شنبه 9 خرداد 1394-23:55

انتقاد آیت الله طبرسی از تحقق نیافتن سفر روحانی به مازندران

نوبخت: مازندران می تواند لوکوموتیو باشد نه واگن

طبرسی: گله ای از رئیس جمهور داریم که با توجه به اینکه ایشان رای اول را در مازندران آوردند اما به استان های گیلان و گلستان سفر و مازندران را رها کردند/نوبخت: رییس جمهوری در آینده ای نزدیک به مازندران سفر می کند.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: بعد از ظهر امروز شورای توسعه و برنامه ریزی استان مازندران با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- در این جلسه با اشاره به شاخص های مازندران در تامین و ارتقای امنیت افزود: شاخص های مربوط به امنیت این استان در رتبه های اول تا سوم کشور است.

وی از همگامی مازندران با سیاست های دولت خبر داد و گفت: در سال 93 تقریبا کل مازندران به کارگاه سازندگی تبدیل شده، به گونه ای که در بخش سرمایه گذاری حدود 10 میلیارد تومان در قسمت های مختلف دولتی و خصوصی هزینه شده است.

فلاح جلودار با بیان اینکه بیش از 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک ها به واحدهای تولیدی داده شده است، افزود: طرح های نیمه تمام زیادی برای تکمیل در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر طرح های نیمه تمام در زمینه مهار آب که در دست اجرا است به سرانجام برسد میزان تولید مازندران حداقل به دو برابر افزایش خواهد یافت.

استاندار مازندران به گردشگرپذیر بودن مازندران و حضور بیش از 10 میلیون مسافر در این استان خبر داد و گفت: در طرح های سالمسازی دریا نیز توانستیم تعداد غریق ها را به 52 درصد کاهش دهیم که امیدواریم این آمار را در سال جاری کاهش دهیم.

وی به طرح پرورش ماهی در قفس در سواحل خزر نیز اشاره کرد و ابراز داشت: تا پایان امسال هشت هزار تن خاویار از محل پرورش ماهی در قفس تولید خواهد شد.

* مشکل اساسی ما در مازندران اشتغال است

آیت الله نورالله طبرسی –نماینده ولی فقیه در مازندران – نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل اساسی ما در مازندران اشتغال است افزود: 53 درصد از اراضی ما قابل کشاورزی است اما تنها از 10 درصد آن استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه یک نگاه ما باید به سمت و سوی مذاکرات باشد، گفت: نگاه دیگر ما باید به تولید داخل باشد تا برای همیشه کشور را از استعمار و گروکشی نجات دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با بیان اینکه امیدواریم که رئیس جمهور با جمع وزرای باتجربه کشور را از این وضعیت نجات دهند، افزود: مدیریت تدبیر، عقل و هدایت می خواهد و خیلی نیازمند به پول و اعتبار نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مازندران با چهره ای گشاده از مردم استقبال می کند اما دستش گشاده نیست، گفت: البته ما گله ای از رئیس جمهور داریم که با توجه به اینکه ایشان رای اول را در مازندران آوردند اما به استان های گیلان و گلستان سفر و مازندران را رها کردند.

آیت الله طبرسی به بعضی شایعات سیاسی در این زمینه اشاره کرد و گفت: بنده خیلی به این شایعات توجه نمی کنم، امروز هم برای مطرح کردن این موضوع استخاره کردم و نتیجه خوب آمده است، لذا سلام ما را به ایشان برسانید و گلایه ما را عرض کنید.

*اعتبارات جوابگو نیست

امیدعلی پارسا-ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران- با بیان اینکه مازندران چهار درصد از جمعیت کشور و 1.5 درصد از وسعت کشور را داراست، افزود: نرخ بیکاری در مازندران از متوسط کشوری بالاتر است.

وی در قیاس فاکتورهای مقایسه ای در استان و کشور اظهار داشت: شاخص مازندران در بخش کشاورزی 27 درصد و در کشور 11 درصد است.

این مسئول با بیان اینکه در بخش صنعت شاخص مازندران 19 درصد و شاخص کشوری 38 درصد است، گفت: در بخش خدمات نیز شاخص استان 52 درصد است، در حالی که این شاخص در کشور 54 درصد است.

پارسا سرانه فضاهای فرهنگی استان را نیز0.02 درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در کشور 0.04 درصد است.

وی همچنین گفت: درصد اجرای طرح های هادی روستایی در روستاهای کشور 18 درصد و در مازندران 12 درصد است.

ریئس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران با بیان اینکه کمتر از 35 درصد اعتبارات لازم برای رشد هشت درصد کشور در مازندران تحقق یافته است گفت: سهم استان مازندران در برنامه چهارم توسعه 2.5 و در برنامه پنجم 3.1 درصد بوده است که این رقم در سال قبل اندکی افزایش داشته است، اما نیازهایی وجود دارد که این اعتبارات جوابگوی آن نیست.

وی گفت: اعتبارات مورد نیاز برای اتمام طرح های نیمه تمام استان را 2هزار میلیارد تومان است که 9 تا 10 سال برای اتمام این طرح ها زمان نیاز است.

*گرسنه ایم

سیدهادی حسینی-نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه مازندران بیش از 15 هزار تحصیل کرده کشاورزی بیکار دارد، افزود: ما در حالی گرسنه ایم که جنگل و دریا داریم. این در حالی است که همسایگان ما به شدت نیازمند محصولات ما هستند.

وی با بیان اینکه اینجا همه مشغول به فعالیت هستند اما دست ما کوتاه و خرما بر نخیل است، افزود: دستان ما خالی است و یکی از امهات مسایل ما در مازندران این است که ما باید بار سنگین خسارت های منابع طبیعی و زیست محیطی را بدهیم.

حسینی ادامه داد: باید فکری برای این کرد چرا که کل اعتبار یک پروژه صرف پرداخت خسارت به دستگاه های دیگر می شود.

عضو مجمع نمایندگان مازندران ابراز داشت: شمال توسعه یافته می تواند جایگاه مراجعه بسیاری از افرادی باشد که کشورهای دیگر را به عنوان منطقه تفریحی و توریستی خود انتخاب می کنند.

*جریانی عامدانه در حق مردم شمال جفا کرده است

شمس الله شریعت نژاد-نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی- نیز با بیان اینکه نوبخت یک شمالی متعصب است، افزود: نجات شمال کشور باید با تکیه بر مزیت های آن باشد.

وی با اشاره به بیابانی بودن کشور و خاص بودن منطقه شمال اظهارداشت: نمی دانم چرا جریانی عامدانه در حق مردم شمال جفا کرده است.

شریعت نژاد با بیان اینکه نیروهای کار مازندران باید به استان های دیگر برای اشتغال مراجعه کنند افزود: با وجود جاذبه سرمایه گذاری در استان سرمایه گذاری بخش خصوصی بسیار ضعیف است، مازندران قطب کشاورزی و گردشگری است اما هیچ آثاری از گردشگری در آن نیست.

وی با انتقاد از برخی از سیاست ها ابراز داشت: گاهی متعهدیم که محیط زیست اینجا را برای کل دنیا حفظ کنیم در حالی که نگاه به استان های شمالی باید عوض شود و ما محتاج نگاه نو به استان های شمالی هستیم.

عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه با نگاه گذشته توسعه استان های شمالی امکان پذیر نیست گفت: 300 هزار نفر 35 هزار هکتار مستثنیات در شهرهای شمالی دارند در حالی که ریالی از آنها برای توسعه منطقه دریافت نمی شود.

وی گفت: محتاج نگاه نو هستیم وگرنه باید نسخه مهاجرت جمعی استان را ببندیم.

شریعت نژاد همچنین با انتقاد از عدم تمکین بانک های استان به مصوبه استمهال دولت در خصوص خسارت دیدگان برف و سیل مازندران اظهار داشت: این موضوع نیازمند نگاه و برخورد جدی است.

وی همچنین گفت: سال گذشته نیز کشاورزان با خسارات روبرو بودند و امسال که اندکی باغ ها به ثمر نشسته است دولت با واردات بی رویه اقتصاد کشاورزان را دچار آسیب نکند.

*در تخصیص ها می توانم کمک کنم

محمدباقر نوبخت-معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور- اظهار داشت: فصل مشترک تمام سخنان مطرح شده در این جلسه موضوع توسعه و پیشرفت استان مازندران و گله مندی از رشد متناسب با ظرفیت است.

وی با بیان اینکه سعی می کنیم در مسئولیتی که قرارداریم خیانت در امانت نکنیم، افزود: بنده وظیفه ملی دارم و مسئولیتم پرداختن به همه کشور است و حق هیچ استانی را هم به این منطقه نخواهم داد اما خود مازندرانی ها، حق بزرگی دارند و بنده هم در این راستا انجام وظیفه خواهم کرد.

نوبخت گفت: تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا از فرصت های پیش رو به درستی استفاده کنیم.

وی به برنامه کوتاه مدت یکساله بودجه سال 94 به عنوان یکی از فرصت های توسعه استان اشاره کرد و گفت: بودجه امسال یک فرصتی است که می توان به وسیله آن بخشی از عقب ماندگی ها و نیازهای استان را پاسخ داد.

معاون رئیس جمهوری گفت: مازندران نیز از این بودجه سهمی دارد که بنده نمی توانم در میزان سهم بری اقدامی انجام دهم اما در تخصیص ها می توانم کمک کنم.

وی با بیان اینکه در اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای اعتبارات استان مازندران از 268 میلیارد تومان در سال 93 به 378 میلیارد تومان در سال 94 رسیده است گفت: این رقم بیش از 40.7 درصد افزایش یافت.

سخنگوی دولت تدبیر و امید با اشاره به اعتبارات ملی استانی شده نیز ابراز داشت: در سال 93 این اعتبارات 298 میلیارد تومان بوده است که به 391 میلیارد تومان با 31 درصد رشد در سال 94 رسیده است.

وی همچنین به اعتبارات دیگر در راستای برقراری توازن منطقه ای و جبران برخی از عقب ماندگی ها اشاره کرد و گفت: این اعتبارات نیز از 172 میلیارد تومان به 286 میلیارد تومان با 66 درصد رشد افزایش یافته است.

 نوبخت ادامه داد: اعتبارات جاری از 256 میلیارد تومان به 311 میلیارد تومان با 24.1 رشد در سال 94 افزایش یافت.

وی ابراز داشت: اعتبارات را نمی توان افزایش داد اما می توانیم روی طرح های اولویت داری که در سال 94 به اتمام می رسد، تمام تلاش خود را متمرکز می کنیم که بیشترین تخصیص ها را در مورد آن ها به کار بریم.

نوبخت با بیان اینکه وضعیت منابع کشور در سال 94 با توجه به پیش بینی های قیمت نفت خیلی وضعیت مناسبی نیست، افزود: می توان اهم و مهم کرد و پروژه های مهم تر را در اولویت تکمیل قرار داد.

وی از سفر ریاست جمهوری به مازندران در آینده ای نزدیک به عنوان یکی دیگر از فرصت های توسعه استان یاد کرد و گفت: رئیس جمهوری در بین سال های 92 تا 96 یک سفر به همه استان ها خواهد داشت که می تواند فرصت خوبی برای توسعه مازندران تلقی شود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه این پروژه ها تا قبل از پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید، افزود: بنده می دانم شما در استان های شمالی در پوشش سبز و زیبایی که همه می بینند چه مشکلات نهادینه شده و مزمنی دارید.

وی ادامه داد: اگر نخواهیم در این زمان این مشکل را حل کنیم، نوبخت باید خود را سرزنش کند به این دلیل که بنده به این مساله واقف هستم.

نوبخت با اشاره به اینکه مازندران می تواند لوکوموتیو باشد نه واگن گفت: مازندران می تواند کشور را به همراه خود حرکت دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه به دنبال پروژه های زیاد با اعتبارات قطره چکانی برای سفر آینده ریاست جمهوری نروید، افزود: هشت یا ده طرح تاثیرگذار در استان تنظیم کنید و بنده هم وظیفه خودم می دانم با تهیه پیش نویس این طرح در سفر آینده ریاست جمهوری آن را در هیات دولت مصوب کنیم تا پس از دو سال اجرایی شود.

وی به برنامه ششم توسعه و فرصت محدود برای تکمیل این برنامه اشاره کرد و گفت: فرصت زیادی نداریم و این قطار در حال حرکت است که تا پنج سال آینده نیز از حرکت نخواهد ایستاد لذا باید تلاش کرد تا جایگاه مازندران را از نقطه فعلی به نقطه مطلوبی در پنج سال آینده ارتقا بخشیم.

این مسئول با بیان اینکه شورای برنامه ریزی استان را مدیران استانی باید تهیه کنند، افزود: بنده هم با کمترین تغییرات این برنامه را سند می کنم و با امکانات مناسب در اختیار استان قرار می دهم تا بعد از پنج سال به جایگاه مناسبی در برنامه ششم توسعه دست یابیم.

وی به فرصت دو ماهه برای تدوین پیش نویس طرح های سفر ریاست جمهوری و همچنین فرصت سه ماهه برای تدوین برنامه ششم توسعه به مدیران و مسئولان استانی اشاره کرد و گفت: اگر هم نیاز باشد بنده یکبار دیگر به مازندران سفر خواهم کرد تا مشکلات را رصد کنم.

دکتر نوبخت با بیان اینکه باید دقت شود که طرح های عمرانی گذشته کشور را فلج نکند افزود: پروژه ها را باید دسته بندی کرد، آنهایی که دولت باید انجام دهد، آنهایی که دولت با کمک بخش خصوصی قادر به انجام است و دسته آخر هم طرح هایی که باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به تبریز و مشارکت 65درصدی سرمایه گذار ترک و 35 درصدی دولت برای ساخت بزرگراه تبریز به بازرگان اظهار داشت: در خصوص طرح هایی هم که با صلوات کلنگی خورد و بار آن بر دوش دستگاه های مانده است باید شجاعت به خرج داد و آن را کنار بگذاریم.

این مسئول ادامه داد: باید اعتبار این پروژه ها را به پروژه های نیمه تمام دیگری که پیشرفت زیادی دارند منتقل کرد چرا که با اعتبارات قطره چکانی کاری از پیش نمی رود.