جمعه 16 مرداد 1394-22:55

جشن دولتی ما، جشن مردمی آن ها

روزی که طاقت خبرنگاران تاق شد!

به مناسبت روز خبرنگار/در جشن پرطمطراق و پرسخنران روز خبرنگار امسال، طاقت ها تاق شد، صبر از کف برفت و در نهایت خستگی و دلمردگی بود که برچهره حاضران نشست.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: مراسم بزرگداشت روز خبرنگار امسال را با این امید حضور یافتیم تا پس از تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران، شاید به نسبت سال‌های گذشته بهتر برگزار شود، اما هر سال بعد از پایان این نشست، فقط افسوس باقی می‌ماند که ای کاش نمی‌آمدیم.

 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، امسال به زعم خودش ابتکار به خرج داد و با نامگذاری هفته خبرنگار، برای هر روز این هفته، برنامه ای تعریف کرد

نمی دانیم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در جریان اخبار هفته خبرنگار(!) هست یا خیر؛ ولی برنامه‌های تعریف شده، یکی پس از دیگری لغو شد. نشست خبرنگاران مرکز استان با استاندار مازندران هم یک روز زودتر از برنامه و با حضور گزینشی تعدادی از مدیران مسئول و سرپرستان خبرگزاری‌ها، با نام ستاد برگزاری اجرا شد.

روابط عمومی استانداری مازندران هم از خبرنگاران برای پوشش این نشست دعوت نکرد و تقصیر را به گردن هیئت مدیره خانه مطبوعات انداخت که آنها گزینشی اقدام کردند!

برنامه امسال با تاخیر 45 دقیقه‌ای شروع شد. احد جاودانی بعد از تشکرهای پشت سر هم از دستگاه‌های مختلف برای برگزاری مراسم روز خبرنگار، به اخلاق در رسانه اشاره کرد و گفت: تاکید رئیس‌جمهوری را در نقد دولت شنیدیم، اما خواهش می‌کنم در نقد دقت شود، چون مرز بین نقد و تخریب خیلی ظریف است.

وی گریزی به مسئولان روابط‌عمومی در ادارات زد و افزود: دستگاه‌های اجرایی در انتخاب مدیران روابط عمومی دقت نمی‌کنند، بهترین فرد باید به عنوان رئیس روابط عمومی دستگاه انتخاب شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه مدیر یکی از دستگاه‌ها به من گفت شخصی نقدی نوشته و برای وزیر فرستاده است، تصریح کرد: من شماره جنتی را می‌دهم هر نقدی دارید بنویسید و برای وزیر ارشاد بفرستید. اگر دستگاهی مورد نقد قرار نمی‌گیرد معلوم است که کار نمی‌کند.

استاندار مازندران هم در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه از ظرفیت بزرگ رسانه باید برای توسعه و بالندگی استان استفاده کنیم، گفت: از خبرنگاران انتظار داریم در جهت استیفای حقوق مردم، یاریگر دولت باشند.

ربیع فلاح خبرنگاران را دعوت به کاشتن بذر امید در دل مردم کرد و اعلام داشت که دولت تدبیر قائل به رویکرد تعامل با رسانه است.

این جمله استاندار مازندران تعبیرصحیح و واقعی از رویکرد رسانه‌ای دولت نیست. تیم دولت در استان هم قائل به رویکرد تعامل با رسانه نیست، چراکه بیشتر جلسات ربیع فلاح با شخصیت‌های مهم کشوری بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود. تذکرهای شفاهی و مکتوب به استاندار مازندران در این زمینه راه به جایی نبرده و ضعف اطلاع‌رسانی در سیستم استانداری همچنان جاری است.

سخنران دیگر این مراسم محمد سلطانی‌فر -مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد- بود.

سلطانی‌فر که با فضای گرم سالن و همهمه حاضران مواجه بود در ابتدای صحبت‌های خود گفت: بادبزن‌هایی که در دست دارید معنای بدی را به من منتقل می‌کند که کمتر باید صحبت کنم. البته بادبزن‌های در دست خبرنگاران و شلوغی سالن باعث نشد سلطانی‌فر صحبت‌های خود را کوتاه کند.

وی سخنرانی خود را با عنوان «رسانه‌های محلی؛ چالش‌ها و رویارویی‌ها» برای ارائه در این مراسم تهیه کرده، حدود 8 مورد از 40 نکته را در سالن قرائت کرد. هرچه همهمه در سالن بیشتر می‌شد سلطانی‌فر هم با صدای بلندتری به ادامه سخنرانی می‌پرداخت تا مگر کسی حرف‌هایش را گوش دهد.

در میان سخنرانی‌ها و پخش کلیپ‌های مختلف، برنامه دیگری هم اجرا شد، مرد لوده سیمای مازندران با عربده کشی، گوش خبرنگاران را کر کرد و ما شرمنده در مقابل مهمان تهرانی؛ شاید سلطانی‌فر نمی‌دانست که در استان هنرمند خوب هم داریم و برنامه بهتری هم می‌شد، اجرا کرد.

اما همزمان با برنامه روز خبرنگار در مرکز استان و در همان ساعت، در روستای کوچکی در قائم شهر -روستای میانرود- جشنی مردمی با حضور حدود 2 هزار نفر برگزار شد که از قضا بسیار هم بر دل و جان حاضران در آن مراسم، نشست.

جشن خرمن و رونمایی از تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در یک روستای کوچک و گمنام با حضور 2 هزار نفر که از مناطق اطراف آمده بودند، با 4 بخش موسیقی محلی و سنتی و سخنرانی کوتاه و 10 دقیقه‌ای یک استاد دانشگاه درباره فردوسی برگزار شد.

این جشن خودجوش، بانشاط و مردمی، بدون کمک هیچ مسئولی تنها با کمک زنان و مردان یک روستای 50 خانواری اجرا شد. حال مقایسه کنید جشن پرطمطراق و پرسخنران روز خبرنگار را که طاقت ها تاق شد، صبر از کف برفت و در نهایت خستگی و دلمردگی بود که برچهره حاضران نشست.

شیب مثبتی که از سال گذشته در مراسم روز خبرنگار در بابسر آغاز شده بود و امید می رفت امسال برنامه ای شادتر و بانشاط تر و درخور خبرنگاران اجرا شود، سیر نزولی یافت و دست اندرکاران مراسم نمره مردودی گرفتند. افسوس!