پنجشنبه 5 فروردين 1395-12:5

سال به سال دریغ از پارسال

دولت قبل در صنایع دستی بدنه فساد ایجاد کرده بود

در گفت و گوی مازندنومه با غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی نوشهر بیان شد: نمایشگاه در سال های قبل بهتر بود و هر چه می گذرد استقبال کمتر می شود/ دولت قبلی در سازمان صنایع دستی بدنه فساد را تشکیل دادند که البته اندکی از آن ها هم هنوز در بدنه مجموعه مانده اند/ برای قدرت بازدارندگی کشور نیاز است که تسلیحات دفاعی و موشکی تقویت، اما هویت کشور نیز باید پاسداری شود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر دیروز نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری نوشهر با حضور استاندار مازندران گشایش یافت.

دلاور بزرگ نیا-مدیرکل سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران- در حاشیه افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی بستری برای دیدن کارهای خلاقانه و صنایع دستی استان های مختلف است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در 100 غرفه و با حضور نمایندگانی از 22 استان کشور برگزار می شود، افزود: باید تلاش کرد تا هویت فرهنگی مردم این سرزمین حفظ شده و از طریق برگزاری نمایشگاه ها این میراث به نسل های بعد منتقل شود.

بزرگ نیا با بیان اینکه در فرهنگ سفر ایرانیان، سوغات در تحکیم همدلی و مهربانی های وابستگان نقش اساسی دارد، گفت: با برگزاری چنین نمایشگاه هایی ذائقه مسافران و گردشگران را می توان جهت بخشید.

وی ابراز داشت: بی تردید هنرهای سنتی و صنایع دستی هر قوم و منطقه ای می تواند بهترین سوغات و یادگار سفر برای دوستان و آشنایان که به انتظار ما نشسته اند باشد.

گفتنی است در مراسم افتتاح این نمایشگاه فلاح جلودار استاندار مازندران، نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی، شادمان و زندی فرمانداران نوشهر و چالوس و جمعی از مدیران محلی و شهرستانی حضور داشتند.

*روز اول استقبال مناسب نبود

نمایشگاه صنایع دستی نوشهر در محور ورودی به شهر و در مکان تقریبا مناسبی برگزار شده است. ریزش باران و وزش باد در دو روز قبل موجب شد تا بعضی از غرفه های این نمایشگاه تخریب شود که به گفته غرفه داران سازمان میراث فرهنگی تعهد کرده خسارات را پرداخت کند.

این نمایشگاه هفت سال است که در ایام نوروز در نوشهر برگزار می شود و بسیاری از غرفه داران از مشتریان دائمی و همیشگی حضور در آن به شمار می آیند اما در بعضی غرفه ها برای اولین بار شاهد مصنوعات دستی بعضی از استان ها بودیم.



مرتضی عبادی هنرمند تهرانی است که کارش تلفیق هنر سفال و چوب است و می گوید که روز اول استقبال خیلی مناسب نبود.

او محصول کار خود را هنری تزئینی می داند که می تواند به صورت دکور در مغازه و یا منزل به کار آید.

عبادی به مازندنومه گفت: تمام محصولات ما ثبت شده و ایرانی است، سال های قبل هم استقبال بهتر بوده است اما امسال به دلیل مشکلات اقتصادی، وضعیت کل کشور خوب نیست و امیدواریم که در روزهای آینده اوضاع بهتر شود.

این هنرمند تهرانی با بیان اینکه از مسئولان راضی هستم اما تاکنون از تسهیلاتی استفاده نکردم، افزود: 6 سال است که در تهران کارگاه داریم، در اکثر نمایشگاه هایی که در کشور برگزار می شود شرکت می کنیم اما از نمایشگاه صنایع دستی رامسر که در سال گذشته برگزار شده بود راضی نیستم.



*هر چه می گذرد استقبال کمتر می شود

علی بهزادفر هنرمند دیگری است که در این نمایشگاه حضور یافته است. او اصالتا نوشهری است اما در بندرترکمن زندگی می کند.

این هنرمند جوان می گوید: پدرش 20 سال است که از چوب های مختلف ممرز و گردو برای به وجود آوردن هنری ایرانی استفاده می کند.

بهزادفر با بیان اینکه چهار استادکار بیمه شده در کارگاه داریم، افزود: در نمایشگاه ها زیاد شرکت نمی کنیم بلکه سفارش می پذیریم و کار انجام می دهیم.

وی گفت: نمایشگاه در سال های قبل بهتر بود و هر چه می گذرد استقبال کمتر می شود.

این هنرمند مازندران ابراز داشت: قیمت محصولات ما از 15 هزار تومان تا 400 هزار تومان است که بسته به نوع سفارش افراد و نوع کاری که روی چوب انجام می شود قیمت ها تفاوت دارد.

* دولت قبلی در میراث فرهنگی بدنه فساد تشکیل داد

در یکی دیگر از غرفه های این نمایشگاه جوانی با تیپ ظاهری متفاوت توجه همه را به خود جلب می کند، او که در لابلای پاسخگویی به مشتریان با پسر کوچکش ترکی صحبت می کند، حرفهای زیبایی برای گفتن داشت.



شاهرخ پوری هنرمند سمنانی است که کار اصلی اش نمدبافی است. او خود را صنعتگر استان تهران معرفی می کند که چون همسرش هنرمند سمنانی است از سمنان در این نمایشگاه حضور یافته و کارهایش با همسرش به صورت تلفیقی در این غرفه به نمایش در آمده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در صنایع دستی نبود نوآوری در این هنر است، افزود: البته بنده اعتقاد دارم که صنایع دستی ما بهترین است اما نو آوری در این صنعت یا دیده نمی شود و یا بسیار کم است.

پوری گفت: بیش از 350 رشته صنایع دستی داریم که تعداد 70 یا 80 رشته ی آن به دلیل احیا نشدن منسوخ شده است.

این هنرمند که به نظر می رسد بارها برای تثبت سخنان خود به مسئولان مختلف مراجعه و در گفتگو نیز بر این موضوع تاکید کرد، افزود: دلیل پیدایش صنایع دستی نیاز بشر بوده است، میراث های ما از گذشته به نوعی صنعت دست محسوب می شود اما اکنون این نیازها مدرن شده است.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی باید طبق نیازمندی بشر تولید شود تا ماندگار باشد، گفت: متاسفانه فرش های ماشینی و ابزارهای جدید مانع رشد صنایع دستی می شوند.

پوری اظهار داشت: مدیران سابق و دولت قبلی در صنایع دستی و میراث فرهنگی بدنه فساد را تشکیل دادند که البته اندکی از آن ها هم هنوز در بدنه مجموعه مانده اند.

وی با بیان اینکه این افراد یک شرکت تعاونی تشکیل داده بودند و در نمایشگاه های مختلف با نفوذ خود غرفه می گرفتند، افزود: این عده محصولات هنرمندان را به صورت امانی و با قیمت کمتر می گرفتند و در نمایشگاه های کشورهای مختلف با قیمت بسیار بالا می فروختند، در حالی که پول ما را 6 ماه بعد هم نمی دادند.

وی گفت: در استان های تهران، شیراز، اصفهان و کرمان شرکت تعاونی های قوی با این رویکرد تشکیل شده است که البته دکتر نامور-مدیرکل صنایع دستی کشور- تلاش کرد جلوی این کار را بگیرد اما چون تنها است و عوامل دولت قبلی هم کماکان فشار می آورند، نمی شود.

پوری با بیان اینکه بنده هنرمندی هستم که کارم تک است و شناسنامه یونسکو دارم، افزود: چون مخالف آنها هستم و به ضرر آنها حرف می زنم، با بنده تقابل می کنند و نمی گذارند کارم را انجام دهم.

این هنرمند اعتقاد دارد که بخش خصوصی هیچ کمکی نمی تواند به صنایع دستی کند چرا که فقط به فکر جیب خودش است، در حالی که صنایع دستی هویت یک کشور و ملت است.

او می گوید: حتما باید در این زمینه دولت حمایت کند، برای مثال هنر نمدمالی بیش از چهار هزار سال قدمت دارد، کار دست ما ایرانیان است و باید حمایت شود.

پوری ادامه می دهد: کشورهای اسکاندیناوی و یا کشوری مثل کره جنوبی تبلیغات گسترده ای برای محدود محصولات صنایع دستی خود در جهان انجام می دهند که بگویند دارای تمدن هستند در حالی که در هر روستا و شهر این کشور تمدن و فرهنگ و صنایع دستی وجود دارد که باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم برای قدرت بازدارندگی کشور نیاز است که تسلیحات دفاعی و موشکی تقویت، اما هویت کشور نیز باید پاسداری شود، افزود: اگر هویت یک کشور از دست برود، آن موشک ها و قدرت بازدارندگی هم فایده ای نخواهد داشت.



*مشکل اصلی سرمایه در گردش است

غرفه دیگری که درنمایشگاه نوشهر وجود دارد کار صنایع دستی بچه های نابینا و کم بینای تهران است و از فروش این محصولات هم برای همان کودکان و بچه ها هزینه می شود.

محصولات این غرفه عروسک های دستی، انگشتر، دستبند و وسایل زینتی است.

فرهاد بهزادی هنرمند مازندرانی است که در این نمایشگاه حضور دارد.

وی با بیان اینکه چهار سال است که به این نمایشگاه می آییم، افزود: به نظر می رسد که سال به سال اوضاع اقتصادی نمایشگاه ضعیف تر می شود که البته چون خودم دانشجوی رشته اقتصاد هستم این موضوع را به دلیل رکود اقتصادی دولت می دانم.

این هنرمند آملی گفت: کار را با دو نفر در کارگاه شروع کردیم و اکنون چهار نفر ثابت در کارگاه کار می کنیم که همه این دوستان تحصیلات کارشناسی معماری دارند، اما چون علاقه مند به هنر صنایع دستی هستند در این زمینه فعالیت دارند.

وی ابراز داشت: مشکل اصلی ما سرمایه در گردش است بعنی ما باید پنج میلیون هزینه کنیم و محصولات مان را به ادارات و بانک ها بفرستیم، تا مثلا 20 یا 50 میلیون سفارش بگیریم.

بهزادی گفت: محصولات ما بیشتر از طریق تبلیغات فروش می رود و مغازه یا محل ثابتی برای عرضه محصولات نداریم.



* استقبال مردم خوب بوده است

میناکاری، ترمه دوزی و سفال کاری از دیگر غرفه های جذاب نمایشگاه نوشهر بود.

علی اصغر قادری کارش میناکاری است که بیش از 10 سال در این زمینه سابقه فعالیت دارد.

او می گوید ابتدا نقش ها روی سفال طراحی و بعد در حرارت بسیار بالا سفال تغییر رنگ می دهد و این محصولات تولید می شود.

وی با بیان اینکه سفال استفاده شده درجه یک می باشد و از رنگ های گیاهی هم برای محصولاتی مثل لیوان، پارچ و کاسه استفاده می شود، افزود: سال اول است که در این نمایشگاه حضور یافتیم.

قادری گفت: در نمایشگاه های استان های دیگر هم شرکت می کنیم و استقبال مردم هم خوب بوده است.

وی ادامه داد: قیمت محصولات ما از 65 تا 85 هزارتومان است.



*دیزی سنگی مشهد

یکی دیگر از غرفه های زیبای این نمایشگاه غرفه عرضه محصولات سنگی است. در این غرفه دیزی ها و دیگ های سنگی دیده می شود.

مجید یوسفی که از مشهد در این نمایشگاه حضور یافته است، ابراز داشت: این شغل آبا و اجدادی ما است و به جز یکسال در همه نمایشگاه های نوشهر و چالوس حضور داشتم.

وی با بیان اینکه امسال تبلیغات سطح شهر کم بود، افزود: دیزی سنگی و یا محصولات سنگی قدمتی 1200 ساله دارد که این سنگ های مخصوص کوه های اطراف مشهد است و در هیچ جای ایران هم پیدا نمی شود.

یوسفی گفت: بعد از پخت غذا و یا چرب شدن دیزی سنگی رنگ آن سیاه می شود که البته تغییری در کیفیت سنگ رخ نمی دهد.

وی با بیان اینکه این سنگ ها تا زمانی که آب داخلش باشد ترک برنمی دارد و نمی شکند، افزود: قیمت این محصولات از 15 تا 80 هزار تومان است.

نمایشگاه امسال هم ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران و مسافران نوروزی است اما موضوعی که مشاهده می شود استفاده نکردن غرفه داران و هنرمندان از ظرفیت فضای مجازی است.

گفتنی است نمایشگاه امسال صنایع دستی نوشهر برای استفاده بازدیدکنندگان تا 13 فرودین ماه برپاست.