يکشنبه 3 خرداد 1394-9:32

مازندرانی علیه مازندرانی

از جنگ زرگری بابل-ساری و زیراب-پل سفید و چالوس-نوشهر و گلوگاه-بهشهر و....که بگذریم، اقدام تاریخی احمد توکلی علیه علی کردان یا رضا صالحی امیری را همگان به یاد داریم.


مازندنومه، سرویس سیاسی: نمی دانیم رفتارشناسی مازندرانی ها و جبهه گیری علیه یکدیگر را اقبال و بخت بد مازندران بدانیم یا تصلب ذهن ها و افکار و یا هر چیز دیگری، سال هاست ما مشغول خنثی کردن انرژی ها و نیروهای یکدیگر هستیم. این معضل در استان در قالب نزاع و کشمکش شهرها و قوم ها جلوه گر است و در سطح بزرگ تر و در راس نیز به گونه ای دیگر گاهگاهی عیان می شود.

از جنگ زرگری بابل-ساری و زیراب- پل سفید و چالوس- نوشهر و گلوگاه -بهشهر و....که بگذریم، اقدام تاریخی احمد توکلی علیه علی کردان یا رضا صالحی امیری را همگان به یاد داریم.

احمد توکلی در روز رای گیری رضاصالحی امیری به عنوان وزیر ورزش، باعث ریزش 20 تا 30 درصدی رای هایش شد و نامه ای را در مجلس پراکند که حالا رییس اسناد و کتابخانه ملی دست به شکایت برده است.

احمد توکلی سال ۱۳۳۰ در بهشهر به دنیا آمد. او پسرِ دخترخالهٔ ناتنی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است و همسرش دخترخاله برادران لاریجانی است، ولی با رییس مجلس هم کم اختلاف ندارد. توکلی در مجلس اول از زادگاه خود به عنوان نماینده انتخاب شد و در مجالس هفتم و هشتم و نهم به عنوان نماینده اصولگرای تهران انتخاب شد.

سید رضا صالحی امیری هم در سال 1340 در امیرکلا متولد شد. او در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مشاغلی همچون رئیس كمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیأت رئیسه مركز بررسی‌های استراتژیك ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیأت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی كشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت کرد. وی همچنین به‌مدت هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد. صالحی امیری همچنین به عنوان مدیرمسئول و سردبیر، در نشریات و مؤسسات علمی همچون مؤسسات مطالعات سیاسی، مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی و... عضویت داشته است. وی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی ستاد دکتر حسن روحانی بود و نماینده فرهنگی او در بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی محسوب می‌شد.

این روزها دادگاه دو همولایتی -صالحی امیری و توکلی- در جریان است. امروز روزنامه شرق گزارشی را به قلم آمنه شیرافکن در همین زمینه تهیه کرده که در زیر آمده است:

مرد باش و از کارَت عذر بخواه 

جنس مواجهه احمد توکلی و صالحی‌امیری در دادگاه با شکایت احمدی‌نژادی‌ها از او، متفاوت است. توزیع نامه‌ای سرنوشت‌ساز در روز رأی‌اعتماد، صالحی‌امیری را از وزارت ورزش دور کرد، نامه را صبحگاه همان روز «احمد توکلی» در بین نمایندگان توزیع کرده و نسخه‌ای از همان نامه را به صالحی‌امیری داده بود.

متن نامه تأکید بر عدم صلاحیت علمی صالحی بود و اینکه «چنین کارنامه‌ای در یک‌سال ناممکن است. تنها در یک صورت تنظیم چنین کارنامه‌ای مقدور است که صاحب آن، کار دیگران را به نام خودش ارائه کند».در بخش دیگری از نامه نیز توکلی به سوابق اطلاعاتی وزیر پیشنهادی اشاره کرده و گفته بود: «برادران و خواهران گرامی اگر یک فرد اطلاعاتی با سوابق لااقل مسئله‌دار را که در مدیریت خود این‌چنین امتیازطلبی می‌کند، مسئول ورزش‌وجوانان بکنیم، مردم از رفتار عادی هم باید بترسند. اگر چنین شود، ما در نزد خدا و پیامبر(ص)، حضرت حجت(عج)، امام‌خمینی(ره) و شهدا قدرت دفاع داریم؟»

حالا صالحی‌امیری علیه آنچه در آن نامه نسبت به او بیان شده بود، در دادگاه شکایت کرده و اتفاقا همه این شکایت‌ها به‌یک‌باره تجمیع شده و سر از یک دادگاه درآورده است؛ از شکایت سعید مرتضوی گرفته تا شکایت مشایی و بقایی و رحیمی.  بااین‌حال، احمد توکلی در نامه‌ای که خطاب به مردم نوشته، این‌طور جمع‌بندی کرده که براساس مستندات، شکایت صالحی‌امیری از او نیز راه به جایی نخواهد برد.

توکلی همچنین روایت کرده که صالحی در جلسه پیشین دادگاه نقل کرده که «در کنفرانسی در اسپانیا، رئیس کتابخانه ملی آنجا که میزبان بود، از ایشان ماجرای اتهام دزدی را در جریان قراردادی پژوهشی جویا شده بود. بعد هم با تلخی، ضمن سخن از سیادتش و حضرت‌زهرا علیها‌سلام، به من خطاب کرد و گفت مرد باش و از کارت عذر بخواه».

لازم بود نمایندگان بدانند و رأی مثبت ندهند

البته این جمله برای توکلی که خودش را در این موضوع بی‌گناه می‌داند، سنگین آمده و به‌همین‌خاطر در نامه‌ای برای شفاف‌سازی این موضوع نوشته: «از صالحی شنیدم که من در نامه‌ام ایشان را متهم کرده‌ام. بسیار تعجب کردم؛ زیرا من چنین حرف گزافی هرگز نزده بودم. نامه من در روز رأی‌اعتماد تردیدهایی درباره موقعیت علمی نامبرده مطرح می‌کرد که لازم بود نمایندگان بدانند تا رأی مثبت ندهند». البته آن نامه کارساز افتاد و آن‌طور که برایندها در همان روز نشان می‌داد، نامه توکلی دست‌کم در ریزش ٢٠ تا ٣٠ رأی صالحی‌امیری مؤثر افتاد.
آزردگی‌خاطر کارگزار نظام زودتر التیام یابد

اما حالا توکلی متن آن نامه و جزئیات آن را در راستای وظایف نمایندگی می‌داند و با وجود اینکه امروز سومین جلسه دادگاه برگزار خواهد شد، در نامه‌اش تأکید کرده «ریاست محترم هیأت نظارت رسما به دادگاه نوشته که نامه‌نوشتن من درباره آقای صالحی‌امیری و انتشار آن، جزئی از وظایف نمایندگی من بوده، بنابراین علی‌القاعده رسیدگی متوقف می‌شود و کار این شکایت پایان یافته است.

علت دوم تسریع هم این بوده که آزردگی خاطر یک کارگزار نظام زودتر التیام یابد و اگر کسانی بخواهند از توهم آن نسبت ناروا استفاده یا سوءاستفاده‌ای بکنند، نتوانند. خداوند همه ما را عاقبت‌بخیر گرداند».صالحی‌امیری در گفت‌وگو با «شرق» توضیح درباره جزئیات این شکایت را به روز دیگری موکول کرده تا پس از اتمام دادگاه، بتواند نکات تازه‌ای از شکایتش علیه احمد توکلی را مطرح کند.

تأسف خود را  ابراز می‌کنم

بااین‌حال، نامه اخیر توکلی نشان از آن دارد که هنوز دادگاه امروز برگزار نشده، او براساس پیش‌بینی‌ها خودش را از همه اتهام‌ها مبرا می‌داند. بقایی و مشایی که از شکایت خود انصراف داده‌اند و جوانفکر نیز او را به دادگاه عدل الهی سپرده است.  توکلی در موضوع شکایت صالحی همچنین تأکید کرده: «مطلقا نسبت ناروای سرقت به شما نداده‌ام تا عذرخواهی کنم، ولی از اینکه شما با این برداشت، به این شدت ناراحت شده‌اید، تأسف خود را ابراز می‌کنم و تأکید می‌کنم که نه قصد و نه انگیزه نداشته‌ام به شما نسبت ناروای دزدی بدهم».

واپسین روز داوری

توکلی در پایان به ماده ٩ قانون اشاره کرده که براساس آن «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به‌سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند، تعقیب یا توقیف کرد».

امروز سومین جلسه از دادگاه احمد توکلی برگزار می‌شود. موضوع اصلی شکایت از او، انتشار کامنت‌هایی در سایت الف است، شکایت‌هایی که حالا موجب شده به او اتهام تبلیغ علیه نظام زده شود. دست‌کم صد عنوان مجرمانه از سایت «الف» در آن مطرح شده و محور شکایت‌ها، مواد مندرج در کامنت‌هاست؛ کامنت‌هایی که براساس کیفرخواست، برخی مطالب آن به رئیس دولت قبل توهین کرده و برخی دیگر به نمایندگان مجلس و برخی نیز به قضات.