سه شنبه 17 آذر 1394-7:36

در هشت ماهه امسال؛

110 وقف در مازندران ثبت شد

مدیرکل اوقاف مازندران گفت: امسال 110 وقف جدید در استان داشتیم/70 درصد از موقوفات ما در استان سند ندارد/اختلاف خاصی با منابع طبیعی و میراث فرهنگی نداریم/ادارات مبالغی به ما بدهکار هستند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: حجت‌الاسلام ستار علیزاده در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با بیان اینکه رسانه نقش برجسته و غیرقابل انکار در ترویج فرهنگ وقف دارد، افزود: گرایش مردم به وقف و موقوفات جدید و اعتمادی که مردم بیشتر از گذشته به اوقاف دارند مدیون زحمات اهالی رسانه هستیم.

مدیرکل اوقاف مازندران تصریح کرد: رسانه‌ها وقف را زیر چتر هنری خود قرار دهند تا وقف بیشتری در حوزه‌های نیاز مردم اتفاق افتد.

این مسئول با بیان اینکه وقف اثرگذارترین عمل خیرخواهانه است، تصریح کرد: جایگاه وقف هنوز به خوبی در جامعه تبیین نشده و نیازمند بسیج همگانی در این زمینه هستیم.

علیزاده با اشاره به اینکه باید شعار "تلاش کنیم همه واقف باشیم" در سازمان اوقاف اتفاق افتد، ادامه داد: 48 انجمن یاوران وقف در استان ایجاد شده، بیش از 30 میلیون نفر در برنامه‌های اوقاف حضور یافتند.

وی با بیان اینکه 230 مرکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: 1100 مبلغ مازندرانی اعزام کردیم و 200 مبلغ هم از قم به مازندران اعزام شدند.

مدیرکل اوقاف مازندران با اشاره به اینکه 6 تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی در استان داریم که کارهای مشترک انجام می‌دهیم، اظهار کرد: امسال 65 هزار و 218 نفر در مسابقات قرآنی ثبت نام کردند و از این تعداد، 900 نفر به مرحله استانی راه یافتند.

این مسئول با بیان اینکه 3500 خبر در 8 ماهه امسال در رسانه‌ها منتشر شد، افزود: اداره روابط عمومی اوقاف مازندران هم رتبه نخست را در این حوزه در سازمان اوقاف کشور کسب کرد.

علیزاده با اشاره به کسب 365 سند مالکیت به مساحت هشت هزار هکتار از ابتدای سال تاکنون، گفت: 70 درصد از موقوفات ما در استان سند ندارد.

وی با بیان اینکه سه هزار و 49 رقبه سند اجاره تنظیم شده و تمدید سند اجاره هم هفت هزار و 96 رقبه داشتیم، تصریح کرد: 162 پروژه در بقاع متبرکه داریم که تاکنون 42 میلیارد تومان هزینه شده و نیازمند اعتبار 30 میلیاردی برای تکمیل این پروژه‌ها هستیم.

علیزاده با اشاره به اینکه همایش یاوران وقف و نواختن زنگ وقف را خواهیم داشت، اظهار کرد: نشست با اصناف مختلف را بنا داریم امسال پررنگ‌تر برگزار کنیم. همایش واقفان خیراندیش با سخنرانی رئیس قوه قضائیه در آمل برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون 110 وقف جدید در استان داشتیم، افزود: این رقم تا هفته وقف و همچنین تا پایان سال افزایش می‌یابد.

علیزاده با اشاره به اینکه اختلاف خاصی با میراث فرهنگی نداریم، گفت: بسیاری موارد اختلافی بین منابع طبیعی و اوقاف هم رفع و 117 بقعه متبرکه در مازندران تعیین تکلیف حریم شد و انتقال و اصلاح سند هم با سازمان ثبت اسناد انجام می‌دهیم و در منابع طبیعی هم مشکل خاصی نداریم.

مدیرکل اوقاف مازندران با بیان اینکه هنوز نرخ عادله روز درباره اوقاف رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یکصد هزار مستاجر داریم و مکرر از طرف مردم در فشار هستیم که چرا اجاره کم دریافت می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه مادر شهید توکلی دو روز قبل از فوت، مغازه، دو واحد ساختمان و  600 متر زمین برای امور قرآنی و خیر، وقف کرد، ادامه داد: این به میزان وقف چهار میلیارد تومان بود که از وقف‌های نمونه است.

وی با بیان اینکه امسال 700 میلیون تومان از بدهی ادارات به اوقاف دریافت شد، گفت: ادارات مبالغی به ما بدهکار هستند و قرار است این بدهی را پرداخت کنند.