شنبه 19 دی 1394-16:42

شیرین مثل نی

3 هزار نفر به جشنواره مردمی نی شکر آمدند

جشنواره نی شکر توانست در یک عصر زمستانی 3 هزار نفر را به روستای سیف کتی قائم شهر بکشاند. این جشنواره توسط مردم و علاقه مندان فرهنگ، محیط زیست و گردشگری برگزار شد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عباد طیبی، دبیر اجرایی جشنواره نی شکر: روستای سیف کتی قائم شهر در روز 18 دی ماه با جشنواره نی شکر میزبان مردم قائم شهر و مناطق اطراف بود.

روستاهای دهستان کوهساران قائم شهر مهد نی شکر سنتی، اصیل و ممتاز استان است و برگزاری"جشنواره نی شکر" در سیف کتی، آغازی برای برپایی این جشن طی سال های آینده در روستاهای همجوار هم چون: ریکنده، سیدابوصالح، پرچینک، چپی، کرچنک، کوتنا، ساروکلا، آهنگرکلا، گل افشان و... خواهد بود.

 این جشنواره در راستای تقویت همدلی و همزبانی و توسعه گردشگری روستایی، نیز معرفی محصول نی شکر برگزار شد.

نی شکر خواص دارویی و فرآورده های جانبی متعددی دارد که می تواند زمینه رشد اقتصادی و هم چنین توسعه اجتماعی و فرهنگی منطقه را فراهم کند.

باور ما این است که توسعه و ترویج محصولات بومی، علاوه بر اقتصاد، در گسترش فرهنگ و آئین های محلی و گردشگری نیز نمود دارد.

 جشنواره نی شکر با همکاری شورای اسلامی روستای سیف کتی، اهالی محل و محله های اطراف، برخی مسئولان شهرستان و تشکل های فعال مردم نهاد مازندران برگزار شد.

عصر جمعه اهالی یک روستای 60 خانواری و کوچک، پای حدود 3 هزار مرد و زن و کودک را به زمین فوتبال روستای سیف کتی کشاندند تا مردم علاقه مند شاهد جشنی بومی و محلی باشند.

البته اجرای برنامه پاکسازی زباله های منطقه توسط انجمن رفتگران طبیعت مازندران و همراهی و کمک دیگر انجمن های فعال فرهنگی و زیست محیطی هم جزو برنامه های صبح جشنواره بود.

در ورودی محل برگزاری جشنواره نی شکر 80 غرفه برپا شد که 44 غرفه به بومیان منطقه اختصاص یافت و 36 غرفه هم به مهمانانی که از سایر نقاط آمده بودند.

در این بازارچه انواع شیرینی های محلی، نی شکر و محصولات آن هم چون کف و شکر سرخ، ترشی جات، صنایع دستی، مربای میوه های جنگلی و... برای فروش عرضه شد.

پخت زنده نی شکر در دو جایگاه و عرضه کف و شکر تازه و داغ به مردم به روش سنتی، نیز غرفه باغ زنبور با الگوبرداری از زنبورداری قدیم، جذاب ترین بخش بازارچه بود.

اجرای برنامه های شاد و متنوع اعم از موسیقی و ساز و سما توسط گروه آیینی زندگی به سرپرستی علی حسن نژاد، هم چنین شعرخوانی استاد احمد طیبی صاحب مجموعه نرگیس جار و شعرخوانی استاد محمدعلی کاظمی سنگده ای صاحب مجموعه چکل از دیگر برنامه های جشنواره بود.

  در این جشنواره که فرماندار و رییس اداره ارشاد قائم شهر و مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران در آن حضور داشتاند، رییس اداره جهاد کشاورزی قائم شهردر خصوص اهمیت محصول نیشکر سخنرانی کرد.

 در ادامه لوح و نشان جشنواره به خانواده شهدای روستای سیف کتی اهدا و لوح قدردانی چند قهرمان ورزشی منطقه، به دلیل تاریکی هوا در حاشیه جشنواره به آن ها داده شد.

این لوح ها به علی بهبود نایب قهرمان جهان در رشته کاراته و دارنده چند مدال آسیایی، محمد براری مربی بدن ساز چند مسابقه المپیک و جهانی و مربی بدن ساز تیم کشتی آذربایجان به مدت دو سال، محمدرضا طیبی قهرمان پرتاب دیسک کشور و چهارم آسیا و ولی الله فهیمی قهرمان کشتی پهلوانی کشور اهدا شد.