يکشنبه 4 بهمن 1394-23:20

انتقاد امام جمعه بابل از میراث فرهنگی مازندران

میراث باید از ساختمان ها و تشکیلات خود دفاع کند

حجت الاسلام حسن روحانی گفت: کسی که متولی مجموعه ای است باید از ساختمان ها و تشکیلات خود دفاع کند، نه اینکه گروه های مختلف را به جان هم بیندازد و حوزه را بدنام کنند و در پایان هم اگر خدای ناکرده موزۀ شهر از دست رفت بگویند به درک!


مازندنومه، سرویس اجتماعی: حجت الاسلام حسن روحانی -امام جمعه بابل- در دیدار با جمعی از دوستداران میراث فرهنگی درخصوص اتفاقات اخیرحسینیۀ تاریخی خلیلیان و موزه بابل به بیان نظرات خود پرداخت.

وی در این دیدار با بیان این که پیگیری های شما نشان می دهد جامعۀ ما زنده است و حقیقتاً میراث فرهنگی از جمله نگرانی های همۀ ماست، افزود: حمام میرزا یوسف می توانست وضعیت خیلی بهتری داشته باشد و مانند شهرهای دیگر به مراکزی برای بازدید بیشتر مردم تبدیل شود.

روحانی با اشاره به این که مورد وقف تا آنجا که ممکن است باید روی بنای اصلی و اولیه اش محفوظ بماند، تاکید کرد: منازل و مراکز مذهبی تاریخی نظیر حسینیۀ مرحوم خلیلیان که می توانند با حفظ اصالت خود ادامۀ کار دهند، شایسته است حفاظت شوند.

وی با یادآوری این که میراث فرهنگی اگر خودش هم توانایی مالی برای نگهداری آثار تاریخی شهر را ندارد آن را به بخش خصوصی بسپارد تا شرایط حفظ و نگهداری مناسب آن فراهم شود، گفت: گله ای از اداره کل میراث فرهنگی مازندران داریم که تا حالا کجا بودید؟ باید حتماً هیاهویی در شبکه های اجتماعی برپا شود تا شما سراغ آثار تاریخی شهر بابل بیائید؟

امام جمعه بابل اضافه کرد: بارها در دفتر بنده جلساتی درخصوص وضعیت ساختمان گنجینه برگزار شد ولی آقای مدیرکل به هیچ وجه نخواستند حضور پیدا کنند و پیگیر قضیه شوند و نهایتاً رئیس میراث شهرستان را به جلسات می فرستادند که آن هم بدون اختیارات اجرایی؛ این نهایت بی توجهی به میراث فرهنگی بابل است.

وی با بیان این که خدا می داند اتفاقاتی که برای موزۀ بابل پیش آمده مورد رضایت هیچکس نیست، تصریح کرد: شما که این ملک وقفی را تبدیل به موزه کردید، حداقل اجارۀ ناچیزی که حوزه هم به آن راضی بود را پرداخت می کردید. شما اگر واقعاً موزه را برای این شهر می خواستید و پول اجاره هم نداشتید، به شهرداری بابل می گفتید موقتاً ریش گرو بگذارد تا مشکلات مالی تان مرتفع شود.

روحانی با اشاره به این که در مورد موزۀ بابل آقای مدیر کل شما که مسئول اول هستید باید سینه سپر می کردید، بیان داشت: کسی که متولی مجموعه ای است باید از ساختمان ها و تشکیلات خود دفاع کند، نه اینکه گروه های مختلف را به جان هم بیندازد و حوزه را بدنام کنند و در پایان هم اگر خدای ناکرده موزۀ شهر از دست رفت بگویند به درک! من این وضعیت را عادی نمی بینم.

این مسئول گفت:چطور اداره کل میراث فرهنگی که در موارد دیگر به شدت مقاومت می کرد، حال نوبت به موزۀ بابل که رسید خیلی زود وا داد و تسلیم شد و صورتجلسه امضا کردند که در تاریخ مقرر ساختمان که بابل را تحویل می دهیم؟ شما که مسئول میراث هستید نباید از تشکیلات خود دفاع کنید؟!

*شهر بی کلانتر شده

حجت الاسلام نصیرایی -تولیت مسجد محدثین بابل- هم در جمع نمازگزاران گفت: من با دوستان ساروی در میراث مرتبطم و متاسفانه بابل را میراث خوار لقب دادند که این برای بابل ما  زشت است.

وی با بیان این که دستهایی پنهانی در کار است که دارالمومنین و شهر ولایت و شهر شعر و هنر و بهارنارنج و دیار عالم خیز را از بابل حذف کنند، تصریح کرد: اشکال کار این است که غیر بومی را حاکم این شهر قرار می دهند، چه فرماندار و چه اوقاف و ادارات دیگر که بعضی برای ارتقای قدرت خود و گزارش به مافوق به جان ارزشهای این شهر تاریخی و مذهبی و انقلابی می افتند، اماکن تاریخی و فرهنگی ما را برای انگیزه مادی و اجتماعی خود تخریب می کنند.

نصیرایی ادامه داد: بعد مدتی سروصدا فراموش می شود و ما هم تماشاچی شدیم تا جایی که جمعه ها به جای انتظار امام زمان (عج)  باید در انتظار خبر تخریب یکی از اماکن مذهبی و تاریخی باشیم. گویا شهر بی کلانتر شده !