چهارشنبه 27 خرداد 1394-9:48

هشدار دولت به‌اخلالگری درتجمعات

فرماندار آمل: برخورد قانونی می‌کنیم

نوبخت: نظام و دولت اجازه کار خلاف قانون را نمی‌دهند/ابوالحسنی: هنگام سخنرانی من در آمل وقتی به نقش رئیس دولت اصلاحات، آقای عارف یا آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در شکل‌گیری 24 خرداد اشاره کردم، مشتزن‌ها وارد سالن شدند/شفیع زاده: قطعاً حادثه را پیگیری کرده و از خاطیان، تعهد خواهیم گرفت.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: سخنگوی دولت در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات اخیر خودسرها در بر هم زدن تجمعات قانونی و تعرض به سخنرانان، تأکید کرد که نمی‌توان هیچ هدف قانونی را با روش غیرقانونی دنبال کرد؛ نه نظام این اجازه را می‌دهد و نه دولت.

محمدباقر نوبخت به همه دلسوزان انقلاب اسلامی توصیه کرد که به آزادی‌های مصرح و مشروع مردم در قانون اساسی، احترام گذاشته شود.

نوبخت، با اشاره به اینکه همه ما تابع قانون هستیم، اضافه کرد: باید بدانیم هرکاری که خلاف قانون انجام دهیم، خلاف شرع است؛ این فتوای مراجع بزرگ و حضرت امام خمینی(ره) است.

این عضو دولت، با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای قانونی را صادر می‌کند و وزارت کشور هم باید صیانت کافی داشته باشد، گفت: ما به آزادی‌های مشروع مردم احترام می‌گذاریم و به همه کسانی که اظهار دلسوزی به انقلاب اسلامی دارند، توصیه می‌کنیم به آزادی‌های مصرح و مشروع مردم در قانون اساسی احترام بگذارند.
 
خودسری خودسرها در سه استان کشور

خودسرها بر فعالیت‌های غیرقانونی خود برای اخلال در تجمعات قانونی هواداران دولت افزوده‌اند، اقلیتی که در هر فرصتی، تلاش می‌کند سر راه فعالیت‌های اکثریت مانع‌تراشی کند. آنان در روزهای اخیر، در 3 استان مرکزی، مازندران و خراسان رضوی تلاش کردند نشست‌های حامیان دولت که به مناسبت سالگرد برگزار شد را به هم بزنند.

در نخستن تلاش، آنان موفق شدند 24 خرداد در شهر دلیجان استان مرکزی، مانع برگزاری نشست هواداران دولت و سخنرانی صادق زیباکلام شوند. روز بعد، در شهرستان آمل استان مازندران نیز خودسرها برای دقایقی مراسم 24 خرداد را به هم زدند و مانع ادامه سخنرانی ابوالحسنی، استاد دانشگاه تهران شدند.

یکشنبه گذشته نیز گرچه مراسم سالگرد انتخابات ریاست جمهوری با موفقیت در تالار ابن سینای مشهد به پایان رسید، اما تجمع خودسرها در بیرون سالن مشهود بود که در نهایت به تعقیب خودروی صادق زیباکلام، سخنران این مراسم منتهی شد.

این نیروهای اقلیت گرچه در مواردی توانستند به صورت ظاهری به اهداف خود برسند، اما در نهایت نتوانستند اصلی‌ترین هدف خود، یعنی دلسردی حامیان دولت را محقق کنند. این نکته‌ای است که سخنرانان مراسم مذکور بر آن تأکید دارند.

وقتی مشت زن ها وارد شدند

امسال برای دومین بار است که مراسم سالگرد انتخابات 24 خرداد 92 شهرستان آمل با مشکلاتی مواجه می‌شود. سال گذشته نه تنها برق سالن برگزاری قطع شد، بلکه خودسرها در سالن به استفاده از گاز فلفل نیز روی آوردند، آن هم در حالی که استاندار به عنوان عالی‌ترین مسئول اجرایی استان در مراسم حاضر بود. اما امسال گرچه استاندار در این مراسم قانونی و دارای مجوز حضور نداشت، اما حضور فرماندار شهرستان، خود تضمینی برای قانونی بودن و حفظ امنیت مراسم بود.

خودسرها باوجود حضور نماینده دولت در شهرستان در این مراسم، از اقدامات غیرقانونی خود فروگذار نکردند. گرچه خودسرها از صبح روز دوشنبه، تلاش‌های خود را برای جلوگیری از برگزاری مراسم افزایش دادند،‌ اما موفق نشدند.

در نهایت، در میانه‌های سخنرانی سیدرحیم ابوالحسنی، استاد دانشگاه تهران که خود نیز مازندرانی است، به سالن هجوم آورده و مانع ادامه سخنان او شدند.

ابوالحسنی واقعه را این گونه روایت می‌کند: «قبل از سخنرانی من و حتی بعد از سخنرانی من، مراسم برگزار شد و ادامه یافت، اما هنگام سخنرانی من، وقتی به نقش رئیس دولت اصلاحات، آقای عارف یا آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در شکل‌گیری 24 خرداد اشاره کردم و به تدبیر و عقلانیت این شخصیت‌ها اشاره کردم، مشتزن‌ها وارد سالن شدند.»

وی ادامه داد: «آنان خواستند روی سن بیایند و شاید تعرض هم بکنند که دو نفر مرا گرفته و به محوطه پشت سالن راهنمایی کردند.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این افراد حدود 10 تا 20 نفر بودند در مقابل، نزدیک به 200 نفر در این سالن حضور داشتند، اضافه کرد: «شاهد بودیم که رئیس دولت سابق به شهرستان بابل آمد، اما در آنجا مقابله به مثل نشد و با وجود ادبیات تندی که در دوران مسئولیت خود داشتند، به ایشان تعرضی نشد و حتی فرماندار هم در مراسم حاضر بود، اما می‌بینیم که عده‌ای به رئیس دولت اهانت می‌کنند.»

ابوالحسنی با اشاره به اینکه «وقتی منطق نباشد، مشت و چماق وارد می‌شود» گفت: «این اقدامات منجر به حذف رقیب نخواهد شد، بلکه تنها فضا را رادیکال می‌کند، اما تلاش ما این است که فضا رادیکال نشود و جوانان، با منطق و استدلال به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه بدهند.»

 شفیع‌زاده: برخورد قانونی می‌کنیم

فرماندار آمل ضمن تأکید بر برخورداری مراسم مذکور از مجوزهای قانونی لازم، از پیگیری حادثه و برخورد قانونی با برهم‌زنندگان تجمع خبر داد.

غلامحسین شفیع‌زاده ضمن اشاره به اینکه «مراسم به هم نخورد، اما با قطع سخنرانی دکتر ابوالحسنی، وقفه‌ای ایجاد شد» گفت: «از مدتی پیش تدارک برگزاری مراسم دیده شده بود، اما در همان روز ناگهان اعلام شد که قرار است پیکر شهید فرمانده عملیات لشکر 25 کربلا تشییع شود،‌ به همین دلیل گفتند که شما جشن نگیرید که ما هم گفتیم جشن نیست و شادی ندارد، بلکه از قبل این طور برنامه‌ریزی شده که فعالان سیاسی و فرهنگی دور هم جمع شوند.»

وی اضافه کرد: «هنگام مراسم این نیروها بیرون سالن حضور داشتند، حتی برخی نیز دعوت نامه داشتند، اما وقتی سخنران اسامی شخصیت‌هایی را بیان کرد که آنان خوش‌شان نیامد، آنان وارد سالن شدند.»

وی با بیان اینکه «جلسه شورای تأمین برگزار شد و گزارش نیروی انتظامی هم دریافت شد،» خاطرنشان کرد: «مراسم مجوز داشت و با حضور ما هم برگزار شد، به همین دلیل قطعاً حادثه را پیگیری کرده و از خاطیان، تعهد خواهیم گرفت‌.»

*گزارش کامل را در روزنامه ایران امروز بخوانید.