دوشنبه 2 شهريور 1394-11:42

استاندار مازندران:

وزیرکشور گفت با قاطعیت به کارت ادامه بده

ربیع فلاح: رییس جمهوری اوایل پاییز به مازندران سفر می کند/وزیر کشور به من گفت گوش ات بدهکار این آمد و شدها نباشد، برو و با قاطعیت به کار خود ادامه بده/تا بحال در هر جایی رفتم خودم خواستم و از آن مسئولیت خارج شدم/در این دو سال به اندازه ده سال به بنده فشار آمده است/ در زمانی که کسی حاضر نبود با دکتر روحانی کار کند، ما ایستادیم و برای ایشان کار کردیم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: نشست خبری استاندار مازندران به مناسبت هفته دولت پیش از ظهر امروز در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

در این مراسم احد جاودانی-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران-با قدردانی از عملکرد رسانه های بومی و محلی مازندران اظهار داشت: رسانه ها یاری رسان دستگاه ها در بازتاب مجموع عملکردهای نظام هستند.

وی به کارکردهای بومی، محلی و معرفی فرهنگ و آداب رسوم منطقه ای توسط رسانه ها اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه های مازندران خود را متعهد به این امر می دانند و تلاش می کنند در کنار قوای سه گانه و از جمله دستگاه اجرایی باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه حضور مردم مازندران در گذرهای مختلف بعد از انقلاب نشان از برجسته بودن مردم دارد و این امر نیاز به شاهد ندارد، افزود: رسانه های مازندران نیز سعی بر معرفی این موضوع دارند.

* نباید کارهای بزرگ را کوچک شمرد

ربیع فلاح جلودار –استاندار مازندران- نیز در این جلسه اظهار داشت: از تمام رسانه های مازندران به دلیل یک سال همکاری قدردانی می کنم.

وی با بیان اینکه امسال علی رغم موفقیت های تیم هسته ای در مذاکرات، هنوز هم مشکل تحریم پابرجاست افزود: کشور هنوز در مشکلات اقتصادی به سر می برد.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران اظهار داشت: دیپلماسی هسته ای اقتدار و عزت مجدد به جمهوری اسلامی بخشیده است که اگر دولت تنها همین کار را انجام دهد، بزرگترین کار در تاریخ ملت ایران بوده است.

وی گفت: مذاکره و تفاهم با کشورهای قدرتمند جهان کار بسیار دشواری است و امروز مشاهده می کنید که پس از توافق اولیه هیات های اقتصادی خارجی یکی پس از دیگری برای سرمایه گذاری وارد کشور می شوند، بنابر این نباید این کار بزرگ را کوچک شمرد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باخبریم گفت: با وجود همه این مشکلات امسال در هفته دولت 762 پروژه در حوزه های مختلف با اعتباری بالغ بر 471 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی به آغاز به کار 203 پروژه محرومیت زدایی در نقاط محروم استان اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر این همکاری خوبی با بنیاد برکت داریم که توانستیم در حدود 200 میلیارد تومان از این بنیاد کمک بگیریم.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه تلاش ما در جهت حفظ آرامش و تعامل با همه نهادها و دستگاه ها در استان است، گفت: استان مازندران نسبت به سایر استان ها از امنیت، آرامش و ثبات بیشتری برخوردار است به گونه ای که در موضوع امنیتی و انتظامی در رتبه های برتر کشور قرار گرفته است.

وی گفت: این موضوع در مسیر توسعه استان بسیار تاثیر گذار و مسیر کار ما مسیر درستی است.

استاندار مازندران با بیان اینکه استان مازندران از نظر عملکردی جزو استان های خیلی خوب قلمداد می شود، افزود: این دلیل نبود مشکلات و نارسایی ها نیست.

وی ابراز داشت: بازرسانی که در چند ماه قبل از سوی وزرات کشور به استان آمدند در 157 شاخص استانداری و دستگاه های اجرایی را مورد ارزیابی قرار دادند که نتیجه این عملکرد تاکنون مورد تایید وزیر کشور، وزرای اقتصاد و فرهنگی کشور است، اما همچنان نیازمند همکاری رسانه ها هستیم.

*ا محور توسعه استان کشاورزی است

نماینده دولت تدبیر و امید با بیان اینکه تنها نباید به بودجه دولت در توسعه استان اکتفا کنیم، اظهار داشت: سهم ما از بودجه ملی 3.25 درصد بود، اما امسال آن را به 4.3 درصد رساندیم که البته بنده هیچ گاه قانع به این اعتبارات و بودجه ها نیستم، بلکه باید برای توسعه استان دست نیاز به سوی بخش های خصوصی دراز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه 6 تا 7 هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی در یکی دو سال گذشته در مازندران هزینه شده است، افزود: متاسفانه هنوز پس از دو گذشتن از عمر دولت تدبیر و امید بعضی ها می گویند نمی دانند مسیر توسعه استان چیست، در حالی که این مسیر مشخص است.

فلاح جلودار گفت: موضوعی که در چند سال گذشته باید اقدام می شد و سهم بودجه ای استان را افزایش می دانند تا توسعه انجام شود، انجام نشد و من نمی دانم در این سالها چه کار می کردند؟

وی ادامه داد: از همه امکانات سنتی و صنعتی مازندران در مسیر توسعه بهره گرفتیم چرا محور توسعه این استان کشاورزی است و گام اول هم در موضوع کشاورزی تامین آب است.

استاندار مازندران با بیان اینکه اولویت دوم ما گردشگری است که جزو لاینفک مازندران است، افزود: بیش از 2 یا 3 هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری مجوز به بخش خصوصی داده شده است و سرمایه گذاری در حال انجام است.

وی به بعضی از مشکلات مرتبط با تحریم هم اشاره کرد و گفت: کشتی گردشگری که خریداری شد به دلیل مسایل مربوط به تحریم هنوز وارد استان نشده است و باید پذیرفت که رفع بخشی از مشکلات دست ما نیست.

فلاح جلودار با بیان اینکه الکترونیکی کردن دولت به عنوان یکی از راه های کاهش فساد اداری در دستور کار استانداری بوده است، افزود: 88 دستگاه در این زمینه در حال اقدام هستند و امیدواریم تا دولت الکترونیک فراگیر شود.

وی گفت: در خصوص موضوع تغییرکاربری، هجمه به زمین های کشاورزی متوقف شده است و هر شخصی اگر مکانی را سراغ دارد که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده است در کوتاه ترین فرصت پیگیری خواهد شد.

فلاح جلودار با بیان اینکه در سال 93 تعداد 2820 مورد ساخت و ساز غیر مجاز، قلع و قمع شده است، افزود: در چهارماه اول امسال نیز 750 مورد ساخت و ساز غیر مجاز تخریب شده است.

وی به بحث سامان دهی طرح های سالمسازی دریا نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 6 میلیارد تومان برای سامان دهی دریا هزینه شده است.

استاندار مازندران ابراز داشت: در موضوع اشتغالزایی مهم ترین مشکل استان بحث اشتغال فارغ التحصیلان است که تمام امکانات استان در این زمینه بسیج شده است.

وی همچنین به مراکز دانش بنیان در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واحدهای RND یا پروژه هایی که تحقیقات کاربردی دارند را می توانیم به عنوان مراکز دانش بنیان با تسهیلات 4 درصد راه اندازی کنیم که نیازمند تبلیغ بیشتر است.

فلاح به بررسی مشکلات بیش از 2هزار واحد صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون 30 واحد صنعتی مجدداً راه اندازی شده است که بیش از 700 نفر به کار بازگشتند.

*تغییر نیازمند زمان است

در ادامه این نشست خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند.

خبرنگار مازندنومه در این نشست ضمن تبریک هفته دولت و آرزوی توفیق برای استاندار و مسئولان استان در راستای خدمتگزاری به مردم اظهار داشت: توقع ما از استاندار این بود که در سفر معاون اول رییس جمهوری، رسانه های حامی دولت برای پوشش مراسم دعوت می شدند.

بخشی سورکی اظهار داشت: استاندار یک شخصیت کشوری است و محافظان یک شخصیت سیاسی دیگر، نمی توانند برای استاندار تعیین تکلیف کنند لذا درخواست ما از جناب استاندار این است که در سفر ریاست جمهوری این موضوع تکرار نشود.

وی همچنین به موضوع حق الناس بودن رای ملت اشاره کرد و ابراز داشت: اگر اعتقاد و باور داریم که رای ملت حق الناس است این یک موضوع صرفاً فقهی و شرعی نیست، بلکه باید باور داشت که تداوم حفظ و حراست از رای ملت نیز حق الناس است.

خبرنگار مازندنومه با بیان اینکه نباید به بهانه اعتدال به حفظ سیاست های سابق اقدام کرد، افزود: در موضوع هسته ای دولت توفیقاتی داشته است اما متاسفانه جز چند فرماندار، هیچ کدام از نمایندگان دولت از این امر حمایت نکردند، چرا که این ها اصولا اعتقادی به دولت اعتدال و شخص دکتر روحانی ندارند.

وی گفت: جنابعالی فرمودید پس از دو سال چهره استان را تغییر خواهید داد اما در بسیاری از مسایل گام اول برداشته شده و پیگیری ها لازم در گام بعدی برداشته نشده است برای مثال در موضوع فاینانس برای زهکشی هزار هکتار ازاراضی کشاورزی یا در بحث ایجاد اشتغال توسط پرورش قارچ یا موضوع ایجاد سرمایه گذاری پتروشیمی در بندرامیرآباد مسایلی است که عنوان شده و به نتیجه نرسیده است. 

فلاح جلودار در پاسخ به پرسش مازندنومه اظهار داشت: محدودیت هایی توسط تیم حفاظتی شخصیت ها مطرح شده بود که سعی می کنیم این مشکلات را برطرف کنیم.

وی همچنین به قبول حق الناس بودن رای ملت اشاره کرد و گفت: این به این معنا نیست که هر کسی در این دولت است آدم خوبی است و هر کسی هم از دولت قبل بوده است انسان خوبی نیست.

استاندار مازندران گفت: به رغم اینکه در بعضی از انتصاب ها مورد انتقاد قرار گرفتیم اما در مجموع خوب عمل کردیم.

وی افزود: در خیلی از استان ها تنها فرمانداران را جابجا کردند اما ما علاوه بر جابجایی فرمانداران، تغییراتی در خصوص نیروهایی که گوشه نشین و مورد استفاده قرار نگرفته بودند، اعمال کردیم.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال مازندنومه اظهار داشت: تغییری که در استان وعده داده بودیم در شرف انجام است.

فلاح گفت: همین که بنده اعلام می کنم تعامل با نمایندگان در استان وجود دارد به این معنا است که از همه ظرفیت ها در راستای توسعه استان بهره گرفتیم.

وی با بیان اینکه موضوع سهم خواهی رسانه ای و مسایلی از این دست موضوعات کوچکی است که دور از شان رسانه ها است، افزود: بنده از همه رسانه ها حتی رسانه های منتقد، اگر بخواهند در راستای توسعه استان گامی بردارند حمایت می کنم.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران با بیان اینکه تغییر نیازمند زمان است، افزود: تغییر در دریا و نوع بهره برداری از دریا در حال انجام است اما به هر حال نتیجه این مسایل مانند نتیجه و ثمره پرورش بچه ماهی در قفس طی چند سال آینده آشکار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تغییر، نیازمند تغییر افکار هستیم، اظهار داشت: باید خودمان با شرایط موجود، کار کنیم و به این شکل نیست که یک شبه یک دکمه را بزنیم و تغییر انجام شود.

این مسئول گفت: تمام هم و غم خود را در جهت توسعه استان گذاشتیم و هیچ کس نمی تواند این حرف را بزند که استاندار یا معاونان وی در راستای مسایل رفاهی خود کار می کنند.

وی ابراز داشت: فاینانس هزار هکتار از اراضی کشاورزی و سد هراز در مجموع اعتباری بالغ بر 2500 میلیون دلار است که پرونده آن در شورای اقتصاد است و بعضی مسایل دست ما نیست اما این موضوع در دستور کار ماست و دنبال می کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه فناوری نفت و گاز در منطقه امیرآباد نیز در دست اقدام و قرارداد اولیه آن انجام شده است، افزود: ما می خواهیم آن چیزی که در قطر، سنگاپور و یا مالزی شکل گرفته است در این منطقه احداث کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما حضور سرمایه گذاران در این مرکز تجاری است که در این زمینه رقابت اصلی ما با کیش است و این کار یک فرایند آرمانی است که باید پروسه زمانی آن طی شود.

استاندار مازندران همچنین در از سفر ریاست جمهوری در اوایل پاییز خبر داد و گفت: استان آمادگی کامل دارد و پروژه های ما نیز آماده است.

وی همچنین به تعامل خود با نمایندگان مازندران اشاره کرد و گفت: اگر نماینده ای مسایل شخصی را بر منافع استانی ترجیح دهد، انعطاف نخواهیم داشت البته اگر روزی نیاز شود ما حتما این موضوعات را عیان خواهیم کرد.

* استان مازندران نمره خیلی خوب در ارزیابی ها گرفته است

فلاح جلودار در پاسخ به سوالی در خصوص شایعه برکناری اش اظهار داشت: تغییر استاندار از همان هفته های اول توسط کسانی که قافیه را باختند و فکر می کردند پست ها حق بلامنازعه شان بوده و متعلق به خاندان آنها است، طرح شد.

وی ادامه داد: من تا بحال در هر جایی رفتم خودم خواستم و از آن مسئولیت خارج شدم، کسی که 30 سال قبل در این کشور معاون وزیر بوده است میز و صندلی، چه ارج و قربی برایش دارد که بخواهد اصرار کند.

استاندار مازندران با بیان اینکه در زمانی که کسی حاضر نبود با دکتر روحانی کار کند، ما ایستادیم و برای ایشان کار کردیم، افزود: روی هر کسی دست گذاشتیم یا نیامد و یا هراس داشت که بیاید، اما امروز خیلی ها انقلابی روز شنبه می شوند.

وی گفت: استان مازندران نمره خیلی خوب در ارزیابی ها گرفته است و خود وزیر کشور به بنده گفت« گوش ات بدهکار این آمد و شدها نباشد، برو و با قاطعیت به کار خود ادامه بده.»

استاندار مازندران با بیان اینکه به دلیل اعتقاد به مردم مازندران همواره خود را وقف مردم کرده ام، افزود: در این دو سال به اندازه ده سال به بنده فشار آمده است که البته تا زمانی که هستیم این روحیه پاسخگویی را داریم و از همه ظرفیت های استانی استفاده می کنیم.

وی با اشاره به سفرهای خارجی به منطقه اظهار داشت: بنده خیلی نیازی به سفرهای خارجی ندارم اما در تمام سفرها موضوع کار مطرح بوده تا بستر سازی لازم در این خصوص انجام شود.

استاندار مازندران همچنین به موضوع انتخابات خانه مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: در جایی که نیازمند ورود استانداری بود ما ورود پیدا کردیم اما معاون وزیر ارشاد بر روند قانونی بررسی ها تاکید کرد و پس از بررسی، این موضوع تایید شد و ما هم تابع قانون هستیم.

وی ابراز داشت: در انتخابات اتاق بازرگانی نیز وظیفه ما ایجاد فضای سالمی برای انتخابات بود و تلاش کردیم که خدشه ای به این روند وارد نشود.