جمعه 15 آبان 1394-16:59

در مراسم روز مازندران بیان شد:

میراث خواری، زمین خواری و دریاخواری در مازندران بیداد می کند

گزارش مازندنومه از برگزاری مراسم بزرگداشت روز مازندران در سالن سلمان هراتی ارشاد استان؛ پنج شنبه 14 آبان ماه 1394


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضا شریعتی: از  ساعت 17 روز پنج شنبه 14 آبان ماه 94، مراسم بزرگداشت روز مازندران در سالن سلمان هراتی ارشاد استان برگزار شد.

در این مراسم علی حسن نژاد -مجری برنامه- گفت: می توان 14 آبان را روزی قرار داد که مردم به طور جدی به فکر مازندران بیفتند.

وی با بیان اینکه تغییر مدیریت و نگاه در ارشاد سبب شد تا سالن مملو از تماشاگران شود، اظهار کرد: همان طور که می بینید بسیاری سرپا هستند، حتی معاون ارشاد استان هم صندلی ندارد که صندلی نداشتن مسئولان در این مراسم بسیار خوب است.

*جشنواره غذا در فریدونکنار برگزار می شود

محمدرضا حسن پور -دبیر اجرایی این مراسم-  با بیان اینکه در سال های گذشته در تهران و مازندران با کمک انجمن ها وتشکل های مختلف مراسمی برگزار می شد، تصریح کرد: امسال برای برگزاری برنامه های روز مازندران، کارگروه هایی تشکیل و تقسیم کار شد. نشست هایی هم با سازمان های دولتی داشتیم.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران با بیان اینکه تشکل ها حلقه اتصال مردم و دولت هستند، اظهار کرد: از برنامه های برگزار شده در هفته مازندران دیدار با جانبازان سر افراز انقلاب اسلامی، پاکسازی طبیعت با کمک پاکبانان، برگزاری برنامه های متنوع در آموزش وپرورش و دیدار با اهل قلم بود.

حسن پور با تاکید بر آنکه ورود تشکل ها به برنامه ها شایسته وقابل توجه بود، اظهار کرد: برگزاری برنامه پیاده روی، آیین تیر ماه سیزده شو، چاپ  نشریه تبری نومه و تئاتر خیابانی از دیگر برنامه های اجرا شده در این هفته بود.

وی تصریح کرد: برای هفته آینده هم جشنواره غذا در فریدونکنار برگزار خواهد شد.

*مازندران تجمیع خواهد شد، اگر...

در ادامه برادران محمدی(تبری) قطعاتی از موسیقی محلی را اجرا کردند و سپس بیژن امینی -شاعر بهشهری- با همراهی ساز نی عباس نوروزی، شعر خواند.



حسین اسلامی ساروی که دیگر سخنران این مراسم بود با اشاره به اهمیت حفظ زبان مازندرانی، گفت: استعمارگران به هر کشور که نفوذ پیدا می یابند، در ابتدا زبان خود را در آن کشور نهادینه می کنند.

رییس شورای سیاست گذاری روز مازندران با تاکید بر آنکه ما بذر این روز را می کاریم، اظهار کرد: نسل جوان بداند مازندران بزرگ، از دیوار سمنان تا تجریش و از الموت تا دیوار بجنورد به شرط شعور نه شعار تجمیع خواهد شد.

وی تاکید کرد: مازندران همیشه زیر پرچم ایران اسلامی خواهد ماند وهرگز در دورانی از تاریخ نغمه جدایی سر نداد.

* بهار نگاه ویژه ای به مازندران داشت

اسدالله عمادی -شاعر و مولف 23 جلد کتاب- با اشاره به جایگاه ملک الشعرای بهار در شعر گفت: زمانی که این شاعر پژوهش هایی را در خصوص ادبیات داشت، متوجه شد تنها زبان هایی که آثار مکتوب شعر داشتند مربوط به مازندران و اورامانات بود.

این شاعر با بیان اینکه بهار نگاه پرشور ودقیقی به شعر های تبری ومازندرانی داشت، تصریح کرد: زبان مازندرانی زنده است و زنده خواهد ماند.

عمادی در بخش دیگر سخنانش به فلسفه شعرهایش که در مورد از بین رفتن وکم شدن آب سیاهرود، کویر شدن مازندران در صورت بی توجهی در چند سال آینده، نابودی درختان وطبیعت است، اشاره کرد و اظهار کرد: اگر جنگل و پرنده بمیرد، شعر خواهد مرد و اگر شعر بمیرد نمی توان زندگی را تصور کرد.

وی سپس شعر خواند و بعد از آن موسیقی مازندرانی اجرا شد.

*در قوطی نوشابه، ویلچر شد

مجری مراسم با نشان دادن یک جعبه در قوطی نوشابه خطاب به حضار گفت: این در قوطی ها را با چه قیمتی می خرید؟

ملکی از انجمن رفتگران طبیعت با بیان اینکه ما در قوطی ها را جمع آوری می کنیم، اظهار کرد: با جمع آوری سیصد کیلو در قوطی نوشابه و کمک چند خیر موفق شدیم تا سه ویلچر برای نیازمندان  خریداری کنیم.

در ادامه هم اندیشی و بحث در خصوص محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری مازندران برگزار شد.

در این قسمت با حضور محمد عظیمی از کارگروه میراث فرهنگی ستاد بزرگداشت روز مازندران، داریوش عبادی از کارگروه محیط زیست روز مازندران، دکترعمادی مشاور مدیرکل منابع طبیعی مازندران، ناصر مهردادی مدیرکل محیط زیست مازندران، عباس زارع معاون فرهنگی ارشاد استان وعباس مهدوی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان میز گردی تشکیل شد.



* میراث خواری، زمین خواری و دریا خواری در مازندران بیداد می کند

پژوهشگر بهشهری با بیان اینکه مازندران با تکیه بر سه پایه می تواند به رشد برسد، گفت: جنگل، دریا و آثار تاریخی پایه های صنعت گردشگری در مازندران هستند.

وی با تاکید بر آنکه گردشگری در مازندران هنوز یک صنعت نشده است، تصریح کرد: برداشت شن و ماسه در کنار اسپهبد خورشید که لیاقت ثبت جهانی را دارد ( تشویق حضار) نگران کننده است و بدترین قسمت ماجرا هم آن جاست که روزانه 25 تن زباله در ایام پر ترافیک در مازندران تولید می شود.

عظیمی با بیان اینکه امروز میراث خواری، زمین خواری و دریا خواری در مازندران بیداد می کند، اذعان کرد: این ها هویت ماست و نباید این گونه با آنها برخورد شود.

* گردشگران خارجی به مازندران نگاه مثبتی دارند

عباس مهدوی -مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران- با بیان اینکه در سال های گذشته روز مازندران تنها یک نگاه تقویمی توسط دولت ها بود، افزود: امسال با ورود دلسوزان محیط زیست شاهد برنامه های متنوع ودر خور شانی در این حوزه بودیم.

وی با بیان اینکه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران برای جلسه ای در خصوص ایجاد دهکده ساحلی در چالوس حضور دارد، افزود: همان طور که ایشان قبلا هم گفتند با این منابع و بودجه تا 200 سال دیگر امکان ندارد بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم ونیازمند ورود دلسوزان وخیران محیط زیست و میراث فرهنگی هستیم.

این روزنامه نگار با بیان اینکه در چند ماه حضورم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گردشگران خارجی را رصد می کنم، تصریح کرد: گردشگران خارجی به مازندران نگاه مثبتی دارند ولی با نگاه دولتی هیچ اتفاقی در این بخش نخواهد افتاد.



بعد از سخنان مهدوی، حسین اسلامی که در میان جمعیت نشسته بود بلند شد و با فریاد گفت: وجود میراث فرهنگی به این شکل خود یک دغدغه است.

وی ادامه داد: تنها دستگاهی که پول چایی خود را هم نتوانست در سفر ریاست جمهوری بگیرد، میراث فرهنگی بود.

مهدوی در پاسخ گفت: برای تجهیز موزه ها 25 میلیارد اعتبار به مازندران تخصیص داده شد.

اسلامی سخنان وی را نادرست خواند و گفت: کدام موزه؟! مازندران تنها استانی است که مرکز استان آن موزه ندارد و اگر میراث فرهنگی وجود نداشت تاکنون قطعا تشکل ها به این بخش ورود می کردند.

* متاسفانه توسعه محیط زیست را به خرابه تبدیل کرده است

در ادامه عبادی با بیان اینکه در طول یک هفته نشست های متعددی داشتیم و مشکلات زیست محیطی دسته بندی شد، اظهار کرد: مدیرکل محیط زیست مازندران گفته اهداف ما آن است که بتوانیم در سال 1404 به سلامت، رفاه، امنیت قضایی و توزیع درآمد و عدالت اجتماعی به دور از تبعیض برسیم. با توجه به زمان اندک تا سال 1404 و مشکلات بی شمار زیست محیطی، آیا به این جایگاه خواهیم رسید؟

این فعال زیست محیطی با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به مناطقی نظیر سمنان و مطرح شدن چنین دیدگاه هایی توسط دولت های مختلف تصریح کرد: آیا کسی به وزیر محترم گفته است چرا از داشته های خود به درستی استفاده نمی کنید وسد های غیر کارشناسانه تاسیس می شود که نتیجه آن خشک شدن دریاها ودریاچه ها می شود؟ چرا باید آب دریای مازندران را به آنجا ببریم و از همان رودخانه های تان به درستی استفاده نمی کنید؟

وی تصریح کرد: متاسفانه توسعه محیط زیست را به خرابه تبدیل کرده است.



*خارج مازندرانی حرف می زنم!

ناصر مهردادی با بیان اینکه بالغ بر 50 تا 60 کشور جهان را دیده ام، اظهار کرد: در هرکجای دنیا که باشم با دیدن مازندرانی جماعت، محلی حرف می زنم.

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه با کمک مردم مازندران می توانیم مشکلات را کاهش دهیم، اظهار کرد: همواره نشست های مستمری با انجمن ها وتشکل های محیط زیستی برگزار می کنیم تا بتوانیم از همیاری های آنان بهره لازم را ببریم.

مهردادی با اشاره به  بیشتر شدن ورود پساب های صنعتی وشهری به محیط زیست اظهار کرد:  ما به کمک اصحاب رسانه، مردم وتمام دلسوازن محیط زیست در این بخش نیازمندیم.

وی  با بیان اینکه هر چالشی از محیط زیست را مطرح کنید 20 مورد بیشتر از آن را می توانم مطرح کنم، گفت: دیشب در گفت وگوی تلویزیونی صراحتا گفتم محیط زیست دچار مشکلات خاصی است.

* مشکلات معیشتی باعث قاچاق می شود

دکتر عمادی از اداره کل منابع طبیعی با بیان اینکه از 400 تشکل و سازمان مردم نهاد 40 تشکل مربوط به محیط زیست است، گفت: در کشوری در حال گذار هستیم و با مشکلاتی دست وپنجه نرم می کنیم.

وی با بیان اینکه ما دو سیاست سخت افزاری و نرم افزاری را در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: چاپ بروشور و انتشار برخی نرم افزار ها در قسمت نرم افزاری و گشت مراقبت در جنگل، کشیک شبانه روزی، ایجاد کمربند حفاظتی و سرکشی مداوم از مرزهای حقیقی با اشخاص حقیقی وحقوقی از اقدامات ما در بخش سخت افزاری است.

عمادی خاطر نشان کرد:  4000 هکتار مرز با اشخاص حقیقی وحقوقی در جنگل ها داریم.
وی تصریح کرد: چنانچه به ایجاد اشتغال ومواردی از این دست توجه شود، دیگر لازم نیست که نگران قاچاق چوب باشیم، چرا که مشکلات معیشتی باعث بسیاری از قاچاق ها می شود.

عمادی تاکید کرد: قرار گرفتن در مجموعه عریض و طویل جهاد کشاورزی که 12 تا 13 عائله دارد نیز از مشکلات دیگر ماست.

*آزمون اول موفقیت آمیز بود

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان اینکه آزمون اول در واگذاری برنامه ها به انجمن ها و بخش خصوصی موفقیت آمیز بود، اظهار کرد:  ما هیچ کمکی نکردیم و تنها کمک ما به این برنامه واگذاری سالن بود.

وی گفت:  بضاعت لازم جهت کمک را نداشتیم.



* برخی سیاست نابلدان که به تهران رفتند دچار روزمرگی شدند

فردوس حاجیان سخنران بعدی بود که گفت: زمانی که شهرک الفبا را می ساختیم موسیقی حرام بود و عده ای سازها را می شکستند.

وی با بیان اینکه ما با سازهای شکسته شعر بابا کجا رفت پیش خدا رفت را اجرا کردیم، افزود: یکی از آقایان در آن زمان آمده بود وگفته بود که این برنامه مضحک را قطع کنید.

حاجیان با بیان اینکه با سه دوربین ودر یک سوله شهرک الفبا ضبط شد و به موفقیت رسید، اظهار کرد: کار کردن در آن شرایط دشوار بود اما خدا را شکر به موفقیت رسید.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه پژوهش در زبان یک قوم تنها کنش زبانی آن قوم نیست، تصریح کرد: حتما باید عمق کلماتی نظیر انارتیم، باکله پلا و پلا را با فهم آن که چه شرایطی از تولید تا مصرف دارد، درک کنیم.

حاجیان تصریح کرد: برخی سیاست نابلدان که به تهران رفتند دچار روزمرگی شدند و توجه نکردند که فرهنگ ما دستخوش تغییر خواهد شد.

بعد از سخنان حاجیان، او قصد پایین رفتن از روی صحنه را داشت که با ممانعت مجری برنامه روبرو شد.

علی حسن نژاد قسمت ابتدایی شعر شهرک الفبا را خواند و موزیک اجرا شد. فردوس حاجیان که تعجب کرده بود با بلند شدن حضار و تشویق آن ها، ادامه شعر را بعد 25 سال به صورت زنده اجرا کرد و سبب شادی حاضران شد.



وی بعد از خواندن شعر چند بار گفت: این بخش از برنامه با من هماهنگ نبود، بعد از 25 سال شعرش را برایم زنده کردید. خوشحالم و دردم درمان شد. خوشحالم که برخی از  بچه های شهیدی که برای شان اجرا کردم، مسئول شدند، مثل رضاگنجی، فرماندار جویبار.

فردوس حاجیان به خاطر جانبازی و شرایط بدنی اش، به سختی روی صحنه رفته و حالا اشکش هم سرازیر شده بود.
 در این لحظه سید محمدعلی کاظمی -شاعر منظومه چکل- پشت میکرفن قرار گرفت و بیان داشت: من از سادات هستم و از خداوند متعال سر افرازی افرادی را که سبب سر افرازی کشورم شدند، خواستارم.

او برای یادگاران جنگ دعا کرد و حاضران آمین گفتند.

در ادامه گروه آئینی زندگی سوادکوه به اجرای برنامه پرداخت وسپس فریده یوسفی -شاعر و مدیر نشر شلفین- شعر محلی خواند.

سپس جهانی هنرمندی که یک دست ندارد و با پا نی می نوازد، به اتفاق همسرش روی سن رفتند و برنامه اجرا کردند.

در بخش پایانی مراسم هم بیانیه سازمان ها وتشکل های مردم نهاد وشورای سیاست گذاری روز مازندران قرائت شد.