يکشنبه 3 خرداد 1394-21:37

در جلسه علنی شورای شهر ساری مطرح شد:

اشتباهی به شورا آمده ایم/دوم خرداد فراموش نشود

سوم خرداد مهم است، اما نباید دوم خرداد را فراموش کنیم/جانبازی که 30 سال است به شکم خوابیده مگر به دوم خرداد تعلق دارد؟/با سفیر ژاپن قرارداد یک ساله بستیم/ برای شهردار خطرات زیادی در آینده می بینم.


 

مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینا محسن پور: جلسه اعضای شورای اسلامی شهر ساری، با حضور معاون درمانی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، عصر یکشنبه در صحن علنی شورا برگزار شد.

در ابتدا استعفای فرامرز نقیبی-عضو سابق شورای ساری- پس از خواندن متن، به رای گذاشته، با کسب آرا پذیرفته شد.

علی اکبر زلیکانی-عضو شورای شهر ساری- با بیان اینکه مهندس نقیبی با تجربه و فعال است، مخالفت خود را با استعفا اعلام کرد.

علیجان شمشیربند-رییس شورای شهر ساری- هم با بیان اینکه با توجه به توانمندی زیاد، اگر نقیبی در این مسند بماند برای شهر بهتر است، مخالفت خود را اعلام کرد.

جمال باقری-عضو شورا- نیز توانمندی و تجربه نقیبی را دلیل مخالفت با استعفای وی دانست و افزود: باید خوشحال باشیم افراد توانمندی که به تجربه ثابت کرده اند می توانند پیگیر امور مردم باشند، متقاضی خدمت به مردم در عرصه ای کلان تر هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل با استعفای نقیبی موافق هستم.

پس از بدرقه نقیبی، مهدی احمدی-نایب رییس شورا شهر ساری- با بیان اینکه ما از نقیبی خاطرات خوبی داریم، خاطرنشان کرد: شورا یک ظرفیت برای رسیدن به مراحل بالاتر است.

* دوم خرداد و سوم خرداد نداریم

در ادامه محمد آقامیری-عضو شورای شهر ساری- تصریح کرد: سوم خرداد مهم است، اما نباید دوم خرداد را فراموش کنیم.

 آقامیری با تذکر شمشیربند مواجه شد و سخنانش را تمام کرد و گفت: این جایگاه شما از دوم خرداد است.

در ادامه مصطفی علمدار-مشاور استاندار مازندران در امور جانبازان- از بروز بحث و جدل میان اعضای شورا ابراز شگفتی کرد و افزود: ما اینجا اشتباه آمده ایم.

وی ادامه داد: دوم خرداد و سوم خرداد نداریم، ما همه فرزند انقلابیم. جانبازی که 30 سال است به شکم خوابیده مگر به دوم خرداد تعلق دارد؟

علمدار با اشاره به اینکه جانبازان از یاد جامعه رفته اند، گفت: جانباز از ما توقعی ندارد، فقط درک شان کنیم و به دیدارشان برویم.

وی وضع نگهداری جانبازان اعصاب و روان را بسیار بد توصیف کرد و ابراز داشت: آیا درست است که جانباز با بیمار قاتل در بیمارستان زارع در کنار یکدیگر نگهداری می شوند؟!

علمدار خطاب به اعضای شورا گفت: دوستان در تصمیماتی که می گیرید، حرمت ها را حفظ کنید.

وی مناسب سازی فضا را نه تنها برای معلول بلکه برای افراد بیمار و سالمند جامعه مفید دانست و اظهار داشت: ما می خواهیم با کارهایی که انجام می دهیم به معلول بگوییم که جامعه تو را می بیند.

وی با اشاره به روند ساختمان سازی در خارج از کشور و اینکه هیچ ساختمانی بدون مناسب سازی مجوز نمی گیرد، تصریح کرد: جامعه، معلولیت را به وجود می آورد و ما زجر می کشیم از اینکه نمی توانیم به علت مناسب سازی نشدن فضاهای شهری از امکانات شهر مان استفاده کنیم.

مشاور استاندار در امور جانبازان، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران قطب پزشکی شمال کشور شد، امکانات پزشکی مازندران را برشمرد و افزود: مجوز دو کلینیک ویژه را از وزارتخانه گرفته ایم و باید تا پایان سال جاری کلنگ آن ها زده شود و در غیر این صورت بودجه آن از مازندران گرفته می شود.

علمدار خطاب به اعضای شورا ادامه داد: پارک قائم و زمین دکتر محمودیان واقع در بلوار کشاورز جانمایی شده است و اگر تصویب شود، ساخت آن را آغاز خواهیم کرد.

*با سفیر ژاپن قرارداد یک ساله بستیم

در ادامه محمد محسنی-رییس انجمن معلولان ضایعه نخاعی مازندران- تعداد معلولان ضایعه نخاعی تحت پوشش انجمن را در مارندران 700 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 57 درصد متاهل، 39 درصد مجرد و مابقی مطلقه هستند.

وی میزان معلولیت گردنی را 18 درصد، معلولیت سینه ای را 24 درصد و معلولیت کمری را 58 درصد اعلام کرد و افزود: 8درصد معلولان شاغل، 68 درصد بیکار، 18 درصد مستمری بگیر و مابقی تحت پوشش بهزیستی هستند.

محسنی مستمری بهزیستی را ماهانه 40 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ حتی کفاف هزینه لوازم بهداشتی چند روز یک جانباز را نمی دهد.

رییس انجمن ضایعه نخاعی مازندران همچنین میزان معلولان تحصیلکرده مقطع کارشناسی ارشد به بالا را 4درصد، کارشناسی 9درصد و بی سواد 20 درصد اعلام کرد.

محسنی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه معلولیت زندگی فرد را دچار دگرگونی می کند، افزود: معلول ضایعه نخاعی بیشترین مشکل را دربین معلولان دارد و اگر مشکل آن ها حل شود به نفع معلولان دیگر هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه درمان و پیشگیری معلولیت، بحث عمده ما است، افزود: معلول ضایعه نخاعی بعد از حدود دوسال دچار خشکی مفصل و تغییر شکل اعضا می شود و نیاز به فیزیوتراپی دارد.

محسنی ادامه داد: هزینه زیاد فیزیوتراپی ما را به فکر راه اندازی یک مرکز فیزیوتراپی رایگان برای معلولان انداخت و پیرو آن در 25 اسفند طرح مان را به سفیر ژاپن که سابقه کمک به تشکل های مردم نهاد را دارد، ارائه دادیم که حدود 90 هزار یورو هزینه خرید تجهیزات فیزیوتراپی دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه با سفیر ژاپن قرارداد یک ساله بستیم و دستگاه های مگنت برای کاهش درد، لیزر سرد و گرم و دستگاه های شوک الکتریکی خریداری کرده ایم، خطاب به اعضای شورا گفت: روند ساخت و ساز مکان این مرکز که ورزشگاه "بهروش" درنظر گرفته شده، با وجود کارهای صورت گرفته، بسیار کند است که تقاضای تسریع در ساخت وساز داریم.

محسنی همچنین علاوه بر طبقه سوم ورزشگاه بهروش که به عنوان مرکز فیزیوتراپی معلولان در نظر گرفته شده است، خواهان فضای اضافه جهت گسترش مرکز فیزیوتراپی و ارائه خدمت به افراد عادی جهت کسب درآمد شد.

وی در پایان گفت: این فاز اول کمک ژاپن به مرکز ما است و در صورت راه اندازی و بازدید سفیر از مرکز ما و مشاهده ارائه خدمت به معلولان، از فاز دوم کمک هزینه که تا 3 برابر هزینه کنونی است بهرمند می شویم.

*مسوول بدهی دستگاه ها نیستیم

شمشیربند-رییس شورا- در پاسخ به درخواست محسنی گفت: تقاضای شما را به شهردار می دهیم و نظر شهردار را هم می شنویم و بعد تصمیم گیری می کنیم.

در ادامه سعید نجاریان- عضو شورای شهر ساری- در پاسخ به درخواست محسنی گفت: سالن "بهروش" با وجود 4 میلیارد هزینه بعد از 8 سال هنوز به پایان نرسیده است.

وی ادامه داد: در سال 92 یک بودجه یک میلیارد تومانی برای آن تصویب کردیم، ولی شهرداری تا 93 کاری انجام نداد و حتی در بودجه سال 94 ممکن بود این یک میلیارد حذف شود اما با وجود بودجه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

سپس آقامیری با بیان اینکه این مصوبه اشکال دارد، افزود: برای شهردار خطرات زیادی در آینده می بینم، برای شهرداری که شما این قدر به او علاقه دارید.

وی ادامه داد: اگر شهردار در یک جلسه با یک فرصت کم تصمیم می گیرد، ما برای این سالن ورزشی 3 سال جلسه گذاشتیم تا توانستیم آن را بگیریم.

آقامیری هزینه حدود 6 میلیاردی ورزشگاه در طول 8 سال و به سرانجام نرسیدن آن را یاد آور شد و گفت: وقتی هیچ دستگاهی بدهی های شان را نمی دهند ما برای ارائه خدمات از کجا باید پول بیاوریم؟!

وی در پایان افزود: ما مسوول پیگیری مسائل مردمی که به ما اعتماد کرده اند، هستیم و مسوول بدهی دستگاه ها نیستیم.

*گاهی قانون را زیر پا گذاشته ایم

در ادامه زلیکانی خطاب به مهمانان جلسه گفت: ماهیت شورا بحث و جدل است و حتی گاهی جلسات از این هم بیشتر بحث می شود.

وی با بیان اینکه جایگاه شما در نزد خدا خوب است و ما ملتمس دعای شما هستیم، ابراز داشت: حتی کسانی که خودشان را زیاد وابسته به نظام نمی دانند، خود را مدیون شما می دانند.

زلیکانی تصریح کرد: ما در مسیر قانون حرکت نکرده ایم و گاهی برمبنای مصالحی، قانون را زیر پا گذاشته ایم.

وی با بیان اینکه ساخت و سازها باید مناسب سازی شوند، اظهار داشت: 10 درصد جامعه معلول هستند و این عدد زیادی است و باید برای شان تسهیلات فراهم شود.

زلیکانی ادامه داد: مناسب سازی را در دستور کار کمیسیون عمرانی می گذاریم و مشکل سالن به روش را نیز پیگیری می کنیم.

وی همچنین تاسیس کلینیک طوبی را یک تجربه موفق از احداث کلینیک ویژه دانست و گفت: مکان دو کلینیک ویژه دیگر را نیز پیگیری خواهیم کرد.

این عضو شورا در پایان به رییس شورا که عذر مهمانان جلسه را پس از اتمام صحبت های شان خواست، متذکر شد: طبق قانون همه شهروندان در صورتی که متقاضی شرکت در جلسات علنی شورا هستند، می توانند در جلسه حضور داشته باشند.