دوشنبه 21 دی 1394-0:8

پاسخ مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به حواشی آزمون آخر دی ماه معلمان؛

همکاران نگران نباشند، آزمون جهت خود افزایی است

آموزش و پرورش اواخر دی ماه امسال آزمونی را برای بیش از هزار معلم برگزار می کند که گفته می شود اگر در این آزمون پذیرفته نشوند، کارشان را از دست می دهند، اما مدیرکل آموزش وپرورش مازندران می گوید این آزمون برای رفع اشکال است و جنبه تشویقی و انگیزشی دارد و اگر همکاری در آزمون امتیاز مناسب را کسب نکرد، دوباره می‌تواند در آزمون بعدی شرکت کند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه عربی: در روزهای پایانی فعالیت دولت نهم همواره حرف و حدیث های مبنی بر جذب نیروهایی خارج از ظرفیت در آموزش و پرورش مازندران وجود داشت؛ نیروهایی‌که گفته می‌شود در به کارگیری آنان بیشتر رابطه بر ضابطه ارجحیت داشت.

با روی کارآمدن دولت یازدهم، مسئولان وزارت آموزش وپرورش همواره از نبود ساماندهی نیروی انسانی یاد کردند، به گونه‌ای که علی‌اصغر فانی -وزیر آموزش و پرورش- یکی از سیاست‌های اصلی خود را تمرکز بر ساماندهی نیروی انسانی اعلام کرد و بر این اساس پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان براساس سیاست بومی‌‌گزینی انجام شد.

با تأسیس دانشگاه فرهنگیان در سال 91، مقرر شد تا جذب نیروی انسانی در وزارت آموزش‌ و پرورش صرفا از میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باشد، از این رو وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا برای ساماندهی و ارتقای صلاحیت حرفه ای نیروهای خود، آزمونی را درآخر دی ماه برگزار کند.

گفته می‌شود معلمانی که حتی 6 سال هم سابقه کار به صورت پیمانی را دارند و تعدادشان در مازندران بسیار زیاد و بیشتر از هزار نفر است، به صورت مجازی آزمون می‌‍دهند، 12 منبع هم اخیرا" به آنها معرفی شد و اگر نتوانند امتیاز مناسب را دریافت کنند شاید از تدریس محروم ‌شوند و کارشان را از دست بدهند.

حال دغدغه صدها معلم پایه ابتدایی مازندران، موفق نشدن در این آزمون و بیکاری شان است. این معلمان می گویند در فرصت کم تخصیص یافته، فرصت مطالعه 12 منبع اعلام شده را ندارند و مشخص نیست آینده شان چه می شود. آن ها حتی 500 ساعت دوره اموزشی را نیز گذرانده اند.

* همکاران نگران نباشند

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با ما به این دغدغه معلمان پاسخ داد.

علی قاسمی گفت: ارتقای توانمندی‌ نیروی انسانی از جمله سیاست‌های هر سازمانی است و وزارت آموزش و پرورش نیز بر اساس همین سیاست قرار است، آزمونی برگزار کند.

وی افزود: در دولت گذشته تعدادی نیرو در آموزش و پرورش جذب شده اند که این مساله امروز به عنوان چالش مهم آموزش و پرورش مطرح است. به کارگیری افرادی بدون ضابطه که درصلاحیت حرفه ای آنان نیز تردید وجود دارد و تنها راه حل منطقی برای برطرف کردن این تردید، برگزاری آزمونی است که  قرار است از سوی حوزه آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شود.

قاسمی با بیان اینکه همکاران ما نباید از شنیدن آزمون هراس داشته باشند، بلکه این آزمون صرفا جهت محک علمی آنان است، گفت: برای خود افزایی این معلمان کلاس هایی برگزار و تعدادی منابع به آنان معرفی شد، باید تلاش کنند تا با مطالعه بیشتر توانمندی‌های خود را ارتقا دهند.

وی با اظهار اینکه تعدادی از این معلمان توانایی اداره مطلوب کلاس را ندارند، تصریح کرد: این آزمون برای کمک به آنها است تا با توانمند سازی خود، صلاحیت حرفه ای آنان نیز ارتقا یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر اینکه همکاران هیچ نگرانی به خود راه ندهند، افزود: از آبان ماه حدود یک هزار و صد نفر در سایت ثبت‌نام کردند و هیچ الزامی نیست تا تمامی منابع را مطالعه کنند، منابع صرفا جهت راهنمایی، تعدادی سرفصل معرفی شد که کافی است همان را مطالعه کنند.

وی بیان کرد: دوره‌هایی برای رفع اشکال تعیین شد، این آزمون تنها جنبه تشویقی و انگیزشی دارد و اگر همکاری در آزمون امتیاز مناسب را کسب نکرد دوباره می‌تواند در آزمون بعدی شرکت کند.

قلسمی تاکید کرد: آزمون آخر دی ماه امسال که ویژه این همکاران برگزار می‌شود، صرفا جهت خود افزایی و افزایش توانمندی آنها است.