دوشنبه 19 بهمن 1394-21:27

گام های معلق اصلاح طلبان

این موقعیت متزلزل

به احتمال برخی چهره ها هم چون: عبدالله رضیان و هادی حسینی یا قربانعلی مهری در قائم شهر و سوادکوه، رستم زرودی یا شمس الله شریعت نژاد در رامسر و تنکابن، عباس یزدانی در نور و محمودآباد، علی اصغر یوسف نژاد و محمد دامادی در ساری و میاندورود، کاظمی دینان در آمل، مومنی در بابل، سیدابراهیم هاشم ورزی یا سردار نانواکناری در بابلسر و  قاسم احمدی یا حمزه علی ریاحی فر در چالوس و نوشهر در فهرست اصلاح طلب های مازندران جای خواهند گرفت.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: دو روز پس از اعلام رسمی تایید صلاحیت ها از سوی نهاد نظارتی، باوجود آن که آمار و ارقام وزارت کشور از افزایش تعداد نامزدهاي تأیید صلاحیت‌شده دوره دهم مجلس خبر می‌دهد، در اردوگاه اصلاح‌طلبان وضعیت امیدوار‌کننده نیست.

بنا به اعلام رسمی مسئولان اجرایی، به‌طور میانگین برای هر کرسی مجلس دهم ٢١ داوطلب وجود دارد و در این دوره فقط آنهایی که صلاحیت شان در مرحله قبل، از سوی هیأت‌های اجرائی و نظارت تأیید و در این مرحله از سوی شورای نگهبان رد شده است، سه روز مهلت دارند اعتراض خود را اعلام کنند که البته این تعداد فقط ١٤٧ نفر هستند؛ از این همه فراز و نشیب ها و دلهره ها و انتظارها به قول «شرق» آبی برای اصلاح‌طلبان گرم نشده است.

 در جریان اصلاح‌طلبی بعد از گذشت دو روز، تقریبا در کل کشور به طور میانگین، نه‌تنها به تعداد تأییدشده‌ها اضافه نشده، بلکه برخی از چهره‌هایی هم که دوره قبل بررسی‌ها تأیید شده بودند، به رد صلاحیت‌ها اضافه شده‌‌اند یا برخی از چهره‌هایی که صلاحیت شان احراز نشده بود هم به جرگه ردی‌ها پیوسته‌اند.

 تا به اینجا وضعیت فعلا همین است و به نظر می‌‌رسد رایزنی‌های وزارت کشور و شورای نگهبان به نتيجه مطلوب منتهي نشده است.
در جریان اصلاح‌طلب وضعیت رد صلاحیت‌ها تا حدی پیش رفته است که از این جریان در تهران که از همه حوزه‌ها مهم‌تر به نظر می‌رسد، به جز چند نفر، چهره‌ای باقی نمانده است و به همین دلیل هم آنها دست به دامان فراخوان شده‌اند.

ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در آدرس ایمیلی که اعلام کرده بود، از چهره‌های اصلاح‌طلبی که تأیید شده‌‌اند و درخواست حضور در فهرست ائتلاف را دارند، خواسته بودند رزومه خود را ارائه دهند.
 از این میان نزدیک به صد چهره شناسایی شده‌‌اند که به گفته رئیس ستاد ائتلاف تهران اصلاح‌طلبان قرار است فهرست ٣٠ نفره تهران از این میان نهایی شود.

علی صوفی، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه تغییری در وضعیت تهران ایجاد نشده است، گفت: در تهران هیچ نامزدی از بین آنها که ثبت‌نام کرده‌اند، تأیید نشده‌اند.

 صوفی ادامه داد: از همان ابتدا که هیأت نظارت همه را رد کرد، ما در ایمیلی اعلام کردیم و از اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت‌شده خواستیم رزومه خود را ارسال کنند که بالغ بر صد نفر رزومه فرستاده‌‌اند و از این میان دست‌کم به ٦٠ نفر می‌رسیم.
وی که رئیس میز گلستان، گیلان و مازندران هم هست، درباره روند بررسی تأیید صلاحیت‌ها در این استان‌ها گفت: در استان گیلان تعدادی به تأییدشده اضافه شده‌اند. او گفت که در مازندران هم نسبت به قبل به تعداد اصلاح‌طلبان اضافه شده است؛ اما در مورد گیلان، به تأیید صلاحیت‌ها اضافه نشده؛ بلکه از چهره‌های شاخص تأییدشده هم رد شده‌اند.

وضعیت اصلاح طلب ها در استان های دیگر نیز بهتر نیست، اما این طیف فکری نزدیک به دولت بنا دارند هر طور شده 7 اسفندماه، هواداران خود را پای صندوق های رای بکشانند.

محمد رضا عارف گفته که چهره‌های شاخص به فهرست وزن می‌دهند؛ ولی حالا این ردصلاحیت‌ها اتفاق افتاده و دست ما هم نبوده است.

بر همین اساس در مازندران اصلاح طلب ها هر چند در برخی حوزه ها مثل بهشهر گزینه حتی 50 درصدی نیز ندارند، در حوزه های دیگر به طور نسبی می توانند به برخی چهره ها برسند و ناگزیرند از نیروهای معتدل اصولگرا در جهت کامل کردن فهرست خود استفاده کنند.

بر همین اساس به احتمال برخی چهره ها هم چون: عبدالله رضیان و هادی حسینی یا قربانعلی مهری در قائم شهر و سوادکوه، رستم زرودی یا شمس الله شریعت نژاد در رامسر و تنکابن، عباس یزدانی در نور و محمودآباد، علی اصغر یوسف نژاد و محمد دامادی در ساری و میاندورود، کاظمی دینان در آمل، مومنی در بابل، سیدابراهیم هاشم ورزی یا سردار نانواکناری در بابلسر و  قاسم احمدی یا حمزه علی ریاحی فر در چالوس و نوشهر در فهرست اصلاح طلب های مازندران جای خواهند گرفت.

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفته که «وظیفه ما حضور است. کمتر کسی در ٩٢ فکر می‌کرد که پیروز می‌شویم؛ شرایط امروز خیلی بهتر از انتخابات ٩٢ است. وظیفه ما این است که نخبگان را شناسایی کنیم و فهرست‌های انتخاباتی را شکل دهیم. می‌خواهند اصلاح‌طلبان و مردم را ناامید کنند؛ ولی نشان می‌دهیم با جدیت و حفظ امید و آرامش مطمئنا به اهداف خودمان دست پیدا خواهیم کرد.»