جمعه 29 خرداد 1394-19:25

یدالله طاهرنژاد:

شانس اصلاح طلبان بالاست/با استانی شدن انتخابات موافقیم

عضو شورای راهبردی اصلاح طلبان کشور: شانس اصلاح طلبان برای دست یابی به اکثریت نسبی کرسی های مجلس دهم بالاست/شورای راهبردی شهرستانها برای معرفی کاندیدای حوزه انتخابیه خود اظهارنظر خواهد کرد/دولت در چینش نیروها به صورت کامل دستش باز نیست.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: یداله طاهرنژاد -عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی- در خصوص استراتژی اصلاح طلبان جهت ورود به کارزار انتخاباتی مجلس دهم اظهار داشت: به منظور ایجاد یکپارچگی و انسجام، در گام نخست بر اساس سیاست کلی اتخاذ شده برای انتخابات مجلس دهم در سراسر کشور که با تغییرات اندکی انجام می شود، پیش از آنکه شورای راهبردی اصلاح طلبان در مرکز سیاستگزاری کند، در مازندران این کار کلید خورد.

وی با بیان این که در آغاز کار در آذر ماه سال گذشته، انتخابات شورای راهبردی اصلاح طلبان استان مازندران برگزار شد، تاکید کرد: مقرر شد این شورا در سطوح شهرستانی نیز از طریق انتخابات تشکیل شود که تاکنون دراکثر شهرهای مازندران انجام شد و امیدواریم در روزهای آتی انتخابات شورای راهبردی در تمامی شهرهای مازندران به اتمام برسد.

این فعال سیاسی ادامه داد: شورای راهبردی انتخابی در شهرها، محورانسجام و تصمیم گیری اصلاح طلبان در انتخابات پیش روست.

عضو ناظر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کشور در استانهای شمالی با بیان اینکه بر اساس سیاست های شورای راهبردی اصلاح طلبان، انتخابات آتی ،حوزه انتخابی محور است، افزود: شورای راهبردی شهرستانها برای معرفی کاندیدای حوزه انتخابیه خود اظهارنظر خواهد کرد.

نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که انتخابات مجلس دهم از اهمیت بالایی برخوردار است، ایجاد هماهنگی بین نیروهای اصلاح طلب به منظور پرهیز از حاشیه و اختلاف و جهت رسیدن به صدایی واحد برای نتیجه گیری مطلوب بسیار ضروری است.

*با استانی شدن انتخابات موافقیم

طاهرنژاد در خصوص فرصت ها و چالش های استانی شدن انتخابات مجلس گفت: استانی شدن انتخابات مجلس از دوره چهارم مجلس شورای اسلامی مطرح بود و در هر دوره ای نیز بنا بر ضرورت مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می گرفت، اما در هیچ دوره ای به جمع بندی نرسیدند که انتخابات استانی برگزار شود. علت هم این است که نمایندگان شهرهای کوچک رغبتی به این طرح نشان نمی دهند و از آنجایی که این نمایندگان اکثریت مجلس را تشکیل می دهند طرح مذکور با شکست مواجه می شود.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با استانی شدن انتخابات موافقیم، افزود:در صورت استانی شدن انتخابات، مردم به عناصر برجسته سیاسی اقبال نشان داده و به آنان رای خواهند داد در نتیجه مجلس به جای پرداختن به امور جزئی به سمت مسایل کلان سوق داده می شود که این موضوع به توسعه فراگیر و حفظ منافع ملی می انجامد.

عضو شورای راهبردی اصلاح طلبان کشور ادامه داد: از سوی دیگر در این مقطع زمانی به دلیل حضور نداشتن احزاب فراگیر ملی قدرتمند، نهادهایی که نیروهای سازمان یافته دارند شانس بیشتری دارند که کاندیدای خود را در سطح استان معرفی و برای آنها رای بگیرند، اما در بلند مدت که احزاب توسعه پیدا کنند و بتوانند در گستره ملی نقش آفرینی نمایند، قطعا می توانند جای نهادهای فعلی را پر و سرنوشت انتخابات را تعیین نمایند.

طاهرنژاد افزود: رییس مجلس چون بیشترین نظارت را بر رفتار نمایندگان دارد، بیشترین انگیزه را نیز برای استانی شدن انتخابات دارد، زیرا به تصور ایشان استانی شدن انتخابات و نتیجه حاصل از آن، سطح کیفی نمایندگان را ارتقا می دهد و مجلس را از درگیر شدن به مسایل روزمره و حاشیه ای دور می کند تا به موضوعات حیاتی و مسایل ملی پرداخته شود.

وی در ادامه در خصوص اشکالات طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: اشکال این طرح آن است که مردم شهرهای کوچک شاید نتوانند صدای شان را به گوش مسئولان و مقامات برسانند. بنابراین جهت رفع این نگرانی در طرح پیش بینی شد نماینده ای که در سطح استان رای می آورد باید 15 تا 20 درصد آرای شهرستانهای حوزه انتخابیه خود راهم اخذ کند. البته این قید اجرای طرح را با اشکال مواجه می کند که کمیسیون در صدد رفع آن است.

*دولت در چینش نیروها به صورت کامل دستش باز نیست

نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات آتی گفت: وضعیت اصلاح طلبان تحت تاثیر دو مولفه اساسی شامل عملکرد دولت و رفتار شورای نگهبان قرار دارد. اگر دولت بتواند در مذاکرات هسته ای به توافق نهایی برسد و گشایش در فضای بین المللی برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود و فضای کسب و کار رونق بگیرد، اقبال مردم را همراه خواهد داشت. از سویی در صورتی که شورای نگهبان نیز با سعه صدر نسبت به بررسی صلاحیت کاندیداها عمل کند، شانس اصلاح طلبان برای دست یابی به اکثریت نسبی کرسی های مجلس دهم بالاست.

این فعال سیاسی با بیان این که با تغییر هر یک از مولفه های فوق نتیجه نیز تغییر خواهد کرد، تصریح کرد: منظور ما از کسب اکثریت مجلس توسط اصلاح طلبان، حامیان و همراهان دولت شامل اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و اصولگراهای معتدل است.

  قائم مقام کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که چرا دولت در چینش نیروها در برخی موارد ضعیف عمل کرد، اظهار داشت: یادمان باشد که دولت دارد با مجلسی کار می کند که اکثریت آن با دولت همراه نیست. حتی فراکسیونی قدرتمند در راستای سقوط دولت فعالیت دارد لذا دولت در چینش نیروها به صورت کامل دستش باز نیست و در بعضی موارد مجبور است نظر نمایندگان را نیز تامین کند.

عضو شورای راهبردی اصلاح طلبان کشور در خصوص چگونگی انتخاب گزینه اصلاح طلبان در هر حوزه انتخابیه گفت: برنامه ریزی بر اساس نبود رقابت اصلاح طلبان با یکدیگر است. شورای اصلاح طلبان هر حوزه انتخابیه ماموریت دارد از بین کاندیداهای اصلاح طلب یک نفر را برای قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان معرفی کند. اگر در یک حوزه انتخابیه اختلاف ایجاد شد آن مورد به کمیته داوری استان ارجاع داده می شود و اگر در استان به جمع بندی نرسید درکمیته داوری شورای راهبردی اصلاح طلبان در مرکز مطرح و تصمیم گیری و کاندیدای اصلی مشخص می شود که در این صورت تمامی اصلاح طلبان از کاندیدای معرفی شده حمایت می کنند.

*منتظر می مانم

طاهرنژاد در خصوص اینکه مردم منطقه علاقه مند به حضور شما در رقابت مجلس دهم هستند، آیا برای حضور تصمیم گرفته اید، گفت:از توجه و لطف مردم سپاسگزارم. از اینکه فکر می کنند می توانم برایشان منشاء اثر باشم و تحولی در زندگی شان ایجاد کنم خرسندم و احساس دین می کنم و مترصد فرصتی هستم تا پاسخ ابراز لطف مردم را بدهم اما در حال حاضر قائم مقام کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستم و به سرنوشت انتخابات در کل کشور فکر می کنم. لذا رسالت من این است که به کلیت مجلس توجه داشته باشم و نه فقط حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس و کلاردشت. با این توصیف اگر به این نتیجه برسم که به غیر از من کسان دیگری نیستند که بتوانند رضایت جامعه را فراهم نمایند حتما به آن فکر می کنم اما تا این لحظه به آن نرسیدم و منتظر می مانم تا ببینیم چه کسانی به این عرصه وارد می شوند.

*این گفت و گو در هفته نامه ویشار منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما نیز قرار گرفت.