شنبه 9 دی 1385-0:0

اگر مسوولان حمايت کنند...

گفت و گو با سازنده مازندراني اولين دستگاه هشدار دهنده زلزله.


سازنده اولين دستگاه هشدار دهنده زلزله در کشور گفت: با توجه به آمادگى سرمايه گذاران براى تولد انبوه اين دستگاه در کشورهاى ديگر، توليد انبوه اين دستگاه تنها در کشورمان و براى مردم استان مازندران خواهد بود.

حجت الله ناظرى سازنده اولين دستگاه هشدار دهنده زلزله در دنيا که در شهرستان قائم شهر ساکن است، گفت: حادثه دلخراش بم انگيزه ى ساخت اين دستگاه را براى ارائه خدمات مفيد به هموطنان و طبقه ى متوسط جامعه فراهم کرد.

 وى اظهار داشت: اين دستگاه براى زلزله هايى از نيم و يک تا سه ريشتر تنظيم شده است و پس از وارد شدن جريان هاى جانبى عمل هشدار دهندگى خود را به اجرا در مى آورد. وى با اشاره به اين که بسيارى از اتفاقات و حوادث بعد از وقوع زلزله رخ مى دهد اضافه کرد: متاسفانه در کشورمان نتوانستيم خودمان را براى مقابله با حوادث، آماده نشان دهيم و اين دستگاه عاملى است براى افزايش آمادگى افراد در مقابل حوادث غيرمترقبه.

ناظرى يادآور شد: اين دستگاه در مسير شير لوله گاز قرار مى گيرد و در مواقع بروز پيش لرزه قابليت قطع شير گاز و برق را به طور اتوماتيک دارد و با صداى آژير ساکنان منزل را باخبر مى کند. وى با بيان اينکه اين دستگاه با کمترين امکانات تاسيساتى ساخته شد اضافه کرد : اين دستگاه چند کاره در صورت توليد انبوه آن در حدود 10 تا 15 هزار تومان قيمت دارد و به سادگى در مسير شير لوله گاز و برق قرار مى گيرد و افراد متوسط جامعه هم مى توانند اين دستگاه را تهيه کنند.

سازنده اولين دستگاه هشدار دهنده ى زلزله که اختراع وى به شماره 37527 در اداره ثبت شرکتها و مالکيت صنعتى کشور به ثبت رسيده است با اشاره به ساخت اين دستگاه براى اولين بار در کشور خواستار حمايت مسوولين کشور و على الخصوص استان مازندران در جهت توليد انبوه آن در استان شد.

حجت الله ناظرى خاطر نشان کرد: اگر مسوولين اختراعات جوانان ايرانى را با آغوش باز پذيرا باشند و از توليد انبوده آن در داخل کشور حمايت کنند ايران مى تواند به عنوان قطب اصلى اين اختراعات در دنيا تبديل شود.(aryanews)