شنبه 6 تير 1394-15:47

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران:

دو برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنیم

مجید عبداللهی: امر به معروف و نهی از منکر فقط برای احکام نیست و برای استفاده درست از آب باید این عمل صورت گیرد/کشور ما دو برابر استاندارد جهانی، مصرف آب دارد/بعضی هیات امنای روستاها حق انشعاب بالا و هزینه آب‌بها از مردم دریافت اما در مسیر جاده هزینه می‌کنند/ آب آشامیدنی نباید در باغات و اراضی کشاورزی استفاده شود/300 پرونده در محاکم قضایی داریم که از آب به صورت غیرمجاز استفاده کردند.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: مجید عبدالهی در نشست خبری با بیان اینکه منابع آب بسیار محدود است، گفت: با اینکه بیش از 70 درصد از سطح کره زمین از آب تشکیل شده، تنها 2.5 درصد از آب موجود در دنیا، آب شیرین است. 3 درصد مربوط به رودخانه‌ها، 30 درصد آب های زیرزمینی و 68 درصد هم مربوط به یخچال‌ها که البته در این میان سهم کشور ما بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه آبی را که جایگزین ندارد باید بهینه مصرف کنیم تا با کمبود آب مواجه نشویم، افزود: امر به معروف و نهی از منکر فقط برای احکام نیست و برای استفاده درست از آب باید این عمل صورت گیرد. اسراف یک عمل ناپسند و مصرف درست هم امر به معروف است.

این مسئول با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در هدایت مردم در امر صرفه‌جویی تاثیرگذار باشند، تصریح کرد: مدیریت مصرف از دیرباز در کشور ما انجام می‌شد، اما در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و مصرف بهینه را انجام نمی‌دهیم.

وی با بیان این که کشور ما دو برابر استانداردهای جهانی، مصرف آب دارد، تصریح کرد: سرانه مصرف در کشور ما حدود 250 لیتر در شبانه‌روز است که در برخی مناطق روستایی به 400 لیتر می‌رسد در حالی که متوسط جهانی، 130 لیتر است.

عبدالهی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت و مصرف، دو متغیرند که با آن مواجه هستیم، ادامه داد: جمعیت جهان به سه برابر اما مصرف آب به 6 برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در مازندران حدود سه هزار روستا داریم که 1560 روستا زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی مازندران هستند، خاطرنشان کرد: 85 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش هستند و 376 هزار مشترک روستایی داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به اینکه 256 پروژه نیمه تمام داریم که 235 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این پروژه‌ها به پایان برسد، اظهار کرد: با دستور مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی حدود 500 میلیون دلار برای آب آشامیدنی روستاها هزینه می‌شود که سهم مازندران هم قابل توجه است و بسیاری مسائل استان در حوزه آب روستایی رفع می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برای روستاهایی که زیر پوشش ما نیستند هم پروژه داریم، افزود: با اینکه از برخی روستاها هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم اما خدمات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی هیات امنای روستاها حق انشعاب بالا و هزینه آب‌بها از مردم دریافت اما در مسیر جاده هزینه می‌کنند.

عبدالهی درباره کیفیت آب گفت: آب روستاهای مازندران به ویژه روستاهای زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی مازندران، با کیفیت است و در آن روستاهایی که زیر پوشش نیستند هم کلرزنی را انجام می‌دهیم. سختی آب هم در مازندران کمتر از 500 و استاندارد است.

وی با بیان اینکه دو پروژه نیمه‌تمام در فاضلاب روستایی داریم، ادامه داد: یکی از مشکلات ما در فاضلاب روستایی، روستای شورکای جویبار بود که بر اساس قراردی که با پیمانکار بستیم 21 میلیارد ریال هزینه شد و این پروژه را اکنون می‌توانیم به بهره‌برداری برسانیم.

این مسئول با اشاره به این که پروژه فاضلاب زاغمرز هم 11 کیلومتر خط شبکه و 700 متر خط انتقال انجام شد و امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: پنج روستای دیگر هم در مازندران پیشنهاد دادیم و قرار است و از صندوق توسعه اسلامی کمک شود که از فروردین 95 این پروژه‌ها شروع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران درباره مجتمع آبرسانی تلمادره، خاطرنشان کرد: آب این منطقه مشکل نیترات ندارد و آب و فاضلاب روستایی حدود 4.5 میلیارد تومان در این منطقه هزینه کرد ولی تکلیف منابع چاهی مشخص نیست.

وی در این زمینه یادآور شد: بحثی بین کشاورزان و آب منطقه‌ای وجود دارد، کشاورزان مدعی هستند قرار بود چاهی برای آنها حفر شود تا چاه قبلی را به آب منطقه‌ای تحویل دهند.

این مسئول با بیان اینکه 10 روستا در آن منطقه با پروژه تلمادره آبرسانی می‌شوند، اظهار کرد: مشکل این است که روستاها زیرپوشش آب و فاضلاب روستایی قرار نمی‌گیرند و موجب بهینه نبودن مصرف می‌شود.

عبدالهی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی نباید در باغات و اراضی کشاورزی استفاده شود، افزود: هر هزار لیتر آب را صد تومان می‌فروشیم درحالی که برای ما هزار تومان هزینه می‌شود.

این مسئول با بیان این که اگر قیمت آب به قیمت بنزین بود، درست مصرف می‌شد، افزود: 300 پرونده در محاکم قضایی داریم که از آب به صورت غیرمجاز استفاده کردند.

وی با بیان اینکه 5هزار و 300 کیلومتر شبکه فرسوده در استان داریم که نیازمند 280 میلیارد تومان اعتبار است تا اصلاح شود، گفت: این موارد اولویت‌بندی شده و با دریافت اعتبارات بر اساس اولویت، نسبت به اصلاح شبکه اقدام می‌کنیم.