جمعه 13 شهريور 1394-18:37

برای امام جمعه ای که رفت

حقیقتی به نام حجت الاسلام رسولی

به بهانه خداحافظی اجباری امام جمعه میاندورود/ اقبال اندیشه های نو، اصلاحی و بروز حجت الاسلام سید مجتبی رسولی به ویژه در فضای مجازی، از میاندورود فراتر رفته است و سخنان او اکنون در بسیاری از شهرهای استان و کشور مخاطب دارد. شاید به همین دلیل باشد که مخالفان سیاسی او و دولت کنونی، ماه هاست برایش پرونده سازی کرده و او را مورد هجمه قرار داده اند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: امروز حجت الاسلام سیدمجتبی رسولی جویباری آخرین خطبه خود در نمازجمعه میاندورود را خواند و او دیگر امام جمعه این شهرستان نیست.

آنچه اهالی رسانه، خبرنگاران، روشنفکران و سیاسیون از سخنان او در طول این سالها شنیدند و دیدند، بیان حقایق جامعه با شجاعتی مثال زدنی و با تحلیل های به روز بود.

او از معدود امام جمعه هایی بود که توجه ویژه به رسانه ها داشت، به گونه ای که هم در نمایشگاه مطبوعات و رسانه های مکتوب و مجازی استان شرکت و هم در روز خبرنگار از زحمات  خبرنگاران قدردانی می کرد.

آخوند خوش پوش جویباری با روحیه بسیار لطیف و برخوردی مهربان، محور وحدت در منطقه بود. او اهل روزنامه و کتاب خواندن و وب گردی و رسانه های دیجیتال بود. امروز خودش گفت برای هر خطبه نماز جمعه 10 ساعت مطالعه می کرد. نظریات او درباره موسیقی و نیز اثربخشی و اهمیت فضای مجازی، شاذ، بسیار بروز و به افکار نسل جوان نزدیک است.

  اقبال اندیشه های نو، اصلاحی و بروز شیخ رسولی به ویژه در فضای مجازی، از میاندورود فراتر رفته است و سخنان او اکنون در بسیاری از شهرهای استان و کشور مخطب دارد. شاید به همین دلیل باشد که مخالفان سیاسی او و دولت کنونی، ماه هاست برایش پرونده سازی کرده و او را مورد هجمه قرار داده اند.

 او در طول این 9 سال از روح عدالت و روحیه قانونمنداری و اصلاح طلبی با رعایت اصول و مرزبندی با دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب دفاع کرد.

مسایلی که حجت الاسلام رسولی بیان می کرد، چیزی جز حقیقت و روحیه حق محوری نبود. البته در این بین عده ای فضای استدلال و منطق را با روش های غیرمنطقی پاسخ دادند.

تریبون نمازجمعه میاندورود به حق یکی از قوی ترین پایگاه های سیاسی در استان مازندران بود که همواره در صدر اخبار سیاسی رسانه های محلی و گاه کشوری قرار می گرفت، چرا که او جزو معدود ائمه جمعه کشور بود که از شعار اعتدال با صراحت دفاع کرد.

حجت الاسلام رسولی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را یکی از استوانه های نظام اسلامی می داند و بارها در دولت کنونی و سابق و در تریبون نماز جمعه از این شخصیت ممتاز نظام آشکارا و صریح دفاع کرد.

او از عنوان آیت الله برای رییس جمهوری کنونی استفاده می کرد و در خطبه هایش همواره از دولت تدبیر و امید و برنامه های داخلی و بین المللی اش دفاع کرد.

امام جمعه میاندورود در شرایط حساس با نطق های روشنگرانه و با اقدام عملی از مردم و دولت و نظام دفاع کرد، به گونه ای که حرکت ایشان در نرفتن به زیارت خانه خدا پس از تعرض ماموران سعودی به زائران ایرانی، در صدر اخبار رسانه های کشور قرار گرفت و به تبع این حرکت برخی ائمه جمعه دیگر کشور نیز از رفتن به سفر حج انصراف دادند.

حجت الاسلام رسولی را می توان به واقع مدافع آزاد اندیشی و دارای نظریات نواندیشانه در حوزه مسایل سیاسی و اجتماعی دانست به گونه ای که سخنان اخیر او در باب موسیقی، کنسرت و هنر به تحقیق و تفسیر یکی از معدود اظهار نظرهای بروز با استناد بر ادله دینی بوده است.

او در آخرین نشست خبری خود با رسانه ها در باب ممنوع االتصویری رئیس دولت اصلاحات و همچنین در موضوع حصر نیز نگاه ژرف و روشنگرانه ای داشت.

 رسولی جویباری به همان اندازه که در شهر و شهرستان مورد اقبال مردم، خانواده های شهدا، رزمندگان و ایثارگران قرار گرفت و موفق شد برنامه های اصلاحیِ دینی خود را پیش ببرد، توسط عده ای انگشت شمار که او را در تقابل با ولایت معرفی کردند، مورد حمله قرار گرفت. این در حالیست که حجت الاسلام رسولی بارها خط قرمز خود را ولایت فقیه اعلام کرد و خطبه و سخنرانی و نشستی نبود که او از رهبری و لزوم پیروی از فرامین ایشان سخن نگوید.

شگفت انگیز است امام جمعه ای است که حکم خود را از رهبری دریافت می کند، ضد ایشان معرفی و برکناری او با ذوق زدگی برخی رسانه ها نیز مواجه می شود! به شخصیت انقلابی و ولایی این شخصیت فاضل برچسب ضد ولایت بودن نمی چسبد.

تقابل تاریخی جهل و دانایی برای اهل فضل، روشنگران جامعه و همچنین دانشگاهیان و اقشار تاثیرگذار سیاسی مشهود است. جهل هرجا در برابر منطق و علم و دانایی کم آورده، به جای حل مساله، صورت مساله را پاک کرده و از روش های حذفی و خشن بهره برده است.

امروز پس از سال ها دوباره باید به وصیت نامه سیاسی-الهی امام راحل مراجعه کرد و این جمله را یادآور شد که: «نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.»

 رسولی جویباری هر کجا که باشد و هر تریبونی که در اختیار او قرار گیرد، مانند اجداد طاهرینش به حق سخن خواهد گفت. تقوا و پارسایی این شخصیت حوزه و دانشگاه به او این اجازه را نخواهد داد که سخن به ناحق و یا خلاف مصالح نظام و انقلاب بگوید. عده ای که گام ها را در مسیری خلاف وحدت جامعه برداشتند بدانند که روزی در محضر پروردگار باید پاسخگوی اعمال خود باشند، همان طور که این خطیب توانا امروز در خطبه اول به کنایه عنوان کرد که خداوند درکمین اعمال نادرست انسان ها است.

  او امروز از تریبون نمازجمعه میاندورود در حالی خداحافظی کرد که حفظ وحدتی که بیش از 9 سال برای ایجاد آن زحمت کشیده بود، برایش از همه چیز مهم تر بود و در خطبه های امروز نیز تنها به بیان عملکرد و حفظ وحدت و طلب حلالیت از مردم انقلابی شهرستان پرداخت.

این سید جلیل القدر در برابر هجمه و تهدیدهای مختلف، سکوت اختیار و ثابت کرد که خادم واقعی نظام اسلامی سخنی در راستای برهم زدن آرامش و از بین بردن وحدت ملت بر زبان نمی راند.

ما ضمن سپاس از این عالم باتقوا، با اخلاق، ولایتمدار، مردمدار و نواندیش به خاطر سخنرانی های اندیشمندانه و مواضع شجاعانه و بروزش، امیدواریم جامعه ای داشته باشیم که در آن آزادی بیان در اوج و دروغ و تخریب و حذف در نازل ترین سطح خود باشد.