سه شنبه 22 فروردين 1385-0:0

اميدواري

بهمن فروتن:صددرصد به ماندن شموشك در رقابت‌هاي ليگ برتر اميدوارم!


پس از شكست شموشك برابر ابومسلم در مشهد اين تيم براي بقا در رقابت‌هاي ليگ برتر در دو هفته باقيمانده روي لبه پرتگاه قرار گرفته است. بقاي اين تيم به چند اما و اگر بستگي دارد. در همين راستا گفت‌وگويي با بهمن فروتن، سرمربي اين تيم درخصوص دلايل قرار گرفتن شموشك در وضعيت فعلي انجام شده كه در زير مي‌خوانيد:

 از بازي با ابومسلم شروع كنيد. شما گفته بوديد كه با تمام قدرت براي گرفتن سه امتياز به مشهد مي‌رويد؟ بازيكنان شموشك همين كار را كردند و با تمام قوا مقابل ابومسلم به ميدان رفتند ولي يك گل بد خورديم. تفاوت تيم ما ديروز با ابومسلم همين بود كه آنها گل بد نخوردند اما ما گل بد خورديم وگرنه ابومسلم به هيچ وجه شايسته پيروزي نبود.

شما به نظر مي‌رسيد كه روي گلي كه خورديد به شدت از دست محمود بحريني عصباني بوديد؟ بحريني چند موقعيت خوب را گرفت ولي گل ساده را خورد كه اگر من به جاي او درون دروازه بودم آن توپ را مي‌گرفتم. در هر صورت فكر مي‌كنم يك دروازه‌بان بايد در طول 90 دقيقه آماده باشد و گاهي برخي از اشتباهات دروازه‌بان جبران‌ناپذير است.

 در هر صورت باتوجه به شكست شموشك در برابر ابومسلم شرايط خيلي سختي براي بقا در رقابت‌هاي ليگ برتر داريد؟ من شخصاً صددرصد به ماندن شموشك در رقابت‌هاي ليگ برتر اميدوار هستم. اگر ما ساده‌نگري نكنيم شانس داريم هر دو بازي را ببريم و منتظر باشيم كه برق چگونه در برابر حريفانش نتيجه خواهد گرفت.

 آيا اين اظهارنظر شما درباره بقا كمي خوشبينانه نيست؟ با نگاه به قدرت شموشك و برق و در نظر گرفتن مسائل حاشيه‌اي صددرصد به ماندن شموشك در رقابت‌هاي ليگ برتر اميدوار هستم.

منظور شما از ساده‌نگري چيست؟ همان طور كه گفتم براي بقا در ليگ برتر شموشك نبايد در دو هفته حساس باقي‌ مانده ساده‌نگري كند. منظورم از ساده‌نگري همان چيزي است كه تيم هما در ليگ يك دارد و تا 30 سال ديگر توان آمدن به ليگ برتر را ندارد.

 آيا فكر مي‌كنيد وضعيت فعلي شموشك در جدول رده‌بندي مطابق با پتانسيل اين باشگاه باشد؟ به نظرم پتانسيل و بضاعت باشگاه شموشك پايين‌تر از جايگاه فعلي است ولي من و مسؤولان اين تيم زحمات زيادي كشيديم تا شموشك در جايگاه فعلي باشد.

در اين مورد شفاف‌تر توضيح دهيد؟ شموشك با يك بودجه كم در برابر ساير تيم‌هاي حاضر در ليگ بسته شده است و آنها آدمي مثل بهمن فروتن را به‌عنوان سرمربي قبول كردند. من فكر مي‌كنم بودن من به نفع شموشك بوده است. در همين راستا يكسري اصول فردي را به خاطر جمع زير پا گذاشتم و مطمئن باشيد سال آينده اگر در شموشك بمانم بدين شكل مربيگري نمي‌كنم.

 منظورتان چيست. سال آينده چه تفاوتي در هدايت تيم شموشك خواهيد كرد؟ تجربيات خوب و خاصي در اين فصل به دست آورده‌ام. ضمن اينكه بازيكنان جوان و بي‌تجربه فصل يك سال حضور در رقابت‌هاي ليگ برتر را تجربه كرده‌اند و اين باعث مي‌شود كه هدايت اين تيم متفاوت‌تر از سال گذشته باشد. بنابراين فصل آينده اگر در ليگ برتر باقي بمانيد و يا اگر به ليگ يك سقوط كنيد شاهد شموشكي متفاوت خواهيم بود؟ بازيكنان شموشك در حال حاضر شناخته شده هستند و قرارداد آنها سه ساله است. سياست باشگاه و من حفظ اين بازيكنان است و در صورتي كه تيم‌هاي ديگر خواهان اين بازيكنان باشند براي واگذاري آنها وسواس زيادي به خرج خواهيم داد كه اين موضوع باعث مي‌شود منابع زيادي عايد باشگاه شود.

 اگر سقوط كرديد وضعيت به چه صورت مي‌شود؟ اولاً بعيد مي‌دانم سقوط كنيم و اگر هم سقوط كرديم باتوجه به شرايطي كه گفتم پتانسيل حضور مجدد در فصل آينده در رقابت‌هاي ليگ برتر را داريم. ضمن اين كه وضعيت باشگاه در اين فصل زير شرايط استاندارد بوده است و دليلش هم تغيير و تحولاتي است كه در كارخانه شموشك به‌وجود آمده است. باشگاه برنامه‌هايي دارد كه شموشك را باز هم به شرايط اوليه و ايده‌آل بازمي‌گرداند.

نقش بهمن فروتن در ايجاد محروميت براي خودش و مجموعه تيم شموشك با مصاحبه‌هايي كه طي فصل انجام داده است چقدر بوده است؟ من فكر مي‌كنم كه با صحبت‌هاي خود قدم‌هاي پيروزمندانه‌اي را در فوتبال ايران برداشته‌ام و خوشحالم از اينكه تأثير هرچند اندك در رشد فوتبال ايران داشته‌‌ام. شايد اين صراحت بيان من روي برخي از مربيان ليگ اثر گذاشته باشد.

 آيا مي‌خواهيد به اين روش خود ادامه دهيد؟ كلينزمن را در آلمان به دليل اصلاحاتي كه انجام مي‌داد شكستند ولي من مبارزتر از كلينزمن هستم. روزي كه من پشت به فوتبال ايران كردم بدانيد فروتن دست از راه خود برداشته و شكست خورده است. شموشك در حال حاضر 30 بازيكن جوان و آماده دارد كه از سرمايه‌هاي باشگاه شموشك هستند. شما همواره سعي مي‌كنيد كه بخش عمده‌اي از عدم نتيجه‌گيري شموشك و وضعيت فعلي اين تيم را به خارج از زمين مسابقه نسبت دهيد.

 پس نقش كادرفني شموشك و مسؤولان اين تيم چقدر است؟ من صددرصد خودم را در ناكامي‌هاي شموشك مقصر مي‌دانم ولي يكسري از مسائل حاشيه‌اي در خارج از زمين مسابقه وجود دارد كه عين واقعيت است. 30 نفر از تماشاچي‌هاي نوشهري شعري را بر عليه داور خواندند كه تماشاچي‌هاي مشهدي در ديدار دو تيم ابومسلم و شموشك مي‌خواندند ولي ديديم كه چگونه ما را از حضور تماشاگران در ديدار خانگي محروم كردند. وقتي كه تماشاچي نباشد تلويزيون به استاديوم نمي‌آيد و وقتي كه تلويزيون نباشد كنترل مسائل دقيق نيست ضمن اينكه بهمن فروتن محروم است و بايد از روي سكوها تيمش را هدايت كند چون كه مي‌خواسته تيمش را در بازي مقابل برق به ميدان برگرداند تا بازي نيمه تمام نشود.

ولي شما از تمام فاكتورهاي ليگ فوتبال ايران مطلع بوديد؟ دقيقاً ما از فاكتورهاي خارج از زمين مسابقه مطلع بوديم و بايد آنها را مراعات مي‌كرديم. بهمن فروتن تيمي را تشكيل داد و هدايت كرد كه شامل عده‌اي بازيكن جوان اميد و چند بازيكن ليگ يك بودند. اگر مصاحبه‌هاي من يكسري مسائل منفي را داشته است ولي نكات مثبت آن بيشتر بوده است.

 آيا از حمايت و همكاري مسؤولان شموشك طي فصل راضي بوده‌ايد؟ آدم‌هاي درجه يك براي پيشبرد كارهاي خود همواره به دنبال آدم‌هاي درجه يك هستند اما آدم‌هاي درجه دو به دنبال آدم‌هاي درجه سه هستند تا هر زمان خواستند بر آنها حكم فرمايي كنند. مديران شموشك در حد بضاعت اين باشگاه درجه يك هستند وگرنه اجازه نمي‌دادند كه بهمن فروتن آزادانه مصاحبه كند. آنها اين مسأله را مثبت مي‌دانند.

 شما گفتيد كه مسؤولان شموشك بايد طي هفته گذشته قبل از بازي با ابومسلم حاشيه‌ها را از اين تيم جمع و جور كنند، منظورتان چه بود؟ يك هفته همه تحريك كردند كه ابومسلم در مشهد به شموشك راه خواهد داد ولي همه ديديم كه برعكس شد و من بر اين اساس آن حرف را گفتم. برخلاف گذشته در مورد داوري بعد از بازي با ابومسلم صحبت نكرديد؟ من ديگر به قضاوت داوران در هيچ بازي اهميت نمي‌دهم، چون هرچه عكس‌العمل نشان دهيم بي‌فايده است. امثال من و مجيد جلالي در فوتبال اين كشور كار مشكلي دارند و مطمئن باشيد كه هيچگاه به كليشه نمي‌رويم.

آيا فصل بعد سرمربي شموشك باقي خواهيد ماند؟ من اولين گفت‌وگو را با مسؤولان شموشك انجام مي‌دهم و فرقي هم نمي‌كند كه اين تيم در ليگ برتر باقي مي‌ماند يا به ليگ يك سقوط كند چون آنها بودند كه مرا به فوتبال ايران برگرداندند، البته يكسري اصول هست كه مدنظر دارم و در صورت موافقت مسؤولان شموشك با آن در اين تيم مي‌مانم، ضمن اينكه مذاكراتي را نيز در پايان فصل به موازات مذاكره با باشگاه شموشك با برخي از تيم‌ها انجام مي‌دهم ولي مطمئن باشيد بهمن فروتن هيچگاه با تيمي كه سرمربي روي نيمكت دارد مذاكره نخواهد كرد.(ipna)

فرستنده:محمدحسین ملایی کندلوسی - (kandelous_village@yahoo.com)