دوشنبه 30 آذر 1394-14:28

یوسف گران پاشا:

پل ورسک بدون گارانتی است/برخی شرکت های خصوصی تا 35 درصد ضرر کردند

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال گفت: راه آهن امتحان خود را پس داده است/برخی شرکت های خصوصی تا35 درصد ضرر دادند/ گارانتی دار بودن پل ورسک کذب است/دومین جایگاه میزان نیرو بعد از آموزش وپرورش متعلق به ماست.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: نشست خبری یوسف گران پاشا -مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال- پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد.

علی حسن نژاد -مسئول روابط عمومی راه آهن شمال- در این جلسه که به مناسبت هفته حمل ونقل برگزار شد، با بیان اینکه گران پاشا اولین مدیرعامل مازندرانی راه آهن شمال از زمان تاسیس است، گفت: چند پروژه ملی در زمان ریاست او در راه آهن به ثبت رسید.

*پل ورسک گارانتی ندارد

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال با تاکید بر آنکه راه آهن محیطی کارگری است، خاطر نشان کرد: طول خطوط راه آهن در کشور، قبل از انقلاب 5 هزار کیلومتر بود که در حال حاضر به 11 هزار کیلومتر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در میزان رشد طول مسیر و دسترسی کشور به خطوط راه آهن نسبت به دنیا عقب هستیم، تصریح کرد: با وجود این که راه آهن از نظر آلایندگی ها و تصادف، یک بیستم جاده هاست، تنها ده درصد جابجایی مسافر و بار کشور با خطوط ریلی صورت می پذیرد.

گران پاشا با اشاره به اجرای اصل 44 خصوصی سازی در دولت قبل گفت: در گذشته پس از واگذاری واجاره واگن ها به بخش خصوصی 57 درصد حق دسترسی از شرکت های خصوصی دریافت می شد و تنها 43 درصد قیمت ها به بخش خصوصی تعلق می گرفت.

این مسئول با بیان اینکه در دولت روحانی ابلاغ شد که این مبلغ دریافتی جایگاهی ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل به سمت قیمت های شناور پیش رفتیم و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مجلس با توجه به لزوم توجه به حمل ونقل ریلی، تخفیف های قابل توجهی به مسافران داده شد.

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال با بیان اینکه نرخ شناور باعث رقابت با جاده در میزان حمل ونقل مسافر می شود، اظهار کرد: از طرف دیگر 20 درصد از سهمیه سوخت به راه آهن واگذار شد تا با صرفه جویی بتواند توسعه ریلی خود را تقویت کند.

گران پاشا با بیان اینکه مطالعاتی در خصوص راه آهن رشت به گرگان در سال 83 و 87 صورت گرفت، تصریح کرد: طول این مسیر 365 کیلومتر با بیش از 300 تقاطع است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه استانداران سه استان شمالی با آقای -معاون وزیر راه- اظهار کرد: در برنامه 95 پیش بینی لازم در خصوص این مسیر صورت خواهد گرفت، البته در صورت آمادگی لازم در بخش خصوصی برای انجام این پروژه از آن حمایت خواهیم کرد.

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال با بیان اینکه راه آهن در ایران در سال 1306 کلنگ زنی شد، خاطر نشان کرد: 24 ایستگاه، 27 کیلومتر خط، 95 تونل و 1600 پل آب رو در ناحیه شمال قرار دارد و در گذشته 3 هزار پرسنل در این ناحیه مشغول به خدمت بودند.

گران پاشا با بیان اینکه همکاران ما زحمات زیادی را در طول شبانه روز متحمل می شوند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 1600 پرسنل برای نگهداری، تعمیر و ارائه خدمات در ناحیه شمال مشغول به خدمت هستند که با توجه به این آمار بعد از آموزش وپرورش بیش ترین تعداد شاغلان متعلق به راه آهن است.

این مسئول با اشاره به قرار گرفتن برخی ایستگاه ها در مسیر سردسیری اظهار کرد: پیش بینی آذوقه سیصد مسافر در قطارها و ایستگاه های مسیر سردسیری شده است.

گران پاشا با بیان اینکه  ظرفیت خطوط ناحیه شمال 2 میلیون تن در سال است، خاطر نشان کرد: تاکنون فقط از یک میلیون و 750 میلیون تن این ظرفیت استفاده شده است.

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال با اشاره به شایعاتی در خصوص گارانتی دار بودن پل ورسک، تصریح کرد: این مقوله از اساس کذب محض است و  مقاوم سازی پل ها با پانزده میلیارد تومان اعتبار و قراردادی که با شرکتی بسته شده است، انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه تست پل ها با ماشین تست صورت می پذیرد، اظهار کرد: پل های ما بر مبنای 20 تن جابجایی بار طراحی شده است و از حجم بارهایی که بیش تر از این میزان بار باشد کاسته می شود.

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال با اشاره به ساخت مسیر گرگان-اینچه برون گفت: 80 کیلومتر این مسیر در ایران،  120 کیلومتر در ترکمنستان و 700 کیلومتر در قزاقستان قرار دارد.

گران پاشا با اشاره به ظرفیت جابجایی 5 میلیون تن بار در مسیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ظرفیت یک میلیون تن استفاده می شود و به دنبال آن هستیم این میزان را به سه میلیون تن برسانیم.

وی با اشاره  به برقی کردن این مسیر تصریح کرد: پروتکل اولیه این قرارداد درسفر رییس جمهوری روسیه به ایران امضا شد.

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال با بیان اینکه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت دیزل در داخل پیش بینی شده است، اظهار کرد: برخی واگن های روسی نمی توانند از چهار کیلومتر از مسیر تونل های ناحیه شمال عبور کنند که به همین دلیل اصلاح مسیر را شروع کردیم.

گران پاشا با اشاره به زیر گذرهای ساخته شده در مسیر راه آهن گفت: ساخت زیر گذرها در شهرها بر عهده شهرداری ها و بین شهرها بر عهده وزارت راه است.

مدیرعامل راه آهن ناحیه شمال در پاسخ به سوالی در خصوص بالا رفتن قیمت بلیت ها اظهار کرد: به عنوان شهروند ما هم مخالف افزایش قیمت هستیم اما زمانی که به عنوان مسئول مشغول کار هستیم باید بگویم برخی شرکت های خصوصی تا35 درصد ضرر دادند.

 گران پاشا در پایان تاکید کرد: راه آهن 70 سال است که امتحان خود را پس داده است.