شنبه 29 مهر 1385-0:0

بازار كتاب

معرفي چند كتاب تازه منتشر شده ي نويسندگان و پژوهشگران استان.


 

1-افسانه‌های مردم نور و رويان مازندران

گردآورنده: قوام‌الدين بينايی
ناشر: نشررسانش 
قيمت ريالی: 16000
قطع: رقعي


2-کتاب شناسی مازندران: فهرست کتابها، مقاله‌ها، مصاحبه‌ها، گزارش‌ها و پايان‌نامه‌ها در موضوع مازندران و دريای خزر از ابتدا تا شهريور 
گردآورنده: صاحبه متاجي‌کجوری

تعداد صفحه: 216
قطع: وزيري

ناشر: آرون
قيمت ريالی: 28000

3- فرمانروايان مازندران (عصر قاجار) 
نويسنده: جمشيد قائمی

ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی (شهر ري) 
قيمت ريالی: 23000

تاريخ نشر: 1385
کتاب، پس از طرح مباحثی در خصوص روی کار آمدن قاجارها و سازمان‌های حکومتی آن دوره، به معرفی 50 تن از فرمانروايان مازندران در عصر قاجار نيز بررسی دوران حکومت آنان اختصاص دارد. به تصريح نگارنده: "از بين 50 فرمانده‌ی عصر قاجاری مازندران، تعداد 9 تن از آنان شازده‌ی بلافصل بوده (که يکی از آنان دوبار منصوب شد). 12 تن از آنان نوادگان شاهان قاجار بوده که از آن ميان 7 تن فرزندان عباس‌ميرزا نايب‌السلطنه بودند. سه تن از آنان، از طايفه‌ی قاجار (که يکی دوبار منصوب شد)، 5 تن از تيره‌ی دولو (که يکی 4بار به حکومت رسيد)، تعداد 6 نفر غير قاجاری (که يکی دوبار حاکم شد) و تعداد 5 تن مازندرانی که از اين 5 تن، يک نفر تنکابنی، يک نفر قايم‌شهری، و 4 نفر نوری بوده‌اند و از اين 4 نفر اخير، يک نفر دوبار و ديگری 4 بار به حکومت مازندران منصوب شده‌اند. بيش‌ترين مدت حکم‌رانی را محمدقلي‌ميرزا ملک‌آرا در زمان فتح علي‌شاه داشته که بين سال‌های 1214 - 1250 هـ . ق حاکم مازندارن بوده است. بيش‌ترين دفعات حکومت را علي‌خان ظهيرالدوله و اميراصلان‌خان نظام‌السلطان نوری بر عهده داشتند که هريک 4 بار به حکومت رسيدند. از ميان حاکمان مازندران، تنها يک نفر به قتل رسيد (ميرزا احمدخان علاءالدوله در 29 ذي‌حجه‌ی 1329 هـ . ق)". 

 

4-روزنامه مازندران 
نويسنده: اليوت‌دارسی تاد
ويراستار: جمشيد قائمی
تاريخ نشر:1385

قيمت ريالی: 13000
اين کتاب، گزارش سفر نوزده روزه‌ی "دارسی تاد" به مازندران است. او همان‌طور که خود در آغاز سفرنامه‌اش مي‌گويد، سرکرده‌ی توپخانه‌ی ايران بود که در روز دوشنبه هفدهم ذي‌الحجه‌ی هزار و دويست و پنجاه و يک قمری به اتفاق کاپيتان "استوارت" از تهران به سمت مازندران حرکت کرد. او در اين سفر دقت وافی به خرج داد. در بين راه، از کوه‌ها، رودها، محصولات باغی و کشاورزی، منازل بين راه، آب و هوا، فاصله‌ی بين آبادي‌ها، قلعه‌ها، صادرات برنج به سمنان، خرافات رايج ميان مردم، شيوه‌ی صيد پرندگان، و فراوانی و ارزاني‌ آن‌ها سخن رانده است.