يکشنبه 13 دی 1394-16:16

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

رسانه ها بنویسند تا مجبور شویم بیشتر فعالیت کنیم

احد جاودانی گفت: رسانه ها بنویسند تا ما مجبور شویم بیشتر فعالیت کنیم/در مدل توسعه فرهنگی باید مردم را نسبت به ورود مسائلی که از مرزهای کشور داخل می شود، واکسینه کرد نه اینکه مرزها را ببندیم/باید از نامزدهای انتخاباتی پرسید که وقتی دغدغه اول کشور موضوعات فرهنگی است چقدر برای حوزه فرهنگ اعتبار می گذارند؟


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: شورای اداری میاندورود با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

احد جاودانی در این مراسم با تسلیت شهادت آیت الله نمر اظهار داشت: تاریخ شیعه در درون خود انسانهای بزرگی داشته و دارد که حاضرند تا پای جان بر سر اعتقادات خود بایستند.

وی پرورش انسان های سفاک مانند داعش و بوکوحرام را نتیجه توطئه قدرت های جهان عنوان کرد و گفت: ظهور این قبیل افراد و گروه ها با نام اسلام صورت می گیرد که بدترین آسیب را به بشریت می رساند.

وی توسعه فکری و فرهنگی بشر را یکی از راهکارهای تقابل با ترویج این مدل اندیشه ها عنوان کرد و گفت: باید با اطلاعات و اشراف بر موضوعات دینی در برابر تحریف ایستاد.

جاودانی با مقایسه شرایط زندگی در کشور و امکانات بالقوه موجود در ایران اظهار داشت: مقایسه آنچه که باید می داشتیم و آنچه که داریم زیاد است، در کشوری زندگی می کنیم که هر استانش می تواند چند کشور اروپایی را پوشش دهد اما واقع مطلب این است که نتوانستیم شرایط زندگی بهتر را فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقدم بودن توسعه فرهنگی بر توسعه سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و ابراز داشت: کشوری که در راستای صنعت و سیاست توسعه یابد اما فرهنگش رشد نکند ابتر است به این دلیل که مهم ترین رکن توسعه یافتگی، توسعه فرهنگی است.

 جاودانی یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در امر توسعه فرهنگی را آشنایی مردم با یک زندگی ارزشمند مبتنی بر ارزش های دینی برشمرد و ابراز داشت: در این نوع توسعه فرهنگی مردم با نگاه به سنت، تمدن و دیرینه خود آینده خود را تضمین می کنند.

وی بستن مرزهای کشور را تصمیم نادرست در قبال توسعه یافتگی دانست و اظهار داشت: در مدل توسعه فرهنگی باید مردم را نسبت به ورود مسائلی که از مرزهای کشور داخل می شود، واکسینه کرد نه اینکه مرزها را ببندیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران فروپاشی اتحاد جماهیر شوری را یکی از مصادیق بستن مرزها بر روی افکار عنوان کرد و گفت: این موضوع در گذشته امکان پذیر نبوده و اکنون هم نیست.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که مردم ارزشهای دینی را درک کنند، چرا که در این صورت نگران ورود افکار غربی و بیگانه نخواهیم بود.

جاودانی با بیان اینکه هرچه اندیشمندان می خواهند در خصوص سبک زندگی بگویند، سالها قبل ائمه معصومان ما بیان کردند، افزود: مشکل اینجاست که نتوانستیم اندیشه امامان و معصومان خود را با زبان روز برای مردم و جوانان بیان کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال گذار از عصر صنعتی به دنیای فراصنعتی هستیم، گفت: در این دوران با مولفه های قرن های قبل روبرو نیستیم.

این مسئول با اشاره به ورود صنعت چاپ به جهان و خروج انحصار علم از کلیساها اظهار داشت: با این کار انقلابی در باورها متجلی و حاکمیت کلیسا فرو ریخت و راه رشد و شکوفایی در جهان پیدا شد.

وی به عمومی بودن علم و خارج شدن آن از انحصار هم اشاره کرد و گفت: صنعت چاپ بعدها نمودش در کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون خود را نشان داد.

جاودانی با بیان اینکه دیروز جنایتی در عربستان رخ داد و در لحظه این خبر در جهان مخابره شد افزود: امروز اطلاعات زیادی در عرصه رسانه های مجازی قرار دارد و کسی موفق تر است که در این حوزه فعال تر باشد.

وی گفت: از زمانی که دنیای مجازی در جهان متولد شد ، آمار مراجعه مردم جهان به رادیو و تلویزیون به 57 درصد ، به روزنامه 29 درصد و آمار مراجعه به فضای مجازی و اینترنت هم روز به روز در حال افزایش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه همه اینها نشان دهنده این است که بشر وارد عرصه جدید شده است افزود: ملتی موفق تر است که تکنولوژی روز را بشناسد و از آن برای اهداف خود استفاده کند.

جاودانی با اشاره به اینکه نمی توان مانع نفوذ اینترنت در کشور شد، گفت: می توانیم از همین ابزار برای اشاعه فرهنگ انقلاب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امروز داعش از همین ابزار برای جذب جوانان و سربازان خود از کشورهای مختلف اقدام می کند و ما نیز باید به گونه ای کار کنیم که جوانان مان به دنبال نکات مثبت در این فضا باشند و این موضوع به نوع شناخت، باورها و اندیشه های ما باز می گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام انتخابات اظهار داشت: باید تلاش کنیم که یک رخداد زیبا رقم بخورد چرا که هر قدر مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد اقتدار نظام در عرصه بین المللی بیشتر خواهد بود.

وی حضور بیشتر مردم را نشان رضایتمندی از نظام و انقلاب دانست و تاکید کرد: تلاش همه رسانه ها و اهلی فرهنگ هم این است که مشارکت مردم بیشتر شود.

جاودانی با بیان اینکه باید به عقلانیت مردم اعتماد کرد و هر کس هم که از صندوق آرا بیرون آمد نماینده مردم است، افزود: ما هم به قدر وظیفه ای که برای نمایندگان تعریف شده است با آنها همکاری خواهیم داشت.

وی گفت: از کسانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی می شوند باید پرسید که وقتی دغدغه اول کشور موضوعات فرهنگی است چقدر برای حوزه فرهنگ اعتبار می گذارند؟

جاودانی با بیان این که مردم باید با اطلاع رای دهند و رای خود را نباید ارزان بفروشند، ادامه داد: باید به رای خود بها داد و کسانی که دغدغه نظام و انقلاب دارد را به مجلس فرستاد.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم در موضوع توسعه فرهنگی رشد داشته باشم نباید دغدغه نداشتن مجتمع فرهنگی داشته باشیم، افزود: اگر می خواهیم که در دنیای امروز حرفی برای گفتن داشته باشیم باید تکنولوژی روز را جدی بگیریم چرا که اگر غفلت شود عقب خواهیم افتاد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین با بیان اینکه رسانه ها بنویسند تا ما مجبور شویم بیشتر فعالیت کنیم گفت: تلاش می کنیم که مجتمع فرهنگی میاندورود را از سال جاری آغاز و با اعتبارات شهرستانی و استانی به سرانجام برسانیم.