پنجشنبه 7 خرداد 1394-22:7

نماینده ساری و میاندورود در مجلس:

با استانی شدن انتخابات مخالفم/از حضور شهردار ساری در انتخابات استقبال می کنیم

محمد دامادی: استانی شدن انتخابات به ضرر کشور است/هر شخصی که کار کند مورد قبول ماست/شهردار ساری جوان خوبی و لایقی است که اگر وارد عرصه انتخابات شود، ما استقبال می کنیم/ حق نداریم کسانی را که رهبری آن ها را فرزندان انقلاب دانسته است ، خائن بنامیم/ اگر بنا به حرف زدن باشد گفتنی ها کم نیست.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: نشست خبری محمد دامادی -نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- در سالن اجتماعات بهزیستی استان مازندران در حالی برگزار شد که سوالات خبرنگاران بیشتر مربوط به انتخابات سال جاری و اظهار نظرها در این خصوص بود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در این نشست اظهار داشت: معاون راهبردی رییس‌جمهوری شنبه برای حضور در مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت عزت‌الله دامادی -نماینده اسبق مردم ساری در مجلس- به مازندران سفر می‌کند.

دامادی با بیان اینکه درباره تغییرات در مدیریت چوب و کاغذ مازندران، نسبت به وزیر صنعت، اعتراض کردم، گفت: فضاهای سیاسی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و امیدوار هستیم این اتفاق نیفتد و در فراکسیون کارگری هم مخالف ادغام چوب و کاغذ با واحد تولیدی دیگری هستیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی به دو سوال خبرنگار مازندنومه در خصوص علت مخالفتش با طرح استانی شدن انتخابات مجلس و آخرین وضعیت این طرح در مجلس و همچنین سرنوشت منطقه آزاد تجاری و نتایج دیدار با مهندس ترکان این گونه پاسخ داد: مخالف استانی شدن انتخابات هستم.

وی با بیان اینکه این طرح فاصله ای بین مردم و نمایندگان شان ایجاد خواهد کرد، افزود: احزاب واقعی در کشور فعال نیستند و اجرای این طرح باعث می شود که فاصله بیشتر شود مگر اینکه این فاصله ایجاد شده را در قالب اختیارات شورای شهر و یا شورای استان ها واگذار کنند که این گونه نیست و قطعا این طرح به ضرر کشور است.

دامادی ادامه داد: نمی توان جلوی محبوبیت چهره هایی که بین مردم حضور دارند اما تخصص کافی ندارند را گرفت، علاوه بر این هزینه انتخابات در استان بسیار بالا است، مثلا شما در مازندران با 22 شهرستان روبرو هستید که هزینه انتخاباتی بسیار بالا خواهد بود.

وی همچنین گفت: به عقیده بنده این بحث در انتخابات امسال اتفاق نخواهد افتاد، عدالت هم چنین حکم می کند به این دلیل که هم اکنون نیز بعضی از دوستان در شورای شهر استعفا داده اند که اگر این طرح اجرایی شود از مظاهر بارز بی عدالتی است.

دامادی در خصوص پیگیری منطقه آزاد امیرآباد تا فرح آباد ساری نیز اظهار داشت: این کار بسیار کارشناسی است، بحث زورآزمایی نیست، بلکه 15 وزیر در شورای عالی با نظارت رئیس جمهوری در خصوص این طرح اظهار نظر خواهند کرد.

وی گفت: من از مواضع و پتانسیل های منطقه امیرآباد، میاندورود و ساری دفاع کردم، چرا که این منطقه با داشتن فرودگاه، ریل راه آهن و ساحلی بکر جزو نقاط بسیار ویژه است.

دامادی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد دستورالعمل خاصی دارد، افزود: این منطقه برای ایجاد منطقه آزاد در اولویت است، مگر اینکه مسئولان عقل کارشناسی خود را زیرپا بگذارند.

عضو مجمع نمایندگان مازندران در خصوص اظهار نظر یکی دیگر از همکاران خود نیز گفت: در نوشهر بسیاری از زمین ها و ساختمان ها برای ایجاد منطقه آزاد تجاری باید تخریب شود و این گونه نیست که ما یکی از بهترین مناطق گردشگری استان را تخریب کنیم تا منطقه آزاد ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر بابل هم ظرفیت خوبی در زمینه ای داشت، بنده شخصا حمایت می کنم که به سرانجام برسد، افزود: فرح آباد به علت توریستی بودن و حس تاریخی و بندرامیرآباد به علت تجاری بودن مورد توجه است.

دامادی گفت: اینکه شخصی بگوید من فلان و بهمان می کنم حرف کارشناسی نیست.

وی با بیان اینکه هر جای مازندران که درست شود به نفع ما است، افزود: در فضای عقلانیت، تدبیر این است که بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد تجاری اعلام شود.

*هر شخصی که کار کند مورد قبول ما است

نماینده مردم ساری و میاندورود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارن مبنی بر علت ماندن فرماندار ساری و بسیاری دیگر از فرمانداران و مدیران دولت قبل ابراز داشت: بالاخره نمایندگان در عزل و نصب ها دخالت بکنند یا خیر؟

وی ادامه داد: دولت تشخیص داده است که چه کسانی بمانند و چه کسانی عزل شوند و ما نیز اجازه می دهیم دولت خودش انتخاب کند و ترجیح می دهیم به کار تقنین بپردازیم، البته هر شخصی که کار کند مورد قبول ما است.

عضو مجمع نمایندگان مازندران در خصوص شایعات مبنی بر ورود شهردار ساری به انتخابات اظهار داشت: از حضور هر عزیزی که در انتخابات شرکت کند استقبال می کنیم. شهردار ساری جوان خوبی و لایقی است که اگر وارد عرصه انتخابات شود، ما استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: انتخابات پیش روهم انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم انتخابات مجلس خبرگان رهبری است که نیازمند ایجاد شور انتخاباتی هستیم.

دامادی با بیان اینکه دولت همان طور که به آن اعتماد داریم باید در بحث سلامت انتخابات ورود جدی داشته باشد، افزود: هر شخصی که وارد انتخابات می شود باید مسایل مالی را شفاف اعلام کند تا مردم بدانند و امیدواریم که امسال انتخابات سالم و خوبی داشته باشیم.

* این موضوع را می پذیرم که نشست خبری کم برگزار کرده ام

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری که از برگزار نشدن نشست خبری او گلایه داشت، گفت: بنده به کدام یک از عزیزان مصاحبه ندادم یا کدام یک از شما در محافل بنده را ندیدید، به هر حال ما در شرایط مختلف نسبت به سوالات خبرنگاران پاسخگو بودیم.

وی در خصوص شائبه انتخاباتی بودن این نشست نیز گفت: همان سال اولی که بنده به مجلس رفتم تا در مراسمی حضور می یافتم می گفتند برای انتخابات آمده است! باید پذیرفت که این فضا همواره وجود دارد. بنده کلا این موضوع را می پذیرم که نشست خبری کم برگزار کرده ام اما برگزاری نشست ربطی به انتخابات ندارد.

* حق نداریم کسانی را که رهبری آن ها را فرزندان انقلاب دانسته است ، خائن بنامیم

دامادی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نشست اخیر با رهبر معظم انقلاب و مواردی که مطرح شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار نیز بر شعار همدلی تاکید کردند و در موضع هسته ای نیز موضع کاملا روشنی داشتند.

وی گفت: ایشان مذاکره کنندگان را فرزندان نظام دانستند و رفتار خارج از عرف با این عزیزان را تقبیح کرده، نسبت به رفتارهای بد با وزرا نیز تذکر دادند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: به عقیده بنده اتفاقات روز گذشته مجلس و به کار بردن الفاظی را که چند روز قبل در مجلس رخ داد، می توان جزو روزهای تلخ و سیاه مجلس دانست.

وی گفت: این روز را می توان مانند روزی دانست که رئیس دولت قبل به مجلس آمد و تصاویری را پخش کرد و بگم بگم راه انداخت.

دامادی بیان کرد: ما حق نداریم کسانی را که رهبری آن ها را فرزندان انقلاب دانسته است ، خائن بنامیم.

*در بسیاری از روزنامه ها رپرتاژهای سنگین وجود دارد

این مسئول در خصوص نیروگاه زباله سوز ساری نیز ابراز داشت: دهها سفر از دولت قبل تاکنون انجام شده است اما این مشکل به سرانجام نرسیده است.

وی با بیان اینکه نباید به بهانه حل یک معضل، مشکل دیگری را برای مردم ایجاد کرد، گفت: ترافیک مسیر بلوار ولیعصر به سمت فرح آباد در حال حاضر نیز زیاد است و نمی تواند با توجه به حجم زیاد دانشگاه ها و خودروهای عبوری پاسخگو باشد.

وی گفت: در منطقه ای که توریستی است و جذب گردشگر در آن زیاد است حق نداریم بگوییم که دستگاه زباله سوز با امکانات به روز زیست محیطی نصب می کنیم.

دامادی با بیان اینکه کارهای حوزه عمرانی دولت را بی نقص ندیدم گفت: دولت می تواند در یک منطقه ای که خسارتی به مردم وارد نمی شود این ایستگاه زباله سوز را مستقر کند.

وی همچنین از بریز و بپاش های انجام شده در بعضی از ادارات به شدت انتقاد کرد و گفت: در بسیاری از روزنامه ها رپرتاژهای سنگین وجود دارد که این مصداق بارز تضییع و ضایع کردن حقوق بیت المال است، باید تلاش کنیم تا در راستای احقاق حقوق ملت گام برداریم.

دامادی در خصوص اینکه آیا مجلس در بحث گران شدن قیمت بنزین با دولت همگام و همراه بوده است یا خیر نیز اظهار داشت: در مورد حذف یارانه های افراد ثروتمند جامعه مجلس پیشگام بوده است اما وقتی درآمد دولت پایین آمده است درست نیست که این فشار روی دوش مردم باشد.

این مسئول با بیان اینکه نباید قیمت فراوده های نفتی را با کشورهای پیشرفته سنجید، افزود: سطح قیمت واقعی سطح رفاه مردم در کشورهای دنیا است.

وی گفت: باید با سامان دادن به حوزه مالیاتی افرادی که توانمند هستند مالیات پرداخت کنند، در حالی که اکنون افراد نیازمند مالیات می دهند و افراد متمکن از پرداخت مالیات سرباز می زنند.

*جاده گهرباران جزو دغدغه های جدی ما بوده است

عضو مجمع نمایندگان مازندران در خصوص وضعیت و اعتبار راه های مواصلاتی و روستایی استان و شهرستان اظهار داشت: در زمان تصدی آقای نیکزاد در وزارت راه و شهرسازی سه میلیارد اعتبار برای تعریض جاده گهرباران گرفتیم که این کار انجام شد.

وی ادامه داد: اما به دلیل طولانی بودن مسیر برای اتمام این پروژه بیش از 40 یا 50 میلیارد تومان اعتبار به روز نیاز است.

دامادی گفت: جاده گهرباران یکی از جاده های مرگبار استان است که همواره جزو دغدغه های جدی ما بوده است.

وی با بیان اینکه در جلسه بررسی مشکلات فرودگاه ساری نیز پیگیری های لازم انجام شد تا سیستم( ILS ) در فرودگاه نصب شود افزود: بدون نصب آن قدرت عملیات در فرودگاه پایین است که امیدواریم تا پایان آبان ماه با نصب این سیستم مشکل مرتفع شود.

دامادی به اعتبار راه ساری به تاکام هم اشاره کرد و گفت: اعتبار این راه بسیار کم بود اما سال گذشته این اعتبار را به هشت میلیارد تومان و امسال به 19 میلیارد تومان رساندیم که اکنون یک کیلومتر آسفالت شده و تا پایان مردادماه هم تا 6 کیلومتر از فاز نخست این محور، آسفالت می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبار راه روستایی در سال های گذشته صفر بوده است که این اعتبار را ارتقا دادیم، افزود: بیشترین بحران را در شهرستان میاندورود در حوزه راه‌های روستایی داریم و مسیر بعدی هم بخش چهاردانگه است که اوضاع خوبی ندارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود ابراز داشت: امیدواریم تا پایان سال 95 بتوانیم بیش از 70 درصد راه های روستایی ساری و میاندورود را آسفالت کنیم .

دامادی همچنین به میزان عملکرد در حوزه راه های مواصلاتی به مازندران در طول سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این عملکرد قابل قیاس با سال های قبل نیست.

وی گفت: بیشتر طول مسیر جاده فیروزکوه دو لاینه شده است و تنها سه تونل باقی مانده است که در حال انجام است و آقای وزیر تا پایان امسال وعده دادند اما بنده فکر می کنم تا پایان شهریورماه سال آینده انجام می شود.

* اگر بنا به حرف زدن باشد گفتنی ها کم نیست

وی در خصوص نکات مورد بحث در خصوص زندان ساری نیز گفت: بحث زندان را مدیران حوزه شهری باید پاسخ دهند.

دامادی با بیان اینکه در بجث پادگان حرف هایی را می شنویم اما اشکالی ندارد، افزود: درباره بعضی مسایل سکوت و یا صبر می کنم، عادت کردم بعضی حرف ها را بشنوم و حرف نزنم، بعضی اتفاقاتی که می افتد و من دارم می بینم اما جایگاه مردمداری من اجازه نمی دهد سخنی بگویم.

وی ادامه داد: اگر بنا به حرف زدن باشد گفتنی ها کم نیست، اگر نیاز باشد قطعا با کسانی که با پدر من به این شکل برخورد می کنند، برخورد خواهم کرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود گفت: کسی حق ندارد این گونه حرف بزند، امروز صبر می کنم اما اگر لازم باشد فرزند عزت ساری از عزت ساری دفاع خواهد کرد.

* بعد کارشناسی مجلس کمرنگ است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه آیا مجلس به جایگاه واقعی خود دست یافته است یا خیر گفت: اعتقاد شخصی من این است که بدنه کارشناسی به اندازه کافی نیست. ما صرفا در حال تقنین قوانین هستیم.

این مسئول با بیان این که بعد کارشناسی مجلس کمرنگ است، ادامه داد: به اعتقاد بنده وقتی قوانین بیش از حد تصویب شود تاریخ مصرف قانون کم خواهد شد و تبصره و ماده ها به میدان می آیند.

*کلنگ زنی سایپا شمال یک کلنگ زنی انتخاباتی بوده است

دیگر مسایل مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

-اینکه می گویند در استان ساری کُشی شده است، درست نیست، بسیاری از مدیران کنونی ساروی هستند حتی مازندرانی های بسیاری هم در استان های دیگر مسئولیت دارند اما اینکه از جایی دیگر در مازندران نیروی کار می آورند را بررسی می کنیم.

-کلنگ زنی سایپا شمال یک کلنگ زنی انتخاباتی بوده است و کلنگ انتخاباتی هم به ثمر نمی رسد، اینکه صنعت داشته باشیم خوب است اما اینکه چه صنعتی داشته باشیم مهم تر است.

-عزت دامادی یک ظرفیت بود، اسمش هم یک ظرفیت است و مراسم سالگرد آن هم ظرفیت ها را برای استان به ارمغان می آورد اما بی تدبیری در برگزاری یک جشن حتما یک ظرفیت نیست. مطمئن باشید مراسم با حضور پرشور مردم برگزار خواهد شد و به عقیده بنده اینکار را عده ای کوچک نظر انجام داده اند که دنیا را به اندازه یک سیب می بینند و بگذارید هم در داخل همان سیب باشند.

-بنده در انتخابات گذشته از آقای قالیباف حمایت کردم به این علت که ایشان یک مرد عملگرا است و بودجه شهرداری تهران را از هزار میلیارد تومان به 17 هزار میلیارد تومان افزایش داد. انتخابات بهانه ای برای حضور مردم بود و ما هم باید عالمانه در انتخابات حاضر می شدیم اما فردای بعد از انتخابات باید دعواهای سیاسی کنار رود. حمایت های رهبری حجت شرعی برای ما ایجاد کرد و ما هم حمایت عقلانی خود از دولت را شروع کردیم البته هر جا نقصی ببینیم هم انتقاد خواهیم کرد.

- دو شخصی که در کنارم هستند، آقای متولی اصولگراست و آقای حبیبی اصلاح طلب، حالا شما بیاید بگویید دامادی منتسب به کدام جریان است. در ستاد بنده هم دوستان اصلاح طلب و هم اصولگراها بودند. من نماینده نسل خودم هستم . البته در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مردم از شرایط موجود ناراضی بودند، به یک تفکر سیاسی خاصی رای ندادند شما ببینید بزرگانی چون آقای ناطق نوری و از آن طرف اصلاح طلبان نیز حمایت کردند، مردم و بزرگان از انحراف خسته شده بودند. مردم مشکل شان اشتغال بود نه سیب زمینی، خریدار زندان هم بازمانده از همان دولت قبل است، این مشکلات مشکلات باقی مانده از دولت قبل است.

-چه شخصی در مجلس بیشتر از من از دولت حمایت کرد، حضور آقای نوبخت هم این موضوع را ثابت می کند. دلیل دفاع بنده از دولت سخنان رهبری است، همان گونه که در طرح سوال از رئیس دولت قبل نیز بنده بعد از سخنان آقا اولین نفری بودم که انصراف خود را اعلام کردم، ما به فرمان رهبری عمل می کنیم. بنده اعتقاد دارم که سر تعظیم فرودآوردن در برابر اراده ملت جزو نقاط قوت است نه نقطه ضعف.

-عملکرد آقای نعمت زاده قابل دفاع نیست البته بنده هنوز قانع به امضای استیضاح ایشان نیز نشده ام . بالاخره وقتی ژنرالی در حوزه صنعت می آوریم انتظار داریم سونامی در بخش صنعت رخ دهد.

-در موضوع مسکن مهر ایده بسیار خوب بود اما متاسفانه در اجرا بسیار ضعیف عمل شده است. سه سال است نماینده هستم اما در مجموع 30 دقیقه در رسانه ملی استان نرفتم، این هم پس از آمدن مدیرکل جدید بوده است، انگار مازندران 12 منهای یک نماینده داشته است. این قدر بنده را حذف و سانسور کردند که مردم فکر کردند عملکرد ندارم، پس از حضور در رسانه و ارائه عملکرد بیش از 1700 پیامک داشتم که مردم می گفتند چرا اینها را زودتر نگفتید.

-بنر پدر بنده را پاره می کنند. یاد شعب ابی طالب افتادم، آقایان پاره کردند اما از دامادی نام نیک او باقی مانده است، بله سانسور شدم اما اینکه علت چیست را نمی دانم. من هم اگر اسپانسرهای قوی داشتم ، روزانه در روزنامه های کشور عملکردم را می زدند، من هم می توانستم جشن بگیرم و خواننده های بزرگ کشور را دعوت کنم و جشن های چند صد نفره برگزار کنم. من یک مدرس دانشگاه هستم، اگر در این دوره رای نیاورم می نشینم و برای دکتری می خوانم البته دکترای واقعی.

-اینکه دیگران چه خواهند کرد را نمی دانم اما بار خوب روی زمین نمی ماند. پیشنهادهای خوبی در همین سال قبل داشتم، پیشنهادهایی در سطح معاون رئیس جمهوری اما نپذیرفتم. به هر حال نظام برای بنده هزینه کرده است، تجربیات امروز بنده با سه سال قبل متفاوت است، اگر مجموعه کشور از تجربیات بنده استفاده کند در خدمتیم ، بالاخره یک بخشداری که پیدا می شود برویم خدمت کنیم!

-در خصوص ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات چرا بنده باید اظهار نظر کنم؟ این امر در حوزه دستگاه های امنیتی است که باید پاسخ دهند.کمی صبر کنید زمان همه چیز را مشخص می کند.

-در خصوص انتصاب استانداران و فرمانداران خود وزارت کشور و دولت تصمیم می گیرد اینکه استاندار مازندران وزارت کشوری نیست، دلیل نمی شود. ما بسیاری از نیروها را داشتیم که وزارت کشوری نبودند اما بسیار خوب عمل کردند. ما برآیند کار را می بینیم و در مورد عملکرد نظر می دهیم، البته افراد ضعیف باید بروند و آنهایی هم که قوی هستند مورد حمایت ما هستند.