سه شنبه 16 تير 1383-0:0

طرح برابري سهم الارث زن و مرد از يكديگر از دستور مجلس خارج مي‌شود

عزت الله يوسفيان نماينده آمل - نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس - گفت: بنابر تصميم كميسيون حقوقي و قضايي طرح برابري سهم الارث زن و مرد از يكديگر به دليل ايراد شرعي شوراي نگهبان قابل بررسي مجدد نيست و از دستور مجلس خارج مي شود.




عزت الله يوسفيان نماينده آمل تصريح كرد: كميسيون با بحث كارشناسي به اين نتيجه رسيده كه در بسياري از موارد زن و مرد ارث برابر و بسياري از موارد زن‌ها ارث بيشتري از مردها مي برند و اينكه عنوان مي شود؛ ارث زن از مرد كمتر است، برداشتي غلط از قانون مدني است.
وي همچنين با تاكيد بر اينكه ايرادات شوراي نگهبان بر اين مصوبه مجلس ششم به گونه اي بود كه در صورت رفع ايراد، طرح از خاصيت مي افتاد، گفت: اين تصور غلطي است كه در جامعه جا افتاده كه مردها از زن‌ها ارث بيشتري مي برند.
نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس افزود: زنان نفقه و مهريه دارند كه با توجه به قانون فعلي مهريه به نرخ روز حساب مي شود، بنابراين نوساني پيش نمي آيد.
يوسفيان تصريح كرد: چون تنها ارث دختر و پسر از پدر و مادر برابر نيست، اين نكته را گرفته‌‏اند و مي گويند: ارث زن و مرد برابر نيست.
نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در پاسخ به اين سوال كه اگر اعضاي كميسيون موافق طرح بودند چرا بدون تغيير طرح سهم برابر حق الارث زن و مرد از يكديگر را به مجمع تشخيص مصلحت نفرستادند؟ گفت: اگر هر مورد اختلافي باشوراي نگهبان را مجلس بخواهد به مجمع تشخيص مصلحت بفرستد، شان مجمع رعايت نمي شود.
وي افزود: اگر طرح يا لوايحي باشد كه عموم تصويب آن به كليت نظام ضربه بزند، بايد به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده شود.