پنجشنبه 24 فروردين 1385-0:0

شهري نو

نگاهي به جاذبه‌هاي گردشگري شهرستان نوشهر


 شهرستان نوشهر در غرب مازندران واقع شده كه داراي مناطق ييلاقي و طبيعي فراوان از جمله روستاي زيباي كندلوس، دشت لاشك و لكنفوركجور، چشمه‌ فيروزآباد، چشمه‌ انگيل، رودخانه ناصرآباد كجور، مجتمع فرهنگي توريستي كندلوس، بقعه شاه انجر فيروزكلاكجور، قلعه تمك، قلعه سلطان مراد، شاه‌كو سياه‌سنگ، غارديو، درياچه خضرنبي و چشمه‌ گردوك، ... است كه از بيشترين جاذبه‌هاي گردشگري و توريستي به شمار مي‌آيد.
روستاي زيباي كندلوس با آب و هواي ييلاقي در دامنه سبز و خرم رشته كوههاي البرز در منطقه كجور نوشهر واقع شده كه راه دسترسي به آن از مسير كندوان مي‌باشد كه در كيلومتر 25 چالوس به كرج پس از عبور از دوراهي كجور و طي مسافتي حدود 35 كيلومتر به اين روستا مي‌رسد. دراين روستا، فرهنگسرايي با اقامتگاه، رستوران، فروشگاه‌هاي مختلف، پارك‌بازي، كتاب‌فروشي، ساختمان‌هاي زيبا و بسيار ديدني وجود دارد كه جالب‌ترين قسمت آن مجموعه موزه مردم شناسي و باستان‌شناسي است كه در يك بناي زيبا كه با الهام از داستان‌هاي شاهنامه‌ ساخته شده مي‌باشد.
در اين موزه اشياي مختلف و ارزشمندي از دوران‌هاي مختلف تاريخي و از آداب و رسوم منطقه به نمايش درآمده است. همچنين مزارع گياهي دارويي كندلوس با فرآورده‌هاي بسيار متنوع از ديگر جاذبه‌هاي اين منطقه به شمار مي‌آيد.
از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري، درياچه خضر نبي بوده كه در ارتفاعات جنوب شهرستان نوشهر و در جنوب روستاي ييلاقي نيمور واقع شده است كه مسير دسترسي آن از كجور مي‌باشد كه از آخرين روستا تا اين درياچه با پاي پياده و به صورت كوهپيمايي تقريبا 3 الي 4 ساعت فاصله دارد. درياچه در ميان جنگل قرار دارد و بنا به اعتقاد بوميان داراي تقدس مذهبي است وسعت آن كمتر از نيم هكتار، ژرفاي آن حدود 5 متر و آب آن شيرين است.
پارك جنگلي سي‌سنگان از قديمي‌ترين پارك‌هاي جنگلي ايران در 30 كيلومتري شرق نوشهر و در مجاورت دريا و جاده‌ ارتباطي نوشهر به نور قرار دارد و داراي ساحل زيباي دريا،تنوع پوشش گياهي، امكانات رفاهي مانند پارك بازي، آلاچيق زيبا براي اقامت، رستوران و جاده‌هاي جنگلي اين پارك را به مركز مهم جذب مسافر درشمال كشور تبديل كرده است.
از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري، ديوچشمه مي‌باشد كه در مسير كجور قرار دارد كه به دليل آب بسيار فراوان و گوارا و فضاي مشجر به ديو چشمه معروف است.
شهرستان نوشهر داراي ساحلي زيبا با چشم‌اندازهاي بسيار دلنشين و ويلا‌هاي متعدد به منطقه‌ پرجاذبه‌ و جذب توريسم تبديل شده و وجود بندر و فرودگاه و اماكن تفريحي و توريستي بر جاذبه‌هاي بي‌شمار آن افزوده است.