دوشنبه 29 تير 1394-5:16

باز باران، باز غافلگیری

آب گرفتگی 80 درصدی ساری/باران ادعاهای شهردار را پاک کرد!

ساری در ماه های اخیر آب ندیده بود، وگرنه مشکل مهارنشدن آب های سطحی به قوت خود باقیست/ از شهردار قائم شهر که سابقه شهرداری ساری را در کارنامه اش دارد، در خصوص آب گرفتگی معابر در ساری و ادعای رفع 80 درصدی آن پرسیدیم که گفت: «از من در خصوص شهرداری قائم شهر بپرسید تا جواب بدهم، برای ساری به سراغ شهردارش بروید.»


مازندنومه، سرویس اجتماعی: هواشناسی مازندران پیش بینی کرده بود که از تعطیلات فطر امسال و روزهای پس از آن، باران مهمان استان ما خواهد شد و نسبت به آبگرفتگی معبرها و خیابان ها نیز هشدار داده بود.

سابقه نشان داده  که همواره مسئولان شهری و استانی در برابر باران های سیل آسای تابستانی کم آورده اند و هر گاه در این فصل باران تندی باریده، شهر را آب برده است!

مشاهدات خبرنگاران ما از شهرهای مختلف نشان می دهد که در ساعت های اولیه بامداد امروز تا چاشت گاه، آب بسیاری از شهرهای استان را درنوردیده و فعالیت های روزمره شهروندان را دشوار کرده است.

*مشکلاتی وجود دارد که با وعده حل نمی شود

امروز در قائم شهر بسیاری از کوچه ها، پل ها و خیابان ها را آب فرا گرفت و رفت و آمد کند شد.

سیدعلی حجازی -شهردار قائم شهر- در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه از شب گذشته بارندگی شروع شد، گفت: این بارندگی در ساعت 4 صبح شدت گرفت و برخی معابر را دچار آبگرفتگی کرد.

وی با بیان اینکه از ساعات آغازین بارندگی همکاران ما در آتش نشانی، خدمات شهری و معاونت عمرانی با ماشین آلات سنگین در حالت آماده باش بودند، افزود: همکاران شهرداری در تلاش هستند در حد مقدور آب های سطحی را مهار کنند، البته مشکلاتی وجود دارد که با وعده حل نمی شود.

شهردار قائم شهر با بیان اینکه برخی منازل نسبت به سطح خیابان افتادگی دارند، اظهار کرد: در برخی موارد این افتادگی تا حد نیم و یک متر است که سعی کردیم این امکانات را در سطح شهر توزیع کنیم تا مشکلات حل شود.

*آب گرفتگی 80 درصدی!

آماده باش نیروهای شهرداری قائم شهر مانع از بروز آب گرفتگی نشد، ولی حداقل شهردار این شهر هیچ وقت حل کامل یا 80 درصدی آبگرفتگی شهر را ادعا نکرد؛ کاری که مهدی عبوری -شهردار ساری- در سال ها، ماه ها و هفته های گذشته بارها و بارها از آن سخن گفت:

 دی 1391/ نشست خبری شهردار ساری: «*مازندنومه: با وجود تبلیغات گسترده در رابطه با اقدامات شهرداری ساری، جدای از اقدامات فرهنگی،کار عمرانی قابل توجهی در شهر صورت نگرفته و مثلا" همچنان با کمترین بارندگی، شهر دچار آبگرفتگی می شود، به نظر می رسد در این زمینه غلو صورت می گیرد.

- به دلیل اینکه کانالی احداث نشده، آبگرفتگی اتفاق می افتد. با اجرای طرح هدایت آب های سطحی هم، فقط 30 درصد انتقال و 70 درصد باقی مانده است. هرچه خدمات رسانی بیشتر می شود،آبگرفتگی سطح شهر هم بیشتر می شود. طی چند ماه اخیر در شهرداری منطقه سه ساری، 70 هزار متر مربع آسفالت انجام دادیم و قبل از انجام آسفالت، آب در این منطقه جذب می شد اما اکنون آب های سطحی به سمت منطقه پایین دست سرازیر می شود. در حال انجام کار بزرگی هستیم ، اینکه در بودجه برای احداث هر کانال سه چهار میلیارد تومان هزینه لحاظ نشده ولی ما در حال احداث این کانال ها هستیم،به نظر شما غلو در اقدامات شهرداری است؟»

پاییز 1393/ شهردار ساری: «در برخی شهرهای استان بدلیل وقوع طوفان خرابی ها و خساراتی به بار آمد اما در ساری خرابی نداشتیم در حالی که قبلا آبگرفتگی در سطح شهرمان یک معضل آزار دهنده بود . مثلا در بلوار آزادی هنگام بارندگی تا ۶۰ سانتی متر و خیابان ورزشی تا یک متر آبگرفتگی داشتیم اما امروز با احداث کانال های هدایت آب که به همت شهرداری و حمایت بی دریغ شورای شهر صورت گرفت می توانیم با افتخار بگوئیم مشکل آبگرفتگی در بیش از ۱۰ منطقه و محله از شهر مانند بلوار آزادی ، فارابی ، خاقانی ، ورزش ، بلوار ارتش ، ۲۲ بهمن ، مهیار ،جام جم ، اتحاد ، غفاری ، دخانیات و … برطرف شده  است.»

اسفند 1393/ شهردار ساری: «آبگرفتگي معابر شهر يك مشكل فراگير در ساري بود كه با كوچك ترين بارندگي گريبان مردم را مي گرفت و كسي هم جرآت نمي كرد به سمت حل مساله برود چون صد ها ميليارد تومان هزينه دارد كه بايد زير زمين دفن شود و مردم آن را نخواهند ديد به همين دليل آن ها  كه دنبال كف و سوت و هورا هستند طرف اين طور كار ها نمي روند ولي ما با توكل به خدا و با حمايت اعضاي محترم شورا اين كار را شروع كرديم و الان با افتخار مي توانيم بگوئيم كه معضل آبگرفتگي و آب ماندگي در ساري تا ۸۰ درصد حل شد  و ۲۰ درصد باقيمانده بزودي حل مي شود. ساري با وجود اين رود ها اصولاً نمي بايست مشكل آبگرفتگي داشته باشد و اين بخاطر ضعف مديران بود.»

اردی بهشت 1394/ شهردار ساری: عبوری در ادامه سخنان خود از پروژه اي سخن گفت كه يكي از سنگين ترين و پرهزينه ترين اقدامات شهرداري محسوب مي گردد . مبارزه با مهار آبهاي سطحي از رهگذر احداث كانال هاي عظيم بتني كه عبوري آن را افتخار شهرداري و سازمان عمران توصيف كرد و گفت: كار بسيار بزرگي در اين حوزه شده است تا جايي كه بواسطه احداث كانال هاي بتني ما تا امروز 40 ميليارد تومان سرمايه زيرخاك برده ايم چرا كه معتقديم يك بار براي هميشه بايد معضل آبگرفتگي  را برطرف كنيم . در همين راستا از ميدان شهيد قاسمي تا بلوار آزادي و بلوار كشاورز و پس از آن رودخانه اسپورد كانال گذاري شده است . از آن سو از كوي صالح در بلوار كشاورز تا كوي سپاه و لساني و نيروي انتظامي و بعد هم فارابي و خاقاني و ورزش تا مقابل عمارت شهرداري كانال كشي كرديم . در ميدان فرح آباد هم بيش از پنج ماه است كه زير زمين و در عمق بسيار زيادي در حال لايروبي مي باشيم همكاران ما با استفاده از كيسه اكسيژن و ماسك در حال كار در آنجا هستند  ضمن اينكه كانالي بطول 14 كيلومتر از اسپورد تا سياهرود ايجاد نموديم كه اين حجم عظيم آبها را به آنجا منتقل كنيم .به اين ترتيب اكنون خرسنديم كه اعلام كنيم 80 درصد معضل آبگرفتكي ساري برطرف شده است .»

تیر 1394/ (تریبون نماز جمعه)؛ شهردار ساری: «در ابتدای مدیریت بنده در شهرداری در اثر کوچکترین بارندگی شهر دچار آبگرفتگی می شد، اما اکنون با هدایت آب های سطحی و اجرای پروژه های شهری توانستیم بیش از 80 درصد این مشکل را حل کنیم اما ای کاش این خدمات زمانی انجام می شد که می توانستند اینکار را انجام دهند و ساری را این قدر عقب مانده جلوه ندهند.»


مشاهدات و مستندات امروز خبرنگاران ما نشان می دهد که امروز در بسیاری از مناطق ساری، از جمله برخی خیابان ها و محله هایی که شهردار ساری از آن ها نام برده است، مانند جام جم، ملت، کوی گلستان، مازیار، راه بند، جوادیه، لسانی و... آبگرفتگی شدید و اختلال در رفت وآمد به وجود آمد که فراتر از ادعای 80 درصدی مهدی عبوری بود.

آب گرفتگی خیابان شهید نوری/20 متری(رو به روی عمارت شهرداری ساری)

آب گرفتگی خیابان فرهنگ ساری:

 *پروپاگاندا به کنار، فقط کار

باران تند امروز همه را غافلگیر کرد؛ هم مردم و هم متولیان شهری و استانی را.

آن چه درباره آب گرفتگی مرکز استان گفتیم، صرفا" به خاطر یادآوری برخی ادعاها و پروپاگاندای رسانه ای بود و قصد نادیده گرفتن تلاش های انجام شده را نداریم.

این آبگرفتگی نشان داد که شهردار ساری باید به دو نکته توجه داشته باشد: نخست این که ساری در ماه های اخیر آب ندیده بود، وگرنه مشکل مهارنشدن آب های سطحی به قوت خود باقیست؛ بنابراین رفع کامل این مساله، تلاش بیشتر متولیان را طلب می کند و نکته دوم این که شهردار جوان مرکز استان بیشتر از این که به سمت حاشیه سازی و پروپاگاندا و تبلیغات افراطی برود و زحمت های مدیران پیشین شهرداری را در سخنرانی هایش زیر سئوال ببرد، کار کند که کار و فعالیت، خودش با مردم سخن می گوید.

امروز از علی حجازی -شهردار قائم شهر- که سابقه شهرداری ساری را در کارنامه اش دارد، در خصوص آب گرفتگی معابر در ساری و ادعای رفع 80 درصدی آن پرسیدیم که گفت: «از من در خصوص شهرداری قائم شهر بپرسید تا جواب بدهم، برای ساری به سراغ شهردارش بروید.»