پنجشنبه 19 آذر 1394-0:11

کشکمکش مرزی دو روستا در نوشهر

می خواهند ما را از آب و خاک مان جدا کنند

تصمیم سیاسی بخشدار و شورای بخش تا مرز درگیری بین جوانان و اهالی روستاهای تازه آباد و خیرسر نوشهر پیش رفت که با میانجیگری بزرگان و ریش سفیدان از آن جلو گیری شد/ اعضای شورا و دهیار تازه آباد که بخشی از روستاشان ضمیمه روستای همجوار یعنی خیرسر شده، برای پیگیری موضوع قریب پنجاه بار به ساری و حدود سی بار به تهران رفتند و می گویند اگر این مشکل همچنان ادامه یابد، به همراه اهالی به وزارت کشور می روند.


  مازندنومه، سرویس اجتماعی: روستای تازه آباد  یکی از روستاهای زیبا و زیارتی بخش مرکزی شهرستان نوشهر است.

 نزدیکی به شهر بندری نوشهر، همجواری با جنگل و شالیزار،  زیبایی آن را دو چندان کرده است.

نزدیکی به شهر باعث شده که تازه آباد با جمعیتی بالا، مکانی برای زندگی بسیاری از مردم شود و دارا بودن مکان زیارتی (مرقد امام زاده محمد) جمعیت آن را چند برابر می کند.

این ویژگی ها موجب شد تا وظایف و مسئولیتهای شورای اسلامی و دهیاری این روستا سنگین تر شود.

مدتی است که یک تصمیم شتابزده از سوی بخشدارمرکزی نوشهر باعث شد که شورا و دهیاری تازه آباد با چالش بسیار بزرگی مواجه و بین دو روستای خیرسر و تازه آباد که سالها با حسن همجواری در کنار یکدیگر زندگی می کردند، اختلاف ایجاد شود.

 ماجرا به تعیین حدود مرزی بین دو روستا مربوط می شود؛ بخشداری به جای توجه به قانون و این که مرز بین روستاهای خیرسر و تازه آباد را بنیاد مسکن و مشاوران طرحهای روستایی تعیین می کنند، موضوع را به شورای بخش که در این زمینه هیچگونه مسئولیتی ندارد محول کرد و آنها نیز بدون نظرخواهی از اعضای شورای اسلامی و اهالی روستای تازه آباد و دستگاههای ذی صلاح، با تشکیل جلسه ای یکجانبه بخش زیادی از روستای تازه آباد با را که جمیتی بالغ بر 3000 نفر دارد،  به روستای خیرسر واگذار کردند

* می خواهند ما را از آب و خاک مان جدا کنند

 یکی از اهالی که به شدت از بخشدار مرکزی گله داشت، به خبرنگار ما گفت: من خودم در همین کوچه ای که تازگی ها  قرار است به روستای خیرسر الحاق شود، همراه خانواده ام به مدت سی و اندی سال زندگی می کنم. حتی شناسنامه و آدرس پستی و تمامی امکانات را از دهیاری تازه آباد گرفته ام، ولی امروز می خواهند ما را از آب و خاک مان جدا کنند. گویا شورای خیرسر در شهرستان از قدرت سیاسی و نفوذ خود سوء استفاده می کند.

با چند تن دیگر از اهالی گفت و گو کردیم که بیان داشتند: اعضای شورای خیر سر در ایام انتخابات دوره ی گذشته به منظور گرفتن آرای اهالی این روستا به اختلافات مرزی ساختگی بین دو روستا دامن زدند و با قول و وعده های واهی به مردم از آن در راستای مطامع شخصی استفاده کردند.

پیرمردی هم که یک سند قدیمی در دست داشت،گفت: محوطه ی" امام زاده " نیز جزء مزارع روستای تازه آباد بود که در سالهای بسیار دور از سوی فردی به نام آقای اسلامی برای مزار و دفن اموات روستای تازه آباد وقف شد.

وی در ادامه گفت: ما خودمان را جزئی از روستای تازه آباد می دانیم. اینجا خاک آبا و اجدادی ما است و هرگز زیر سلطه ی روستاهای دیگر نمی رویم و مسئولان نمی توانند بدون در نظر گرفتن حق قانونی ما تصمیم بگیرند.

*به وزارت کشور می رویم

 محمد بیژنی -عضو شورای اسلامی تازه آباد- اظهار کرد: ما در سال اول انتخاب شدن مان به عنوان خدمتگزار مردم کارهای بسیاری مانند آسفالت کوچه ها، بر طرف کردن مشکل آب و برق اهالی، تهیه ی کامیونت برای حمل زباله و خدمات رسانی به زوار امام زاده محمد (ع) ارائه دادیم، ولی طی یک سال و نیم گذشته بر اثرتصمیم بخشدار و شورای بخش تمامی کارهای عمرانی خود را تعطیل و اعضای شورا و دهیاری تمامی وقت خود را صرف مناقشه ی دو روستا و احقاق حق روستای تازه آباد از خیرسر کرده اند.

نائب رئیس شورای روستای تازه آباد گفت: تصمیم سیاسی بخشدار و شورای بخش تا مرز درگیری بین جوانان و اهالی روستا پیش رفت که با میانجیگری بزرگان و ریش سفیدان از آن جلو گیری شد.

وی گفت ما برای پیگیری این موضوع قریب پنجاه بار به ساری وحدود سی بار به تهران رفتیم و اگر این مشکل همچنان ادامه داشته باشد اعضای شورا و دهیار به همراه اهالی برای رفع مشکل و حصول نتیجه به وزارت کشور می روند.

عضو شورای روستای تازه آباد گفت: لازم است عرض کنم که این موضوع به هیچ وجه سیاسی نیست و پیگیری های ما در راستای احقاق حق مردم و قضاوت نسل آینده و فرزندان این روستا نسبت به سرزمین آبا واجدادی شان است.  امروز که ما به عنوان نماینده این مردم در حال خدمتگزاری هستیم وظیفه داریم نسبت به مهمترین موضوع این روستا که مسئله ی آب و خاک است، حساس باشیم.

 وی در ادامه تاکید کرد: ما همچون گذشته در تمامی عرصه ها از انقلاب اسلامی و آرمانهای امام (ره) خالصانه دفاع کرده، همواره مطیع اوامر و فرمایش های مقام معظم رهبری هستیم و بر این امر واقفیم در حالی که کشور در شرایط حساس و انواع فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمنان است، حفظ آرامش و انسجام بین مردم اهمیت خاصی دارد، اما اقدام خودسرانه و غیر قانونی شورای روستای خیرسر، بخشدار مرکزی نوشهر و شورای بخش مخصوصا زمانی که به برگزاری انتخابات مجلس نزدیک می شویم، آب در آسیاب دشمن ریختن و موجب ایجاد اختلاف بین مردم است.

این عضو شورای تازه آباد گفت:  اهالی روستای تازه آباد از مسئولان سیاسی شهرستان و استان می خواهند از اقدامات خودسرانه، غیر قانونی و تنش زای شورای اسلامی خیرسر، بخشدار مرکزی و شورای بخش مبنی بر الحاق بخش قابل توجهی از روستای تازه آباد به خیرسر جلوگیری کنند.

*این گزارش پیشتر در نشریه "ویشار" منتشر شده بود که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.