دوشنبه 23 فروردين 1395-9:51

آغاز فعالیت نگارخانه‌های مازندران در سال جدید

از گالری های مازندران چه خبر؟/ تعدادی از گالری‌های استان فعالیت خود را از همین روزها آغاز کرده و در حال برنامه‌ریزی برای آغاز یک سال کاری پررونق هستند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: سال گذشته نسبت به سال‌های پیش‌تر برای گالری‌های مازندران سال پرمشغله‌تری بود. افزایش تعداد گالری‌ها و بالا رفتن تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده در شهرهای مختلف مازندران نشان می‌دهد که استقبال از هنرهای تجسمی نیز در حال افزایش است.

معمولاً پس از تعطیلات نوروز همه بخش‌ها به خاطر سکون ایجاد شده در فعالیت‌ها، با یک کاهش چشمگیر فعالیت نسبت به چند ماه پایانی سال پشت سر گذاشته شده کار خود را آغاز می‌کنند. در بخش گالری‌ها نیز به نظر می‌رسد این وضعیت  امری طبیعی باشد. با این حال تعدادی از گالری‌های استان فعالیت خود را از همین روزها آغاز کرده و در حال برنامه‌ریزی برای آغاز یک سال کاری پررونق هستند.

گالری «پنجره» بابل تقریباً نخستین نگارخانه‌ای بود که امسال فعالیتش را آغاز کرد. این نگارخانه از ابتدای تعطیلات نوروزی تا 19 فروردین با برپایی یک نمایشگاه از آثار نقاشی، عکس و مجسمه هنرمندان شاخص مازندران تلاش کرد تا هم از فرصت نوروز برای افزایش بازدیدها استفاده کند و هم با اقدام به فروش آثار هنرمندان، برای اقتصاد هنر در طولانی‌ترین تعطیلات سال گام بردارد.

کارگاه هنر کودکان در گالری «پنجره» بابل

نگارخانه «پنجره» بابل قرار است جمعه این هفته -27 فروردین- کارگاه هنر کودکان را برپا کند. در این کارگاه شیوه‌های آموزش و تحلیل روان شناسی کودکان و پروسه رشد روانی کودک و ارتباط آن با هنر درمانی زیر نظر «رحیم مولاییان» بررسی و تشریح می‌شود. این کارگاه از ساعت 9 تا 16 برگزار خواهد شد. نگارخانه «پنجره» بابل در کمربندی شرقی، بوستان ١۴، کوچه استخر واقع شده است.

«بنابراین...»؛ عکس‌ها و دومین کتاب «کوروش ادیم» در گالری هنر بابل

گالری هنر بابل از پنجشنبه این هفته میزبان نمایشگاه عکس «کوروش ادیم» هنرمند 44 ساله اهل بابل خواهد شد. افتتاحیه این نمایشگاه قرار است با سخنرانی «احمد نصراللهی»، دکتر «محمد اعظم‌زاده» و «حسین علی‌شریفی» برگزار شود. در این نمایشگاه که عنوان «بنابراین...» برای آن انتخاب شده، علاوه بر نمایش عکس‌های ادیم، دومین کتاب شعر این هنرمند عکاس نیز رونمایی می‌شود.

در کارنامه فعالیت‌های هنری ادیم، تصویرسازی برای کتاب‌های متعدد نیز دیده می‌شود. او یکی از بنیانگذاران انجمن عکاسی بابل نیز هست و تاکنون علاوه بر حضور در نمایشگاه‌های گروهی داخلی و خارجی، نمایشگاه‌های انفرادی زیادی نیز برپا کرد. کسب چند عنوان ملی و بین‌المللی نیز در رشته عکاسی در روزمه این هنرمند شاعر وجود دارد.

ترجمه فارسی کتاب «حضور ناب» کریستین بوبن، همکاری با مجموعه‌ کتاب‌‌های «چشم»، دبیری نمایشگاه عکاسی «روستا در روستا»، مسئولیت بخش «نگاه سوم» مجله‌ عکس در سال 75، مسئولیت صفحه عکاسی مجله رودکی در سال 77، چاپ چندین مقاله و نقد در حوزه عکاسی در مطبوعات کشور و عضویت هیأت داوران در چند جشنواره ملی عکاسی وحضور در شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه عکاسی ایران هم از جمله فعالیت‌های «کوروش ادیم» است.

نمایشگاه عکس ادیم به مدت 3 روز –تا شنبه 28 فروردین- در گالری هنر بابل، واقع در خیابان دکتر شریعتی، انتهای کوچه معلم 4 برپا خواهد بود.

نخستین نمایشگاه هنرهای تجسمی غرب مازندران در گالری «رنگ و ترنگ»

هنرستان حرفه‌ای «رنگ و ترنگ» با همکاری اداره آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار است در هفته مشاغل نخستین نمایشگاه هنرهای تجسمی غرب مازندران را برگزار کند. این نمایشگاه آثاری در رشته‌های حجم، نقاشی، پوستر، عکس، خوشنویسی و فرش و گلیم را قرار است به معرض نمایش بگذارد.

مدیر هنرستان حرفه‌ای «رنگ و ترنگ» تنکابن درباره این نمایشگاه گفت: آشنایی با توانمندی‌های هنرآموزان هنرستان‌ها و مدارس، ایجاد بستری مناسب برای تعامل هنرآموزان با هنرجویان، انگیزه‌سازی بیشتر در فعالیت‌های هنری هنرجویان و معرفی رشته‌های مختلف هنری به علاقه‌مندان از اهداف اصلی این نمایشگاه است.

«هاجر صمدی» اظهار کرد: زمان فرستادن تصاویر آثار جمعه گذشته به پایان رسید  و کار انخاب اولیه آثار هم تا 24 فروردین انجام می‌شود. هنرمندانی که آثارشان به عنوان آثار راه یافته به نمایشگاه انتخاب می‌شود، از 25 فروردین تا 3 اردیبهشت زمان دارند تا اصل اثر را به دبیرخانه نمایشگاه –موسسه فرهنگی هنری «رنگ و ترنگ»- تحویل دهند. زمان برپایی نمایشگاه هم 7 تا 14 اردیبهشت انتخاب شده است.

نمایشگاه نگارگری در «هفت‌افرنگ» قائمشهر

نگارخانه «هفت‌افرنگ» در نخستین برنامه نمایشگاهی سال 95 خود، از جمعه این هفته -27 فروردین- نمایشگاه گروهی نگارگری از آثار 7 بانوی هنرمند مازندرانی را برگزار می‌کند. در این  نمایشگاه آثاری از «شهربانو ذبیح‌اللهی»، «میترا فقیهی»، «محبوبه بائو»، «عاطفه شکری»، «آتنا پاریاو فلاح»، «امین نصیریان»، «آذر عمویی» و «مریم تیزکار» به نمایش گذاشته می‌شود. گشایش این نمایشگاه ساعت 16 روز جمعه برگزار می‌شود. این نمایشگاه به مدت یک هفته برپا خواهد بود. نگارخانه «هفت افرنگ» قائمشهر در خیابان بابل، کوی پارسا، کوچه دوم قرار دارد.

آثار «آنالی طاهریان» در «خانه هنر آمل»

بانوی هنرمند محمودآبادی از شنبه این هفته تعدادی از آثار خود را در گالری «خانه هنر آمل» به نمایش گذاشت. «آنالی طاهریان» که چندی پیش رتبه نخست رشته طراحی بیست‌ویکیمن جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را در اردبیل به دست آورده بود، تعدادی از آثار طراحی و نقاشی خود را به مدت یک هفته در «خانه هنر آمل» به معرض نمایش گذاشته است. این نمایشگاه تا پایان هفته هر روز از ساعت 16 تا 20 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. «خانه هنر آمل» در خیابان هراز، آفتاب 31، کوچه شهید درزی3، پلاک 35 قرار دارد.

*این گزارش در روزنامه همشهری مازندران منتشر شد و در مازندنومه بازنشر یافت.