سه شنبه 24 فروردين 1395-18:15

ترانه های «دلکش» منتشر شد

کتاب ترانه های «دلکش» با عنوان «بردی از یادم» حاوی ترانه ها و تصنیف های هنرمند مازندرانی -عصمت باقرپور بابلی- منتشر شد.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: کتاب ترانه ها و تصنیف های بانو «دلکش» با عنوان «بردی از یادم» به تازگی از سوی انتشارات بال سو منتشر شد.

به گزارش مازندنومه، بانو عصمت باقرپور سوم اسفندماه سال 1303 در بابل به دنیا آمد و در سبک های سنتی و محلی مازندرانی و پاپ اجرا می کرد. زمانی او را زن حنجره طلایی، بانوی آواز ایران و آتش کاروان هنر می نامیدند.

عصمت دوران کودکی را بدون اینکه سواد بیاموزد در بابل ماند. در 12 سالگی نزد خواهرش در تهران می رود و به دبستان پای می گذارد و در 17 سالگی مدرک پنجم ابتدایی را می گیرد. معلم موسیقی کلاس 5 او –ظهیرالدینی– استعداد عصمت را کشف کرد و او را نزد روح الله خالقی برد. خالقی هم او را به عبدالعلی وزیری سپرد تا به عصمت آموزش بدهد.

او خیلی سریع از وزیری موسیقی آموخت و در 20 سالگی وارد رادیو شد. نخستین اجرای عصمت در رادیو در سال 1323 در فرستنده بی سیم پهلوی، چهار راه سید خندان تهران بود.

نام هنری دلکش را زنده یاد روح الله خالقی برای او انتخاب کرد که گوشه ای در دستگاه ماهور است. او خیلی زود به شهرت رسید و سبک خاص اجرایش در کنار صحیح خواندن، موجب شد سرزبان ها بیفتد.

دلکش آهنگ های مازندرانی هم اجرا کرده است؛ قطعات معروفی همچون ربابه جان، مریم جان، زهراجان، رعنا جان و امیری. او این آوازهای بومی را از زمان کودکیش در بابل بلد بود و می خواند.

مردم از آوازهای مازندرانی دلکش استقبال کردند و نامه های فراوانی برای تکرار ترانه های محلی او به رادیو فرستاده شد. هر یکشنبه که اجرا داشت مردم زیادی روبه روی ساختمان رادیو جمع می شدند تا او را از نزدیک ببینند.

برخی کارشناسان براین باور بودند که صدای دلکش تنها صدای چپ کوک زنانه ای بود که در خوانندگی راست کوک هم تبحر داشت.

از جمله ترانه های بانو دلکش می توان به این آهنگ ها اشاره کرد که متن ترانه آن ها در کتاب «بردی از یادم» آمده است: یاد کودکی، قسمت من، جدایی، پشیمان شد، روزگار بگذشت، سفرکرده، بازگشته و یاد من کن به آهنگ سازی علی تجویدی و ترانه سرایی رحیم معینی کرمانشاهی، ندای دل و تنهایی به آهنگ سازی جواد لشکری و ترانه سرایی رحیم معینی کرمانشاهی، سرباز وطن و غم رسوایی به آهنگ سازی انوشیروان روحانی و ترانه سرایی رحیم معینی کرمانشاهی، برای تو و افسانه به آهنگ سازی حبیب الله بدیعی و ترانه سرایی رحیم معینی کرمانشاهی و ترانه های دیگری که آهنگ سازانی چون مجید وفادار، مهدی خالدی، پرویز یا حقی، فریدون حافظی و همایون خرم ساخته بودند.

او در 60 سال زندگی حرفه ای خود بیش از 200 ترانه و آواز وتصنیف خواند. ترانه «بردی از یادم» را نیز پرویز خطیبی سروده و مهدی خالدی در آواز بیات اصفهان آهنگ سازی کرده است که ویگن و دلکش هم خوانده اند.

دلکش در شهریور سال 1383 به دلیل بیماری کلیوی در تهران درگذشت.

کتاب «بردی از یادم: مجموعه ترانه های دلکش» به همراه نت بعضی از ترانه ها و تصاویر هنرمندان آفرینشگر این ترانه هاست که پژوهش و تدوین اثر را مهران حبیبی نژاد انجام داده است و چاپ نخست آن به تازگی توسط نشر بال سو در تهران در 250 صفحه و به قیمت 16 هزار تومان منتشر شده است.

حبیبی نژاد که متولد 1350 است، پیش تر چند کتاب دیگر را در حوزه موسیقی گردآوری و تدوین کرده بود، از جمله: خسرو خوبان: شناخت نامه ی استاد محمدرضا شجریان، شور ترانه: هشتاد و هشت تصنیف و ترانه با صدای استاد محمدرضا شجریان "به همراه شرح حال شاعران و آهنگ سازان"، پرویز یاحقی (آهنگ ساز و ویولنیست)، آوای مهرآیین: زندگی، آثار و اندیشه های استاد پرویز مشکاتیان (همراه با گفتارها و نقد و نظرهای دیگران)، کماندار زرین دست: نگاهی به زندگی، اندیشه و آثار هنرمند فقید حبیب الله بدیعی و چکامه های شورانگیز دریا.