سه شنبه 24 آذر 1394-9:52

در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین محمود نظری عنوان شد؛

نگاه جزیره ای مدیران، آفت توسعه نیافتگی مازندران

فرزند آیت الله نظری گفت: از حق نباید گذشت عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی و بخش سلامت خوب بوده است/ افرادی که مدیریت استانی و شهرستانی را عهده دار می شوند باید مازندران را بشناسند/ چرا رییس جمهوری در مازندران حتی  یک طرح را نه آغاز و نه افتتاح کردند؟ البته  مقصر شاید آقای رییس جمهوری نباشد. باید متصدیان استانی و آنهایی که استان در اختیار آنها است زمینه را فراهم می کردند/ چه کاری را آقایان در استان به عمل نزدیک تر کردند که ما امروز بتوانیم برای مردم بیان کنیم؟/ چرا در سفر درباره بنادر مازندران صحبت نشد؟ و اگر هم شد چه تصمیمی می خواهند بگیرند؟ آیا تنها گفتن است و رفتن؟ بیاییم یک حرفی بزنیم و برویم؟/ مردم ما باید افرادی را به عنوان فرد اصلح برگزینند که جایگاه مردمی بالا داشته و جامعه پذیرای آنها است.


مازندنومه، سرویس سیاسی: هفتم اسفند ماه امسال ایران اسلامی در آستانه دو اتفاق مهم قرار دارد که انتخابات مجلس خبرگان رهبری یکی از این رویدادهای مهم پیش رو است. قرار است در این رویداد مهم 4 نفر از مازندران به مجلس خبرگان رهبری راه یابند. در این مسیر حضور چهره های فرهیخته جوان که از لحاظ علمی و پایگاه اجتماعی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارند حائز اهمیت است. بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین محمود نظری خادم الشریعه که پرورش یافته بیت علم و فقاهت و رییس ستاد دهه غدیر کشور است، آمادگی خود را برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در مازندران اعلام کرده است.  به همین منظور  گفت وگویی او درباره مسائل روز مازندران انجام دادیم.

* بیش از دو سال از عمر دولت یازدهم می گذرد، عملکرد دولت در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و همچنین عرصه سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از مهم ترین شعارهای دولت در ابتدای آغاز به کارش تقویت سیاست خارجی بود و به همین دلیل بیشترین برنامه و وقت دولت صرف این بخش شد که البته اثرگذاری مناسبی داشت اما بقیه بخش ها به این اندازه رشد و نمو نداشت.

 نیت دولت این است که کارهایی در کشور انجام شود و آقای دکتر روحانی فردی خادم و با سابقه شفاف، مطیع امام و رهبری و انسان خوش فکر و خوش نفسی هستند، ولی اینها کافی نیست بلکه باید بقیه عمر خدمتی دولت با حذف زواید، سهولت در موضوع  و کنار گذاشتن تعارفات و تشریفات به تحقق وعده های مطرح شده سپری شود.

دولت باید ببیند مردم چه می خواهند و گزارش های واهی را قبول نکند بلکه به واقعیت ها  بنگرد، درون مردم بیاید و در جهت عملی کردن نیازها و خواسته های مردم حرکت کند. دولتمردان باید به میان مردم بروند و از نزدیک ببینند وعده ها و شعارهای آنها چقدر عملی و به منصه ظهور رسید و چه مقدار موجب کارآفرینی و اشتغال زایی شده و اقتصاد کشور را به حرکت درآورده است.

مدیران باید بدانند که دیگر فرصت وقت کشی برای کشور نداریم و در حال حاضر با چشم اندازی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند فاصله داریم که باید تلاش کنیم به چشم انداز مورد نظر برسیم.

ملت ایران در سال 92 با اعتماد به شعارهای آقای روحانی فرصت مغتنمی را به دولت تدبیر و امید و رییس جمهوری را امین خود قرار دادند و در این دو سال و اندی نیز رهبرمعظم انقلاب، مراجع تقلید و علما نیز از این دولت حمایت کردند تا سریع تر برنامه های خود تحقق بخشد. دولت نیز از این فرصت  باقیمانده باید در جهت خدمت به مردم به خوبی بهره گیرد و تنها به دنبال گفتار نباشد. مردم از گفته ها و شعارهای بی حاصل خسته شدند و دولت باید عملکرد خود را به مردم عرضه کند و بالاترین عملکرد این است که تولید و اشتغال تقویت شود و بیکاری از میان جامعه ایرانی از بین برود.

 دولت باید از زمان باقیمانده نسبت به عملکرد خود و میزان رضایت مردم تأمل و تفکری کند و ضمن بهره گیری از نصایح مراجع، علما و بزرگان با همه صنوف چهره به چهره سخن بگوید و در همه اقشار نظرات متخصصان را بخواهد چون ما یکپارچه هستیم.

نکته دیگری که باید عرض کنم این است؛ دولت باید فراجناحی عمل و همه را به یک دید نگاه کند و در برنامه های خود به مفهوم واقعی شعار اعتدال عمل کند که مردم بدانند این دولت معتمد آنها است و با عملکرد صحیح پاسخ اعتماد مردم را بدهد، در غیر این صورت تنها با گفتار نمی توان پاسخ ملت بزرگ ایران را داد.

* دولت یکی از مهم ترین افتخارات خود را در این دو سال  کاهش تورم می داند اما مردم معتقد ند این کاهش تورم اثری بر روند زندگی آنها نداشته، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

دولت باید بداند که هنوز در بعد اقتصادی، کشور آرامش و ثباتی که مردم نتیجه آن را در زندگی خود ببینند، ندارد و باید تلاش ها و برنامه ریزی ها در جهت افزایش قدرت خرید مردم بیشتر شود تا مردم طعم زندگی با آرامش را بچشند. اما به طور مثال در امر سلامت دولت حرکت های بسیار خوبی را در پیش گرفته و مردم نیز در عمل آن را لمس کرده اند و این اقدامات و تلاش ها در مسیر رهنمودهای رهبری در  خصوص بخش سلامت بسیار اثرگذار بوده است.

دولت در این دوسال و اندی که گذشت اهم تمرکز خود را در سیاست خارجی و پرونده هسته ای قرار داد و وقتی فکر دولت به مسائل خارجی معطوف باشد خود به خود به داخل کمتر رسیدگی می شود. امیدواریم با به نتیجه رسیدن برجام، دولت از این پس حرکتی جهشی را آغاز کند و در جهت کاهش نرخ تورم به گونه ای که در زندگی مردم اثرمثبت داشته باشد اقدامات اثرگذارتری را انجام دهد.

پایین آمدن نرخ تورم نباید تنها بر مبنای آمار و گزارش باشد، مردم تورمی را پایین می دانند که بتوانند در زندگی روزمره خود آن را لمس کنند؛ البته ذخایر هم به دلیل برخی مصارف بی رویه در گذشته کم شده است، اما دولت باید توجه داشته باشد تورم ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد و در این خصوص هیچ تعارفی وجود ندارد به همین دلیل دولت باید برخی موارد را جدی و اورژانسی حل کند تا زندگی مردم بیش از این تحت الشعاع مسائل اقتصادی قرار نگیرد.

البته از حق نباید گذشت عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی و بخش سلامت خوب بوده است، اما مسأله کاهش تورم و مباحث اقتصادی که جزء شعارهای مهم دولت بوده نیازمند تلاش بیشتری است تا در این فرصت باقیمانده از عمر دولت در جهت عملی کردن این شعارها تلاش صورت گیرد.

نکته دیگر در این بخش این است که مجریان این امور باید تدبیر داشته باشند هر جامعه ای مثل خانه است و اگر در خانه نواقصی هست پدر و مادر می توانند تدبیر و آن را مدیریت کنند تا به فرزندان خیلی فشار وارد نشود، لذا دولت باید مسؤولیت ها را به افرادی که دلسوز بوده و تدبیر و مدیریت دارند بسپارد.

در مسیر کاهش تورم یکی از اقداماتی که دولت می تواند انجام دهد کاهش برخی تشریفات و تجملات است و به جنبه اقتصاد صحیح که همان اقتصاد مقاومتی است بیشتر توجه شود. این طور نیست که وزیری یک حرفی را بزند و وزیر دیگر حرفی دیگری را مطرح کند پس نقش رییس جمهور چه می شود؟ این معنا ندارد که رییس جمهور یک نقطه را معطوف بدارد و زیر مجموعه گونه ای دیگر عمل کند، اختلاف سلیقه را باید اول در خود حل کنند و در بیرون یک نوا و یک صدا باشند. اختلالات در درون دولت سبب ناامیدی در بیرون می شود و این اختلالات باید با تأمل، بصیرت و هوشیاری بسیار برای دولتمردان رفع شود.

مدیریت صحیح می تواند هر منطقه، استان و شهری را به منتهای خوبی برساند و اینجاست که دولت باید در انتخاب افراد در دایره خدمت دقت زیادی داشته باشد و رفاقت را کنار بگذارد و لیاقت و شایستگی را محور قرار دهد و فراجناحی فکر و عمل کند و نگوید این خط و این راه من است و من این گونه عمل می کنم، دولت منتخب همه ملت ایران است. چون ما می خواهیم جامعه آباد و ملت سربلند داشته باشیم، اگر ملت در کوچکترین مسائل اقتصادی مشکل داشته باشند اینها پسندیده نیست.

امروز دولت در برابر نسل جوان و تحصیل کرده رسالت سنگینی دارد و نباید وضعیت اشتغال جوانان ما در کشور این گونه باشد. دولت موظف است انجام وظیفه کند و مجلس نیز باید در این خصوص دولت را یاری دهد و دستگاه قضایی نیز باید از این آرمان ها حراست کند.

اگر اجازه دهید کمی هم در خصوص مازندران گفت و گو کنیم که متأسفانه در سه دهه اخیر نتوانسته مسیر توسعه را در حد مطلوب طی کند. شما دلیل این توسعه نیافتگی را در چه می دانید؟

دلیل توسعه نیافتگی استان چند بعد دارد؛ یکی بر می گردد به تدابیر خود رجال استانی که چقدر برای استان دلسوز باشند، بعضی ها شاید خوش نفس باشند اما در مقام عمل شاید توان نداشته باشند، بعضی ها شاید توانایی داشته باشند اما خوش نفس نباشند و بعضی ها هم نه خوش نفس هستند و نه خوش عمل، فقط می خواهند استان را نردبانی برای ترقی و هدف شخصی خود تبدیل کنند.

مازندران مکانت بالایی دارد و محدود به جغرافیای امروز نیست و دولت باید به این مسأله توجه داشته باشد که البته مقام معظم رهبری مکرراً وقتی در محضر حضرت آیت الله نظری خادم الشریعه، والد بزرگوار خدمت ایشان مشرف می شویم، ویژگی ها و ظرفیت های مثبت مازندران را برای ما بازگو می کنند و در هر جلسه ای بدون استثنا بیان می کنند، حال چرا دولتمردان گذشته و حال توجه خاص نمی کنند باید بیشتر بررسی کرد.

 باید مدیران استانی، قوی تر باشند و مازندران را باید به مثل ایران دید، چون مازندران نسبت به استان های دیگر از برتری خاصی برخوردار است که این از روی تعصب نیست بلکه واقعیت و حقیقتی است.

مازندران یعنی شمال ایران و شمال ایران یعنی نصف ایران. در سیاست های گذشته که ما نیز آن را قبول نداشتیم مازندران را از هم تفکیک کردند و اصلاً امور تفکیکی هر استان و هر شهری قابل قبول نیست چون موجب افزایش بار دولت می شود.

در مازندران تعلل زیاد شد و اگر هم کسی مدعی کار زیاد می شود باید گفت حق مردم مازندران خیلی بیشتر از این چیزهاست. مردم مازندران حکومت گردان بودند و طاغوت را سرنگون کردند. نخستین حکومت شیعی نیز در دیار طبرستان پایه گذاری شد و همچنین در قیام و نهضت انقلاب نیز حرکت بسیار اثرگذاری داشتند و جزو نقش آفرینان در این عرصه بودند و به قیادت و ارشادات علمای بی ادعا، مقتدر و با نفوذ، اقشار مختلف مردم، بازاریان و ارگان ها و نهادهای دیگر نیز نقش بسیار مؤثری در هشت سال دفاع مقدس داشتند، به طوری که لشکر 25 کربلا عظمت بالایی در دفاع از حریم، ناموس، میراث و دین داشته و دارد و این واقعیت را همه قبول دارند.

کشورمان اگر می خواهد به حرکتی برسد باید به بلادی که ریشه دارند توجه بیشتری کنند. در تاریخ، مازندران مهد صاحب نظران، اندیشمندان، متفکران، عالمان بزرگی بوده است و  این ها ریشه و حقیقت یک استان است و افرادی که مدیریت استانی و شهرستانی را عهده دار می شوند باید مازندران را بشناسند و وقتی شناختند بعد وظیفه خود را بشناسند. البته نگاه دولت به مازندران باید تغییر کند، چون استان هنوز به آن مقطع حساس خود نرسیده و با دارا بودن جنگل، دریا، صنعت، کشاورزی و گردشگری هنوز نتوانست به آن خاستگاه اصلی خود دست یابد.

* یکی از انتقادهایی که از عملکرد دولت در مازندران بیان می شود  اجرا نکردن طرح های کلان و اثرگذار اقتصادی در طی بیش از دو سال اخیر در استان است؟  دلیل این مسأله را در چه می دانید؟

دولت در ابتدا باید پتانسیل، ظرفیت ها و همچنین نقاط ضعف هر استانی را به خوبی بشناسد و در این مسیر باید از ظرفیت نخبگان و افراد صاحب نفوذ و تأثیرگذار استان بهره گیرد و اگر در مازندران این مسأله مورد توجه قرار می گرفت به حتم مردم متضرر نمی شدند.

حضور آقای رییس جمهوری به همراه اعضای هیأت دولت به مازندران حرکت ارزشمند و قابل تحسینی بود، اما این سئوال باقی است که چرا در مازندران حتی  یک طرح را نه آغاز و نه افتتاح کردند؟ البته  مقصر شاید آقای رییس جمهوری نباشد باید متصدیان استانی و آنهایی که استان در اختیار آنها است زمینه را فراهم می کردند وگرنه رییس جمهوری که نمی تواند هم زمینه را فراهم کند و هم مجری باشد.

 بستر را باید مدیران استانی و افرادی که رییس جمهوری آنها را امین خود قرار داد در استان فراهم و حرکت را شروع می کردند. مردم هم از ما سؤال می کنند و ما پاسخی که می توانیم به مردم بدهیم این است که ان شاء الله قصور بوده است و تقصیر نبوده است. گویا رییس جمهوری هم وقتی به تهران بازگشتند عکس العمل نشان دادند که در استان با این عظمت پروژه و طرحی نبود که بتوانیم بهره برداری و یا اجرایی کنیم. باید متصدیان استانی، شهری و توابع این نواقض را با تدبیر برررسی کنند.

 همچنین بزرگترین اشکال نیز کوتاه بودن سفر آقای رییس جمهوری به مازندران بود. من خودم به عنوان یک طلبه یکی از این منتقدان هستم. عرض کردم آقای رییس جمهور در این موضوع مقصر نیستند، باید آنهایی که برنامه ریز بودند طوری برنامه ریزی می کردند که به همه زوایای استان توجه می شد.

سه بعد در مازندران داریم، دریا، جنگل و کشاورزی است و مسأله گردشگری هم به تازگی به محور توسعه استان اضافه شده که ان شاء الله خوش قدم باشد. ولی این سه بعد را استان های دیگر ندارند و تنها مختص به مازندران است. چه دستاوردی از حضور آقای رییس جمهور در اینجا دیدیم و چه کاری را آقایان در استان به عمل نزدیک تر کردند که ما امروز بتوانیم برای مردم بیان کنیم؟

آقایان روی مسائل و نظرات شخصی بحثی از بنادر را به میان نیاوردند و توجهی به جاهایی که بستر کار آماده و در حال بهره برداری است نکردند. نباید در این مسائل تعصب شهری به وجود آید و باید همه مناطق به یک میزان آباد شود. چرا درباره بنادر مازندران صحبت نشد؟ و اگر هم شد چه تصمیمی می خواهند بگیرند؟ آیا تنها گفتن است و رفتن؟ بیاییم یک حرفی بزنیم و برویم؟

کجا مشکل برنج، مرکبات، البرز مرکزی، نساجی و ... حل شد؟ بالاتر از آن کارخانه ابریشم مازندران بود که مغفول مانده است در حالی که دنیای تجارت و کسب و کار امروز به ابریشم شمال ایران و مازندران نیاز دارد. چرا در اتاق فکر این گونه طرح و برنامه ها مطرح نمی شود و اگر هم می شود چرا به مرحله اجرا نمی رسد؟

مردم علما و روحانیت را مأمن و پناهگاه خود می دانند و به ویژه مازندرانی ها که تشیع را قبول کردند، در زمان غیبت، ولایت فقیه را برای خود اصل و یک رسالت بلاانکار می دانند و این است که علما در میان مردم زبان مردم هستند و نواقص دولت و دولتمردان و سیاست مداران را به آنها تذکر می دهند و اگر هم انتقادی می کنند تخاصم و یا دشمنی ندارند بلکه از سر دلسوزی است. نباید مردم را ناامید کرد چون رمز بقا و دوام نظام اسلامی نیز حضور همین مردم است و دشمن نیز همه تلاش خود را در سه دهه اخیر جهت ناامید کردن مردم نسبت به حکومت به کار گرفته است اما این توطئه آنها اثرگذار نبوده است. دولت باید بیشتر از این ها برای مازندران وقت بگذارد چون اگر مازندران آباد و توسعه یافته باشد به حتم کل کشور نیز توسعه خواهد یافت.

بسیاری از صاحب نظران، دولت تدبیر و امید را به دلیل رأی بالای مازنی ها به آقای روحانی در انتخابات سال 92 مدیون مردم مازندران می دانند، آیا دولت نیز توانسته دین خود را به مردم استان را کند؟

مردم مازندران عظمت و بینش فوق العاده ای دارند و همواره در عرصه های مختلف به ویژه نهضت امام راحل و هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که در این امور پیشگام هستند. حضور این مردم در هر انتخاباتی پر شور و پررنگ بوده، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری سال 92، به گونه ای که مردم این استان بیشترین رأی را به آقای روحانی دادند. این مشارکت پرشور و بی نظیر به دلیل تبعیت این مردم از مقام معظم رهبری و علما جهت افزایش مشارکت عمومی بوده است. مردم همواره علما و بیوت آنها را مأمن و پناهگاه خود می دانستند و مشکلات خود را  نزد علما مطرح می کنند و دولت نیز باید به سخنان دلسوزانه علما، مراجع و فقهای دینی گوش دهد و مسؤولان استان نیز باید تبعیت داشته باشند، اگر چون غیر از این باشد خودشان ضرر می کنند چون علمای مردمی و صاحب اثر در تاریخ مستقل بوده و هیچ وابستگی به دولت ها نداشته و ندارند بلکه همواره در میان مردم بوده و با مردم هستند.

 مازندرانی که در عرصه انتخابات بیشترین رای را به آقای روحانی داد امروز کمترین توجه به آن می شود. امروز مردم مازندران از دولت انتظار دارند به بخش های مختلف استان توجه ویژه و خاص داشته باشند، چون مردم مازندران حق بزرگی بر گردن دولت تدبیر و امید دارند.

* مازندران از نظر نیروی انسانی ظرفیت بسیار بالایی دارد به گونه ای که امروز بسیاری از شخصیت های اثرگذار کشور مازندرانی هستند، اما علی رغم دارا بودن چنین ظرفیتی، هنوز مازندران به جایگاه واقعی خود دست نیافته است. برای بهره گیری از این ظرفیت ها چه باید کرد؟

نگاه شخصیت های کشوری که منتصب به مازندران هستند نمی تواند تنها به استان باشد، بلکه باید کل ایران را به یک دید نگاه کنند، ولی باید به مشکلات مازندران نیز توجه داشته باشند. امروز بسیاری از رجال مازندرانی در نهادهای مهم کشور حضور دارند که اثرگذار هم هستند.

توقع ما از مازندرانی هایی که در مبادی مربوط هستند و می توانند تأثیری برای مازندران داشته باشند بیشتر است تا نواقص مازندران را منعکس کنند و متحد شوند. یکی از مشکلات مازندرانی ها این است که اتحاد لازم را ندارند این در حالی است که استان های دیگر در مسائل اساسی کاملاً متحد هستند. متأسفانه نیروها و شخصیت های اثرگذار مازندرانی در مواقع مورد نیاز و حساس هر کدام یک شاخه را می گیرند و این اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

آنهایی که در ردیف دوم هستند برای مازندران تدبیر کنند و شور و مشورت با کسانی که نفوذ و اقتدار دارند و با مردم هستند داشته باشند، البته شاید هم یک اختلاف سلیقه وجود داشته اما نباید اصل را فراموش کنند جامعه ای می تواند موفق شود که در مردم نفوذ داشته باشد و در همه افکار اثرگذار باشد. شاید فردی مرا قبول نداشته باشد اما باید به افکار، آرمان و انگیزه اش احترام بگذاریم باید دست به دست هم بدیم هم شهر، استان و بالاتر از همه میهن خویش را کنیم آباد.

اسفند ماه امسال دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم به همین دلیل دشمن تلاش خود را برای کمرنگ کردن حضور مردم در این دو رویداد مهم آغاز کرده است، حضرتعالی نقش احزاب، گروههای سیاسی و به ویژه مردم را در برگزاری هر چه باشکوه تر این انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

دشمن هیچ گاه دست از دشمنی و توطئه بر نمی دارد و همواره دشمنی خود را دارد، اما جامعه و دولت ما همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند با همدلی و همزبانی در همان مسیر و چشم انداز ترسیم شده نظام حرکت کنند.

دو انتخاب پیش روی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به ویژه مجلس خبرگان رهبری، چون جایگاه این نهاد ارزشمند و انقلابی حائز اهمیت است.

بنيانگذارجمهوري اسلامي عنايت ويژه‌اي به مجلس خبرگان داشتند و بارها در سخنان خود بر اهميت و جايگاه اين مجلس در نظام جمهوري اسلامي تاكيد كردند و اين امر از سوي مقام معظم رهبري نيز بارها مورد تاكيد قرار گرفته و ايشان به كرات، حفظ و صيانت از اين مجلس را خاطر نشان كرده‌اند. امام راحل و نيز مقام معظم رهبري، مجلس خبرگان را داراي ريشه الهي و اثبات‌كننده ولايت فقيه مي‌دانستند.

در ديدگاه امام راحل و مقام معظم رهبري، مجلس خبرگان در نظام جمهوري اسلامي، تعيين‌ كننده ترين و مهمترين ركن از اركان نظام است، مجلسي كه براي حفاظت از دستاوردهاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و مشروعيت بخشيدن به آن نقش اساسي دارد.

 وظيفه مجلس خبرگان نزد امام راحل و مقام معظم رهبري بسيارحساس است، به طوري كه در نگاه اين دو بزرگوار، اين مجلس كه متشكل از افراد خبره، صاحب نظریه و دارا بودن استنباط در تبیین و شناساندن ولایت فقیه و وظایف و ارائه طریق ولی فقیه در رهبری جامعه و برجستگان در آگاهي و تعهد اسلامي و انقلابي است، حساس ترين وظايف را برعهده دارد و ضامن بقا و استمرار نظام اسلامي در خطيرترين لحظات و پشتوانه‌اي عظيم براي نظام است.

این دوره از انتخابات مجلس خبرگان علاوه بر جایگاه داخلی از جایگاه جهانی و بین المللی نیز برخوردار است. ما نمی توانیم ایران را محدود در منطقه بدانیم بحث خبرگان یک بحث جهانی است و باید در این هدف جهانی حرکتی شود که ملت ایران برای دنیای امروز شعار داشته باشند و این حرکت خود را در عمل نشان دهند.

 خبرگان رهبری جایگاه والایی دارد و حرکت بزرگی هم می خواهد و مردم هم در دوره های قبل با حضور پرشور خود جایگاه مجلس خبرگان رهبری را حفظ کردند و پای صندوق آمدند و افرادی  راکه خبره بودند گزینش کردند.

 جامعه امروز باید با بلوغ عالی، حرکت نوین و نگرش جهانی وارد عرصه مشارکت حداکثری شود تا شاهد انتخابات پرشور و بی نظیر در این دوره باشیم.

همچنین مردم ما باید افرادی را به عنوان فرد اصلح برگزینند که جایگاه مردمی بالا داشته و جامعه پذیرای آنها است. باید ببینند که چه کسی در جامعه خبره است و در گذشته و حال توانسته در جامعه خبرگی خود را در عمل، ارشاد، ولایت مداری، خدمت به مردم، بصیرت، دفاع از دین و انقلاب نشان دهد.

 دشمن هم در مسأله خبرگان رهبری که نقطه معطوف ملت ایران و ریشه و اصل انقلاب و نظام اسلامی است بیشتر توطئه و سم پاشی می کند.

احزاب و گروه های سیاسی نیز تلاش کنند معیار انتخاب خود را مبنای عقلانی قرار دهند و در مسیری غیر از این گام برندارند و یا از تخریب و بی اخلاقی های مرسوم نیز به شدت پرهیز کنند و اگر کسی با آنها هم فکر نیست، آن فرد را ترور فکری نکنند.

 دنبال کسی بروند و کسی را به عنوان خبره انتخاب کنند که هم توانایی و هم تفکر نوین داشته باشد. مخصوصاً نسل جوان بسیار نقش اثرگذاری در این عرصه دارند و باید در این انتخابات مهم کسی را انتخاب کنند که برای انقلاب، نظام، ولایت فقیه و همچنین جامعه جوان اثربخش باشد و رهبر معظم انقلاب نیز همواره تأکید دارند که باید افرادی وارد هر عرصه ای شوند که برای آینده یک تفکر و نگرش جدیدی داشته باشند.

ملت ایران با آزادی فکر و نظر می توانند در این دو مسیری که در پیش دارند بسیار نقش آفرین باشند و در لوح خدمات ملت ایران نوشته است که تأسی از رهبری، مرجعیت و روحانیت را یک اصل می دانند.

 باید تبادل نظر کرد و به نسل جوان و نوین گرا اعتماد کنند چون نقش نسل جوان و همچنین بانوان در خلق حماسه حداکثری بسیار تعیین کننده است. باید با تجمیع افکار، آزادی در گفتار و سخن در قالب اخلاق مداری و دین باوری شاهد حماسه حضور ملت ایران در هفتم اسفند ماه امسال باشیم که دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی قوی را شاهد باشیم.