شنبه 7 شهريور 1394-14:25

نقدی بر اظهارات اخیر امام جمعه بابل

گوشمالی به چه کسی؟

در بسیاری از شهرهای مازندران از شرق تا غرب آن کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شود. آگر برگزاری کنسرت در یک شهر ، مردم آن شهر یا دست‎اندرکاران آن برنامه را مشمول گوشمالی می‌کند، تاکنون مردم ساری و آمل و نور و چالوس و... باید به دفعات گوشمالی که چه عرض کنم، پایمال می‌شدند!


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، یادداشت کاربران: موضع‌گیری اخیر امام جمعه محترم بابل درخصوص اجرای زندۀ دکتر محمد اصفهانی و گروهش در جشن ازدواج 500 زوج یتیم که به همت مؤسسۀ خیریۀ آبشار عاطفه ها در بابل برگزار شد، جدا از درستی یا نادرستی آن چند نکته دارد که گویا ایشان به این نکات توجه نکرده‌اند. شاید ایشان از روی تعلقات مذهبی شان که البته قابل احترام است و یا گزارش یک طرفه معدودی از اطرافیان خود اظهاراتی این چنین داشته‌اند.

نخستین اشکالی که بر ایشان وارد است عبارت « گوشمالی‎تان می‌دهیم» است. منظور ایشان کیست؟ برگزارکنندگان؟ مردم بابل؟ مجریان یا آقای اصفهانی؟

البته مقام ایشان ارزشمند است اما آیا واقعاً در جایگاهی قرار دارند که مردم بابل که این برنامه را برگزار و در آن شرکت کرده اند، گوشمالی دهند؟

در بسیاری از شهرهای مازندران از شرق تا غرب آن کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شود. آگر برگزاری کنسرت در یک شهر ، مردم آن شهر یا دست‎اندرکاران آن برنامه را مشمول گوشمالی می‌کند، تاکنون مردم ساری و آمل و نور و چالوس و... باید به دفعات گوشمالی که چه عرض کنم، پایمال می‌شدند!

آیا حاج‌آقا طبرسی یا دیگر ائمه محترم جمعه به اندازه ایشان تعلقات مذهبی ندارند؟ یا نظر فقهی ایشان متفاوت است؟ آیا ایشان می‌توانند برای مردم تصمیم بگیرند؟ وظیفه ایشان  فقط تذکر و انذار است نه تصمیم‎گیری به جای مردم.

در همین مراسم آبشار عاطفه‌ها ظاهراً بیش از 15 هزار نفر شرکت داشتند. این گونه برنامه ها طرفدار خود را دارد و نماز جمعه و برنامه های مذهبی هم طرفدار خود را.

همین مردمی که تهدید به گوشمالی شدند و الفاظی مانند رقاص و چه و چه به آن‌ها گفته‌شد در همراهی شهدای غواص چه کردند؟ این 15 هزارنفر در راه پیمایی ها، انتخابات و... هم شرکت می کنند. مردم را به حال خودشان واگذارید، می‌دانند چه باید کنند.

وقتی هنری را از مردم می‌گیریم جای آن را با چه پر می‌کنیم؟ مقام محترم امام جمعه گویا از وضعیت اخلاقی و فرهنگی شهرشان اطلاعی ندارند. تمرکز ایشان در مقابله با برخی رویدادهای فرهنگی باعث شده که مثلا" عده ای از موادفروشان و معتادانی را که از ابتدای پارک شهید شکری پور تا انتهای آن، درست زیر پلک اداره ارشاد فتنه و فساد می‌فروشند، نبینند.

اگر ایشان از سال‌های قبل مانند دیگر شهرهای مازندران با برگزاری کنسرت‎های وزین موافقت می‌کردند، اگر پای استادان صاحب نام و اخلاق موسیقی ایرانی به این شهر گشوده می‌شد، ظرفیت‎ها افزایش می‌یافت، هنر زیرزمینی نمی‌شد و مومنان این شهر هم احساس خطر بی دینی نمی‌کردند.

ایشان با بستن فضای فرهنگی شهر مسئولیت عظیمی برگردن گرفته‌اند. اگر خداترسی است، ائمه جمعه تهران و دیگر شهرها از خدا باکی ندارند؟ ایشان حق دارند ،مثل بقیه، استنباط خود را از احکام و دستورات شرع مطهر داشته‌باشند. اعتقاد ایشان کاملاً محترم است، اما آیا حق دارند خواست و نظر خود را به زور و با درشت‎گویی به دیگران تحمیل کنند؟

تازه محمد اصفهانی خواننده سنگین و با دانش و بدون حاشیه ایست که کارهای اصیل و عرفانی و مذهبی مثل ربنا و دعای سحر، آلبوم النور(مناجات و ادعیه و تواشیح)، آلبوم شکوه(دفاع مقدس)، آلبوم ماه غریبستان (امام علی(ع))، تیتراژ سریال ولایت عشق ( امام هشتم)، تنهاترین سردار و... را اجرا کرده است.

*مطلب مرتبط:

کنسرت موسیقی تکرار شود، گوشمالی تان می دهیم