شنبه 29 اسفند 1394-23:28

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران:

راه‌های مازندران عملکرد ملی دارد

در گفت و گوی نوروزی با مدیرکل راه و شهرسازی مازندران مطرح شد: راه‌های مازندران عملکرد ملی دارد و باید با دید ملی به  این راه‌ها نگاه کنیم/ حدود 400 کیومتر آسفالت روستایی در سال 94 انجام شد.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: حیدر نوروزی -مدیرکل راه و شهرسازی مازندران- در گفت‌وگوی نوروزی با ما درباره راه‌های استان، ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، بهسازی راه‌های روستای و ... سخن گفت.

*کرویدرهای مازندران

از نظر حمل و نقلی مازندران جایگاه ویژه در کشور دارد چون از حمل و نقل ترکیبی برخوردار است و سیستم حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی  دارد. کریدورهای مهمی در مازندران  وجود دارد که یکی از اینها، کریدور شرق به غرب  یا محور کناره است که از گلوگاه شروع شده و به رامسر ختم می‌شود. این کریدور، مهمترین کریدوری است که ترافیک درون استانی و ترافیک بین استانی شرق به غرب و غرب به شرق استان را در بعد استانی و ملی، هدایت می‌کند.

به جز این، کریدورهای دیگری داریم که به مراکز دیگر استان‌ها وصل می‌شود. از شرق محور گلوگاه به سمت دامغان  را داریم که از کریدورهای اساسی است و پیوست قانون وزارت راه و شهرسازی، اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده و سال 95پیگیری خوبی صورت می گیرد تا این پروژه به سرانجام برسد و از گلوگاه به دامغان، ارتباط داشته باشیم.

محور بعدی محور ساری -کیاسر -سمنان –جندق- معلمان و یزد است که این کریدور به مرکز استان یزد وصل می‌شود و کریدور ملی است که 20 کیلومتر آن در دست اجرا است و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

محور قائمشهر سوادکوه به سمت تهران هم کریدور خوبی است و وزارت راه و شهرسازی برای باند دوم این محور اقدامات مناسبی انجام داده و پیشرفت فیزیکی این پروژه بالای 90 درصد است.  از پل سفید تا گردنه کدوک که در حوزه مازندران است به عنوان محور بین‌المللی یاد می‌شود و اقدامات خوبی انجام دادیم و امیدواریم سال آینده این پروژه تکمیل شود.
کریدور بعدی ما محور آمل -هراز به سمت تهران است که مهم بوده و باند دوم این محور در دست اجرا است.

کریدور بعدی از چالوس- مرزن آباد و به سمت کرج می رود یکی از محورهای زیبای گردشگری کشور است. کسانی که به مازندران سفر می کنند دوست دارند از این محور بازدید کنند.

محور زیبای گردشگری که چهارمین محور زیبای گردشگری جهان است. اقدامات خوبی در این محور صورت گرفته و گره ترافیکی در سه راهی چالوس برطرف شده است. از این محل به سمت مرزن آباد، آزادراه است و بقیه قطعات از مازندران و البرز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

کریدور دیگری که در غرب مازندران است کریدور تنکابن –الموت- قزوین که پروژه مهمی است و هزینه اجرایی بسیار بالایی دارد و اقدامات خوبی هم در این پروژه صورت می گیرد.

*راه های روستایی

بحث راه های روستایی از اولویت های دیگر ما است و  با وجود محدودیت‌های مالی، اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت. از محل اعتبارات ملی و استانی و مشارکت با مردم  حدود 400 کیومتر آسفالت روستایی در سال 94 انجام دادیم.

* ایمن‌سازی محورها

 رفع نفاط پرحادثه از محورهای مواصلاتی از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام دادیم. ایمن‌سازی محورها، نصب تابلوها و خط کشی‌ها و اجرای روکش آسفالت جزو برنامه‌های سال 94 بود. 130 کیلومتر از محورها را برای ایمن‌سازی با نیوجرسی تفکیک کردیم و بالغ بر 90 هزار تابلو علائم نصب کردیم.

* حوزه شهرسازی

علاوه بر راه، شهرسازی هم جزو اولویت‌های اساسی ما است. با شورای عالی شهرسازی و معماری، مطالعه طرح جامع شهرهایی که مشکل داشتند در دستور کار قرار دادیم.

حدود 9 شهر بحث تصویب طرح جامع شهر را در دستور کار قرار دادند. با وجود کسری اعتبارات 5 ساختمان پروژه دولتی مثل انتقال خوب و بخشداری ها و ... انجام دادیم و به بهره برداری رسید.

در بحث پروژه‌های مسکن، هفتگی و یا دو هفته درمیان جلسه شورای مسکن داریم.  سال 94 در دو مرحله 11 هزار واحد  افتتاح  مسکن داشتیم و به برنامه رسیدیم.

برای اینکه پروژه‌های مسکن مهر را به سرانجام برسانیم شورای مسکن را در شهرستان‌ها هم فعال کردیم. یکی از مشکلات اصلی در مسکن مهر، خدمات زیربنایی است که پیگیری صورت گرفت و قرار شد  به آب و فاضلاب استان، رقم اعتباری  اختصاص دهند که اجرای آب و فاضلاب  پروژه‌های مسکن مهر استان در دستور کار قرار گیرد.

*راه‌های مازندران عملکرد ملی دارد

راه‌های مازندران عملکرد ملی دارد و باید با دید ملی به  این راه‌ها نگاه کنیم. اقدامات خوبی در حوزه راه‌ها انجام گرفته  اما هنوز جای کار دارد. امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات، بتوانیم اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی انجام دهیم و در خدمت مردم استان و کشور باشیم. مازندران استان بسیار زیبایی است و من مازندران را خیلی دوست دارم. چون مدتی در کویر زندگی کردم و بعد به مازندران سرسبز آمدم.