يکشنبه 12 مهر 1394-20:35

میزگرد عملکرد سیاسی و فرهنگی دولت با حضور آجدانی، زراعتی و کاشی

حرکت دولت در مسیر تدبیر و امید

و حالا سفر آقای رییس جمهوری(30)/در میزگرد بررسی عملکرد دولت یازدهم در حوزه های سیاسی و فرهنگی بیان شد: حوزه به دنبال تهديد دولت نيست/ دولت روحاني در مسير درستي حرکت می کند/ نقش دولت کنونی در تسريع و ثبت فعاليت احزاب بسيار قابل توجه است/ اعتدال هم گفتمان و هم يك روش است/ بعضي از نمايندگان از حق استيضاح خود به ناحق استفاده كردند/ اصلاح طلبان هرگز دولت را مورد حمله قرار ندادند/ هيچ يك از مديران استاني نه به ما سر زدند، نه حال ما را پرسيدند و نه حتي استاندار، معاون سياسي و رئيس دفتر استاندار به تلفن ما پاسخ دادند/ بايد اين تابو شكسته شود كه يك زن نبايد فعاليت سياسي داشته باشد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: به همت کمیته رسانه ستاد استقبال مردمی رییس جمهوری به مازندران، عصر امروز میزگرد نقد و بررسي عملكرد فرهنگي و سياسي دولت تدبير و اميد، در سالن اجتماعات فرمانداري ساري برگزار شد.

در اين جلسه حجت الاسلام عبدالصمد زراعتي فعال سیاسی اصلاح طلب، لطف الله آجدانی پژوهشگر و روزنامه نگار و ماه سلطان کاشی فعال سیاسی و فعال حوزه زنان حضور داشتند. مجری برنامه هم حسین برزگر -روزنامه نگار و فعال سیاسی اصللاح طلب- بود.

در ابتدای جلسه علی صادقی -مدیرمسئول مازندنومه و دبیر کمیته رسانه ستاد استقبال مردمی سفر رییس جمهوری به مازندران- گفت: این کمیته از دهه آخر شهریور کار خود را با حضور 10 خبرنگار حرفه ای رسانه های استان آغاز کرد و تاکنون ده ها خبر، گزارش، گفت و گو و یادداشت را تولید و در رسانه های مختلف استان انتشار داده است.

وی ضمن سپاس از همکاری اغلب رسانه های مجازی و مکتوب، از شرق تا غرب استان، در نشر مناسب بسته های ارسالی کمیته رسانه ستاد تصریح کرد: این نشست هم در راستای فعالیت کمیته رسانه ستاد استقبال تعریف می شود.

صادقی با بیان این که برنامه پیش رو به نوعی میزگرد تلقی می شود و قصد تبیین عملکرد دولت یازدهم را در دو حوزه سیاسی و فرهنگی داریم، تاکید کرد: نباید از این نشست انتظار مناظره را داشت.

* روحاني فرزند حوزه است

زراعتی در تبيين جايگاه روحاني بودن ریيس جمهوری و ارتباط دولت با حوزه ها اظهار داشت: حوزه علميه داراي ساختارهاي پيچيده اجتماعي است كه پس از مدتي در سيستم اجتماعي وارد شد و در شكل گيري بسياري از آداب و سنن ما نقش دارد.

وي با بيان اينكه در نظام برآمده از روحانيت و شعارهاي ديني، تقابل با دولت معنا ندارد، افزود: به همين دليل دولت نيز با حوزه علميه در تعامل است.



اين فعال سياسي اصلاح طلب ابراز داشت: دكتر روحاني خود فرزند حوزه است و آن هم حوزه علميه قم، چرا كه مشي حوزه علميه قم با مشي حوزه نجف و مشهد متفاوت و مشي حوزه قم همراه با رويكردهاي ديني و سياسي است.

وي گفت: دكتر روحاني تا درجه اجتهاد در حوزه درس خواندند و از مدافعان جدي حوزه هاي علميه هستند.

حجت الاسلام زراعتي با اشاره به افراطی گري هاي هشت سال دولت قبل و آسيب ديدن جامعه در اين زمينه اظهار داشت: روحاني به دنبال ايجاد يك رابطه سالم و بهسازي رابطه گذشته بين حوزه و دولت است.

وي ادامه داد: در دولت دهم به شدت رابطه بين علما و مراجع تقليد با دولت لطمه خورد، اما دولت تدبير و اميد به دنبال ايجاد رابطه عميق و گسترده با حوزه هاي علميه است.

* دكتر روحاني به رويكرد عرفي نزديك تر است  

لطف الله آجداني نيز در اين میزگرد با اشاره به ارتباط بين حكومت و روحانيت در عرصه هاي مختلف تاريخي اظهار داشت: در زمان سابق همواره نهاد سلطنت كوشيده است تا با به كارگيري نظر روحانيت به خود مشروعيت بخشد.

وي با بيان اينكه از دوره صفويه به اين سو رابطه جديدي بين عالمان ديني و حاكمان سياسي ايجاد شد، افزود: نگاه ظالم بودن حكومت ها از اين مقطع از بين رفته و در كنار شكل گيري اين مشروعيت، عالمان هم در قدرت سهيم بودند.



آجداني در ادامه با اشاره به شكل گيري طيف ديگري از منتقدان در بين روحانيت كه مشروعيت دولت را دچار چالش مي كردند، اظهار داشت: هم اين علما اعتقاد داشتند كه ديگر حكومت نمي تواند مشروعيت خود را به شيوه سنتي از روحانيت بگيرد و هم در درون دولت و حكومت اين انديشه شكل گرفت كه مبناي مشروعيت را به گونه اي تعريف كنند كه نيازمند اذن از علما نباشد.

وي به دوره هاي مختلف تاريخي اشاره كرد و ابراز داشت: در  دوران انقلاب نيز مشروعيت حق حاكميت الهي به خود گرفت و حق حاكميت ملي را نيز به رسميت مي شناخت كه از درون اين نوع حاكميت مردم سالاري ديني استخراج شد.

اين روزنامه نگار با بيان اينكه البته بسياري معتقدند كه اين مفاهيم در مصاديق دچار چالش اساسي است، افزود: اين عده معتقدند تلفيق و تلطيف دو نگاه زميني به حكومت و نگاه آسماني به حكومت با هم مقدور نيست كه البته عده اي نيز در اين ميان معتقدند ما در جمهوري اسلامي نه سنتي هستيم و نه متجدد.

آجدانی ابراز داشت: اعتقاد دارم كه دكتر روحاني به رويكرد عرفي نزديك تر است  و از معدود روحانیانی است كه ساختار جمهوريت در نگاه او پررنگ تر و دوام و قوامش نيز بيشتر است.

وي با تاكيد بر اينكه روند تغييرات آرام است چرا كه بسياري از افراطي ها مقاومت مي كنند، گفت: همين افراد نداي حكومت اسلامي را به جاي جمهوري اسلامي سر دادند اما دكتر روحاني جزو معدود روحانيت نوانديش است كه ضمن اعتقاد به مباني و اسلامیت نظام، اعتقاد دارد كه جمهوريت نظام بايد حفظ شود.


*حضور مقیمی تعیین کننده است

 ماه سلطان كاشي نيز در اين میزگرد در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت احزاب در دولت تدبیر و امید با بيان اينكه نقش دولت کنونی در تسريع و ثبت فعاليت احزاب بسيار قابل توجه است، گفت: بايد بگوييم آقاي روحاني فضا را به سمت مطلوب شدن پيش بردند.



وي با بيان اينكه جمعيت زنان نوانديش در هشت سال دولت قبل فعاليتي نداشت، افزود: در اين دولت جمعیت ما فعالانه در همه عرصه هاي سياسي و اجتماعي مشاركت مي كند.

مسئول جمعيت زنان نوانديش در مازندران همچنين با اشاره به حضور آقاي مقيمي در معاونت سياسي وزارت كشور اظهار داشت: صبقه سياسي ايشان و موضع گيري هاي آقاي مقيمي به اصلاح طلبان نزديك است و حضور وي مي تواند تعيين كننده باشد.

*  دولت روحاني در مسير درستي حرکت می کند

حجت الاسلام زراعتي در پاسخ به اين پرسش كه چرا عده اي اعتقاد دارند دكتر روحاني پايبند به روحانيت نيست و درصدد تخطئه او هستند، اظهار داشت: جريان همراه با هشت سال دولت قبل، نيروي ميداني ناپخته و متاسفانه متعصب و فريب خورده بود كه اكنون نيز در جامعه حضور دارد.

وي ادامه داد: اگر مرجعي در دولت قبل موضوعي را متذكر مي شد اين عده منزل آن مرجع را مورد حمله قرار مي دادند و همين خط در حرم حضرت معصومه (س) به رئيس مجلس نيز توهين کرد.

اين فعال سياسي اصلاح طلب با بيان اينكه مراجع و حوزه  دغدغه هايي دارند كه اين دغدغه ها ناشي از دخالت در نهاد حكومت و دولت نيست، افزود: نفس حوزه اقتضا مي كند كه در صورت نياز تذكرات لازم را بيان كنند.

وي گفت: روحاني مي تواند براي حل و فصل هر موضوعي بين نهاد دولت و مرجعيت راه حل مناسي را پيشنهاد دهد.

حجت الاسلام زراعتي با بيان اينكه صلاح جمهوري اسلامي اين است كه دولت و حوزه با هم در تعامل باشند، افزود: حوزه به دنبال تهديد دولت نيست، چرا كه در نظام جمهوري اسلامي مديريت دولت مبتني بر قانون است و هيچ كس هم حق ندارد به واسطه رانت به يك پست و جايگاه در نظام مردم سالار دست يابد.



وي با اشاره به نامه حضرت آيت الله مكارم شيرازي خطاب به نمايندگان مجلس و نظرات ديگر مراجع اظهار داشت: اينكار مراجع در تاييد سياست خارجي دولت است و نشان مي دهد دولت دكتر روحاني در مسير درستي در حال حركت است.

* اعتدال دقيقا يك گفتمان است

لطف الله آجداني در پاسخ به اين پرسش كه آيا اعتدال يك گفتمان است يا يك روش اظهار داشت: اعتدال دقيقا يك گفتمان است.

وي با بيان اينكه يكي از اشتباهات ما اين است كه فكر مي كنیم اعتدال با دكتر روحاني آمده است، افزود: بايد بدانيم كه اعتدال وجود داشته است و در اين دولت بازتوليد انديشه هاي قديمي صورت پذيرفته است.

اين روزنامه نگار و پژوهشگر تاریخ با بيان اينكه ما افراد را غرب ستير و يا غربزده ديديم، ابراز داشت: اسلام گرا ديدن و يا ضد اسلام ديدن افراد و نگاه هاي اين گونه، ما را گرفتار افراط و تفريط ها كرده است، به طوري كه افراد به جاي نقد، نفي مي كنند و تاريخ معاصر ما در كشاكش تقابل ها طي شد.

آجداني با اشاره به وجود افراطي گري هم در دوره اصلاحات و هم در دوره اصولگرايي، اظهار داشت: پس از اين بود كه جامعه ايراني به اين نتيجه رسيد نيازمند روش سومي است كه با در نظر گرفتن نقاط مثبت هر يك از احزاب براي حل مشكلات مردم گام بردارد و در حال حاضر گفتمان اعتدال بهترين گفتمان است.



وي با بيان اينكه اعتدال هم گفتمان و هم يك روش است، افزود: خواهش بنده از احزاب سياسي اين است كه اصرار نداشته باشند تا يك مفهوم را در قلمرو آنچه كه خود نمي پذيرند، محدود كنند.

اين روزنامه نگار ادامه داد: ما مي توانيم گفتمان هاي متعددي داشته باشيم كه در عين تفاوت در جاي خود كارآمد باشند.

*  احزاب با زمان و مكان و شرايط اجتماعي هم خوان نیستند

آجداني همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا بعضي از اشخاص با تابلوی يك حزب و يا يك تفكر راي مي آورند، اما در رفتار به طیف مقابل گرایش نشان می دهند، افزود: يكي از ايرادهاي ما اين است كه كليشه و چارچوبي را تعريف كرديم و همه چيز را در آن چارچوب تعريف مي كنيم.

وي با اشاره به بروز و همخوان نبودن احزاب با زمان و مكان و شرايط اجتماعي اظهار داشت: مسلم است وقتي فردي با تابلو يك حزب راي مي آورد اما در رفتار چيز ديگري از آنها مي بيند، خود را تغيير خواهد داد.

آجداني ادامه داد: متاسفانه عده اي وجود دارند كه نان اصلاحات را مي خورند اما مي توان اثبات كرد كه اين افراد نه تنها اصلاح طلب و حتی اصولگرا نیستند، بلکه بي اصول هستند.

وي با بيان اين که اشكال كار ما معرفتي است، افزود: ما بايد درباره افراد بر مبناي رفتاري كه از خود نشان مي دهند، قضاوت كنيم نه اينكه در كدام حزب عضو هستند.

* گفتمان اعتدال همان گفتمان و نتيجه اصلاحات است

حجت الاسلام زراعتي نيز در اين خصوص با بيان اينكه دولت تدبير يعني عرضه رفتار انساني در ساختار اقتصادي، اخلاقي و دوري از بدگويي و بدرفتاري اظهار داشت: ظهور دولت تدبير و اميد ظهور به موقع در بدي ها و پلشتي هايي بود كه به نام انقلاب اسلامي شكل گرفت.

وي با انتقاد از به كارگيري انسان هاي دگم، بي سواد و پرورش داده شده در مكتب آلمان شرقي در بخش هاي مميزي و فرهنگي كشور در هشت سال دولت قبل اظهار داشت: اين افراد نه از فرهنگ و نه از اعتدال و دين چيزي مي فهميدند.

اين فعال سياسي اصلاح طلب اعتدال را اصلاح كندي و تندي ها دانست و ابراز داشت: گفتمان اعتدال همان گفتمان و نتيجه اصلاحات است.

وي تاكيد كرد: همان گونه كه اگر اصلاح طلبي ساختار شكني كرد و يا قانون را به سخره گرفت، اصلاح طلب قلمداد نمي شود، اصولگرايي هم كه افراط مي كند و پا روي قانون مي گذارد اصولگرا نيست.

زراعتي با بيان اينكه انسان با عمل و رفتار خود شناخته مي شود اظهار داشت: انسان تحول پذير است و مي توان امثال آقاي مطهري را در اين راستا ديد، چرا كه اينها پايبند اصولي هستند كه با اصول اصولگراها متفاوت است.

* بعضي از نمايندگان از حق استيضاح خود به ناحق استفاده كردند

آجداني در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به نحوه عملكرد دولت در حوزه عزل و نصب ها و برخورد با جناح هاي سياسي اظهار داشت: دولت روحاني از ناحيه اصولگرايان متهم است كه با اصولگرايان برخورد تندي شده است و در مقابل بخشي هايي از اصلاح طلبان و حاميان دولت نيز استانداران و مسئولان را متهم مي كنند كه با اصولگرايان ملاطفت مي كنند.



وي با بيان اينكه دولت اعتقاد دارد كه اعتدال مي خواهد جلوي كندي و تندي را بگيرد، افزود: اين روند تدريجي است اما شور و هيجان بعضي از اصلاح طلبان و اصولگرايان است كه انتظار حركت هاي انقلابي را دارند، در صورتي كه اعتدال همواره يك حركت تدريجي است.

آجداني در بخش ديگري از سخنان خود با دفاع از استاندار مازندران در حوزه تغييرات سياسي مديران اظهار داشت: روحاني و گفتمانش تاكيد دارد كه از همه ظرفيت هاي موجود استفاده كند به همين علت عزل و نصب بعضي از اصولگرايان با شعار دولت همخواني دارد.

وي گفت: البته اگر مماشات بيش از حد با جناح مخالف شود مي تواند خطرناك شود كه همين ملاطفت حاصل بخشي از مشكلاتي بود كه ار قبل وجود داشت و همچنين بخشي ديگر نيز حاصل فشار نمايندگان مجلس و يا گروه موسوم به فشار و نهادهای غیررسمی است.

وي گفت: متاسفانه در موارد متعدد بعضي از نمايندگان از حق استيضاح خود به ناحق استفاده كردند تا مثلا مدير منتسب به خود را حفظ و يا منصوب كنند.

* اصلاح طلبان هرگز دولت را مورد حمله قرار ندادند

 كاشي در اين خصوص اظهار داشت: اصلاح طلبان از همان ابتدا اعلام كردند كه هيچ سهمي از دولت نمي خواهند و اين فشارها بيشتر از جانب برخی افراد است.

حجت الاسلام زراعتي نيز در اين مورد با بيان اينكه اصلاح طلبان هرگز دولت را مورد حمله قرار ندادند، افزود: اين دولت برآمده از اراده اصلاح طلبان است . ما از دولت انتظار و اميد داريم اما اراده اي مبنی بر تحقق آن نداريم.

*استانداری به تلفن ما هم پاسخ نمی دهد

زراعتی با اشاره به تشكيل ستاد مردمی استقبال از رئيس جمهوری در فرمانداري ساري  و نبود هماهنگي و تعامل استانداري و مديران استاني با اين ستاد اظهار داشت: ما تمام هم و غم خود را گذاشتيم تا بهترين اتفاق تاريخي در استقبال از دولت روحاني انجام شود، اما در اين مدت جز فرماندار ساري هيچ يك از مديران استاني نه به ما سر زدند، نه حال ما را پرسيدند و نه حتي استاندار، معاون سياسي و حتي رئيس دفتر استاندار به تلفن ما پاسخ دادند.

وي ادامه داد: اگر قرار است كه ما مقدمات يك ملاقات عالي را فراهم كنيم كه نفعش را استانداري ببرد و گوشش بدهكار فلان فرد و فلان آْقا است و اقتدار كاشتن يك بخشدار را هم ندارد، اين كار فايده اي ندارد.

* تقويت جامعه مدني از اهداف دولت تدبير و اميد است

در ادامه میزگرد كاشي در خصوص وضعیت زنان در دولت روحاني نيز اظهار داشت: زنان امروز در دهه عقلانيت قرار دارند و مي دانند كه چه مي خواهند و به چه سمتي پيش روند.

وي تقويت جامعه مدني را از اهداف دولت تدبير و اميد عنوان كرد و اظهار داشت: بحث 30درصد حضور زنان در عرصه هاي مشاركت سياسي بسيار مهم است و بايد اين تابو شكسته شود كه يك زن نبايد فعاليت سياسي داشته باشد.

* از شعارهاي ابتدايي دولت فاصله داريم

آجداني به رويكرد دولت در عرصه فرهنگي هم اشاره اي كرد و اظهار داشت: شخصا اعتقاد دارم كه هنر ارزشي و غير ارزشي نداريم، چرا كه اگر هنر ،هنر باشد در درون خود داراي ارزش است.



وي گفت: حصاركشي بين علوم اسلامي و ديگر علوم و يا مرز بندي بين هنر ارزشي و غير ارزشي كار شايسته اي نيست.

این روزنامه نگار با بيان اينكه از شعارهاي ابتدايي دولت فاصله داريم، اظهار داشت: بعضي از اين مسايل به دليل وجود مشكلاتي است كه از قبل وجود داشت و بخشي هم ناشي از بي تدبيري بعضي از مديران است.

وي ادامه داد: بايد يپذيريم كه در فضاي فرهنگ و هنر در دولت تدبير و اميد گام هايی رو به جلو برداشتيم.

*مخالفان دولت نگاه قیم مابانه دارند

حجت الاسلام زراعتي نيز در اين خصوص با بيان اينكه مخالفان دولت نگاه قیم مابانه در اكثر حوزه ها از جمله حوزه فرهنگي دارند، تصریح کرد: اگر اعتقاد داريم كه مردم آگاهند، خب مردم قدر هنر را مي دانند و اگر هم فكر مي كنيم مردم آگاهي ندارند اين يك مفسده فكري است.

وي با بيان اينكه اين دگم انديشي و فراتر از فهم يك ملت فهميدن يك جور زياده روي است كه بايد دولت نسبت به آن بي توجه باشد، افزود: برخورد قيم مابانه و سياسي با فرهنگ در عهده اين دولت نيست و دولت تدبير و اميد اين موضوع را نمي پذيرد، به همين دليل جريان مخالف منتقد سياست هاي فرهنگي دولت است.

كاشي هم در اين زمينه گفت: بايد به جاي مميزي گذاشتن انسان تربيت كنيم كه متاسفانه نتوانستيم انساني كه خود پليس خود باشد را تربيت كنيم.