سه شنبه 29 ارديبهشت 1394-21:45

ابطال 438 رأی مخدوش هر 27 کاندیدای دوره ششم

تایید تردید آمیز انتخابات خانه مطبوعات؛ چرا؟!

جای تعجب و تأمل دارد چرا اراده ی قانونی در تایید انتخابات خانه مطبوعات لحاظ نشد ومی خواهند به هر ترتیبی که شده پرونده را جمع کنند و ببندند، در حالی که هر روز ابهامات بیشتری افزوده می شود.(ویرایش دوم)


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حسین برزگر؛ بازرس دوره پنجم و عضو خانه مطبوعات استان مازندران: سرانجام پس از مدت ها انتظار و بنا بر اعلام معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندارن [ استناد به نامه شماره 3443/94 مورخ 27/2/94 ] انتخابات ششمین دوره خانه مطبوعات مازندران تأیید شد.

در این میان اما هیچ یک از متولیان توضیح نداد که اعتراضات و اشکالات وارده به انتخابات چه بود و چرا و براساس کدام ادله قانونی، اداره کل مطبوعات داخلی حکم به صحت این انتخابات داده است؟

از قرار معلوم و بر اساس نامه مدیر کل مطبوعات وخبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و در پی نامه مورخ 14/2/94 اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان مازندران درخصوص بررسی شکایات واعلام نظر صادر شد بدون اشاره به مواد، بندها و تبصره های استناد شده بازرسان، شکات و معترضان به روند برگزاری انتخابات (شکلی و محتوایی) این اداره کل در اقدامی عجیب و مبهم به آرای مخدوش رای دهندگان و باز شماری مجدد آرا اشاره کرد که به این ترتیب آرای تمام 27  کاندیدای ششمین دوره هیات مدیره و بازرسان خانه مطبوعات کاهش یافت، از یک رای تا چهل و دو رای!

این درحالی بود که براساس صورت جلسه تنظیمی عوامل برگزاری انتخابات در مورخ 12/12/93 که در بین آنان 5 عضو هیات رئیسه ( انتصابی وانتخابی) مجمع و معاون فرهنگی و دوتن ازمدیران اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران نیز آن را امضا و تایید کرده بودند، حال براساس کدام ادله، قرائن و شواهد آرای مأخوذه همه کاندیداها مخدوش اعلام می شود درصورتی که 355 نفر از حدود 700 عضو خانه مطبوعات در انتخابات مذکور شرکت کرده بودند.

همان طوری که قبلا توضیح داده شده بود که مطابق بندها و تبصره های قانونی اساسنامه خانه مطبوعات که به صراحت قید شده تخلفاتی ار قبیل تشکیل هیأت اجرائی، دخالت نکردن بازرسان در کنترل وکالت نامه ها،برگزار نشدن جلسه مجمع فوق العاده برای اصلاح مفاد اساسنامه [به ویژه اجازه حضور کارکنان دولت در ترکیب هیأت مدیره]، رأی دادن افرادی که حق عضویت خویش را پرداخت نکرده بودند، اخذ رأی از افرادی که براساس اسناد و مدارک و گواهی صادره در روز رأی گیری حضور نداشتند، ارائه کارت عضویت اعضا با امضای مدیران عامل خانه مطبوعات سابق، احراز نشدن شرایط روزنامه نگار برای برخی از اعضای هیأت مدیره و بازرسین کاملا روی داد.

  تمام این تخلفات اما دیده واستناد نشد و اداره کل مطبوعات داخلی وزارت خانه با مخدوش اعلام کردن وابطال 438 رای مأخوذه کاندیداها نتیجه انتخابات را با خروج یک نفر و کاهش محسوس آرای بقیه نامزدها تایید کرد!

به نظر می رسد این گونه بررسی شکایت خود طرح اتهامات جدیدی متوجه 27 کاندیداهاست و به این ترتیب همگی متخلف شناخته شده اند!

نگارنده به عنوان یک عنصر فرهنگی و فعال رسانه ای و حامی دولت تدبیر و امید این شکل بررسی را خدمت و کمک به دولت در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه ندانسته ومعتقدم پرونده انتخابات خانه مطبوعات باید به یک هیأت حقوقی سپرده تا براساس مسندات و مفاد قانونی و مندرجات اساس نامه تصمیم کاملا حقوقی وقانونی اخذ می شد.

چنانچه این پرونده به یک مرجع صالحه حقوقی و قضایی ارجاع داده می شد قطعا نتیجه متفاوت و منجر به برگزاری دوباره انتخابات و اتخاذ و اعمال می شد.

جای تعجب و تأمل دارد چرا اراده ی قانونی دراین تصمیم گیری لحاظ نشد ومی خواهند به هر ترتیبی که شده پرونده را جمع کنند و ببندند، در حالی که هر روز ابهامات بیشتری افزوده می شود.

در حال حاضر اجماع برای برگزاری انتخابات مجدد از سوی موافقان و مخالفان به نتایج انتخابات وجود دارد. (در خواست کتبی ابطال انتخابات توسط 5 تن از منتخبان دوره جدیدبه مدیر کل محترم ارشاد ارائه شد.)

به این ترتیب انتظار می رود وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی مدیریت ارشد استان به یک انتخاب هوشمندانه و بر مدار قانون دست بزنند.

من به عنوان بازرس وهمکار بازرس دیگر با بررسی تمام جوانب قانونی همانطوری که از روز اول تاکید کردیم تنها راه فائق آمدن بر این وضعیت پیش آمده را برگزاری مجدد انتخابات می دانیم، چه آن که پیشتر مدیر کل جدید ارشاد استان در جمع مدیران مسئول نشریات محلی به صراحت گفته بودند که اشکالات زیادی به انتخابات وارد است.

پس هرگونه تسامح و مماشات در مواجهه بااین پدیده مبهم و بغرنج و کژی صورت گرفته ، روا نیست.


*انتخاباتی پرشور و تدبیری بدور از اخلاق و قانون

پس از انتشار یادداشت بالا، گفت وگوی زیر را همکاران مان در روزنامه قدس برای ما ارسال کردند که از زاویه ای دیگر به موضوع نگریسته اند. بخوانید.

طی سالیان گذشته اهالی رسانه در مازندران پنج انتخابات خانه مطبوعات را در صحت و سلامت کامل برگزارنمودند و منتخبین شان نیز با خیالی آسوده مدیریت خانه را بر عهده گرفته ومطالبات خبرنگاران را پیگیری نمودند.

با به پایان رسیدن دوره فعالیت پنجمین هیئت مدیره خانه مطبوعات مازندارن ، انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری اصحاب رسانه و با مشارکت 350 نفر از خبرنگاران در 12 اسفندماه گذشته برگزار و برای اولین بار هیئت اجرایی تعیین شده از سوی اداره کل ارشاد مازندران روند تایید صلاحیت کاندیداها و برگزاری انتخابات را بعهده گرفتند.

پس از شمارش آرا و اعلام اسامی منتخبین ، متاسفانه عده ای که مهندسی تقلب در انتخابات را از چندی پیش کلید زده بودند شروع به غوغاسالاری و طرح شائبه تخلف و تقلب نمودند.
چند متخلف به اصطلاح خبرنگار ، تاکتیک تقلب را تا بدانجا پیش بردند که علاوه بر شمارش چندین باره آراء و تایید آن ، صندوق رای به وزارت ارشاد ارسال شد.

این هجمه تا بدانجا پیش رفت که پس از یک وقفه 70 روزه ، وزارت ارشاد طی نامه ای با حذف یکی از منتخبین ، صحت انتخابات را تایید نمود.

حذف یک منتخب از یک طیف و جریان خاص اعتراض اهالی رسانه و تعدادی از برگزیدگان را برانگیخت و شش منتخب خانه طی نامه ای به مدیرکل ارشاد مازندران خواستار برگزاری مجدد انتخابات شدند.

در این رابطه با شیدالله احمدی یکی از منتخبین دوره ششم که از اعضای هیئت موسس خانه مطبوعات مازندران و عضو هیئت مدیره دوره های اول و دوم نیز بوده ، گفتگویی انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد .

شیدالله احمدی سرپرست روزنامه قدس در استان مازندران و منتخب ششمین دوره هیئت مدیره خانه مطبوعات استان گفت : در پنج دوره ی گذشته بدون هر گونه سهم خواهی و زیاده طلبی به آسان ترین وجه ممکن و به طور طبیعی اداره امور خانه مطبوعات به منتخبان دوره بعدی تحویل شد.

وی افزود : خوشبختانه در طول سالیان گذشته نتیجه کار رو به جلو و امید آفرین بوده و هیچ کس داعیه سرپرستی و سکان داری برای خود یا جناح خاصی را نداشته و همواره اداره این تشکیلات فرهنگی ، صنفی و غیر دولتی (نه سیاسی) صرفاً بعهده منتخبان قرار می گرفت.

عضو هیئت موسس خانه مطبوعات مازندران با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی متصدیان امور خانه ، استقلال و انجام وظیفه قانونی و فرهنگی بوده است ، یادآور شد : به عنوان مثال رای منفی قریب به اتفاق اعضای شورای مرکزی به بیلان مالی یکی از دوره های گذشته منجر به استیضاح اعضای شورای مرکزی و برگزاری مجدد انتخابات در مجمع عمومی گردید و پس از آن طی دو سال پیاپی خانه مطبوعات مازندران موفق به کسب مقام اول در نمایشگاه مطبوعات کشور گردید.

شیدالله احمدی با بیان اینکه این دوره از انتخابات ، ویژگی های خاصی داشت ، برخی از آنها را این گونه برشمرد :  برای اولین بار معرفی وکیل یا نماینده با وکالت نامه رسمی و محضری الزامی شد. اخذ تعرفه رای پس از ثبت نام ورودی با ارائه کارت شناسایی مطبوعاتی و کارت عضویت خانه مطبوعات با نظارت مستقیم یکی از اعضای هیات اجرایی و دو نفر از کارکنان خانه مطبوعات امکان پذیر بود. کلیه تعرفه رای ها ممهور به مهر برجسته و غیر قابل کپی بود. حساسیت ها و سختگیری های نظارتی و انضباطی در حد انتخابات کشوری بوده و آرامش جلسه رای گیری و شمارش آرا نسبت به گذشته بی نظیر بود. حراست ارشاد و نماینده آن اداره کل نظارت مستقیم بر تمام فعل و انفعالات داشتند. اکثر قریب به اتفاق اعضا حاضر تا پایان شمارش آراء در جلسه حضور داشتند. دقت و نظارت و اجراء نسبت به ادوار گذشته بسیار بیشتر و منظم تر بوده است و هیچ یک از اعضای هیات مدیره قبلی موفق به کسب آراء لازم نشدند.

منتخب ششمین دوره هیئت مدیره خانه مطبوعات مازندران اضافه نمود : با کمال تاسف پس از شمارش آراء و اعلام نتایج ، توپخانه های تردید و شبهه برخی افزون خواه آماده شلیک شد و یکی دو نشریه هم به ارائه تحلیل های جهت دار اقدام نمودند. یادداشت " انتخابات خانه مطبوعات و اتاق بازرگانی مازندران زنگ خطری برای جریان اعتدال و اصلاح طلب" تیتر یکی از نشریات گردید و برخی از سایت های خبری هم ساز مخالف خود را کوک تا جایی که صدای شلیک آن به گوش یکی از شخصیت های طراز اول دولت تدبیر و امید رسید.

احمدی یادآور شد: در این راستا اما اعضای منتخب ، نجیبانه سکوت نمودند تا ببینند سرپنجه تدبیر مجریان ارشاد و متولیان وزارتخانه چه چیزی را رقم خواهد زد ولی پس از گذشت

بیش از دو ماه مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد بدون درایت و بدور از هر گونه تدبیر، انصاف، اخلاق و قانون ، آراء اهالی مطبوعات مازندران را به مسلخ بردند.
متاسفانه ذبح غیر شرعی نتایج انتخابات در سایت اداره کل ارشاد به نمایش گذاشته شد تا بتوانند با حذف یکی از منتخبین ، کفه ترازو را به نفع جریان دیگری سنگین تر کنند. جای سوال است کسانی که علناً اینگونه رفتار دارند در خلوت چه ها می کنند؟

این پیشکسوت مطبوعات با بیان اینکه نادیده گرفتن آرا خبرنگاران ، به نوعی زیرپاگذاشتن دموکراسی است ، خاطرنشان ساخت : در پرده آخر این نمایش ، اتهام تخلف و تقلب که راه همیشگی زیاده خواهان و توهم گرایان بوده به راه افتاد در حالیکه هیات اجرایی و اداره کل ارشاد با ابزار نظارتی تا آخرین لحظات حاضر و ناظر بودند.

احمدی از مدیرکل ارشاد مازندران درخواست نمود : چنانچه تقلبی در انتخابات صورت گرفته است متقلب کیست؟ رای دهندگان، انتخاب شوندگان، مجریان و یا ناظرین... که این مساله جای تامل بسیار دارد...

وی با ذکر این نکته که شمارش مجدد آرا در چند مرحله توسط اداره کل ارشاد و در حضور برخی از معترضین صورت پذیرفته است ، از مدیرکل ارشاد مازندران خواست بر اساس وظیفه قانونی و شرعی و برای جلوگیری از تضییع حقوق همه منتخبین اقدام شایسته و خداپسندانه را مبذول نماید.

منتخب ششمین دوره هیئت مدیره خانه مطبوعات مازندران تاکید نمود : درغیر اینصورت همانگونه که در تاریخ 28 اردیبهشت ماه جاری طی نامه ای به اداره کل ارشاد اعلام شده ، خواهان ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن هستیم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

احمدی در پایان ازهمه کسانی که به هیئت مدیره جدید اعتماد نموده و رای دادند و همه همکارانی که در انتخابات کار اجرایی و نظارتی را عهده دار بودند ، تشکر و قدردانی نمود.