سه شنبه 26 خرداد 1394-14:24

ضرورت 20 درصد صرف جویی در مصرف آب

ذاکری: 1800 کیلومتر شبکه فرسوده آب داریم

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران: مشترکان خانگی 32 میلیارد ریال و مشترکان غیر خانگی شامل مراکز آموزشی، نظامی، دولتی و خدماتی 68 میلیارد ریال ابه آبفا بدهکارند/ به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات، 1800 کیلومتر شبکه فرسوده داریم که سبب پرتی 30 درصد آب می شود/قیمت تمام شده هر لیتر آب 700 تومان و بهای دریافتی از مشترکان 270 تومان است/بودجه ای برای تعویض کنتور نداریم.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، مینا محسن پور: نشست خبری مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب شهری مازندران، پیش از ظهر سه شنبه در سالن اجتماعات مرکز تصفیه خانه آن شرکت برگزار شد.

ذبیح الله ذاکری- مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب شهری مازندران- فرارسیدن هفته صرفه جویی را بهانه ای برای برگزاری نشست عنوان کرد و گفت: اصحاب رسانه در اطلاع رسانی پیرامون صرفه جویی کمک زیادی به ما کردند.

وی ادامه داد: انتظارمان برای امسال نیز همین است که رسانه ها ما را در آگاهی دادن به مردم در بخش صرفه جویی در مصرف آب یاری کنند.

ذاکری تعداد شهرهایی زیر پوشش شرکت آب وفاضلاب استان را 52 شهر برشمرد و افزود: بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر را زیر پوشش و در مجموع 550 هزار و 845 مشترک داریم.

این مسوول خاطر نشان کرد: با توجه به پتانسیل های استان و جمعیت مسافر و گردشگر در شهرهای استان علاوه برشهرها، روستاهایی که به بخش شهری نزدیک هستند را نیز تحت پوشش داریم.

ذاکری 90 درصد منابع تامین شرکت آبفا را آب های زیر زمینی اعلام کرد و افزود: این میزان از چاه ها تامین می شود و میزان برداشت از آن ها 8762 لیتر در ثانیه است.

  این مسئول همچنین گفت: 10 درصد تامین منابع از آب های سطحی با میزان 841 در ثانیه است که در مجموع ظرفیت ما را در استان به عدد 9604 لیتر در ثانیه می رساند.

مدیرعامل شرکت آبفا اعتبار سال 93 شرکت آبفا را 601 میلیارد و 924 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان 350 میلیارد و 283 میلیون ریال تخصیص یافت، یعنی در بخش آب 149 میلیارد و 83 میلیون ریال و در بخش فاضلاب 200 میلیارد و 500 میلیون ریال، که 58 درصد بودجه را شامل می شود.

وی میزان بدهی مشترکان خانگی را 32 میلیارد ریال و بدهی مشترکان غیر خانگی را که شامل مراکز آموزشی، نظامی، دولتی و خدماتی می شود، 68 میلیارد ریال اعلام کرد.

این مسوول همچنین میزان کل بدهی شرکت آبفا به پیمانکاران را 21 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تخصیص نیافتن اعتبار یک معضل همه جایی است و برای رهایی استان از این چالش از فاینانس خارجی استفاده کرده ایم.

ذاکری ادامه داد: با استفاده از فاینانس خارجی توانستیم پروژه های فاضلاب شهر بابل را که 10 سال به تعویق افتاده بود، بهره برداری کنیم و همچنین بالغ بر 7هزار و 900 متر شبکه فاضلاب با جمعیت زیر پوشش 10 هزار و 650 نفر مهیا کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش شرکت آبفا را یک شرکت خدماتی معرفی کرد و ابراز داشت: در راستای تکریم مشتری و صرفه جویی در هزینه، وقت و کاغذ، سامانه 1522 را برای اعلام بدهی و پرداخت قبض و همچنین تفویض اختیاراتی به ادارات برای انجام برخی کارهای مشترکین به صورت اتوماسیون راه اندازی کرده ایم.

ذاکری جمعیت زیر پوشش در بخش فاضلاب را 189 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالی است که ظرفیت استان 298 هزار نفر است.

مدیرعامل شرکت آبفا همچنین از دریافت وام بانک توسعه اسلامی برای تکمیل پروژه های پنج شهر آمل، قائمشهر، رامسر، محمودآباد و تنکابن در سال 94 خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همکاری رسانه ها برای آگاهی بخشیدن به مردم گفت: اگر مردم 20 درصد در مصرف شان صرفه جویی کنند می توانیم کمترین مشکل و تنش را در آبرسانی داشته باشیم.

ذاکری ادامه داد: به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات 1800 کیلومتر شبکه فرسوده داریم که سبب پرتی 30 درصد آب می شود.

این مسوول قیمت تمام شده هر لیتر آب را 700 تومان و بهای دریافتی از مشترکین را 270 تومان عنوان کرد و افزود: برای ارائه خدمات باید پول داشته باشیم اما 10 میلیارد تومان آب بهای ما در دست مردم است و به دلیل بی پولی نمی توانیم برنامه های رفع پرتی آب را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته افزایش تعرفه نداشته ایم، اظهار داشت: این در حالی است که 20 درصد به هزینه های شرکت اضافه شده است.

ذاکری سلامت آب را خط قرمز شرکت آبفا دانست و افزود: حاضریم کمبود آب داشته باشیم اما آب ناسالم و آلوده به مردم ندهیم.

وی ادامه داد: یک سری آلودگی های رادیو اکتیوی و فلز سنگین وجود دارند که از منبع می آیند و به همین علت هر دو سال یک بار آزمایش های مرتبط در آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته شرکت صورت می پذیرد.

این مسوول همچنین یادآور شد: تنها شرکت آبفا نیست که کار تهیه، حفاظت و توزیع آب را به عهده دارد، مردم نیز در این امر مسوول هستند و باید با مصرف درست، از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

وی 7 درصد کنتورهای آب را دارای خطا دانست و تعداد کنتورهای خراب در استان را 70 هزار کنتور اعلام کرد و گفت: از این تعداد 16 هزار کنتور توسط مشترکین تعویض شده است.

مدیرعامل آبفا در خصوص تعویض کنتورهای خراب افزود: به علت حذف آبونمان از قبض آب، بودجه ای برای تعویض کنتور نداریم.

ذاکری در بخش دیگری از سخنانش از اجرای 5 پروژه تحقیقاتی در سال 93 خبر داد و تعداد پروژه های در دست مطالعه و آزمون را در سال جاری، 6 پروژه اعلام کرد.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت آبفا مازندران در دورترین نقاط استان نیز در حال خدمت رسانی است، افزود: 600 کامپیوتر و اپراتور و 18 برم افزار درون و برون سازمانی داریم که مشغول اراده خدمات در راستای تکریم ارباب رجوع است.