدعلی پارسا به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران معرفی و از تلاش احسانی قدردانی شد.

پارسا با بیان اینکه امیدوارم بتوانم در استان بزرگ مازندران به نقش خود به درستی عمل کنم، افزود: برنامه های اداره کشور 85 درصد در سطح کلان و 15 درصد هم تکالیف استانی است که در سطح استان ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم در سال همدلی و همزبانی با همراهی مدیران که زیربنای تمام تحولات است در مسیر توسعه استان موفق باشیم، گفت: تفاوت مازندران با دیگر استان هایی هم که بنده در آن کار کردم در این چند روز برای من به وضوح مشخص شده است.

پارسا ادامه داد: در همین چند روز بیش از 80 تماس تلفنی از سوی انسان های با نفوذ در تهران با بنده برقرار شده است که حقیقتا این موضوع را سرمایه بزرگی برای استان می دانم.

وی گفت: در استان قزوین چند کار مهم بر زمین مانده را به سرانجام رساندیم و امیدواریم در مازندران نیز بتوانیم موفق باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران با بیان اینکه بدون وجود دولت توسعه، توسعه ای اتفاق نخواهد افتاد گفت: دولت توسعه خواه مسلط با قوانین توسعه مستقر است و باید تلاش شود تا این امر در ارکان مدیریت ها نیز انجام شود.

وی گفت: ام المسائل کشور مدیریت است که امیدواریم سازمان مدیریتی در استان مازندران مستقر کنیم که سرآمد سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور باشد.

*مخالف و موافق دولت باید به یک چشم دیده شوند

محمدحسن مقیمی-معاون سیاسی وزیرکشور- گفت: مجموعه شرایط حاکم بر جامعه وضعیتی را به وجود آورد و با وجود همه مشکلات ما حاضر به فعالیت با دولت شدیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به گذشت دو سال از عمر دولت ابراز داشت: اکنون می توانیم ارزیابی از فعالیت های دستگاه های اجرایی خود داشته باشیم تا با تقویت نقاط قوت، خدمت رسانی به مردم تسریع شود.

این مسئول ادامه داد: برای فائق آمدن بر مشکلات باید اجازه دهیم که دولت از مدیران با تجربه و کارآمد استفاده کند و از مرکز کشور نیز استانداران و مدیران مناطق حمایت شوند.

وی با بیان اینکه سرمایه های کشور متعلق به مردم است گفت: باید با به کار گیری مدیران توانمند حداکثر بهره برداری از منابع صورت پذیرد.

مقیمی بااشاره به در پیش رو بودن دو انتخابات بسیار مهم در سال 94 در کشور اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود که مردم به راحتی بیایند و رای خود را به صندوق بیندازند.

این مسئول افزود: به عنوان دولت، وظیفه داریم که اجازه ندهیم امکانات دولتی و عمومی له یا علیه شخصی استفاده شود و دولت باید در انتخابات بی طرفی خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه مخالف دولت و موافقان دولت باید به یک چشم دیده شوند، گفت: باید دقت کرد که تبلیغات زودهنگام خلاف قانون است و باید ثبت و ضبط و به مراجع ذیربط گزارش داده شود.

مقیمی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نهم تا خردادماه سال 95 نماینده مردم هستند افزود: حضور نمایندگان برای سرکشی به روستاها و شهرستان ها بلامانع است اما باید در قبال کسانی که به احتمال زیاد کاندیدای مجلس هستند، رفتارها تنظیم شود تا شائبه حمایت از بین برود.

وی گفت: تمام تلاش مجموعه وزارت کشور و استانداری ها بر این است که انتخابات پرشوری در کشور برگزار کنیم.

*در حال رایزنی هستیم که خانه احزاب فعال شود

مقیمی در حاشیه برگزاری شورای اداری استان مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه ای با حضور فرمانداران و بخشداران برگزار و پیشنهادهای مربوطه توسط مجریان برگزاری انتخابات ارائه شد.

وی با اشاره به قانون برگزاری انتخابات و مشکلات اجرایی احتمالی در اجرای قانون گفت: در همه استان ها از فرمانداران و بخشداران در خصوص راهکارهای اصلاح قانون و روند اجرایی نظرخواهی خواهیم کرد.

معاون سیاسی وزارت کشور به نشست خود با فعالان سیاسی استان نیز اشاره کرد و گفت: سوالات و انتقادهایی را احزاب و فعالان سیاسی استان داشتند که پاسخ داده شد و در جلسه شورای اداری نیز توقعات دولت از مدیران استانی مطرح شد.

وی با بیان اینکه مازندران یکی از استان های مهم کشور است افزود: استاندار مازندران باید تمام تلاش خود را بر روی امر توسعه استان متمرکز کند که در این راستا نیز در حال فعالیت است.

مقیمی در پاسخ به سوال مازندنومه در خصوص اینکه آیا وزارت کشور تا قبل از برگزاری انتخابات تصمیمی برای تغییر استانداران خواهد داشت یا خیر نیز اظهار داشت: استانداران دائم عملکردشان مورد ارزیابی مردم قرار می گیرد.

وی گفت: هم مردم و هم دولت ارزیابی می کنند، استانداران ما استانداران فعال، کارآزموده و با برنامه ای هستند که علاقه به کارشان دارند.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: امیدواریم استانداران با توجه به اینکه مسایل مالی کشور پاسخگوی مطالبات مردم نیست، با تدبیر، با فکر و اندیشه کار کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز استانداران با استفاده از منابع مردم، استان ها را اداره کرده، توسعه می دهند و کارهای بزرگی را انجام می دهند که این نشان از لیاقت و شایستگی استانداران ما است.

وی به سوال دیگر مازندنومه نیز در خصوص آخرین وضعیت خانه احزاب پاسخ داد و ابراز داشت: خانه احزاب یک انجمن صنفی است و اعضایش خود مدیران احزاب هستند.

مقیمی گفت: فعالیت خانه احزاب چند سالی است که متوقف شده است و در حال رایزنی هستیم که خانه احزاب فعال شود.

وی ادامه داد: چندین جلسه تاکنون برگزار شده است و امیدواریم در آینده نزدیک مجمع عمومی آن نیز برگزار شود و خانه احزاب به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با اشاره به گذشت دو سال از عمر دولت تدبیر و امید گفت: دستگاه های متولی در حال ارزیابی هستند و تلاش می کنند که نقاط ضعف را از بین ببرند و نقاط قوت را نیز تقویت کنند.

معاون سیاسی وزارت کشور بار دیگر بر بی طرفی دولت در انتخابات آتی تاکید کرد و گفت: اجازه نخواهیم داد از امکانات دولتی له یا علیه شخصی استفاده شود.

وی گفت: کلیه کسانی که قصد ورود در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی دارند و در سمت های مدیریتی مشغول خدمت می باشند باید تا 28 خرداد ماه استعفای خود را اعلام کنند.