يکشنبه 10 خرداد 1394-0:54

محمدباقر نوبخت:

روزهای سختی بر دولت می گذرد

معاون رئیس جمهوری در مراسم سالگرد مرحوم عزت الله دامادی: به نسبت منابع محدود کشور اعتبارات جاری و عمرانی مازندران نسبت به سال گذشته اندکی بهبود یافته است /رئیس جمهوری از سر حق شناسی نسبت به مردم مازندران لطف خاصی دارند/ مذاکره کنندگان نیاز به حمایت دارند نه اهانت/امکان نقل و انتقالات پولی برای کشور وجود ندارد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: محمد دامادی-نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- در مراسم سالگرد مرحوم عزت الله دامادی اظهار داشت: پدرم عمرش را در راه خدمت به مردم سپری کرد و از شرافت، صداقت و انسانیت دفاع کرد.

وی با بیان اینکه مازندران از عقب ماندگی های بسیاری رنج می برد، افزود: امروز جوانان مازندران با نبود اشتغال که از دولت های قبل به ارث رسیده است روبرو هستند.

دامادی گفت: جوانان مشتاق هستند که چرخ های اقتصادی این استان بچرخد تا مشکل بیکاری مرتفع شود.

وی ابراز داشت: یکی از خواسته های مردم بحث منطقه آزاد شدن فرح آباد تا بندرامیرآباد است که می تواند ما را در مسیر تحول توسعه در استان یاری بخشد که امیدواریم با حمایت دولت تدبیر و امید اینکار صورت پذیرد.

* مذاکره کنندگان نیاز به حمایت دارند نه اهانت

محمدباقر نوبخت-معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور- نیز در این مراسم با بیان اینکه خود را عضو کوچکی از مردم شمال کشور می دانم گفت: به نیابت از همه مردم در هیات دولت و در جایگاه برنامه ریزی کشور حضور دارم و وظیفه سنگینی بر دوش بنده است.

وی با اشاره به اینکه سالها در کنار همکار فقید مرحوم آقای دامادی در مجلس همفکری و تشریک مساعی می کردیم، گفت: امروز از آن نعمت محرومیم اما فرزند برومندشان کمر همت بست تا ادامه دهنده راه پدر باشد.

نوبخت بر ضرورت همدلی و همراهی دولت و ملت در راستای رفع مشکلات مردم تاکید کرد و ابراز داشت: اگر این گونه نباشد قطعا پاسخگوی مطالبات مردم نخواهیم بود.

وی به فرصت های پیش رو در راستای توسعه مازندران اشاره کرد و گفت: به نسبت منابع محدود کشور اعتبارات جاری و عمرانی مازندران نسبت به سال گذشته اندکی بهبود یافته است اما قطعا ناکافی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به رشد 21 درصدی اعتبارات جاری و 32 درصدی اعتبارات عمرانی ابراز داشت: تمام این مصادیق فرصت کوتاهی برای پیشرفت استان است.

نوبخت با اشاره به سلام گرم و صمیمی رئیس جمهور به مردم استان مازندران اظهار داشت: رئیس جمهوری از سر حق شناسی نسبت به مردم مازندران لطف خاصی دارند به گونه ای که با وجود سفرهای متفاوت استانی هنوز هم ایشان خاطره محبت و مودت مردم استان مازندران در ایام انتخابات را بسیار شیرین و شورانگیز می دانند.

وی با اشاره به سابقه همکاری و شناخت خود از رئیس جمهوری اظهار داشت: ایشان انسان بسیار زیرک و مبادی آداب و اخلاق هستند، آیا پاسخ احسان را جز با احسان خواهند داد؟

سخنگوی دولت تدبیر و امید درخواست خود از استاندار و مدیران اجرایی را معرفی طرح های تاثیرگذار و اشتغالزا در استان تا قبل از سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: این طرح ها باید به گونه ای باشد که شما در آینده نزدیک شاهد تحول در استان باشید.

وی طرح های مصوب در سفرهای استانی را طرح های حداکثر دو ساله دانست و گفت: همه طرح های استانی باید تا قبل از پایان دوره اول ریاست جمهوری به اتمام برسد.

دکترنوبخت طرح های بلند مدت را در چهارچوب برنامه ششم توسعه عملیاتی دانست و گفت: پیشرفت هیچ استانی بدون برنامه ریزی حاصل نمی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت امروز با دو مشکل و چالش داخلی و خارجی روبرو است افزود:این مشکلات اختلافات داخلی و اتحاد خارجی است.

سخنگوی دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اختلاف دو وجهه مثبت و منفی دارد، گفت: در اینکه چگونه باید به مردم خدمت رساند اختلاف نظر است که با رجوع به اکثریت آرا قابل حل است و همان مبنا می شود.

وی با بیان اینکه اما زمانی که این اختلافات بر اساس کارشناسی نیست و براساس اختلافات سیاسی است تلاش می شود که امید مردم به هم نخورد، افزود:ا ین اختلاف، اختلاف درستی نیست البته فصل الخطاب رهبری است و باید بر این اساس عمل شود.

نوبخت گفت: وقتی رهبری در خصوص مذاکرات نظری می دهند، آرای دیگر که بر خلاف نظر ایشان باید قابل پذیرش نیست.

وی به سابقه دشمنی دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز6 کشور بزرگ دنیا در برابر شما رو در رو ایستاده اند در حالی که قبل از آن کشور را به شدت تحریم کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه کشور امروز در حالی اداره می شود که 6 کشور جهان سعی کردند با ابزار تحریم کشور را زمینگیر کنند افزود: کشور توانایی تولید 6 میلیون بشکه نفت در روز را دارد اما به دلیل تحریم تنها اجازه صادرات یک میلیون بشکه را دارد در حالی که حتی پول فروش این نفت نیز به دلیل تحریم های بانکی به داخل کشور باز نمی گردد.

وی با اشاره به درآمد 120 میلیارد دلاری کشور از محل فروش نفت در سالهای قبل ابراز داشت: امروز منابع ما تنها 24 میلیارد دلار است، در حالی که سال قبل قیمت نفت بشکه ای 108 دلار بود و امسال به کمتر از 51 دلار رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه ما امروز در برابر این چنین کشورهایی در حال مذاکره هستیم، افزود: امروز دیگر با تیر و تفنگ در برابر دشمنان مبارزه نمی کنیم بلکه نوع مبارزه قدرت بیان است.

وی با اشاره به حضور مردان دیپلماسی کشور در این عرصه اظهار داشت: انتظار دولت حمایت از این افراد است، چقدر سخیف و غیرعادلانه است که افرادی بعضی واژگان را نسبت به این مردان دیپلماسی به کار می برند. با این وضعیت آیا آنها روحیه مبارزه و تقابل با دشمنان را دارند؟

این مسئول گفت: تا دیروز مدیران کل می آمدند و می نشستند اما امروز 6 وزیر خارجه می نشینند و سطح مباحث متفاوت است.

سخنگوی دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه مذاکره کنندگان نیاز به حمایت دارند نه اهانت گفت: این موضوع به دور از انصاف است و ما نیاز به اتحاد داخلی برای این موضوع داریم.

وی با بیان اینکه امکان نقل و انتقالات پولی برای کشور وجود ندارد گفت:ظلمی به ما رفته و منابع مان در کشورهای خارجی بلوکه شده است.

نوبخت با بیان اینکه امروز بسیاری از منابعی که ملت درخواست می کنند از محل همان اعتبارات بلوکه شده می توان تامین کرد افزود: باید با عزت این تحریم ها را بشکنیم البته نباید از منافع کشور هم کوتاه آمد.

وی با اشاره به اینکه حتی خودمان را برای شکست احتمالی مذاکرات نیز آماده کرده ایم، گفت:حتی اگر محدودیت ها هم بیشتر شود ما برای اداره کشور برنامه تهیه کرده ایم.

سخنگوی دولت تدبیر و امید گفت : امیدواریم این تحریم های ظالمانه با منطق روشن جمهوری اسلامی شکسته شود.

وی با بیان اینکه اگر تحریم ها شکسته شود بیش از 100 میلیارد دلار وارد کشور می شود، افزود: ما برای این میزان اعتبار نیز برنامه داریم به این دلیل که 800 میلیارد دلار در همین هست سال قبل مصرف شد اما نتیجه آن دو سال رشد اقتصادی منفی برای کشور بود.

نوبخت گفت: برای ادامه وضع موجود،شرایط محدودتر و شرایط خوش بینانه برنامه برای اداره کشور داریم.

وی ابراز داشت: حمایت مردم از دولت باید تداوم یابد و مردم نیز بدانند که دولت از حقوق شما کوتاه نخواهند آمد و در این امر از تجربه خود استفاده خواهد کرد.

نوبخت با بیان اینکه روزهای سختی بر دولت می گذرد افزود: حق نداریم مشکلات را به گونه ای مطرح کنیم که مردم کشور مکدر شوند.

وی با اشاره به سابقه وزرای دولت تدبیر و امید گفت: کمترین آنها این حقیر هستم که بیش از 16 سال تجربه مدیریت در امر برنامه ریزی این کشور دارم و همه تجارب خود را در دولت آورده ایم تا برای کشور موثر باشیم.