چهارشنبه 6 خرداد 1394-19:47

انتقاد دلاور بزرگ نیا از شهرداری ها؛

ماده 100 عاملی برای به هم ریختن بافت های تاریخی شده است

مدیرکل میرث فرهنگی مازندران: ماده 100 شهرداری‌ها عاملی برای به هم ریختن بافت تاریخی و قدیمی شهر شده است/حفاظت، بیشترین دغدغه ما در حوزه میراث است و نگرانی ما از سوی افرادی است که چهره فرهنگی دارند اما اقدامات غیرفرهنگی انجام می‌دهند/از فعالیت دو معدن در نزدیکی غار اسپهبدخورشید جلوگیری کردیم.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: جمعی از مسئولان تشکل‌های مردم‌نهاد میراث‌فرهنگی کشور با  مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران دیدار کردند.

دلاور بزرگ‌نیا در این نشست اظهار کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه میراث‌فرهنگی، بدون چشمداشت و از سر علاقه‌مندی به میراث‌داری و میراث‌بانی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه حیاتی‌ترین ماموریت ما در حوزه میراث‌فرهنگی، بحث حفاظت است، افزود: حفاظت از میراث‌فرهنگی، مسئله‌ای است که طی سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفت و حفاظت از میراث، جهت خود را گم کرده بود.

بزرگ‌نیا ادامه داد: در آن سال‌هایی که برخی مدیران به اصطلاح در پارکینگ بودند، شاهد بودیم که بعضی از اطلاع‌رسانی‌ها در فضای مجازی تا چه اندازه اینها را به تکاپو می‌انداخت و می‌دیدم که بسیاری از دوندگی‌ها به خاطر فضایی بود که در محیط مجازی شکل می‌گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه در سال‌هایی که یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی، تعریف شده این یگان با امکانات محدود، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است، گفت: هرچه بر حوزه فعالیت یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی افزوده می‌شود سرعت امور خلاف هم افزایش می‌یابد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سایه زیبایی و سرسبزی مازندران بر آثار تاریخی این استان سنگینی می‌کند، تصریح کرد: پراکندگی بناهای تاریخی در مازندران باعث شده تا در بحث حفاظت از این بناها آن‌گونه که باید موفق نباشیم و به این نتیجه رسیدیم که برای حفاظت از این بناها، انجمن‌های میراث‌فرهنگی را دوباره احیا کنیم.

وی با بیان اینکه ماده 100 شهرداری‌ها عاملی برای به هم ریختن بافت تاریخی و قدیمی شهر شده است، خاطرنشان کرد: شورای شهر بابل در کنار اثر تاریخی، یک طبقه اضافه‌تر از حدود قانونی ساخت و ساز در حریم اثر تاریخی احداث کرده است.

* نگران غار اسپهبدخورشید هستیم

در ادامه این نشست علیرضا صادقی امیری با بیان اینکه ما دو مطالبه جدی داریم، اظهار کرد: کارنامه نامطلوب شهرداری بابل از تخریب حمام میرزا یوسف شکل گرفت تا خانه سلمان نژاد؛ نباید این قضیه اپیدمی شود.

دبیر انجمن جوانان سپید پارس با اشاره به اینکه در موضوع موزه مقاومت کرده و ساختمان را به اتمام رساندند هرچند که افتتاح نشد، افزود: تخریب‌های عمدی بر روی پل محمدحسن خان شکل گرفته است. خیابانی که قرار بود پیاده‌رو و مسیر دوچرخه‌سوای باشد در روز افتتاحیه شاهد بودیم که کامیون از این خیابان رد شد و بخشی از پل آسیب دید.

صادقی امیری با بیان اینکه نگرانی دیگر ما درباره غار اسپهبدخورشید است، تصریح کرد: معدن سوم از قسمت ضلع راست پایین دست وارد شده و فقط هشت متر باقی مانده تا به بدنه اصلی طاق برسد.

* برای نجات‌بخشی اسپهبدخورشید، اعتبار داریم

بزرگ‌نیا  در پایان با اشاره به اینکه برای مرمت پل محمدحسن‌خان بابل مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم و مشغول تهیه طرح مرمت هستیم، ادامه داد: حفاظت، بیشترین دغدغه ما در حوزه میراث است و نگرانی ما از سوی افرادی است که چهره فرهنگی دارند اما اقدامات غیرفرهنگی انجام می‌دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه از فعالیت دو معدن در نزدیکی غار اسپهبدخورشید جلوگیری کردیم، اظهار کرد: برای نجات‌بخشی اسپهبدخورشید، اعتبار داریم و قرار است به صاحبان این معادن در جای دیگری، معوض داده شود.