دوشنبه 11 خرداد 1394-9:58

درآمد 100 میلیونی ، حقوق 300 هزارتومانی

دریابیگی: برخی سودجویان سر دولت و ملت را کلاه گذاشته اند

در جلسه کارگروه اشتغال استان مطرح شد: در مازندران رییس فلان کارخانه ماهی 100 میلیون تومان درآمد دارد ولی از کارگر چک سفید امضا می گیرد و به او 300 هزارتومان حقوق می دهد/ سال گذشته بیش از 24 هزار شغل ایجاد شده است/2500 افغانی در شالیکوبی ها مشغول به کارند/سازمان فنی و حرفه ای باید سه شیفت کار کنند و پیگیر باشد، در غیر این صورت رحم نمی کنم.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، مینا محسن پور: دومین جلسه کارگروه اشتغال استان، صبح دوشنبه در سالن یک استانداری مازندران برگزار شد.

 ابتدا علی بابایی کارنامی –مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران- با بیان اینکه نرخ بیکاری در مازندران، نسبت به سایر استان ها قابل قبول نیست، اظهار داشت: این در حالی است که تغییر نرخ بیکاری در استان، به محرک عوامل کشوری نیازمند است.

وی اشتغال سال 94 استان را نیازمند 5 هزار میلیارد تجهیز منابع دانست و ابراز داشت: در مجموع 21 هزار و 928 فرصت شغلی در دستگاه های اجرایی استان، به شرط همکاری بانک های عامل قابل دستیابی است.

*سودجویان سر دولت و ملت را کلاه گذاشته اند

نصرالله دریابیگی- دبیر اجرایی خانه کارگر استان- در این جلسه تصریح کرد: در اجرای برخی قوانین در استان، سودجویانی وجود دارند که هم سر دولت و هم ملت را کلاه گذاشته اند.

وی با بیان اینکه در مازندران رییس فلان کارخانه ماهی 100 میلیون تومان درآمد دارد ولی از کارگر چک سفید امضا می گیرد و به او 300 هزارتومان حقوق می دهد، افزود: شورای اشتغال شهرهای مازندران باید بررسی شوند و باید از کارگر ایرانی حمایت شود زیرا افزایش حقوق باعث رونق اقتصادی می شود.

دریابیگی خواهان پیگیری رسانه ها و اطلاع رسانی به جامعه شد و گفت: با آگاهی، مردم طعم شیرین عدالت اجتماعی را می چشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر در بخش دیگری از سخنانش، مازندران را قطب کشاورزی دانست و با تاکید بر استفاده از تولیدات درون استان، ابراز داشت: ما با وجود نیازی که به تیلر و موتورسازی داریم اما در استان این طرح اجرا نشده است و باید از استان دیگر این نیاز را رفع کنیم.

وی ادامه داد: باید طرح های نیمه تمامی که بانک ها تسهیلات داده اند راه اندازی شود تا هم بدهی بانک ها را بدهند و هم اشتغال ایجاد شود.

*طرح های بالای 60 درصد را احصا کرده ایم

در ادامه محمد محمدپور عمران-مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان- ایجاد 12 هزار فرصت شغلی در مازندران در سال 94 را مربوط به بخش صنعت دانست و اعلام کرد: طرح های بالای 60 درصد را احصا کرده ایم و به شرط محقق شدن تسهیلات، تا پایان شش ماهه اول سال 95، به بهره برداری می رسانیم.

وی حداقل 5 درصد یارانه اشتغال به دستگاه ها برای توجیه داشتن طرح های اشتغال و همچنین اختصاص 10 درصد اختیارات استان برای کمک به کاهش سود تسهیلات بانکی، خواستار شد.

*در سال گذشته بیش از 24 هزار شغل ایجاد شد

رضا گرزین-مدیرکل فنی و حرفه ای استان مازندران- با تاکید بر طراحی و ارائه ظرفیت های جدید شغلی، ابراز داشت: سازمان فنی و حرفه ای تمام نیازهای آموزشی و مهارتی دستگاه هایی که منجر به ایجاد اشتغال می شوند را رایگان انجام می دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 24 هزار شغل ایجاد شده است، تصریح کرد: بعضی از کارگاه های ما بیش از 60 درصد ایجاد اشتغال داشته اند.

گرزین خیل بیکاران را در سه گروه بیکارانی که نمی دانند چگونه کار کنند، بیکارانی که نمی خواهند و بیکارانی که نمی توانند کار کنند، تقسیم و خاطر نشان کرد: امروزه از ایده هایی که فرزندان مان می دهند باید ایجاد اشتغال کنیم و نباید متمرکز بر تسهیلات بانکی باشیم.

وی در پایان گفت: می توان بر مبنای ظرفیت های جدید شغلی، بیش از 40 هزار شغل ایجاد کرد.

*می توان امیدوار بود

در ادامه امیدعلی پارسا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری مازندران- در خصوص 24 هزار شغل ایجاد شده در سال 93 ، اظهار داشت: اگر اشتغال ایجاد شده در سال 93 در استان، قطعی باشد پس می توان به تحقق اشتغال 40 هزارتایی مورد نظر استاندار در سال 94 امیدوار بود.

وی با بیان اینکه هر واحد تولیدی اشتغال خاصی را ایجاد می کند، افزود: باید واحدهایی را برای اعطای تسهیلات بانکی در اولویت قرار دهیم که ورودی و خروجی آن ها توجیه داشته باشد.

* اشتغال 2هزار و 500 نفر افغانی در شالیکوبی ها

 دلاور حیدرپور-رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران- با اشاره به اعداد و آمار بیان شده، اظهار داشت: این میزان شغل، مشکل جامعه را حل نمی کند و اشتغال واقعی می خواهیم که نیازمند سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به اشتغال 2هزار و 500 نفر افغانی در شالیکوبی ها، افزود: هماهنگی با دستگاه ها کمک می کند جامعه به سمتی برود که فقط از نیروی کار ایرانی استفاده شود.

*روی ایجاد 40 هزار شغل، تاکید دارم

سپس ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- با تاکید بر پیگیری جدی موضوع اشتغال استان، گفت: نباید خوش خیالی کنیم و فرصت را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: حداقل 24 هزار شغل تایید شده در استان در سال 93 داشتیم و برای امسال من روی ایجاد 40 هزار شغل، تاکید دارم و کوتاه نمی آیم.

فلاح با بیان اینکه باید به دنبال منابع باشید، ابراز داشت: پارک فناوری باید به طور جدی پیگیری شود تا بتواند درصد بالایی از فارغ التحصیلان را پوشش دهد و همچنین سازمان فنی و حرفه ای باید سه شیفت کار کنند و پیگیر باشد، در غیر این صورت رحم نمی کنم.

استاندار مازندران بار دیگر بر اهمیت مسئله اشتغال تاکید کرد و افزود: دستگاه های اجرایی هرکدام باید جداگانه گزارش بدهند و اگر نتوانند وظیفه شان را انجام دهند باید بروند و در خانه بنشینند زیرا برای من قابل قبول نیست.

وی میزان بیکاری در مازندران را برای استان مازندران بسیار بد دانست و گفت: استان ما دارای استعدادهای زیاد و میزان بالایی از فارغ التحصیلان است و نباید در مسئله اشتغال مشکل داشته باشیم.

فلاح ادامه داد: مجموعه ای که برای اشتغال کار می کنند باید مثل اتاق جنگ باشند اما درون جمع ما شور جنگی وجود ندارد.

در ادامه استاندار مازندران با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای از کمتر از نیمی از ظرفیت هایش استفاده می کند، افزود: امروز جامعه به کارهای فنی و آموزش های فنی و حرفه ای نیاز دارد.

فلاح با اشاره به نیازمندی سرمایه در بخش کشاورزی، گفت: بخش خصوصی کشاورزی برای دریافت تسهیلات به سایر استان ها رجوع می کنند و این برای استان مازندران بسیار بد است که نتوانسته نیاز کار آفرینان بزرگش را برآورده کند.

وی استان مازندران را مستحق اشتغال بهبود یافته دانست و ابراز داشت: قرار نیست حتما افراد در ساختمان های عریض و طویل اشتغال یابند بلکه باید روی مشاغل خانگی تمرکز شود.

استاندار مازندران ادامه داد: امروز مسئله اشتغال خانگی بی اهمیت شمرده می شود و فرزندان ما بی کار می گردند، در صورتی که مسئله اقتصاد و اشتغال باید با جدیت پیگیری شود.

فلاح در بخش پایانی کارگروه اشتغال استان، در خصوص عقد تفاهم نامه واگذاری برخی اختیارات سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی منطقه ساری و نوشهر و سازمان شیلات به نظام مهندسی کشاورزی گفت: امضای این تفاهم نامه یکی از رویدادهای مهم امروز در کشور و نمونه ای از یک حرکت اصلاحات در زمینه ساختار بخش کشاورزی است.