چهارشنبه 30 فروردين 1385-0:0

پايان يک جشنواره

نخستين جشنواره بين‌المللي ميراث مشترك اقوام حاشيه درياي خزر و آسياي ميانه با محوريت "نوروز" كه از بيست وششم فروردين ماه جاري در ساري آغاز شده بود ،روز چهارشنبه به كار خود پايان داد.


اين جشنواره در پنج بخش همايش علمي، نوروزخواني و بهارخواني، نمايشگاه صنايع دستي، نمايش فيلم و نمايشگاه عكس برگزار شد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران و دبير اين جشنواره گفت:
معرفي و آشنايي ميراث مشترك فرهنگي كشورهاي حاشيه درياي خزر در سه بخش صنايع دستي، موسيقي و تمدن فرهنگي از اهداف اين جشنواره بوده است.

وي تصريح كرد: دراين جشنواره با توجه به مشتركات شناخته شده در ميراث فرهنگي و تاريخي ،ايجاد پژوهشگاه باستانشناسي و امور فرهنگي منطقه درياي خزر با مركزيت مازندران تاكيد شد.

وي نوروز خواني را مهمترين ميراث مشترك فرهنگي كشورهاي حوزه درياي خزر با مازندران عنوان كرد و گفت: مازندران با كشورهاي حاشيه درياي خزر داراي ميراث فرهنگي مشترك زيادي است.

وي ثبت نوروز در يونسكو را از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره دانست و خاطر نشان كرد: در اين جشنواره بر فراهم كردن مستندات براي ثبت نوروز در يونسكو تاكيد شد.

وي برنامه موسيقي، نمايش عكس و فيلم و نمايشگاه صنايع دستي را از ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره عنوان كرد وگفت: ‪ ۱۷‬گروه‌موسيقي از استانهاي مختلف كشور و پنج گروه موسيقي از كشورهاي درياي خزر دراين جشنواره برنامه اجرا كردند.

دبير جشنواره ميراث مشترك اقوام حاشيه درياي خزر و آسياي ميانه گفت: در اين جشنواره ‪ ۳۲‬محقق برجسته ميراث فرهنگي كشورهاي حوزه درياي خزر را در بخش علمي مورد بحث و بررسي قراردادند.

بزرگ نيا بيان داشت: ‪ ۱۲‬محقق خارجي از كشورهاي فرانسه، ارمنستان، روسيه، آذربايجان و تركمنستان و ‪ ۲۰‬پژوهشگر داخلي در بخش علمي، مقاله ارايه كرده‌اند.

در اين جشنواره‌كشورهاي ارمنستان، تركمنستان،تاجيكستان، تركيه،قزاقستان، ازبكستان، قرقيزستان و افغانستان و آذربايجان و ايران حضور داشتند.(irna)