چهارشنبه 25 آذر 1394-8:16

هیچی کتاب نمی شه!

گزارش روز دوم نمایشگاه کتاب ساری/ استقبال سرد مردم+چند نشست تخصصی


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: در دومین روز از افتتاح دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب ساری علاوه بر بازدیدهای مردمی که البته فعلا" کم رونق است ، چند نشست تخصصی نیز برپا شد.

علی خجسته‌فر در نشست تخصصی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: از زمان گسترش فعالیت در فضای مجازی، عمده پرونده‌ها مربوط به هتک حیثیت است و بانوان ما فضای مجازی را بسیار ساده تلقی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط گسترده است که این ارتباطات گسترده، فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد، افزود: فروش مواد مخدر از جمله اقدامات سوء در شبکه اجتماعی است و به ویژه در شبکه اینستراگرام باندهای فحشا ایجاد می‌شود.

کارشناس ارشد مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای مازندران با اشاره به تهدیدات امنیتی شبکه‌های اجتماعی، گفت: این شبکه‌های اجتماعی در اختیار تاجران آمریکایی، اسرائیلی است و هر اپلیکیشنی که این افراد تولید می‌کنند ابزار جاسوسی است.

این مسئول با بیان اینکه این شبکه‌ها با ظاهر بسیار خوب در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند، تصریح کرد: پشت پرده بهره‌برداری‌هایی صورت می‌گیرد که مخاطب از آن مطلع نیست.

وی با اشاره به عضویت 30 میلیون ایرانی در تلگرام، ادامه داد: عضویت 30 میلیون ایرانی به این معنا است که به اطلاعات 30 میلیون ایرانی دسترسی دارند و از این اطلاعات استفاده می‌کنند.

کارشناس ارشد مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتای مازندران با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی به تمام پیام‌های تلفن همراه افراد دسترسی دارند، خاطرنشان کرد: اصلاح کردن تنظیمات، بازیابی برنامه‌های در دست اجرا، غیر فعال کردن قفل کلید و ... در اختیار این شبکه‌ها است.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند که این اطلاعات به چه کار شبکه‌های اجتماعی می‌آید، اظهار کرد: انتخابات در کشور ما نزدیک است و وزارت کشور اعلام کرده کارمندان وزارت کشور نباید از این شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند چون استکبار از طریق این شبکه‌ها به اطلاعات ما دست می‌یابد.

وی با بیان اینکه درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باید بازنگری شود و فیلترینگ را اقدام درستی نمی‌دانیم، افزود: فیس‌بوک اگرچه صدمات بسیاری به ما وارد کرد و از این طریق جاسوسی صورت گرفت، با این وجود فیلترینگ باید به شکل دیگری باشد.

وی تاکید کرد: سرورهایی که اطلاعات ایران را دارند باید به خاک کشور وارد شود تا امنیت این اطلاعات در کشور تامین شود.

* سه کتاب رونمایی شد

از دیگر برنامه‌های بخش جنبی نمایشگاه کتاب، رونمایی از سه کتاب بود.

در این مراسم کتاب "چشم لشکر"  خاطرات سردار علی اکبر پاشا رونمایی و نقد و بررسی شد. جواد صحرایی -نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس- این کتاب را مورد نقد و بررسی قرار داد.

کتاب "سیب سرخ سید" در رثای سردار شهید سید علی دوامی و "سیب خاتم" جستاری تحلیلی پیرامون سیره سردار شهید طوسی هم رونمایی شد. مادر شهید دوامی و دختر شهید طوسی در این مراسم حضور داشتند.

سردار عبدالله ملکی در حاشیه برگزاری این مراسم اظهار کرد: این نمایشگاه علاوه بر ظرفیت‌های استانی و کشوری از ظرفیت بین‌المللی هم برخوردار است و علاقه‌مندان می‌توانند از این فضا بهره ببرند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته اقدامات مناسبی در زمینه ادبیات پایداری داشتیم، افزود: امسال هم بنا داریم تا پایان سال در این حوزه 20 کتاب منتشر کنیم.

وی با بیان اینکه انتشارات سرو سرخ هم وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران آغاز به کار کرده است، گفت: این آمادگی را داریم مجموعه آثار تهیه شده در حوزه دفاع مقدس را منتشر کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در گذشته برای تبیین نقش مازندران در دفاع مقدس، اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: در برنامه 2 تا 5 ساله بنا داریم بیش از صد عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و نقش مردم مازندران در جنگ، منتشر کنیم.

*فیزیک کتاب در دست گرفتن تاثیر زیادی در افزایش سرانه مطالعه  دارد

امیر فضلی اصانلو نویسنده کتاب "هزار داستان" در بازدید از نمایشگاه کتاب مازندران اظهار کرد: کتاب ها و انتشارات خوبی در نمایشگاه دوازدهم حضور دارند و امسال به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، بخش بین الملل هم اضافه شده که نقطه قوت نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه نیاز است نمایشگاه تخصصی دانشجویی، کتاب کودک و ...  برگزار شود، افزود:  ضعف مطالعه، یکی از مسائلی است که شاهد هستیم و از مشکلاتی که ناشران با آن مواجه هستند این است که کتاب فروش نمی رود و باید کاری کنیم فرهنگ مطالعه در جامعه ارتقا یابد.

 نویسنده کتاب "دانشجو و مشارکت سیاسی" با اشاره به اینکه کار کردن برای ارتقای فرهنگ مطالعه نیاز است، تصریح کرد: همه دستگاه ها و نهادها به ویژه رسانه ملی و سایر رسانه ها پا پیش بگذارند و برای ارتقای فرهنگ مطالعه گام بردارند و پیشنهاد می کنم از آخرین روش ها برای این کار بهره بگیرند.

وی گفت: یکی از ناشران در فرانسه دستگاهی مانند خودپرداز  تعبیه کرده بود که داستان کوتاه به مخاطبان ارائه می‌کرد و این یکی از شیوه‌های راغب کردن افراد به مطالعه است.

فضلی با بیان اینکه کیفیت و زیباسازی کتاب هم در ارتقای فرهنگ مطالعه مهم است، تصریح کرد: فضای مجازی به خاطر در دسترس بودن، باعث می شود افراد کم تر به سمت کتاب بروند و بعضی ها می گویند در فضای مجازی مطالعه می کنیم اما این شیوه مطالعه نیست. فیزیک کتاب در دست گرفتن تاثیر زیادی در افزایش سرانه مطالعه  دارد.

این نویسنده با اشاره به اینکه کسی که اهل مطالعه باشد در هر فضایی کتاب می خواند، ادامه داد: به جای اینکه فرزندان را به سمت مطالعه سوق دهیم به سمت کلاس های تخصصی کنکور و... سوق می دهیم و فرزندان ما مطالعه جنبی را از دست داده اند.

فضلی با اشاره به این که مطالعه کتاب های تخصصی برای انتخاب رشته است، ادامه داد: ما می خواهیم کشور را بسازیم و برای توسعه یافتگی نیاز به مطالعه داریم.

وی با بیان اینکه درست است که دستگاه ها باید برای افزایش سرانه مطالعه اقدام کنند اما نباید از تشکل های مردم نهاد برای ارتقای فرهنگ مطالعه غافل باشیم، چون ما مطالعه دولتی نمی خواهیم، خاطرنشان کرد: این انقاد به زمان برگزاری نمایشگاه وجود دارد چون فقط بعداز ظهرها برگزار می شود و فرصت حضور از دانش آموزان گرفته شده است.

*کتاب روابط روسیه و شمال ایران در نمایشگاه امسال عرضه شده است

انتشارات شلفین -ناشر کتاب های مازندرانی- نیز طبق سال های گذشته در نمایشگاه حضور دارد.

یکی از کتاب هایی که این ناشر عرضه کرده، کتاب تازه منتشر شده «روابط روسیه و شمال ایران از آغاز تا دوره پهلوی» است. این کتاب را دکتر رحمت رزاقی تالیف کرده و علاوه بر نمایشگاه امسال، در کتابفروشی حسینیه عاشقان ثارالله قائم شهر و غرفه کتاب مجتمع افرا عرضه شده است.